PDA

View Full Version : ¿¿¿ XLR Speaker Kabel ???



Phyrexian
12 mei 2005, 13:15
... verouderd forum!

Phyrexian
12 mei 2005, 13:15
Hey...

heeft er iemand al ooit van XLR speaker cables gehoord? Voor zo ver ik weet word XLR alleen gebruikt voor micro's en andere PA stuff...

Op m'n nieuwe amp, een Trace Elliot V8, zit een XLR speaker out en een 1/4" jack out. Ik gebruik twee cabinets, parallel. Dus ik moet beide uitgangen gebruiken. Daisy chainen kan niet. M'n cabs hebben geen uitgangen.

M'n vorige amp had gewoon twee 1/4" jack uitgangen. Heel simpel.

Nu heb'k zo'n XLR tussenstuk gekocht (XLR male > 1/4" jack female). Maar dit geeft problemen. De cab die aangesloten is op de XLR jack doet niet anders dan brommen en kraken. Echt niet te gebruiken.

Ik gebruik Planet Waves speaker cables en ben heel tevreden van de kwaliteit en sound. Planet waves heeft convertors XLR > 1/4" maar daar gaat het altijd over een 1/4" stereo. Terwijl jack/jack speaker cable altijd mono is, niet?

Iemand tips?

Dirk_Hendrik
12 mei 2005, 13:57
The two sockets, one 1/4” jack and one female XLR, are for connection to speakercabinets. These are internally wired in parallel, either or both may be used.


En je cabs werken allebij als je ze op de jackaansluiting doet.
Conclusie.... dat XLR naar jackverloopje is niet geschikt voor deze toepassing,

Phyrexian
12 mei 2005, 14:34
Extra vraagje: kan je een gewone XLR microkabel als speakerkabel gebruiken?

Robbert
12 mei 2005, 14:50
Extra vraagje: kan je een gewone XLR microkabel als speakerkabel gebruiken?

Soms helpt het als je je eigen zin even terug leest :wink:

pol
12 mei 2005, 15:59
ik zou om het gemakkelijk te maken die xlr uitgang gewoon door een goeie jackuitgang of een speakon vervangen en niet lopen prutsen met verloopstukjes.

amon
12 mei 2005, 16:38
Dus als ik het goed begrijp heb je nu een kabel van Planet Waves, waarvan je één jack hebt gehaald en vervangen voor een XLR?

Kan het dan niet zo zijn dat je het gewoon fout gesoldeerd hebt?

Phyrexian
12 mei 2005, 17:01
ik zou om het gemakkelijk te maken die xlr uitgang gewoon door een goeie jackuitgang of een speakon vervangen en niet lopen prutsen met verloopstukjes.

Hmm ik heb geen zin om m'n amp te modden.

Phyrexian
12 mei 2005, 17:03
Dus als ik het goed begrijp heb je nu een kabel van Planet Waves, waarvan je één jack hebt gehaald en vervangen voor een XLR?

Kan het dan niet zo zijn dat je het gewoon fout gesoldeerd hebt?

Nope... fout gelezen ;)

Ik heb zo'n verloopstukje (cheap 3,50 euro metalen ding) gekocht gisteren. Verkoper zei dat er geen verschillende kwaliteiten in bestaan ( ? )...

Maar blijkbaar werkt het niet goed met die verloopje...

Misschien dat een XLR kabel met verloopje naar jack wel zou werken. zucht. :lol:

Phyrexian
12 mei 2005, 17:05
Anderzijds. Een Y-cable zou ook werken, niet?

4 ohm amp output = y-cabled 2x 8 ohm cabs?

(lijkt net chinees hehehe)

amon
12 mei 2005, 17:19
Ik had een equalizer die alleen XLR inputs had. Daarvoor had ik gewoon een oud gitaarsnoer doorgeknipt en 2 XLR pluggen gekocht en die aan de knip-uiteinden gesoldeerd:

XLR----------Jack

Waarom doe je het niet gewoon zo? Staat nog netter ook dan allemaal verloopstukjes etc.

Phyrexian
12 mei 2005, 17:44
Dit heb'k dus nodig... mooi zonder verloopstukjes. Kan geen kwaad om dit als speakerkabel te gebruiken? Sorry I'm a noob...



http://www.everlasting.be/bart/guitars/phyrexian_gear/ACC0000921-007.jpg

birt
12 mei 2005, 18:16
Dit heb'k dus nodig... mooi zonder verloopstukjes. Kan geen kwaad om dit als speakerkabel te gebruiken? Sorry I'm a noob...



http://www.everlasting.be/bart/guitars/phyrexian_gear/ACC0000921-007.jpg

in principe moet je speakerkabel gebruiken (dikke, niet afgeschermde kabel) en geen microfoonkabel, die is te dun.
soepel verlengsnoer (gewoon voor voedingskabel dus) waar je die pluggen op soldeert is ideaal.

Wormaap
12 mei 2005, 20:31
Komop hee, kun je toch wel zelf? :)
Als ik me nier vergis verbind je pin 1 en 3 van de XLR met elkaar, en gaan die naar de sleeve van de jack. Pin 2 gaat naar de tip v.d. jack. Klaar is Kees, heu, Phyrexian :P

Phyrexian
13 mei 2005, 09:35
Komop hee, kun je toch wel zelf? :)
Als ik me nier vergis verbind je pin 1 en 3 van de XLR met elkaar, en gaan die naar de sleeve van de jack. Pin 2 gaat naar de tip v.d. jack. Klaar is Kees, heu, Phyrexian :P

Ik kan niet solderen. Kheb geen tijd om het te leren. Kzal't eens aan Birt vragen. :)

birt
14 mei 2005, 18:00
Komop hee, kun je toch wel zelf? :)
Als ik me nier vergis verbind je pin 1 en 3 van de XLR met elkaar, en gaan die naar de sleeve van de jack. Pin 2 gaat naar de tip v.d. jack. Klaar is Kees, heu, Phyrexian :P

Ik kan niet solderen. Kheb geen tijd om het te leren. Kzal't eens aan Birt vragen. :)

en dat lees ik nu juist :p

als je kabel en pluggen hebt kom je maar eens langs, duurt maar een paar heel even om te maken.

Phyrexian
17 mei 2005, 13:15
Probleem opgelost: Ik heb een XLR > Stereo 1/43 jack kabel gekocht. M'n cab is mono, maar het blijkt perfect signaal door te geven. Merci voor de support.