PDA

View Full Version : Solderen



Heintje
11 mei 2005, 13:41
Test

Heintje
11 mei 2005, 13:41
Hallo,

Ik wil al mijn pickups vervangen en omdat ik al eens eerder de dikke klodder tin op de Vol-potmeter niet aan het smelten kreeg heb ik advies nodig.

Ik heb nu een soldeerbout van 20 watt, wordt deze heet genoeg?

Bovendien heb ik gehoord dat het te heet worden van een potmeter weer slecht is.

Dus, wat heb ik nodig en hoe moet ik dit doen?

Fumi SG
11 mei 2005, 18:50
er is een soort vloeistof op de markt, dat helpt met het 'aan elkaar smelten' van de twee metalen. Ik kan zo ff niet op de naam komen.... iets met '32' volgens mij. Dan gaat het een stuk makkelijker, ff aanraken en het zit aan elkaar :wink:

arno
11 mei 2005, 18:53
s39 heet dat, volgens mij tegenwoordig verboden

Maar goed schuren van te voren doet wonderen

Fumi SG
11 mei 2005, 18:56
owjah S39, klopt dat dat verboden is nou je het zegt jah. Wij hebben daar nog een veel van, en gebruiken het amper, is dus al oud :wink:

gebruik trouwens niet te grote klodders tin. Dat is helemaal niet nodig en volgens mij ook nog eens slecht voor je signaal. En inderdaad ff goed schuren, dus niet 1 of 2 keer eroverheen....

Heintje
11 mei 2005, 22:28
Ik heb bij een elektro-onderdelen-shop gevraagd vanwege het aantal watt, 20 watt is te laag om dikke klodders te laten smelten. Ik heb dan ook een nieuwe gekocht, regelbaar van 0 tot 50 watt. Daarnaast ook nog een tin-klodder-zuiger (ja dat bestaat!).

Nu vraag ik me alleen af: mag je de achterkant van potmeter schuren? En hoe lang/hoe veel?

Van S39 wordt je ziek zeggen ze!

Fumi SG
11 mei 2005, 23:27
van S39 word je alleen ziek als je het inademd. Gewoon goed ventileren en er niet met je neus boven gaan hangen. Stinkt trouwens ook behoorlijk....

Nog een keer: Werk niet met dikke klodders!!

bert k
11 mei 2005, 23:36
Uit de praktijk: die zware soldeerbout is wel fijn. Gebruik geen S39, het vloeit overal in, en als het in je potmeter komt gaat ie kapot. Koop harskernsoldeer, daar zit vloeimiddel in, dat gebruik je voor elektronika.

Fumi SG
11 mei 2005, 23:41
Ik heb eerlijk gezegd nog geen problemen gehad met S39 hoor. Als je dat met mate gebruikt in combinatie met een minimum aan tin gaat dat goed. Als je er teveel van gebruikt, loopt het idd overal heen. En in je potmeter lijkt mij ook niet gezond, nog nooit gehad overigens!! :)

Heintje
12 mei 2005, 00:20
Dus:

Ik ga met m'n nieuwe soldeerbout de dikke bult soldeersel op mijn potmeter laten smelten en afzuigen. Dan kontakt spray om schoon te maken (met wattestaafje), dan flink schuren (met 400-800?) voor het beter hechten en als laatste opnieuw bescheiden solderen met harskern (evt een klein beetje S39)

RS-Rik
12 mei 2005, 19:16
Gebruik zo'n soldeer waar lood en hars doorheen zit, die vloeien veel beter, en vertin eerst het draadje van je pup, verhit het ringetje op de pot, steek het draadje in het ringetje, verhit het allebij en doe er een heel klein beetje tin bij door de tindraad tegen het verhitte ringetje aan te houden en niet tegen de bout te laten komen.


Alles komt goed

Fumi SG
12 mei 2005, 19:19
soldeertin met harskern EN S39 is een beetje overdreven natuurlijk :wink:

Heintje
13 mei 2005, 00:29
Mijn nieuwe soldeerbout is geweldig! Had ik veel eerder moeten doen!

Alles zit weer op z'n plek.

Dirk_Hendrik
13 mei 2005, 11:34
Elke elektronicus weet:

Gebruik geen S39. Gewoon helemaal niet. Niet eens over nadenken.

Dammit,
Altijd weer mensen die daarover beginnen maar de schade die het op de lange termijn geeft is ongelofelijk en vaak slecht te herstellen.

Heintje
13 mei 2005, 13:27
Elke elektronicus weet:

Gebruik geen S39. Gewoon helemaal niet. Niet eens over nadenken.

Dammit,
Altijd weer mensen die daarover beginnen maar de schade die het op de lange termijn geeft is ongelofelijk en vaak slecht te herstellen.

Ik heb geen S39 gebruikt en het zit muurvast, dus don't worry.

Iedereen bedankt, case closed.

Fumi SG
13 mei 2005, 14:04
Elke elektronicus weet:

Gebruik geen S39. Gewoon helemaal niet. Niet eens over nadenken.

Dammit,
Altijd weer mensen die daarover beginnen maar de schade die het op de lange termijn geeft is ongelofelijk en vaak slecht te herstellen.

wtf... schade op lange termijn :???:

willem1940
25 mei 2005, 01:09
Elke elektronicus weet:

Gebruik geen S39. Gewoon helemaal niet. Niet eens over nadenken.

Dammit,
Altijd weer mensen die daarover beginnen maar de schade die het op de lange termijn geeft is ongelofelijk en vaak slecht te herstellen.

Juist.

piezo
29 mei 2005, 13:55
Naar ik meen wordt S39 (of de moderne, wel goedgekeurde variant) voor electronica niet gebruikt omdat het veel ruis zou geven, maar ik heb dat alleen gelezen en kan het niet uit eigen ervaring bevestigen.

bert k
29 mei 2005, 16:31
Ruis niet speciaal. Maar S39 is bijtend, het lost het koper een beetje op waardoor je soldeer beter hecht. Dat is wel fijn, maar je wilt dus geen bijtende vloeistof waar het niet hoort, zoals in je potmeters.
En het belangrijkste argument: in harskernsoldeer zit een kern van soldeerhars die hetzelfde doet als S39, dus dan heb je het niet meer nodig.

Globetrotter
29 mei 2005, 18:19
Dacht dat S39 vooral gebruikt werd bij loodgieters enz. om koperen buizen mee te solderen? Heb dit nooit gebruikt op electronica solderingen... dan is een rolletje tin met harskern meer dan voldoende!
Succes!

Bart

Fumi SG
29 mei 2005, 18:29
het mag door loodgieters niet meer gebruikt worden om waterleidingen voor huishoudelijk gebruik te solderen. Zou giftig zijn of zoiets.

@Bert... je hebt me helemaal overtuigd. Niet meer met S39 solderen. En ik maar denken dat het geen kwaad kon :oops:

Wormaap
29 mei 2005, 21:26
Overigens gebruik ik gewoon mijn 25W Ersa boutje ook voor de achterlijk grote klodders die alle bedrijven standaard in hun gitaren smijten, en dat kost even een paar minuutjes geduld, maar gaat uiteindelijk prima :)