PDA

View Full Version : Buizenamps met ingebouwde attenuator?



Jax
12 mei 2005, 17:39
Test

Jax
12 mei 2005, 17:39
Nou dat is eigenlijk mijn vraag, zijn er buizenamps met een al ingebouwde power attenuator of worden deze er alleen door zelfbouw klussers erin gezet?

Les Paul
12 mei 2005, 17:44
Marshall Studio 15 heeft een ingebouwde powersoak. Je kan de speaker op de Headphone aansluiten en de poweramp (15W) helemaal opendraaien op huiskamervolume. Geweldig geluid.
De geruchten gaan dat er maar 300 van gebouwd zijn. In ieder geval ben ik 1 van de gelukkige bezitters.

mijnechtenaamisalvergeven
12 mei 2005, 17:45
http://www.thdelectronics.com/

Jax
12 mei 2005, 17:50
De geruchten gaan dat er maar 300 van gebouwd zijn. In ieder geval ben ik 1 van de gelukkige bezitters.

Lucky bastard! :lol:

ReinoutV
12 mei 2005, 18:14
THD inderdaad, maar ook Koch en in meer of mindere mate Guytron. Het zijn over het algemeen de wat duurdere versterkers die deze mogelijkheid hebben ingebouwd.

Firebird
12 mei 2005, 23:48
Volgens hebben die Lee Jackson Ampeg's (weet niet of dat bij alle modellen het geval is) ook een ingebouwde powersoak. De combo versie (VL-103 ofzo??) wil ik nog wel eens proberen.

skabouter
13 mei 2005, 01:32
mijn framus dragon klinkt zacht (huiskamer volume) ook prima. erg goed geluid. ok ok, als je hem op 5 zet klinkt hij beter, maar ik denk toch dat dit voor elke buizenamp wel geld

Jax
13 mei 2005, 07:18
mijn framus dragon klinkt zacht (huiskamer volume) ook prima. erg goed geluid. ok ok, als je hem op 5 zet klinkt hij beter, maar ik denk toch dat dit voor elke buizenamp wel geld

Maar het is toch zo dat hoe zachter de buizenamp, hoe minder distortion? Of geld dat alleen voor de overdrive bij Fenders? Ja, ik weet er niet al te veel vanaf :lol:

Baby Evil
13 mei 2005, 08:27
De originele HK Tube 20 kon je tot 0.1 watt draaien.
Dan krijg je poweramp vervorming bij je preamp vervorming dus.

Jan

R. Flagg
13 mei 2005, 10:18
Je kan ook eens kijken voor een Egnator TOL 50, is te schakelen tussen 50 en 10 watt er zit geen powersoak in. Enige nadeel is dat er 2 12 inch speakers inzitten en dat wil ook met 10 watt erg luid klinken.
Ik heb er zelf een en ik speel met enige oversturing zonder dat de buren er last van hebben.

Bluesbreaker
13 mei 2005, 10:27
Marshall JCM2000 TSL 122 kun je ook schakelen van 100 naar 25 watt, geen idee hoe het werkt, maar het klinkt wel beter dan gewoon op 100 watt het volume omlaag draaien.

Les Paul
13 mei 2005, 10:39
Schakelen naar minder vermogen is geen power attenuator. Volgens mij wordt dit door de zogenaamde pentode/triode schakeling gedaan, waardoor het vermogen gehalveerd wordt (dit klinkt wel iets anders). Als js nu ook het aantal buizen in de eindtrap gaat verminderen, kan je het vermogen aardig terugbrengen.

skabouter
13 mei 2005, 18:34
mijn framus dragon klinkt zacht (huiskamer volume) ook prima. erg goed geluid. ok ok, als je hem op 5 zet klinkt hij beter, maar ik denk toch dat dit voor elke buizenamp wel geld

Maar het is toch zo dat hoe zachter de buizenamp, hoe minder distortion? Of geld dat alleen voor de overdrive bij Fenders? Ja, ik weet er niet al te veel vanaf :lol:

tja, dat hangt van de versterker af. idd, de meeste oude amps (denk: fender, marshall, jcm800, plexi) moeten gewoon hard, voor meer distortion. de volume knop is als ware de gain knop. dit is uit de Pre-master volume tijd.

maar versterkers met veel gain van zichzelf zullen ook op laag volume veel gain hebben meestal. er komt vaak wel wat gain bij als hij harder gaat, maar niet superveel. belangrijker is dat het geluid zwaarder, strakker en dieper klinkt als het harder is.

Daniël_san
13 mei 2005, 18:45
op de site van vd Haar staat er bij sale een amp die dat heeft geloof ik.

Droffie
17 mei 2005, 13:28
Koch Twintone heeft 't...

spanky_franky
17 mei 2005, 15:28
Mijn Kitty Hawk Pro Junior heeft zo`n ding ingebouwd..

Steven5446
17 mei 2005, 17:44
Carr Mercury... 8 watt, 2 watt, 1/2 watt en 1/10 watt... met een simple draaiknop...

http://www.bmwcoupe.nl/extra/guitar/DSC01221klein.jpg

Negative K3 fan
17 mei 2005, 20:25
1/10 watt :D :D :D

EpiCenturiesAWAy
17 mei 2005, 20:33
Wat moet ik me daar bij voorstellen ? :-D
Zoiets als de luidspreker van je gsm ?

Jascha
17 mei 2005, 22:41
Mijn Ampeg VL503 (Lee Jackson) buizencombo heeft zo'n attenuator.

Al moet ik zeggen dat ik die amp toch beduidend beter vind klinken als de attenuator uit staat.

bluegate
17 mei 2005, 23:21
Tja om maar weer eens te noemen, Guytron. :wink:
Geeft het overstuurde sound op elk volume.

Maar toch geld ook hier, zet 'm een beetje open en het klinkt nog beter.

Dit heeft echter ook met je gehoor en de speakers te maken.
Je gehoor heeft een bepaalde laag/hoog curve die voor lage volumes
anders is dan voor hoge volumes.
Speakers hebben een bepaald vermogen nodig om hun werk te doen.
Indien je teveel je versterker afzwakt kan dit je geluid kleuren.

qwerty
21 mei 2005, 22:39
thd univalve
carr mercury
cornell romany (erg leuk als je de speaker vervangt)
een en ander van koch

wat ik je kan aanraden is een laag vermogen amje halen, en een L-pad bij de electro-boer. Is een soort potmeter die je tussen je ot en speaker hangt en traploos vermogen regelt.... kost je 15 Euro ofzo....

Heb dat een tijd met een lc15 gebruikt, en is zo nodig tot spraakvolume terug te regelen (terwijl amp vol open staat...)

jozum
24 mei 2005, 14:12
wow qwerty dat klinkt mij als muziek in de oren. Care to explain?

l-pad?
ot?

ik ben niet echt een klusser, maar om op deze manier het vermogen te kunnen regelen (zonder veel klankverlies?) spreekt me wel aan.

j

Negative K3 fan
24 mei 2005, 15:29
wat ik je kan aanraden is een laag vermogen amje halen, en een L-pad bij de electro-boer. Is een soort potmeter die je tussen je ot en speaker hangt en traploos vermogen regelt.... kost je 15 Euro ofzo....

als het zo was, waarom betaal je dan nog steeds meer dan 100 euro voor een van de vele attenuators die er op de markt zijn?

qwerty
27 mei 2005, 18:27
l-pad haal je bij de betere electronicazaak (bv radio rotor a'dam). Wordt normaal gesproken gebruikt om de hogetonenhoorn in een box meer of minder mee te laten klionken, terwijl de impedantie gelijk blijft.

Bv: je hebt een 8 ohm speaker.

Als je in serie met je signaal een 4 ohm weerstand aansluit en parallel aan je speaker een 8 ohm weerstand (moeten wel dikke weerstanden zijn...) dan krijgt de speaker maar 25% van het vermogen, de rest wordt door de weerstanden in warmte omgezet.
Een L-pad is een regelbare versie hiervan; je versterker blijft steeds 8 ohm "zien", maar je speaker krijgt steeds minder vermogen voor zijn kiezen.

Kosten +/- 15 euro
nadeel is wel dat naarmate je hem verder afknijpt de hoge tonen wat afnemen.
Tevens raad ik je af om zo'n ding te gebruiken met een versterker van meer dan 10-15 watt.

zelf had ik zo'n ding aan mijn LC15 hangen, en ik heb er ook eentje in mijn nieuwe zelfbouw hotrod-sort of-champ gezet.


groet, JAZZ

Firebird
27 mei 2005, 18:57
er staat nu een Ampeg Lee Jackson te koop op gitaarmarkt.nl (n VL-503).

Dat ding heeft n ingebouwde powersoak!!

Roel
9 juni 2005, 17:09
1/10 watt :D :D :D

Hard genoeg voor de woonkamer. Sound van die Mercury is echt te gek.

Steven5446
9 juni 2005, 19:13
Negative K3 fan schreef:
1/10 watt


Hard genoeg voor de woonkamer. Sound van die Mercury is echt te gek.

AMEN !