PDA

View Full Version : waarop letten bij een tweedehandse elec. gitaar kopen??



rePUNKtative
17 augustus 2002, 13:40
Nu wil ik (als bassist) een elec. gitaar gaan kopen. 2de hands wel te verstaan, een nieuwe is geen noodzaak bij mij :wink:

Waarop moet ik letten?? Verschilt natuurlijk bij iedere gitaar, maar wat zijn een beetje de richtlijnen??

Ik wil zowiezo een gitaar met humbucker. Wat ik er op speel zal waarschijnlijk vooral rock worden (alle soorten, van classics tot trash metal :wink:).

BVD

Phyrexian
17 augustus 2002, 14:01
Hey, gebruik de zoekfunctie van dit forum eens,
ben er zeker van dat er nog topics over jouw vraag handelen...

rePUNKtative
17 augustus 2002, 14:06
hmm, k

FragDaddy
17 augustus 2002, 15:03
1) of de gitaar in goede staat is: geen extreme fretbuzz, geen kromme nek, geen rare piepjes en kraakjes, alle elementen moeten goed werken, hij moet redelijk gestemd blijven.

2)of jij hem fijn vindt spelen. nek niet te breed/smal, goede model gitaar, niet te zwaar/licht, etc.

3)of ie goed klinkt.

SchaapOpJeHoofd
17 augustus 2002, 17:15
Kijk ook even goed naar de frets of deze niet erg afgesleten zijn. Vooral beginnende gitaristen hebben de neiging om de snaren erg hard iun te drukken, waardoor na een tijdje een soort van deukje in de fret ontstaat. Overkomt elke gitarist weleens, maar herfretten is toch best prijzig.
Daarnaast de standaard dingen als speelbaarheid, klank, gewicht, beschadigingen, meuk op het fretboard, geen kapotte stemmechanieken, krakende pots en natuurlijk prijs.

rePUNKtative
17 augustus 2002, 17:44
tnx heren, dat zal nu wel moeten lukken...

Maar eh, als je een 2de hands gitaar bij een dealer gaat kopen, is ie dan ook gelijk nagekeken op dingetjes (zoals inderdaad kapotte potmeters)?? En zo ja, worden die ook gerapareerd of word het bij de gitaar vermeld of er iets kapot is?? Of flikkeren ze die gitaar bij de tweedehandsjes en zien ze wel wat er mee gebeurt??

En zijn de gitaren over het algemeen overprized?? Want dan is het misschien toch interressanter om voor een nieuwe te gaan (zat zelf aan een V of een Explorer model te denken of heel misschien een Epi LP Studio).

Anders Destium
17 augustus 2002, 19:35
Prijzen zijn vaak lastig na te gaan, dus geduld is wel vereist (geeeen impuls aankopen doen)
Het is altijd handig op te zoeken wat gitaren nieuw hebben gekost, want als je een tweedehands ziet voor 200/300 euro zie je het al snel als koopje terwijl sommige gitaren nieuw daar niet ver boven liggen!
En neem een gitaar goed onder de loep, vooral letten op de hals, lak en hoe de elementen in alle standen doen (dit kan wel eens storen).
Als ik bij dealers occasions zie zien ze er meestal mooi afgewerkt (en afgesteld) uit, misschien is dit een klusje voor nieuwkomers, in de trant van: Ga jij maar even tweedehandsjes afstellen... :smile:

rePUNKtative
17 augustus 2002, 19:52
haha, ik ben zowiezo niet een echte impuls aankoper hoor :wink: Met mn bas heb ik ook ik weet niet hoeveel bassen 20.000 keer getest. Na 4 maanden eindelijk een Dean Edge 4 gekocht, dik tevreden mee :grin:.