PDA

View Full Version : strat elementen



hierophant
10 mei 2005, 20:23
huj,
even een vraagje: op een strat zitten drie elementen.. zijn dit drie dezelfde en is het de plaats die het verschilt maakt van klank, of zijn het ook drie verschillende..(in een standaard strat)?

oh ja, bij een linkse strat.. zijn de rechtse elementen ondersteboven gemonteerd of aangepast..?

Mattia
10 mei 2005, 20:46
Het zijn drie duidelijk verschillende elementen, als het goed zit. Bij de meeste sets is het brug element higher output dan het halselement, om het lagere snaarsignaal dicht bij de brug te compenseren. Verder is het midden pickup t.o.v. de hals en brug elementen vaak/meestal 'reverse wound, reverse polarity', wat wil zeggen dat zowel de magneet als de draad wikkelingen eromheen 'andersom' lopen, zodat je in de 'in between' posities (B+M, M+N) een 'humbucking' effect krijgt, omdat de storingen die de pickups oppikken als het ware gecanceld worden. Links/Rechts per pickup maakt niks uit, als de orientatie maar met elkaar klopt, zeg maar. De orientatie/hoek van het brugelement heeft wel wat involed, en als je 'm omdraait krijg je een 'ander' effect.

fred dons
11 mei 2005, 08:01
even een kleine nuance aanbrengen, oude strats (voor 1979) hebben 3 keer de zelfde single coil en hadden geen reverse wound reverse polarity (de custom 54 pickups van Fender hebben dat nog steeds)
het verschil in output word dan gecompenseerd door de hoogte van de pups aan te passen
inderdaad zal het nauwelijks schelen of je pup in een links of rechtshandige gitaar zet, alleen als je pup staggered polepieces heeft zal je waarschijnlijk wel een output verschil tussen de snaren onderling merken (maar J. Hendrix heeft daar nooit zo last van gehad :D )

hierophant
11 mei 2005, 13:34
als ik het dus goed begrijp : als ik rechtse elementen in een linkshandige gitaar wil steken, met de bedoeling een J. hendrix effect te krijge.. moet ik de elementen gewoon in de linkse gitaar steken, zoals ze er in de rechtse inzaten (het onderste element met dezelfde hoek zoals het bij de rechtse was, niet zoals het standaard bij n linkse is (net omgekeerd dus)), dus niet ondersteboven ofzo.. wel op letten dat het brug element ook bij de brug geplaats wordt...
een klein vraagje: wat zijn staggered polepieces.. en hoe kan ik dit weten of men pups dit hebben?

Oke, sorry voor het wat moeilijk uitlegge, zou niet wete hoe'k het anders kan uitlegge..

fred dons
11 mei 2005, 16:59
bij staggered polepieces zijn de poles (die metalen rondjes op je pickup) verschillend in hoogte. dit werd ooit gedaan om het verschil in output tussen verschillende snaren te compenseren (een dunnere snaar bijvoorbeeld heeft minder massa)
eigenlijk alleen als je pickup staggered poles heeft zul je een soort van hendrix effect krijgen, bij vlakke polepieces maakt het helemaal niets uit
Je zult inderdaad nets zoals bij de jimi h. reissue je pickup anders schuin moeten zetten bij de brug zodat je bassen wat prominenter worden in de de brug pickup stand