PDA

View Full Version : zang opnames verbeteren ?



Fluffy
10 mei 2005, 13:52
woei.

ik neem nu op met een shure sm 58 mic na een mixer dan na de geluidkaart (audiophile 2496). opzicht valt het meestel de kwaliteit wel tegen, iemand idee wat ik hiermee zou kunnen doen ? ik hoor vaak iets van plopkap en andere termen enzo tegen ademen enzo :P

uhm is er misschien een betere oplossing, andere microfoon, eentje rond dezelfde prijsklasse die een stuk beter resultaat geeft enzo ?

Lord Abortion
10 mei 2005, 14:55
Wat is er niet goed aan kwalitatief? Hum, hiss, clipping, slechte dB/ruis verhouding, ...?

Fluffy
10 mei 2005, 16:02
mja allemaal een beetje :razz:

maar kan ik er zelf iets bijkopen om het te verbeteren, zon kapje ofzo.

harrie-beton
10 mei 2005, 19:44
koop een betere zang microfoon.

Een grootmembraam en je wilt nooit meer terug

Fluffy
11 mei 2005, 10:45
enkele goede voorbeelden voor de prijs ? max. 200 ...

harrie-beton
11 mei 2005, 10:50
Voor die prijs: Een rode Nt 1a, kost 179 euro en is 1 van de beste die ik heb. Voor zang - MEESTERLIJK en akoestisch gitaar - WOW.
Je moet wel meteen een plop schermpje erbij kopen tegen het spuug


Ik heb er twee :-D een rode nt1 en nt1a , als je in Groningen woont kan je m een keer testen.

Fluffy
11 mei 2005, 12:16
hmm klintk wel aardig, zijn er grote verschillen tussen opnemen met de sm59 en die waar jij het over hebt dan ?

heb je nog wat voorbeelden pour mo1 ?

harrie-beton
11 mei 2005, 13:32
fluffy,

Even wat onderwijs over microfoons, hoewel de sm58 veel wordt gebruikt voor optredens en oefenhokken is het een MATIGE microfoon.

Alle serieuze opname studio's en ook radio studio's gebruiken grootmembramen met condensatoren. Kijk maar eens op die video clips in de studio, allemaal enorme microfoons. Waarom zouden ze dat doen?
Hier een review:
http://studio-central.com/review_of_the_rode_nt1.htm

Ik heb gisteren nog 6 stemmige zang opgenomen maar dat is niet zo geschikt om de mic te beoordelen.

(de sm59 die jij ineens noemt wordt al 12 jaar niet meer gemaakt)
Tikfout?
De sm57 is een smalle versie van de 58 en dan zonder plopkapje. Veel gebruikt voor gitaren en niet geschikt voor zang.


De b1 van Behringer is een goed alternatief en is de helft goedkoper. Let wel, de Behringer is een "OPEL", de Rode is een "Rolls".
Alleen Neumann á 1200 euri is nog weer beter..

harrie-beton
11 mei 2005, 13:42
het is Rode op zijn Zweeds maar ik kan die O nergens vinden op dit toetsenbord... :D

The RØDE NT1-A. Winner of the Electronic Musician 2004 Editors Choice Award and the world’s quietest studio condenser microphone. This redesigned version of RØDE’s classic NT-1 has only 5 dBA of self-noise.

Fluffy
11 mei 2005, 13:46
harrie,

dat was inderdaad een tikfout, het moest 58 zijn :)

klinkt wel goed, ik zal hem eens gaan uitbroberen bedankt.

Jimi Hendrix
11 mei 2005, 21:13
Het grappige is dat meer zangopnames dan je denkt zijn gemaakt met dynamische mics, SM57's of zijn grote broer de SM7. Als voorbeeld van de SM7 noem ik Thriller van Michael Jackson. Bono van U2 schijnt ook nogal vaak te worden opgenomen met SM58.

De SM7 is samen met de EV RE20 dè meestgebruikte radiomic, verslaggevers zie je vaak met een Sennheiser 421 achtige etc. etc.

Zeggen dat condensatormics beter zijn dan dynamische is net zoiets als zeggen dat staalsnarige gitaren beter zijn dan nylonsnarige....

galguitarist
11 mei 2005, 21:21
Met een SM57 ja? Dan zijn daar toch beter resultaten mee te behalen dan ik zou denken...

Ik heb zelf een Sennheiser e945 die ik live gebruik. Binnenkort gaan we met onze band zelf wat demo's opnemen van onze nummers. Is het aan te raden om een andere microfoon te gebruiken of zou ik met deze mic ook goede resultaten moeten kunnen behalen?

harrie-beton
11 mei 2005, 22:00
Mijn ervaring met de grootmembramen voor de zang is dat de zang meer diepte heeft, meer helderheid en meer "voorin" de mix zit dan met een SM58. Het mixt ook fijner.
De nadeel is dat de grootmembramen gevoelig zijn voor overspraak en beweging en dus live onbruikbaar (tenzij je stil zit)


Populair hoeft niet altijd goed te betekenen, Michael Jackson is een goed voorbeeld :-D

Jimi Hendrix
11 mei 2005, 22:01
Mijn ervaring met de grootmembramen voor de zang is dat de zang meer diepte heeft, meer helderheid en meer "voorin" de mix zit dan met een SM58. Het mixt ook fijner.
De nadeel is dat de grootmembramen gevoelig zijn voor overspraak en beweging en dus live onbruikbaar (tenzij je stil zit)


Populair hoeft niet altijd goed te betekenen, Michael Jackson is een goed voorbeeld :-D

Ik ben blij dat ik je iig tot een wat meer genuanceerde uitspraak kon verleiden!

Ritch
11 mei 2005, 22:26
het is Rode op zijn Zweeds maar ik kan die O nergens vinden op dit toetsenbord... :D

The RØDE NT1-A. Winner of the Electronic Musician 2004 Editors Choice Award and the world’s quietest studio condenser microphone. This redesigned version of RØDE’s classic NT-1 has only 5 dBA of self-noise.

ctrl + alt + l = ø :)

Bouke
11 mei 2005, 23:06
Hey Flufster,

Jij hebt toch ook een Pod? Maak een tube pre-amp patch, zonder cab, kleur met de tone controls naar behoefte en smaak, evetueel een ietsje pietsje compressor (niet teveeel!!!) en probeer het dan nog eens, met willekeurige mic.

Groets,

Bouke

Fluffy
12 mei 2005, 08:23
bouke,

ik heb de pod een tijdje geleden verkocht.

Ik zoek gewoon een betere microfoon voor opnemen dan de sm58, nog iemand meer suggesties dan die røde ?

harrie-beton
12 mei 2005, 10:02
die b1 van Behringer is wel de moeite van het proberen waard.
Een shure béta is misschien ook wat maar is geen groot membraam.

Han S
12 mei 2005, 10:51
In de betere (en duurdere) studio's wordt voor opnemen van vocalen overwegend een grootmembraan condensator gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat die automatisch met elke stem tot een goed resultaat zal leiden. Sommige LDC's klinken rampzalig, de beroemde Neumann U87 ai vind ik bijvoorbeeld matig, de TLM103 hoeft van mij ook niet.

Ik lees goede dingen over de MXL V67 en die kost erg weinig, de SP B1 kan op vocalen goed klinken maar op sommige stemmen te neuzig, de SP C1 klinkt koud en scherp, de Behringer en Rode LDC's heb ik niet geprobeerd.

De SM58 kan heel goed presteren, de SM7 is erg goed, de Beyer mics doen het allemaal goed en de Sennheiser mics zullen het ook meestal goed doen.

De LDC mics (groot membraan condensators) zullen over het algemeen meer kleuren dan de SDC's (small of klein.........juist!), welke weer iets meer ruisen, maar de SDC heeft dan weer een wat fraaiere 'off axis response' en zal de overspraak dus wat beter laten klinken.

Een heel bizondere maar kwetsbare microfoon is de band of ribbon microfoon. Dit is een microfoon die de voordelen van de condensator en de dynamische mic combineert. Een warme klank, geweldig mooie off axis response en super richtinggevoelig.

Je moet er alleen wel erg voorzichtig mee zijn.

bert k
12 mei 2005, 11:48
Leuk topic, dit. Inderdaad is er een neiging om dynamische mics als minderwaardig te zien, zeker nu de condensators zo goedkoop geworden zijn. Niet waar! Dynamisch is vaak fijn, zoals hier al werd gemeld.

Ik heb zelf twee Behringer B2 pro's. Iets duurder dan de B1, maar nu schakelbaar van uni naar omni en figure 8, wel fijne opties. Mics bevallen me prima, zeker voor het geld. Mooi fris geluid, je zou het soms wat dun kunnen noemen.
Ik heb ook net twee Rode NT1's gekregen, maar die lijken stuk te zijn dus nog ff geen mening.

Lord Abortion
12 mei 2005, 11:57
Nog een vraagje: een condenser-mic, pikt die niet veel meer achtergrondgeluid op? Al mijn materiaal staat op een studentenkamer en daar is soms veel lawaai in het gebouw, kies ik dan niet beter voor dynamische mics? Want ik zat met het plan om een SM57 en SM58 te kopen, maar als een condenser even goed bruikbaar is in mijn setup zou ik dat wel eens proberen.

harrie-beton
12 mei 2005, 12:06
heeft niks met condensator of dynamisch te maken.
hoe beter de microfoon, hoe meer hij oppikt.
Dat is logisch en daar is weinig aan te doen.


heb ook in studenten hokken gewoond, 's morgens is het doodstil daar.

bert k
12 mei 2005, 12:35
Rondomgevoelige mics luisteren naar alle kanten. Dan pik je uiteraard veel achtergrond op. Voordeel van rondom is de wat betere geluidskwaliteit.
Sommige condensators zijn schakelbaar van omni naar uni, dus dan kan je kiezen.

Han S
12 mei 2005, 14:53
Rondomgevoelige mics luisteren naar alle kanten. Dan pik je uiteraard veel achtergrond op. Voordeel van rondom is de wat betere geluidskwaliteit.
Sommige condensators zijn schakelbaar van omni naar uni, dus dan kan je kiezen.

Een van de grote voordelen van een rondomgevoelige microfoon vind ik het volledig ontbreken van het proximity effect, het 'nabijheidbesprekings effect' dus, waarbij als je dicht op de mic kruipt er een heleboel laag bij komt, maar als je een cm of 15 er vanaf zit hij heel dun gaat klinken.

Ik werk met een zanger die dus totaal geen idee heeft van microfoontechniek en dan is een rondomgevoelige microfoon wel de oplossing.

Voorbeeld van een goede rondomgevoelige dynamische microfoon zie je regelmatig op TV als er op straat iemand wordt geïnterviewd. Je ziet dan meestal de Electro Voice RE50 en die klinkt helemaal niet verkeerd, daar hoef je echt geen condensator voor te kopen. Bovendien is die microfoon bestand tegen zwaar weer en zoute zeelucht.

Lord Abortion
12 mei 2005, 15:21
Dus een condenser die je naar uni schakelt neemt slechts hetzelfde op wat je zou hebben met een dynamische mic? Als je pakweg buiten een auto hoort voorbijrijden zal dat niet (of toch heel miniem) op je opname staan? En die neemt ook enkel het geluid op dat recht in de mic terecht komt, geen dingen die van een andere richting komen?

bert k
12 mei 2005, 16:48
Dat klopt, alleen moet je niet denken dat hij van opzij niets opneemt en van voren alles. De gevoeligheid neemt geleidelijk af, dus geluiden van opzij en van achter hoort hij echt wel, alleen zachter.

Waar het echte verschil zit is de afstand van de zanger tot de mic. Bij een optreden, met een SM58 bijvoorbeeld, zit de zanger er echt bovenop. Het volume van zijn zang is zoveel harder dat achtergrondgeluiden echt geen kans hebben. In een studio zet je de zanger netjes 30 cm van de mic. Nu is zijn volume in verhouding tot het achtergrondlawaai veel lager.
Zet je die zanger nou dicht op de mic, dan krijg je weer erge last van het proximity-effect, zoals Han al uitlegde.

Fluffy
17 mei 2005, 15:30
he maar hebben meer mensen ervaring met de rode nt1 ?

Fluffy
18 mei 2005, 15:18
BuMp

bert k
18 mei 2005, 15:27
Ik heb ooit een hele zwik mics getest met akoestische gitaar (staat ook al in ander topic) waaronder Neumann, Behringer, SM57 en Rode NT1! Dus luistert en huivert... http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm