PDA

View Full Version : beginners vraagje "gain"



JvD.
9 mei 2005, 22:04
Wat is gain?
Is het zo iets dat tussen meer volume en distortion in zin? of is veel gain distortion?
Als je met een weerstand meer gain kunt maken wat gebeurt er dan precies met je geluid?

bluegate
9 mei 2005, 22:22
Gain is meestal de instelling van de eerste versterkingstrap.
Op mengtafels maar ook op gitaarversterkers.

Hiermee stel je de voorversterking in van het signaal.
Het kan zijn dat een signaal te groot is, dan verminder je de Gain regelaar.
En als het signaal te klein is kun je het hiermee vergroten door de
Gain regelaar open te draaien.

In feite bedoeld om de beste Signaal/Ruis verhouding te verkrijgen.
En door gitaristen "misbruikt" om overstuurde geluiden te krijgen.

JvD.
9 mei 2005, 22:42
das duidelijk! bedankt!!

Negative K3 fan
9 mei 2005, 23:34
http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m161.pdf kijk eens naar dit schema, het ziet er misschien ingewikkeld uit, maar deze versterker heeft 2 gain knoppen en 1 volume knop (VR1 VR2 en VR6), niets meer of minder dan een pot meter (een regelbare weerstand).

Als de gain of volume voluit staat, ontvangt het volgende versterkingsgedeelte de volle lading van de voorgaande versterkingen, en hoe meer ze dichtstaan hoe minder signaal. Dus een gain of volume knop doet in feite niks dan signaal afzwakken. Zo is de volume knop op je gitaar ook een leuke gain knop.

gain betekent in feite ook iets wat te behalen is, ik weet niet hoe je het letterlijk vertaalt, maar iets in die trent, gain is letterlijk de hoeveelheid versterking. Zo heeft een triode in het voorgaande schema een gain van ongeveer 70 (geloof ik), het signaal 'gaint' 70 keer wat er in werd gestopt.

Negative K3 fan
9 mei 2005, 23:34
http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m161.pdf kijk eens naar dit schema, het ziet er misschien ingewikkeld uit, maar deze versterker heeft 2 gain knoppen en 1 volume knop (VR1 VR2 en VR6), niets meer of minder dan een pot meter (een regelbare weerstand).

Als de gain of volume voluit staat, ontvangt het volgende versterkingsgedeelte de volle lading van de voorgaande versterkingen, en hoe meer ze dichtstaan hoe minder signaal. Dus een gain of volume knop doet in feite niks dan signaal afzwakken. Zo is de volume knop op je gitaar ook een leuke gain knop.

gain betekent in feite ook iets wat te behalen is, ik weet niet hoe je het letterlijk vertaalt, maar iets in die trent, gain is letterlijk de hoeveelheid versterking. Zo heeft een triode in het voorgaande schema een gain van ongeveer 70 (geloof ik), het signaal 'gaint' 70 keer wat er in werd gestopt.

JvD.
10 mei 2005, 12:22
jah, maar in mijn LPB-2 pedaaltje dat ik gemaakt heb, doet de gain knop naast volume ook nog een soort randje geven, die het allemaal wat rauwer maakt.
is dat dan gewoon dat de gain te hoog is ?

vester86
10 mei 2005, 12:34
ja, als er een randje aan zit dan staat de gain net wat "te" hoog. als je van het geluid houdt staat het knopje dus precies goed ;-)

Negative K3 fan
10 mei 2005, 13:08
jah, maar in mijn LPB-2 pedaaltje dat ik gemaakt heb, doet de gain knop naast volume ook nog een soort randje geven, die het allemaal wat rauwer maakt.
is dat dan gewoon dat de gain te hoog is ?

ja, dat is het principe van oversturing.