PDA

View Full Version : gitaar kopen rond de 1000 euro



pjwentink
10 mei 2005, 00:20
Hello everybody,

Eindelijk wat geld bij mekaar en kan nu dus iets prachtigs kopen.
Ik had zelf het idee om richting yamaha te gaan of takamine.

Wat zijn jullie adviezen als je een gitaar koopt voor dit bedrag : ander merk? of toch 2e hands misschien.

Laat het me weten,

Alvast bedankt Pieter jan

GretschCC
10 mei 2005, 03:31
Furch! Echt goede gitaren in deze prijsklasse..

Mattia
10 mei 2005, 08:59
tweedehands krijg je meer gitaar voor je geld, en issie vaak nog ingespeeld ook. Ik ben zelf best wel fan van Taylor (-14 modellen, 414 vind ik vaak geweldig), maar Larrivee en Lowden mogen er zeker ook wezen.

chris c
10 mei 2005, 10:20
Wat nieuwe gitaren betreft : voor iets meer dan 800 euro heb je een Larrivee 01, en rond de 1000 euro een 03. Het mooie aan Larrivee is dat de goedkopere modellen op precies dezelfde manier gebouwd worden (en dus net zo goed klinken) als de duurdere, alleen zijn ze eenvoudiger van afwerking. In tegenstelling tot Martin of Taylor wordt er bij de instapmodellen dus niet afgeknibbeld op essentiële aspecten zoals bebalking, halsverbinding, houtsoorten enz. Yamaha's of Takamines in die prijsklasse hebben meer toeters en bellen en vooral een heel goede elektronica, maar akoestisch klinken ze niet zo goed vind ik.

Mattia
10 mei 2005, 12:11
Nou, even de Big Baby buiten beshouwen latend, zijn de 'instap Taylors' grofweg net zo goed als de wat duurdere, zelfde halsverbindingen en dergelijke. Dacht ik zo. Mahonie is goedkoper dan palisander, wat klankhout betreft, maar dat wil geenszins zeggen dat palisander per definitie het betere klankhout is. Pure onzin. Anders, ja. Voor de rest hangt het van je smaak af, wat voor setting je in speelt, etc. etc.

Als je voor Taylor gaat, kijk dat ook zeker naar modellen zonder cutaway en zonder electronica, tenzij je heel vaak 'plugged in' speelt. Zijn iewat goedkoper.

chris c
10 mei 2005, 12:58
Met instapmodellen van Taylor bedoel ik niet de 300-series (prima gitaren) maar de 100 en 200-series. Beide hebben een eenvoudiger halsverbinding en de 100 heeft gelamineerde zij- en achterbladen. Ik zeg ook niet dat dit slechte gitaren zijn, maar wou er gewoon op wijzen dat er structurele verschillen zijn met de duurdere modellen, wat bij Larrivee niet het geval is.

iam
10 mei 2005, 14:21
larrivée zijn écht schitterende gitaren, maar je moet ervoor zijn :)

...rock...
10 mei 2005, 17:12
larrivée zijn écht schitterende gitaren, maar je moet ervoor zijn :)
volledig mee eens!!!!!
persoonlijk zou ik nog even sparen en een taylor tweedehands kope echt zeker de moeite ik droom nog altijd van een taylor en spaar er nog steeds voor!maar larrivee zijn eveneens prachtgitaren !

Mattia
10 mei 2005, 19:17
Met instapmodellen van Taylor bedoel ik niet de 300-series (prima gitaren) maar de 100 en 200-series. Beide hebben een eenvoudiger halsverbinding en de 100 heeft gelamineerde zij- en achterbladen. Ik zeg ook niet dat dit slechte gitaren zijn, maar wou er gewoon op wijzen dat er structurele verschillen zijn met de duurdere modellen, wat bij Larrivee niet het geval is.

Ah, oke. Daar ben ik niet zo bekend mee, zijn zeker iewat nieuw? Ik dacht dat de 'instap' modellen van Larrivee qua prijs en features vergelijkbaar zijn met de 300 serie van Taylor. Ik kijk eigenlijk alleen naar de wat duurdere, als ik al ergens naar kijk. In de VS een prachtexemplaar van een Taylor 414 gespeeld, echt geweldig. Maargoed, hopelijk bouw ik er binnenkort eentje die ook zo'n soort power heeft..

angorawol
10 mei 2005, 23:20
De betere Seagull-gitaren of een Garisson-gitaar, die zou ik ook eens bekijken en uiteraard de L-reeks van Yamaha

GretschCC
11 mei 2005, 01:20
Ik reageerde snel met furch omdat ik vooronderstelde dat je een nieuw instrument wilde aanschaffen.

Ik blijf er ook bij dat deze gitaren nieuw in die prijsklasse uitstekend zijn maar ik sluit me ook bij eerdere post`s aan dat wanneer je tweedehands rond gaat kijken Taylor 3- 4- serie erg goed zijn. Niet zozeer een bepaald model want die vind ik persoonlijk allemaal goed dus daar kun je zelf altijd nog een keuze in maken.

pjwentink
11 mei 2005, 15:16
Hey allemaall,

ALvast bedankt voor alle reacties ik kende zelf het merk larrivee helemaal niet.

Ik zat zelf te denken aan een taylor 214 twv ong 1000 euro.
Zijn hier mensen mee bekend?

Groeten Pieterjan

pjwentink
11 mei 2005, 15:16
Hey allemaall,

ALvast bedankt voor alle reacties ik kende zelf het merk larrivee helemaal niet.

Ik zat zelf te denken aan een taylor 214 twv ong 1000 euro.
Zijn hier mensen mee bekend?

Groeten Pieterjan

GretschCC
11 mei 2005, 21:30
Ik ben er niet heel erg bekend mee maar volgens mij wordt er in de 100 en 200 serie bezuinigd op contructie en hout.. Persoonlijk zou ik gaan voor een 2e hands 300 serie.

angorawol
12 mei 2005, 10:10
Taylor is te duur naar mijn gevoel, hoewel ik toch niet het gevoel heb dat er in de 214 bezuinigd is toch ben je beter af met een Larrivee.

belg
12 mei 2005, 22:28
de merken die op de verschillende fora worden benoemd met een goede prijs-kwaliteitverhouding zijn larrivee, furch, lakewood. Hier loopt ook iemand rond die ayers promoot.
Op de amerikaanse forums zijn ze bijna allemaal leip van larrivee.......
Taylor wordt in zijn algemeenheid meer gezien als een maker die interessanter wordt bij de hogere modellen, omdat er beknibbeld schijnt te worden op constructie en hout onder de 3-serie.
Dit zijn algemeen gangbare opinies, waar uiteraard hele volksstammen het niet mee eens zijn...