PDA

View Full Version : Welke buizenamp voor "the bluez"



Slowhand41
17 augustus 2002, 21:50
Ik ben benieuwd wat voor amp jullie medegitaristen gebruiken om blues zoals b.v. SRV en Clapton te spelen. Het gaat mij dus vooral om "cruch" gitaargeluiden. Zo wordt het bijv. op mijn Koch KC50 Deluxe genoemd.
Ik heb zelf wat moeite om een bevredigend geluid hierin te vinden. Dus m.a.w. welke amp zou jij me aanraden als ik een ander zou kopen??

tijn
18 augustus 2002, 01:16
Hmmm, iets Fenderachtigs denk ik met bijpassend pedaal (Tube Screamer oid). Mocht je toevallig ergens een ouwe Musicman tegenkomen dan is deze ook zeker de moeite van het proberen waard.

Soulman
18 augustus 2002, 11:12
Toch zou je daarmee een goed bluezy geluid moeten kunne krijgen. Voor een leker bluesgeluid is een buizenbak het belangrijkste. En wat voor geluid wil je, sommige bluessound zijn heel clean (Fender supereverbs) of super overstuurd (Walter Trout op een Mesa). Het SRV geluid krijg je het best door je buizen versterker net op het randje van oversturen te zetten en een Strat te gebruiken. Voor oude Clapton gebruik je iest meer oversturing en een Les Paul.

Frusciante
18 augustus 2002, 12:42
al is een jtm45/bluesbreaker geprobeerd ?
en anders een fender bassman of iets dergelijks. clapton gebruikte deze vroeger net zoals gary moore, the who, hendrix, etc etc
ik begrijp welk geluid je zoekt en dat krijg je idd niet uit een koch, welke dan ook.
misschien eens een traynor uitproberen, zeer de moeite waard.

BLOK182
18 augustus 2002, 12:43
Staat een JTM op gitaarmarkt voor 825.

Lacrymosa
18 augustus 2002, 15:48
Wat voor geluid haal je nou niet uit die koch?
ik ben namelijk van plan er 1 te kopen

CheerS!!

pimmetje
18 augustus 2002, 16:28
Koch is idd volgens mij iets minder geschikt voor Clapton geluid. SRV moet nog wel lukken. Ik gebruik zelf een Twintone voor blues, maar dan wat meer dingen a la John Lee Hooker, Muddy Waters.

Het ligt er natuurlijk ook nog aan wat voor gitaar je erin prikt. Ik zag dat je een Fender Strat hebt, dus dat moet wel lukken voor SRV en Clapton.

Maar vergeet niet dat een groot deel van het geluid ook komt door de manier van spelen. Je merkt zelf neem ik aan ook wel dat er bij een ingestelde crunch een flink verschil in geluid is tussen de snaren aaien en de snaren slaan. Daar goed mee om leren gaan is juist oh zo belangrijk voor dat bluesgeluid (en eigenlijk ieder ander soort muziek wat dat betreft).

Lacrymosa
18 augustus 2002, 17:23
Is een koch multitone wel geschikt voor jazz?

CheerS!!

sash
18 augustus 2002, 20:05
Een goede oude Fender Twin- of Super Reverb. Bij http://www.stratmarket.net hebben ze vaak hele goede oude fender amps (waar ik mijn twin ook gekocht heb)

Slowhand41
18 augustus 2002, 22:31
O.K. alvast bedankt voor de reacties en adviezen. Wat ik bij mijn Koch mis als ik een "crunch" geluid gebruik, (zo clean mogelijk met net een randje!) is volgens mij helderheid, het klinkt vaak zo "wollig". (Er is volgens mij niets zo lastig als het omschrijven van gitaargeluid!) Ik heb al van alles geprobeerd, andere buizen, elementen, experimenteren met toonregeling etc. het zit er allemaal tegenaan, maar het is het net niet?? De wat meer overstuurde geluiden zoals Walter Trout en Gary Moore zijn geen probleem maar juist die geluiden uit de "twilight zone".

Greetz, Hans

philbee
19 augustus 2002, 13:26
idd stratmarket, staat een Super Reverb, 70W, en nog 2 70-er jaren Twins (1 met JBL's). Die klinken allemaal super vet voor blues.

sash
19 augustus 2002, 17:02
Op 2002-08-18 22:31, schreef Slowhand41:
O.K. alvast bedankt voor de reacties en adviezen. Wat ik bij mijn Koch mis als ik een "crunch" geluid gebruik, (zo clean mogelijk met net een randje!) is volgens mij helderheid, het klinkt vaak zo "wollig".

Dan raad ik je echt aan een Fender Twin Reverb te proberen. Die blijft echt superclean, maar zet er een tubescreamertje voor en er komt een heerlijk randje aan. Om bij weg te smelten.