PDA

View Full Version : push-pull met 2 hb's, 2 volume en 1 tone



Fumi SG
12 mei 2005, 22:33
hoi

ik zoek een wiring-diagram voor een gitaar met 2 humbuckers die kunt splitten d.m.v. push-pull pots. Nou heb ik al goed gezocht, en ik kan alleen maar diagrams vinden met push-pulls voor ofwel 2 vol. en 2 tone ofwel 1 vol. en 1 tone.

Maar ik wil 2 volume (beide push-pull) en 1 tone.... heeft er iemand een dergelijk diagram (uploaden?) of weet iemand er een te staan op internet?? :)

Jeroenvanhulsteijn
12 mei 2005, 23:11
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/2hum_2vol_tone-3way-w-ssp.html

de rest kun je er zelf wel bij verzinnen denk ik.

Fumi SG
12 mei 2005, 23:29
deze had ik ook gevonden... maar ik bedoel iets anders. Ik bedoel dat je met je potmeters (dus 2 volumepots) kunt schakelen, door ze in of uit te trekken.

Is dit dan toch de goede tekening en denk ik helemaal verkeerd, of is dit weer iets anders?? Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal wat er staat, dan bedoel ik die 'note' rechtsonder. Kan iemand dit uitleggen? :oops:

ps. klopt het dat op deze tekening alleen de brughummer gesplit kan worden?? Ik wil namelijk allebei kunnen splitten.... :)

Jeroenvanhulsteijn
13 mei 2005, 09:25
een push-pull potmeter is een potmeter met daaraan een dpdt switch.

http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/377100.jpg

Een plaatje voor het geval je niet weet hoe een push pull eruit ziet.


Dat ding onder de potmeter, met die zes soldeerpunten is het ding dat schakelt. Dit gebeurt door het asje van de potmeter uit te trekken.

Als je nu in het schema kijkt, zie je dat beide elementen een eigen volume potmeter hebben en een gedeelde toonregeling.
Nu is in dit schema alleen de brughumbucker schakelbaar. Zoals je zelf gezien hebt. Ik neem aan dat je dan ook begrijpt welk object in het schema daarvoor zorgt. Dus ik hoop dat je in kunt zien dat dat voor de andere humbucker precies hetzelfde werkt.

En wat er bij die note staat. De dpdt op een pushpull is van het type on/on. Zoals het nu geschakeld staat kies je dus serie/parallel. Voor serie (=humbucker mode)/split is de schakeling anders.

Hier een plaatje vansplit en phase schakeling (http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/phase_switch_coil_split_hb.html). In jouw geval kun je phase negeren.

Er zijn overigens ook pushpush potmeterswitches. Die zijn mss handiger.



Wat voor elementen gebruik je eigenlijk? Want niet elke fabrikant heeft losse draadjes voor de + en - kant van elke coil. Sommige splitsbare humbuckers hebben maar 3 aansluitigen (aarde, humbucker, split). Sommigen 4 (aarde, +, -, split) en sommige dus 5 (aarde, north +, north -, south +, south -).

En gewoon alle schema's door blijven lezen. En als je er echt niet uitkomt, gewoon laten doen.

Fumi SG
13 mei 2005, 14:08
toevallig dat ik er gisteren ook achter kwam dat een push-pull pot een pot is met een dpdt 'switch' is.....

Er komen Dimarzio's in, PAF Pro in de neck en Superdistortion in de brug.

Jeroenvanhulsteijn
13 mei 2005, 17:15
ah, Dimarzio.com heeft alles netjes uitgelegd op de site. Veel suc6!!

Fumi SG
13 mei 2005, 21:50
nou heb ik weer ff het internet afgestruind, en ik kwam dit tegen op de site van DiMarzio: "Parallel wiring is not the same as turning off one coil". Nou staat daar een tekening bij met dezelfde wiring als op de tekening die Jeroen plaatste, onder die link.

In eerste instantie wilde ik dus 'coil splitting', maar nou vroeg ik me af wat dan het verschil is in sound tussen 'coil splitting' en 'parallel wiring'?? Ik wil het liefst de meest veelzijdige oplossing (lijkt mij coil splitting :???: )

ps. Hoe zou ik het diagram onder de link (ik heb de neckhummer hetzelfde als de brughummer gedaan) moeten aanpassen om coil splitting toe te passen??

Fumi SG
13 mei 2005, 22:10
mwoah... ik snap het al. Ik moet alles gewoon hetzelfde aansluiten, maar i.p.v. een DPDT on-on moet ik een DPDT on-on-on gebruiken. Die hebben allbei dezelfde aansluitingen (toch??)

Parallel wiring geeft een zachter en cleaner geluid met meer hoog. Series is standaard en geeft maximale output. Dan kun je ook nog 'single-coil' switchen, en dan word er slechts één coil van de humbucker gebruikt.

Jeroenvanhulsteijn
14 mei 2005, 11:51
ik heb zelf een 3 standen dpdt on/on/on switch (die heb je niet in push pull potmeter vorm!!), waarmee ik het halselement serie/split/parallel schakel. Ik heb 1 push pull pot waarmee ik de coils van het halselement uit fase schakel.

Dus met 2 dpdt on/on/on schakelaartjes en 2 push pulls (of pushpush) ben je helemaal the man.

Ik zou gewoon alles uitproberen als ik jou was. Je weet pas hoe het klinkt als je het gehoord hebt.