PDA

View Full Version : nog een 2x12 zelfbouw project: KLAAR + PICS !!



FNaRK
11 mei 2005, 14:23
ok dan, ik ga het ook maar eens proberen. Mijn bestaande Marshall 1960 (4x12) cabinet wordt gestript, de speakers eruit en zelf 2 nieuwe 2x12 kasten bouwen.
Uiterlijk wordt een flightcase, inclusief het daarbij behorende hang- en sluitwerk :D

voordat ik ga beginnen wat n00b vraagjes:
-in hoeverre hebben afmetingen effect op het geluid: ik zit nog te dubben tussen lekker compact of enigszins oversized (dus 75x45x36 of 75x60x36)
-wat is de invloed van de houtdikte (ik wil wellicht 22 mm berken gaan gebruiken, of is dat overkill ?)
-wel of niet bekleden / isoleren aan de binnenkant (een standaard spreakerkast heeft dat volgens mij nooit)
-was is de beste schakeling voor de speakers (er gaan 8 ohm Celestions in) en ervan uitgaan dat ik 2 mono kasten maak: 4 ohm of 16 ohm per kast (dus serie of parallel)

Ik gaat U op de hoogte houden van het project, alle input en eerder opgedane kennis is welkom :D

AART
11 mei 2005, 21:14
ik zou de diezel afmetingen nemen net als ik. 745*495*365

Ik heb in de faq een stukkie geschreven over 2x12's bouwen, kijk daar eens.

AART
11 mei 2005, 21:15
Links en bonodigdheden voor het bouwen van een speakerkast:

Hout:

Het liefst berkenmultiplex van 15 of 18 mm.
Latjes om de baffle en achterkant tegen te monteren, ik gebruik 18 x 27 mm.
Haal het hout niet bij de gamma of fixet maar bij een groothandel voor bouwbedrijven oid. Bij de gamma zijn namelijk alleen de buitenlagen van berk en is de kwaliteit ver beneden peil.

Voor de baffle gebruik ik MDF, maar berkenmultiplex kan ook.
Ik gebruik 15 mm maar 9 of 12 is ook een optie.

Lijm en schroeven:

Ik gebruik gewone bison houtlijm(D3).
Gebruik schroeven die niet te dik zijn omdat het hout anders gaat splijten(3 -3,5). De schroeven moeten lang genoeg zijn om het hout aan de andere kant goed te pakken maar ook niet te lang omdat het hout anders weer gaat splijten. Het beste voor 18 mm is een 3.5 x 4.

voor de latjes moet je andere schroeven gebruiken omdat je anders door het hout heengaat.


Tolex en speakerdoek.


Deze dingen kan je bestellen bij:

www.verelec.com
www.tubetown.de (hebben heel goedkoop nylon tolex)
www.tubeampdoctor.com

Stoothoeken en handvaten kan je ook bij deze winkels bestellen


Speakers

Speakerkeuze is zeer persoonlijk. Ik ga waarschijnlijk eminence the governor speakers bestellen bij thomann.de

AART
11 mei 2005, 21:19
ok dan, ik ga het ook maar eens proberen. Mijn bestaande Marshall 1960 (4x12) cabinet wordt gestript, de speakers eruit en zelf 2 nieuwe 2x12 kasten bouwen.
Uiterlijk wordt een flightcase, inclusief het daarbij behorende hang- en sluitwerk :D

voordat ik ga beginnen wat n00b vraagjes:
-in hoeverre hebben afmetingen effect op het geluid: ik zit nog te dubben tussen lekker compact of enigszins oversized (dus 75x45x36 of 75x60x36)
-wat is de invloed van de houtdikte (ik wil wellicht 22 mm berken gaan gebruiken, of is dat overkill ?)
-wel of niet bekleden / isoleren aan de binnenkant (een standaard spreakerkast heeft dat volgens mij nooit)
-was is de beste schakeling voor de speakers (er gaan 8 ohm Celestions in) en ervan uitgaan dat ik 2 mono kasten maak: 4 ohm of 16 ohm per kast (dus serie of parallel)

Ik gaat U op de hoogte houden van het project, alle input en eerder opgedane kennis is welkom :D

als ik jou was zou ik trouwens die marshall verkopen en gwoon andere speakers terugkopen, eminence ofzo, is beter dan die g12t75 troep.

nicoverduin
11 mei 2005, 21:43
Voor hen die twijfelen of je de speakers nu parallel of in serie moet zetten gebruik ik bijgaande schakeling. Hiervoor gebruik ik een mono en stereo plastic jacks. Beide met schakelaars.


Via de ene ingang staan de speakers in serie. via de andere parallel. Kun je experimenteren!! Gebruik wel altijd een mono jack op de speaker leiding. anders werkt de schakeling niet.
:-D :-D :-D
Nico

http://www.verelec.com/images/speakers.jpg

AART
11 mei 2005, 21:49
nico, ik ga 2 8 Ohm 50 watt speakers kopen en ik wil de kast mono en stereo kunnen gebruiken, weet jij hoe ik het dan moet aansluiten(schema) en wat voor schakelaar ik nodig heb voor mono/stereo.

nicoverduin
11 mei 2005, 22:16
Bijgaand de schakeling om de speakers parallel in mono mode en als stereo.
Nico :-D :-D

http://www.verelec.com/images/stereo%20speakers.jpg

AART
11 mei 2005, 22:25
ik hbe dus geen schakelaar nodig(vermoedde ik al)?
1 plug is dus 4ohm mono(op amp geselecteerd) en twee is 8 Ohm stereo(op amp geselecteerd)?

Bedankt voor het schema.

nicoverduin
11 mei 2005, 23:00
En dan het ultieme:

1) Stereo Links en Rechts
2) Mono parallel geschakeld
3) Mono serie geschakeld

2 mono Jacks en 1 Stereo.

Voor het speakersnoer altijd een mono plug gebruiken.

Nico :-D :-D

http://www.verelec.com/images/stereo%20en%20mono.jpg

Nocki
12 mei 2005, 08:28
en ik wil wel bloed geven.... voor je je in je vingers snijdt enzo....

wat voor bloedgroep heb je?

FNaRK
12 mei 2005, 09:16
ik heb liever dat je richting Rotterdamn komt met 400 euro en mijn Marshall cab meeneemt :-D

FNaRK
14 mei 2005, 18:57
zo....
vandaag begonnen, hout gekocht, 18 mm meranti multiplex,
afmetingen en gezaagd, de afmetingen worden 75(h)x50(b)x36(d) .... en ja, het worden staande cabs, ik ga voor de 4x12 maar dan doormidden gezaagd :D
Volgende week (ja ja ..weekend project) gaan we de boel in elkaar schroeven, daarna flightcase materiaal kopen, speakers uit de oude Marshall kast ....
prognose: weekje of 4

nog een vraagje: is er iemand die zijn kast binnenin geisoleerd heeft, en zo ja: waarom ?


Foto's volgende week

Thijssie
14 mei 2005, 19:25
nog een vraagje: is er iemand die zijn kast binnenin geisoleerd heeft, en zo ja: waarom ?


Ik doe het nooit, ik vind het zonder isolatie mooier klinken maar ik zoek altijd een beetje "een houten kraakgeluid". :D

Met isolatie klink wat "droger", misschien dat jij het wel mooier vind. Het is zo uitgeprobeerd; 1 van de speakers er uit en een matje steenwol tegen de achterkant "frotten" en spelen maar....

AART
14 mei 2005, 19:31
Is meranti niet heel hard hout?Is dat wel geschikt voor cabs?

Franc
14 mei 2005, 19:53
Wat doe je met die lege 4x12?

JoostBaksteen
14 mei 2005, 19:54
Normaal maranti is hard ja, daar maken ze ook kozijnen van e.d. Maar je hebt ook maranti multiplex, dat is zeg maar het 'rooie' multiplex wat je bij de gamma kan halen.

Dat plaatje berkenmultiplex die ik vandaag heb aangeschaft om ook een cabinet te maken (dank je AART voor je reactie in dit topic, het heeft goed geholpen :)) kostte me 70 euro, de maranti versie was 45 euro.

Nu moet ik nog de tolex en speakerdoek bestellen, dan kan ik de tussentijd alvast mijn buren waarschuwen :evil: :lol:

FNaRK
14 mei 2005, 20:25
die lege 4x12 staat te koop

t.e.a.b :wink:

JoostBaksteen
14 mei 2005, 20:28
OMG dit is echt TE erg...

Ik had dus een tripple post zoals jullie kunnen zien, dus ik denk laat ik die relpies verwijderen, is opeens het hele topic weg... en nu, 15 minuten later is hij er 'opeens' weer..

Snapt iemand hoe dit werkt? Ik zou graag weten hoe ik hiermee om moet gaan.

FNaRK
14 mei 2005, 20:33
ik heb idd nog staan dubben bij de berken en meranti .... ik vond het prijsverschil wel behoorlijk, bouw 2 kasten dus ik heb wel wat nodig... Navraag bij verschillende " kenners" leverde op dat het niet veel zal uitmaken, tenzij je een overdreven t0ne snob bent :wink: Ik ga metal op vol volume spelen dus ....lekker belangrijk.
Lijkt me trouwens wel leuk om een keer 2 cabs van verschillende houtsoorten naast elkaar te beluisteren ..

deedee
14 mei 2005, 20:36
OMG dit is echt TE erg...

Ik had dus een tripple post zoals jullie kunnen zien, dus ik denk laat ik die relpies verwijderen, is opeens het hele topic weg... en nu, 15 minuten later is hij er 'opeens' weer..

Snapt iemand hoe dit werkt? Ik zou graag weten hoe ik hiermee om moet gaan.

dubbelposts kan je voorkomen:
post gewoon je post, dan staat er 'kan pagina niet weergeven', druk je vernieuwen, dan staat er 'geen actie aangegeven', dan ga je naar je openbare profiel (dus niet waar je je profiel kan aanpassen), dan druk je op alle berichten van [naam] weergeven, dan staat er bovenaan je laatste geposte bericht, dan ga je naar dat topic, et voila!

Fumi SG
14 mei 2005, 20:52
zelfs dat is al teveel werk deedee.... ik klik gewoon op ok, dan op vernieuwen en dan op vorige. Dan kom je weer in de onderwerpenlijst en als je dan op het onderwerp klikt staat je bericht er ook gewoon.

AART
15 mei 2005, 12:29
zelfs dat is al teveel werk deedee.... ik klik gewoon op ok, dan op vernieuwen en dan op vorige. Dan kom je weer in de onderwerpenlijst en als je dan op het onderwerp klikt staat je bericht er ook gewoon.

behal;ve als je bericht het eerste van een nieuwe pagina is.

Fumi SG
15 mei 2005, 12:53
ja idd.... en dan kan het soms dagen duren voordat er weer nieuwe posts bij zijn! :-?

AART
15 mei 2005, 13:04
Normaal maranti is hard ja, daar maken ze ook kozijnen van e.d. Maar je hebt ook maranti multiplex, dat is zeg maar het 'rooie' multiplex wat je bij de gamma kan halen.

Dat plaatje berkenmultiplex die ik vandaag heb aangeschaft om ook een cabinet te maken (dank je AART voor je reactie in dit topic, het heeft goed geholpen :)) kostte me 70 euro, de maranti versie was 45 euro.

Nu moet ik nog de tolex en speakerdoek bestellen, dan kan ik de tussentijd alvast mijn buren waarschuwen :evil: :lol:

aste, wat voor kast ga je bouwen?

voor een 2x12 is 70 aan hout wel veel namelijk.

JoostBaksteen
15 mei 2005, 13:21
aste, wat voor kast ga je bouwen?

voor een 2x12 is 70 aan hout wel veel namelijk.

Het wordt ook een 2x12, maar ik ben ook bezig met een 18watt buizenversterker te maken, dus daar had ik ook hout voor nodig. Ik heb er voor gekozen om een losse top en een cabinet te maken. Zo blijf ik flexibeler, en ik vind een stack er stoerder uit zien dan een combo 8-).

De maten (B 740, H 585, D 305) van het cabinet en de top heb ik van www.18watt.com. Het zijn de maten van een marshall 1936 cabinet en het paste gelukkig allemaal net aan in 1 plaat (244*122) 18mm berkenmultiplex... als die jongen het goed had gezaagd. Maar dat had hij niet gedaan, dus moest hij nog een klein plaatje erbij halen, die ik uiteraard niet betaald heb. Eigenlijk was het nog wel iets meer dan 70 euro, want daar zitten de raggels nog niet bij. Maar dat is voor de top en cabinet samen, dus valt nog wel mee.

AART
15 mei 2005, 13:26
dan valt hetr idd nog mee, mijn cab word 745 b x 495 h x 365 d
dat zijn de maten van een diezel 2x12, en die komt dan onde rmijn 5150 II.

FNaRK
19 mei 2005, 12:07
vraag:
mijn kast wordt tevens flightcase, ga er dus geen tolex voor gebruiken maar het hout verven....

wat is de beste verf om te gebruiken, wat wordt standaard gebruikt voor flightcases ??

bert k
19 mei 2005, 12:51
Zwart...

jorrit
19 mei 2005, 15:37
k zal niet op terpentine basis nemen hoor das slecht voor je tooone! :wink:

nicoverduin
19 mei 2005, 16:21
Ik zou hem zwart beitsen. Trekt er lekker in zodat je niet gelijk een blus ziet als je hem ergens tegenaan stoot.
Nico

AART
22 mei 2005, 15:09
al nieuws?

FNaRK
3 juni 2005, 13:46
jazeker,
net mijn bestelde flightcase materiaal ontvangen (hoekprofielen, handvaten, popnagels, overzethoeken, glijdoppen, balhoeken etc...)

Kasten zijn inmiddels gelakt, speakers liggen klaar... dus we kunnen weer verder :D

AART
3 juni 2005, 14:40
PICS!

FNaRK
9 juni 2005, 23:14
wat een kutwerk .... ben bezig met de profielen te popnagelen :evil:
wordt wel een 2 maanden project op deze manier !

PICS:

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/1.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/2.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/3.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/4.jpg

doncker
10 juni 2005, 07:08
Dat vind ik er wel vet uitzien.

AART
10 juni 2005, 14:40
ziet er wel vet uit, maar ik had ze liggend gemaakt.

FNaRK
10 juni 2005, 16:14
liggend is voor mij niet zo zinvol, ik ga er twee maken (en gebruiken) en die ga ik toch naast elkaar zetten,
of één achter me en één aan de zijkant als side-fill .....

en liggend hou je toch geen geluid meer over, blaast alles onder je knieen door :???:

FNaRK
23 juni 2005, 15:03
zo, vanavond hopelijk afmaken,
zijn we 240 popnagels verder ....

speakers bijna erin, ga zo'n mooi schema van Nico gebruiken (mono en stereo per kast)

nieuwe foto's vandaag of morgen :D

FNaRK
24 juni 2005, 13:18
KLAAR
:evil: totaal 250 popnagels en een heleboel blaren

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/7.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/5.jpg ___ http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/6.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/8.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/9.jpg

EpiCenturiesAWAy
24 juni 2005, 13:26
Mooi gedaan man! Zeker die ijzeren rooster voor de speakers is vet!

AART
24 juni 2005, 13:28
Mooi gedaan man! Zeker die ijzeren rooster voor de speakers is vet!

die rooster?

ben je turk ofzo? :P

@ Roadkill: mooi gedaan, ziet er netjes uit.

JoostBaksteen
24 juni 2005, 14:11
Nice, zit er goed uit :)

Je hebt ook wel stoere handvatten 8-)

pol
24 juni 2005, 14:18
mijn zelfbouw is ook bijna af ondertussen, tis een grote en dikke 4 x 12 geworden, buitenmaten 80 x 80 x 42 cm, ongeveer hetzelfde geconstrueerd als een diezel kast, uit 18mm dik populieren muliplex,
nu alleen nog speakers kopen, bedraden, en afwerking (handvatten, wielen, hoekjes, etc.. )

AART
24 juni 2005, 15:17
een diezel cab is toch 75 x 75 x 36?

pol
24 juni 2005, 15:42
die 4 plankjes die tegen de voor, achter, en zijwanden zitten heb ik overgenomen

qua maten heb ik gewoon het grootste genomen wat er uit zo een grote plaat multieplex (1,20 x 2,40) te zagen was, ik ben es benieuwd wat voor effect het gaat geven, hopelijk klinkt em niet te hol. qua constructie is em in ieder geval enorm stevig en stabiel, alles zit muurvast gelijmd en geschroefd, en tis dikke plaat.

nu moet ik alleen de voorplaat met de speakers erin nog vastzetten, en speakers kiezen,

kosten tot nu toe : 70 euro (alleen voor het hout, lijm en schroeven)

EpiCenturiesAWAy
24 juni 2005, 17:29
Mooi gedaan man! Zeker die ijzeren rooster voor de speakers is vet!

die rooster?

ben je turk ofzo? :P

@ Roadkill: mooi gedaan, ziet er netjes uit.

Nee jongen :) Heel de nacht gefeest na de examens. Nog niet zo goed wakker zekers .

Frits van Mourik
25 juni 2005, 00:48
KLAAR
:evil: totaal 250 popnagels en een heleboel blaren




Beetje veel te laat, maar dan toch:

Had je hoeklijn dan ook gelijmd! Staat beter & zit vaster...
En je bolhoeken & fliphandles & zo kun je net zo goed schroeven... :wink:

Frits

FNaRK
25 juni 2005, 10:08
gedeeltelijk mee eens,
maar popnagels zijn nets iets stoerder :wink:

m^rton
26 juni 2005, 10:11
Ziet er ruig uit!

MjS
27 juni 2005, 00:38
Sorry, misschien een rare vraag, maareh: hoe klinken je gloednieuwe cab's? :wink:

FNaRK
27 juni 2005, 09:59
Sorry, misschien een rare vraag, maareh: hoe klinken je gloednieuwe cab's? :wink:

ik zou het je niet kunnen zeggen :-D
heb thuis momenteel geen versterkers, ben niet in de gelegenheid geweest om naar de oefenruimte te gaan ..... hopelijk ergens deze week, ben uiteraard zelf wel benieuwd !

by the way: totale kosten:
hout: 90 euri
schroeven / bouten / moeren en andere hardware: 30 euri
verf / lak / kwastzooi: 55 euri
flightcase materiaal: 200 euri :o

totaal 375 euri voor twee kasten, excl. speakers

Ibanez RuleZ
27 juni 2005, 11:55
Mario, waar heb je die metalen grilles vandaan? t lijkt me voor mijn zelfbouwkastje ook wel aardig materiaal.

Harrald

FNaRK
27 juni 2005, 22:45
Mario, waar heb je die metalen grilles vandaan? t lijkt me voor mijn zelfbouwkastje ook wel aardig materiaal.

Harrald

www.flightcase.nl :wink:
http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=310

is wel duur spul trouwens !!

FNaRK
1 juli 2005, 10:54
zo

eindelijk kunnen testen ... op echt volume :D
klinkt lekker, neutraal, "droog" / strak ... moeilijk te omschrijven. Het is in ieder geval hard genoeg !

Bouw geslaagd !

bollocks37
6 juli 2005, 16:43
Je hebt zeker geen zin om voor een kratje bier nog zo'n serie te maken?

:D

jan jansen
21 mei 2007, 20:58
Wat ik me afvraag of er geen dempingsmateriaal in zo`n behuizing hoeft geplaatst te worden.Dit alleen al om trillen en een holle vervorming tegen te gaan.Of heb je daar geen last van?

JJ

Kim Wilson
22 mei 2007, 08:38
Een gitaarcab mag, nee, móet een beetje hol klinken. Dat maakt mede het geluid van je cab. Het is geen hifi speaker. Als ie naar jouw mening te hol klinkt, kun je er altijd wat isolatie bij in stoppen, of extra latten aanbrengen om trillingen te dempen. Maar door de regel zijn gitaarcabs gewoon leeg en hol.

Speeddemon
22 mei 2007, 12:12
Ziet er tof uit Mario! En superpraktisch! :)

Heb je de hoeken met deuvels/zwaluwstaarten verlijmd of alles recht gehouden en aan elkaar gespijkerd?
Ik kan me zo voorstellen dat gelijmde oppervlakken een betere resonantie geven.

FNaRK
22 mei 2007, 12:23
schroeven, popnagels en gaan met die handel ...

voor mij geen ingewikkelde berekeningen of bouwconstructies :jam:

Fender75
23 mei 2007, 19:14
Ziet er goed uit!!

Speeddemon
23 mei 2007, 19:33
Je hebt zeker geen zin om voor een kratje bier nog zo'n serie te maken?

:D
Op zich... :D
't is zo jammer dat de materiaalprijs al tig fusten is.