PDA

View Full Version : 4 Ohm ingang van 1960 cab kapot



up-guitarman
10 mei 2005, 15:07
test(ikels)

up-guitarman
10 mei 2005, 15:12
Heey allemaal,
Ik heb sinds kort een 1960 cab voor bij mijn valvestate top maar de 4 Ohm ingang van deze cab werkt niet. De 16 Ohm wel maar mijn amp draait op 4 Ohm. Ook als de cab in stereo staat werkt enkel diezelfde ingang (beide ingangen zijn wel 8 Ohm dan)

Dus enkele vraagjes;
1) Wat kan er mis zijn en is dit eenvoudig te verhelpen
2) Maak ik veel verlies (wat geluid betreft dan) door de 16 Ohm ingang te gebruiken ipv de 4 Ohm (weet ik dus niet omdat ik het niet kan testen)

Greetz,
Erik

doncker
10 mei 2005, 15:36
Kast is openvijzen, alle solderingen nakijken , zijn die nog goed ?
Zoniet even opnieuw solderen en gebruik dan nieuwe bedrading.
Is er geen solderingsfout dan moet je de kabels is met een ohmmeter doormeten, misschien draadbreuk.
Zoniet dan moet je de input is doormeten, zo kom je wel te weten wat fout is.

greets

kristof

up-guitarman
10 mei 2005, 20:24
Ok, bedankt, ga ik na mijn examens eens doen dan !!!

En dan de andere vraag; Maak ik veel verlies door de 16 Ohm ipv de 4 Ohm te gebruiken (mijn amp draait op 4 Ohm) of geeft dat gewoon een verschil in de klank ???

doncker
10 mei 2005, 20:48
Met transistor gaat het nog, met buizenversterkers kan dit dodelijk zijn voor je eindtransfo. HEt beste is toch om de juiste impedanties te gebruiken. Anders gaat er vermogen verloren.

greets

kristof

FNaRK
10 mei 2005, 20:53
Met transistor gaat het nog, met buizenversterkers kan dit dodelijk zijn voor je eindtransfo.

:???:
volgens mij kan je gewoon een 16 ohm cabinet aansluiten op een 4 ohm amp .... Of het lekker klinkt weet ik niet maar er gaat volgens mij niets kapot.

Toch ??

Squier4ever
10 mei 2005, 21:22
Idd.
de weerstand mag gerust groter zijn, maar zeker niet kleiner!

up-guitarman
10 mei 2005, 21:26
Ja, tot zover ben ik mee, weet ik allemaal (toch bedankt :wink: )
Maar uum, het verschil in klank, kan iemand me daarover meer vertellen ???

Negative K3 fan
10 mei 2005, 21:58
ja het klinkt anders, ik zou toch die cab eens fixen, want dit is niet echt een gezonde situatie.

nicoverduin
10 mei 2005, 23:07
HEt is nooit goed om voor en buizenbak de verkeerde impedantie aan te sluiten. Mbt. het geluid het volgende:
De eindtrap (ik heb het nu over buizen) verwacht een bepaalde belasting (load) van de uitgangstrafo (OT). Daarop is de schakeling ingesteld. Bij een bepaalde hoogspanning alsmede een bepaalde negatieve BIAS instelling wil de buis een bepaalde belasting zien. Dan klinkt hij het beste.

Aan de luidsprekerkant is een bepaalde impedantie die gelijk is aan de speaker. Als nu de impedantie van de speaker van 4 naar 16 ohm zou gaan, dan wordt de impedantie aan de primaire kant ook 4 x zo hoog. Het gevolg is dat de eindbuizen een volledig andere instelling krijgen.

Om te bepalen wat het feitelijke effect is, heb je de grafieken van de eindbuizen nodig, daar kan je dan de zgn loadlijn op tekenen. In bovengenoemd geval gaat hij (en nou hoop ik dat ik het goed heb) vlakker lopen. Dat betekent dat er veel minder stroom variatie loopt door de buis op het moment dat er signaa doorgaat. En dat betekent weer verlies van power. en veel meer vervorming omdat de buizen in gebieden komen waar ze niet thuis horen.

Is het omgekeerde het geval, dan zal de stroom juis veel meer toenemen met als gevolg dat de buizen boven hun maximale grenzen gaan komen. Gevolg is/kan zijn:
- doorbranden van de OT
- kapot gaan van de eindbuizen
- en nog meer voeding ellende.

Ik dacht dat 't zo werkte
Nico :-D

ChrisMW
11 mei 2005, 12:53
'n Valvestate heeft 'n transistor eindversterker. 16 ohm ipv 4 ohm geeft gewoon 'n lager vermogen, maak je geen zorgen over 'n uitgangstrafo en eindbuizen buizen want dat zit niet in je Valvestate.

Als ik het goed heb zit er bij het cabinet 'n plaatje met 2 ingangen en 'n schakelaar.... 1 van die onderdelen moet kapot zijn of er zit ergens 'n draadje los.

Punkrockerke
11 mei 2005, 15:19
De 8412 cab die standaard bij de valvestate 8100H hoort heeft ook een impendantie van 8 Ohm. Mismatch kan bij een Valvestate dus niet veel kwaad denk ik dan...