PDA

View Full Version : Nieuwe TopLock



BartL
10 mei 2005, 20:12
Zonet mijn topkam kapotgevijld :oops:
Lang verhaal...

Waar kan ik zo een nieuwe kopen (en wat kosten die) als op de foto, zijn er ook betere alternatieven die ook op mijn gitaar passen?

http://fotos.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/3/45111.jpg

Cubensis
10 mei 2005, 20:14
schaller topkam?

www.rockinger.de heeft die wle denk ik

ShaQ
10 mei 2005, 20:16
Ik had een Kahler nut op mijn M4 zitten maar die was gebroken, Inmiddels zit er een nieuwe Nut op met daarachter nog zon extra ''steun balk ding'' 8-)

i.c.m. mn nieuwe OFR @20th mei = 8-) 8-) 8-)

BartL
10 mei 2005, 20:17
Heej ShaQ,
Wat voor nut was het? waar heb je hem gekocht? etc... :)

BartL
10 mei 2005, 20:20
Het moet trouwens toch exact zo eentje zijn als op de foto denk ik. Ik heb namelijk 4 kleine schroefgaatjes. De (bijvoorbeeld) Gotoh heeft 2 grote schroeven nodig.

ShaQ
10 mei 2005, 20:23
OFR. In USA besteld.

Swan
10 mei 2005, 20:40
ehm je hoeft toch geen nieuwe toplock maar alleen de kam te vervangen?

FNaRK
10 mei 2005, 20:49
iemand (goede) ervaringen met een koperen topkam ?

BartL
10 mei 2005, 21:13
Swan, ik zei inderdaad topkam, maar bedoel toplock.

Swan
10 mei 2005, 21:43
hoe heb je die kapotgevijld???

BartL
10 mei 2005, 23:23
In beide kanten van de toplock (het blokje wat de snaar tegen het 'ding' duwt, en het 'ding' zelf) zaten diepe gootjes waar de snare doorheen liepen. De snaar bleef dus niet meer goed in de lock geklemd, maar had speling. Ik wilde dit wegvijlen, dat was in eerste instantie ook goed gelukt. TOen ik het blokje er terug op wilde doen, zag ik dat het blokje wat breder was dan de gleuf :-? die ik gevijld had. Omdat ik de gleuf niet breder kon maken :-D heb ik het blokje wat smaller gemaakt. Dit is uiteindelijk denk ik iets TE smal geworden en de hoge E gaat er nu langs en wordt dus helemaal niet meer geklemd. Misschien verzin ik nog iets brilianst...

Eigenlijk moet ik er op de een of andere manier voor zorgen dat beide snaren kaarsrecht (of iig zo recht mogelijk) in de toplock aankomen, zodat de hoge E er niet langsgaat.

Als dat niet lukt moet ik op zoek naar eenzelfe toplock :cry:

Swan
10 mei 2005, 23:27
hmm raar mijn Jackson Dinky heeft precies dezelfde toplock en die werkt wel perfect

BartL
10 mei 2005, 23:28
Zou kunnen. Issie ook al zo oud? Jaar of 20?

BartL
11 mei 2005, 00:01
Bij mijn versleten locking nut was het zo dat na een divebomb de gehele gitaar juist 'hoger stond' dan voor de tijd, ipv iets lager (en bij een pull kwam de hele gitaar juist lager uit) omdat de snaar onder de nut door gleed en niet meer terug kwam.
Dit was mijn probleem eerst zeg maar, maar wel ALLEEN bij de B snaar. Nu is mijn locking nut waarschijnlijk dus helemaal naar de kloten...

Volgens mij is dit exact eentje die ik nodig heb:
ABM String lock black
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/227300.jpg

Kost 25 euri bij voxhumana. Probleem is dat ik het merk niet ken; is het iets?

fred dons
11 mei 2005, 07:49
abm is nornaal gesproken een heel duur duits merks, ik vind de prijs voor deze toplock een koopje naar ABM maatstaven

die kahler top lock die er bij jou op zit wordt niet meer gemaakt en een schaller (floyd) toplock zal niet direkt op je kop passen. Voor de schaller zul je eerst een stukje hout achter de huidige kam moeten lijmen zodat er genoeg oppervlak is om de lock er op te schroeven.
mocht je die route opgaan dan krijg je wel een meer stabielere lock omdat de snaar dan niet meer door over de plastic topkam heen moet

harrie-beton
11 mei 2005, 10:33
roadkill,

1 van mijn gitaren heeft een koperen kam en toplock:
Bevalt goed maar de herkomst weet ik niet zeker. De gitaar is gebouwd door Heins in Sneek (Friesland)


http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/inf1-pickup-002.jpg

Mattia
11 mei 2005, 10:53
Yep, ABM maakt kwalitatief goede, degelijke hardware. M'n headless setje is van hun. Ik zou wel serieus overwegen om direct te bestellen (Google eens op ABM Mueller Guitar of iets dergelijks), omdat Vox Humana gewoonweg duur is. Ik heb destijds de onderdelen gewoon van ABM zelf gekregen.

Swan
11 mei 2005, 12:55
Zou kunnen. Issie ook al zo oud? Jaar of 20?

yup uit 84 :)

BartL
11 mei 2005, 13:01
Netjes 8-)

Hmmm, prima...ik ga het dus nog één keer met een nieuwe snaar proberen. Als dat niet lukt koop ik denk ik meteen die ABM Lockingnut. Ik heb inderdaad ook al wat gezocht naar die naam en kwam inderdaad gigantische prijzen tegen :o