PDA

View Full Version : fender '65 twin reverb



hgrondel
11 mei 2005, 15:28
Ik ga sparen voor een nieuwe versterker, ik heb nu de fender stage 112 se (transistor) en zat er aan te denken om de fender '65 twin reverb (reissue) te gaan kopen. Ik heb er een keer op gespeeld en hij beviel me wel, maar ik ga hem zeker nog een keer testen.

hebben jullie enige ervaring met deze versterker? ik hoor graag zo veel mogelijk meningen erover. hetgene wat ik belangrijk vind is de tone, hoe de versterker klinkt dat er geen scheur-kanaal opzit kan me weinig schelen ik gebruik toch pedalen (momenteel de boss me50) Verder speel ik op een am. fender strat.

dus wat vinden jullie van deze versterker? van het geluid? van de prijs? vergelijkingen met andere versterkers is mischien ook handig.

bvd

ieme
12 mei 2005, 09:54
in principe is 1 keer een topic posten genoeg...

PeeVee
12 mei 2005, 11:17
Wat voor sound zoek je? Wat voor muziek / stijl wil je spelen? Een '65 blackface Fender Twin Reverb is natuurlijk een legendarische versterker, maar helaas is de reissue geen "echte heruitgave" van het origineel. Ten eerste worden er printplaten in toegepast (i.p.v. point-to-point handwired component boardje) met matige parts (in ieder geval zeker niet vergelijkbaar met origineel). Kast is volgens mij spaanplaat en geen pine (vuren) hout, speakers zijn matige eminces etc. Misschien is het een idee om uit te kijken naar silverface Twin Reverb van late 60's tot eerste helft van 70's. Die versterkers zijn vrij gemakkelijk terug te bouwen naar het blackface circuit. Een blackface faceplate kun je gewoon los kopen voor rond de 60 Euro en dan heb je iets wat toch veel dichter komt bij zo'n echte blackface '65 Twin Reverb.

Calexico
12 mei 2005, 12:40
Leuke versterker! Kheb er zelf één en vind hem erg lekker klinken. Heb wel nooit de kans gehad om op een "écht" exemplaar te spelen dus kweet niet of t kwa sound zoveel verschilt...
Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke stijl je'r mee wil spelen... voor clean werk is ie top... voor scheurwerk wel uitkijken welk pedaaltje je'r voor zet... een tubescreamer is wat dat betreft altijd een goede keuze...
Nog een keertje uitproberen zou ik zeggen!

Negative K3 fan
12 mei 2005, 13:25
hoe de versterker klinkt dat er geen scheur-kanaal opzit kan me weinig schelen ik gebruik toch pedalen (momenteel de boss me50)


:o :o

pol
12 mei 2005, 16:21
idd ja, waarom een goeie versterker kopen en der dan een redelijke slecht multi-effect voor hangen ?

hgrondel
12 mei 2005, 16:33
@peevee: bedankt voor je reactie, ik speel blues/ rock (hendrix, SRV, Deep Purple, Led Zep, Rory Gallagher enz.) maar ook moderne rock zoals Muse, U2, Intwine, Anouk, Counting Crows, Feeder enz.
met een nieuwe weet ik in ieder geval zeker dat er niets mis mee is (zo niet-->garantie), dat vind ik enorm geruststellend omdat het om best veel geld gaat. en een printplaat is altijd goed omdat dat in de fabriek word gemaakt. maar ik zal de + en - punten nog even bekijken van een nieuwe en een oude.

@calexico: bedankt voor je reactie, ah hij bevalt jou goed, dat is leuk om te horen. voor het scheurwerk gebruik ik nu mijn boss me50, de twin reverb zal toch altijd een verbetering zijn t.o.v. wat ik nu heb aan versterker? en als het scheurwerk me dusdanig tegenvalt t.o.v. het cleankanaal ben ik ook toe aan nieuwe pedalen.

@negative K3 fan:

hoe de versterker klinkt dat er geen scheur-kanaal opzit kan me weinig schelen ik gebruik toch pedalen (momenteel de boss me50)

het bovenstaande doet jou schokeren, waarom?

hgrondel
12 mei 2005, 16:35
idd ja, waarom een goeie versterker kopen en der dan een redelijke slecht multi-effect voor hangen ?

omdat dit mijn enige effectenpedaal is, ik probeer mijn gear waarmee ik begonnen ben te upgraden, ik ben begonnen met de gitaar en nu is de versterker weer aan de beurt.

Fumi SG
12 mei 2005, 16:40
achjah... laat ik het hier ook maar posten aangezien dit het best lopende topic word :razz:

laatst nog over gespeeld tijdens een optreden (een echte oude dan hèh :wink: ). We speelden classic-rock uit de jaren 70, en met een Boss ds-1 pedaaltje ervoor scheurde dat heel lekker moet ik zeggen!! Clean klinkt zo'n bak natuurlijk gewoon goed. Vergeleken met andere amps heb ik hem nog niet gedaan....

hgrondel
12 mei 2005, 16:54
Ik denk dat je daarmee best een hele mooie versterker ga kopen zolang je niet gaat/laat modificeren. Er zit een moderne printplaat in (wat de productie kosten drukt). De koperen banen laten los als je te veel keren een onderdeel (op dezelfde plek) wilt verwisselen.

Wil je hem gewoon gebruiken AS-IS dan speelt dit niet. Ik heb geen idee wat die dingen kosten tegenwoordig trouwens. Je zou ook kunnen kijken voor een Silverface Twinuit begin 70ér jaren.

Die kan je wel gewoon 'modden' :-D :-D :-D :-D :-D

Nico

bedankt voor je reactie, wat bedoel je met AS-IS? en modificeren was ik niet zozeer van plan

@fumi sg: bedankt voor je reactie, als hij met de boss-ds1 goed bevalt zal die met mijn me50 ook wel goed klinken.

ChrisMW
12 mei 2005, 19:20
?
Blackfacen lijkt me lichtelijk onzin bij 'n '65 reïssue ( :D )en 'n beetje prof. technicus kan ook versterkers met printplaat modden indien nodig/gewenst.
De belangrijkste verschillen tussen de reïssue en 'n originele blackfaces zijn de trafo's, speakers en kast. De kleinere onderdelen op de printplaat klinken wat minder "waanzinnig" dan bijvoorbeeld de oude modlded caps maar trafo's, speakers en kast zijn meer bepalend voor de sound.

Vertrouw gewoon je oren, probeer 'm altijd uit met je eigen (favoriete) gitaar en fx-pedaal.

Negative K3 fan
12 mei 2005, 20:07
@negative K3 fan:

hoe de versterker klinkt dat er geen scheur-kanaal opzit kan me weinig schelen ik gebruik toch pedalen (momenteel de boss me50)

het bovenstaande doet jou schokeren, waarom?

een heel verhaal, maar de ultieme scheur komt mijns inziens uit buizenversterker die over hun nek gaan en niet uit een digitaal pedaaltje. Welk pedaaltje dan ook...

Het is net wat pol zegt zonde om je vervorming te halen uit een of ander goedkoop multi effect pedaaltje. Kun je beter een meerkanaals versterker halen ipv die twin reverb zodat je ook een goede distortion hebt.

groovyB3
12 mei 2005, 20:50
in princippe is 1 keer een topic posten genoeg...

www.loi.nl

Shaggy
12 mei 2005, 21:01
in princippe is 1 keer een topic posten genoeg...

www.loi.nl


:lol:

Mr.Bluesbreaker
12 mei 2005, 23:16
Nog even over pedalen en twins..
Een DS-1 heb ik ook over een (silverface wel) Twin mogen gooien.
Ik vond het dun en koud klinken. Pedalen van Barber bijvoorbeeld heb ik eens op een blackface super reverb mogen testen. Okee, het is niet te vergelijken die twee amps, maar....
Toch echt veel beter zo'n Barber dinges. Bouke van het forum had zoiets. Die lustte die SR wel! DS-1 vind ik gewoon geen gehoor op een SF twin, en verwacht dat dat op veel Fender buizenamps niet echt je van het zal zijn.

Negative K3 fan
12 mei 2005, 23:33
maar zelfs die dure shit van bouke op de meeting vond ik maar matig, toen hij de SR opendraaide kwam de echte TOOOONE pas naar voren. PEdaaltjes hebben me nog niet overtuigd :)

Fumi SG
12 mei 2005, 23:34
hmz.... de ds-1 waar ik over speelde klonk zeker niet dun en koud. Het gaf gewoon een lekker rauwe, 'in your face' sound. Zeker niet dun! Nou ken ik het verschil met de Silverface weer niet.

vulvasonic
12 mei 2005, 23:47
Smaken verschillen. Ik ben persoonlijk helemaal wild van het dunne geluid van een pedaaltje voor een cleane amp.

Maar als ik zo lees wat je speelt, welke bands en welke stijlen enzo, dan kan ik me voorstellen dat de twin niet de meest voor de hand liggende keuze is. Ik zou eerder gaan voor een wat neutralere versterker. Maar je kunt 'm altijd gaan proberen natuurlijk.

Bij de weg; ik heb er eentje gehad (een echte ouwe), maar dat ding klonk ronduit kut. Ik heb 'm voor 550 gulden verkocht... :lol:
Soms begrijp ik mezelf niet meer....

PeeVee
13 mei 2005, 10:57
bedankt voor je reactie, ik speel blues/ rock (hendrix, SRV, Deep Purple, Led Zep, Rory Gallagher enz.) maar ook moderne rock zoals Muse, U2, Intwine, Anouk, Counting Crows, Feeder enz.
OK, dan is een TR best OK denk ik... Je hebt dan m.n. een geweldig warm / vol / breed basisgeluid; iets waar veel amps eigenlijk al door de mand vallen. Je moet inderdaad beetje "passen en meten" met pedaaltjes maar het gaat wel. Een TS ervoor voor blues is prima (evt. compressortje erbij), voor meer gain moet je even goed zoeken want past niet altijd even goed maar b.v. Marshall (surprise surprise) pedaaltjes klinken b.v. best lekker en zijn niet zo duur.


met een nieuwe weet ik in ieder geval zeker dat er niets mis mee is (zo niet-->garantie)
Op het moment dat ie de fabriek uitkomt is er al van alles mis mee. Worden goedkope parts gebruikt, matige trafo's, matige duffe (Emi?) speakers, spaanplaat cabinet en machinaal gemaakte printplaten. Ik kan je verzekeren dat goed handwerk altijd te verkiezen is boven machinale print, bovendien kan het van invloed zijn op de sound. Ik ben overigens geen tegenstander van printen zo lang die maar degelijk zijn, goed van layout (en niet "zo compact mogelijk) en bestuukt zijn met goeie parts. Fender printen zijn dat helaas niet; is gewoon "zo goedkoop mogelijk". Er is al veel over geschreven over PTP en PCB op internet, moet je zelf maar eens op zoeken.


dat vind ik enorm geruststellend omdat het om best veel geld gaat. en een printplaat is altijd goed omdat dat in de fabriek word gemaakt. maar ik zal de + en - punten nog even bekijken van een nieuwe en een oude.
Maat van me heeft twee van zulke amps gehad; allebei na ong. 1 jaar (garantie net verlopen) problemen met sis en brom en uitvalverschijnselen. Het is niet onmogelijk om er aan te werken maar e.e.a. gaat aanzienlijk minder makkelijk dan bij een handwired amp. Niet iedere amp tech loopt er warm voor, zeker als je toch nog zat andere amps hebt om je bout in te steken. Is gewoon meer werk om simpele dingen te doen dus meer betalen, simple as that. Dit geldt niet voor alle printplaat amps maar reissue Fender Vibroverb, Twin Reverb en Champ 12 die ik hier op de werkbank heb gehad zijn allemaal vrij onhandig om wat aan te doen. Bassman schijnt iets beter te gaan (vraag Jay, die is Bassman expert, heeft er zelfs 2 gebouwd). Het zijn overigens ook allemaal kleine exotische priechel parts; matige kwaliteit dus ook weer erg storingsgevoelig.

Een silverface of blackface Twin Reverb kom je vandaag de dag echter nog steeds in originele staat tegen en dan doen ze het nog prima... (zijn dan vaak wel aan een servicebeurt toe), moet je nagaan; 30 - 40 jaar hebben ze probleemloos hun werk gedaan... Dat zegt wel wat denk ik. Een goede buizenversterker moet je goed laten servicen door een respectabele tech, desnoods preventief wat parts laten vervangen. Bij een "grote beurt" vervang ik b.v. in een gig amp toch vaak preventief plate load weerstanden (zelfs vaak door metaal film, erg he?), gridstoppers & schermroosterweerstanden op eindbuizen en nog wat service gevoelige parts. De oude onderdeeltjes bewaar je er netjes in een zakje bij. Zo'n amp gaat met gemak weer 10 jaar mee, dat durf ik van een reissue Fender niet te zeggen.

Een fatsoenlijke silverface Twin Reverb koop je voor rond (en onder) de €1000. Moet je dan nog een servicebeurt bijtellen en als je wat dynamischere / fellere sound wilt koop je er een setje V30's of Lead 80's in ofzo. Dan nog zit je onder de nieuwprijs van zo'n reissue Twin en heb je een versterker waar je nog alle kanten mee op kunt.

Geloof me maar, nothin' beats the real thing. Mensen die dat wel roepen, hebben doorgaans niet "the real thing" in huis staan of hebben er zelfs nog nooit op gespeeld. Ze vinden een "reissue" goed genoeg... Tja... dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat je als referentie hebt.

nicoverduin
13 mei 2005, 11:29
Pleun,

JE had schrijver moeten worden :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Nico

ChrisMW
13 mei 2005, 12:03
sf twinnetjes kom je absoluut onder de 1000 euro tegen, de zgn. 100 Watt modellen zijn het meest populair en redelijk makkelijk te blackfacen als je iets meer warmte, 'n tikkie meer "scheur" wil en 'n iets strakker laag. De modellen uit eind jaren 60 hebben trouwens ook nog zo'n "blackface-baffle" wat 'n zeer positieve invloed op de sound heeft.

Zoals PeeVee al heel mooi beschreef: gewoon goed laten onderhouden en zo'n versterker kan weer 10 to 30 jaar mee :wink:

Succes met geluids-zoektocht!

hgrondel
13 mei 2005, 17:37
over de pedaaltjes, ik vind dat toch makkelijker dan, of een scheurkanaal op je versterker of de versterker opendraaien. het scheurkanaal wat ik nu heb op mijn stage 112se valt me tegen t.o.v. mijn me50 en als je een keer op een andere versterker moet spelen heb je niet je eigen overdrive. De versterker opendraaien is ook niet echt een optie omdat dat moeilijk te controleren is zeker als je ook vaak omschakelt tussen clean en overdrive. Daarom dus mijn gebruik van pedalen.

over de versterker, daar vertelt PeeVee een heleboel wat ik niet wist, je zou toch verwachten dat een nieuwe ook gewoon 30-40 jaar mee zou gaan en er niet dat er na een jaar iets mis mee is, dat valt me tegen van fender. mischien toch maar naar 2e handse gaan kijken, naar de oude, maar je kan altijd een kat in de zak kopen he.

Fumi SG
13 mei 2005, 18:14
waarom vind je pedaaltjes makkelijker dan de od op je amp?? Ik zie geen verschil :???:

Bluesbreaker
13 mei 2005, 22:32
waarom vind je pedaaltjes makkelijker dan de od op je amp?? Ik zie geen verschil :???:

Zei hij dat dan? Kan het niet vinden....

Maargoed, een oversturing van de versterker zelf is gewoon iets heel anders als uit een pedaaltje, is gewoon een kwestie van smaak.....

Fumi SG
14 mei 2005, 00:23
jep dat zei hij...


over de pedaaltjes, ik vind dat toch makkelijker dan, of een scheurkanaal op je versterker of de versterker opendraaien.

Bluesbreaker
14 mei 2005, 09:50
jep dat zei hij...


over de pedaaltjes, ik vind dat toch makkelijker dan, of een scheurkanaal op je versterker of de versterker opendraaien.

Het tweede is logisch, het eerste niet.

hgrondel
14 mei 2005, 15:06
als je een keer op een andere versterker moet spelen heb je niet je eigen overdrive.


mede hierom vind ik pedaaltjes makkelijker

Negative K3 fan
14 mei 2005, 15:38
ja maar als je een keer op een ander pedaal moet spelen heb je ook niet je eigen overdrive :roll:

en pedalen klinken op verschillende versterkers ook anders.

Fumi SG
14 mei 2005, 16:14
.... heel anders zelfs!!

Bluesbreaker
14 mei 2005, 16:17
Als je een goede versterker hebt en om je tone geeft moet je gewoon altijd je eigen versterker meenemen....

hgrondel
14 mei 2005, 17:55
pedalen neem je makkelijker mee dan een versterker, op een open sessie bijvoorbeeld.

ik heb net even over een mesa/boogie F50 gespeeld, die klinkt ook wel heel erg gaaf

PeeVee
15 mei 2005, 21:13
JE had schrijver moeten worden :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Hoezo "had moeten worden"?!?!?!... Ik ben het toch al?!

Een oud Chinees gezegde luidt ying kwa sei, yu koy luk oftewel (beetje vrij vertaald): "wie schrijft die blijft" 8-)

Ik schrijf de laatste tijd overigens aanzienlijk minder, veeeeeeeeel te druk met andere dingen

Hehehehe ;-)

PeeVee
15 mei 2005, 21:33
mischien toch maar naar 2e handse gaan kijken, naar de oude, maar je kan altijd een kat in de zak kopen he.

Nee dat kan dus eigenlijk niet! Wel als je zomaar wat koopt zonder "onder de klep te kijken". Nooit zomaar iets kopen maar bij aankoop van oude versterker ALTIJD vragen of je er een expert naar mag laten kijken of b.v. een expert meenemen. Dat een ouwe buizenamp nog goed klinkt dat is mooi, maar wil niet zeggen dat ie zondermeer betrouwbaar is, van groot belang dus om iemand mee te nemen met verstand van zake, simple as that. Als je een ouwe auto gaat kopen vind iedereen dat heel normaal.

Er is vrijwel niets aan een ouwe Fender amp wat niet te repareren / restaureren is. Als de trafo's netjes origineel zijn en niet (al te) verroest, dan is er altijd weer een prima werkende amp van te maken. Beetje afhankelijk wat voor leven zo'n amp achter de rug heeft, maar zoals gezegd, het moet wel heel bont zijn wil het niet te restaureren zijn. Dat kan heel radicaal (alles d'ruit en alles vernieuwen; caps en weerstanden e.d.) maar kan ook heel behoudend (alleen wanneer nodig vervangen, proberen zo origineel mogelijk te houden). Voor beiden is wat te zeggen... Bij een Bandmaster amp die ik niet stabiel kreeg heb ik ooit methode 1 toegepast en beide kanalen met andere caps uitgerust (normal kanaal met polyester, vibrato kanaal met Spraques). Amp was FLUISTERSTIL en klonkt erg goed, dynamisch... feitenlijk best "modern". Was leuk om het verschil te horen. Prima player en prima soundje voor iemand die een goed wakkere amp zoekt. Geen collectors item meer (maar dat was het al niet meer, zat andere choke en andere OT in) maar wel cool looking player... Bij mijn eigen '65 Super Reverb heb ik methode 2 toegepast maar heb daar gisteren weer prijs voor moeten betalen; zo om het half jaar heeft het ding beetje kuren, gisteren ook weer... Grrrr... zat op beide kanalen dus reverb recovery en fasedraaier even verwisseld maar helaas... Eindbuizen waren nieuw dus ik ga er even van uit dat dat het niet is... is dus weer beetje oscilatie ofzo... kan ik weer gaan zoeken... rotwerkje... (als het je eigen amp is waar je gewoon op wil gaan spelen). Ben serieus aan het overwegen om het hele board eruit te halen en gewoon compleet nieuw AB763 board in te hangen, dan kan ik gewoon spelen. Gelukkig heb ik twee SR's dus heb mijn alu trim sf SR weer "herontdekt". Komt uit '69, ziet er niet uit maar klinkt best lekker (precies als z'n baas hihi).

Een silverface TR is niet echt een collectors item dus kunt b.v. prima een aantal preventieve aanpassingen doen; plate load weerstanden van preamp buisjes vervangen (ik gebruik laatste tijd vaak metaal film), schermrooster en gridstoppers op de eindbuizen. Voor een "player" c.q. "gig-amp" vervang ik meestal filtercaps hoewel dat er met ouwe filtercaps prima resultaten te behalen zijn (anders dan met nieuw spul). De kathode bypass electrolytics vervang ik als ze merkbaar minder goed hun werk doen maar laat ze de laatste tijd liefst zitten.

Tjonge... ik had schrijver moeten worden :razz:

nicoverduin
15 mei 2005, 21:44
Zei ik toch :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D