PDA

View Full Version : DiMarzio pick-ups



Fumi SG
9 mei 2005, 20:45
eeh...

Ik wilde eerste EMG elementen in m'n zelfbouw gooien, maar dat gaat niet door. Ik wil namelijk een allround gitaar, maar er moet wel een hele goede scheur uit te halen zijn. Nou had ik deze combi bedacht:

nek: Humbucker from Hell DP156 (veel hoog)
brug: Superdistortion DP100 (veel mids en laag)

kun je met deze combi veel verschillende kanten op?? Voornamelijk een goede clean, een vette low-gain scheur en een hele goede rock/metal sound.... Ik wilde ze dan wel splitsbaar maken.

groeten Ruben

Cubensis
9 mei 2005, 20:51
weet niet van wat voor materiaal je gitaar is...maar een humbucker met veel hoog in de neck lijkt me niet ideaal voor mooie clean...

glacius
9 mei 2005, 21:02
ik sluit me aan bij cubenis
het is afhankelijk wat voor gitaar het is, nu weet ik dat in een les paul deze combi wel heel lekker klinkt zowel clean als scheur ..
een maat van me had de from hell in neck van een epiphone staan, klonk wel erg lekker !

ik heb zelf de super distortion in de brug van mijn epiphone staan, maar is voor clean een beetje te hot ... geen echte mooie clean maar rete strakke scheur en daar heb ik hem voor ...

ik ondervind wel wat ongewenste lage feedbackjes ...

Anders Destium
9 mei 2005, 21:16
Het is allemaal afhankelijk van het type hout van de body, en dat is?

Ik zou zelf gaan voor bijvoorbeeld een Paf Pro combo of een Tone Zone of Steve's Special (b)/Air Norton(n) gaan. Het outputverschil tussen een Superdistortion en een Hum from Hell (die helemaal niet zo eng is) is erg groot volgens mij. Paf pro's zijn hele fijne elementen (zie bijvoorbeeld Paul Gilbert, oude Steve Vai), voor de combinatie Steve's Special/ Air Norton zie John Petrucci. Het cleangeluid van de Air Norton is ontzettend helder, erg mooi!

RS-Rik
9 mei 2005, 22:17
Ik zou ze omdraaie, SD in de neck, DM in de brug

Fumi SG
9 mei 2005, 22:56
het word een Explorer uit mahonie. Dus wat dat betreft zou het wel goed zitten, zoals Glacius zegt. Een LP is ook uit mahonie en ongeveer dezelfde dikte. Maar wat ik zoek is gewoon een heldere, lekker 'aanwezige' clean.

@Cubensis.... waarom vind jij een humbucker met veel hoog in de neck niet ideaal voor clean??

Die Superdistortion in de brug is dus wel okee, of waarom niet eigenlijk RS-Rik??

Anders Destium
9 mei 2005, 22:58
500t en 496r van Gibson misschien? Ik heb een all-mahogany Gibson Explorer gehad en die klonk echt super met die elementen!

Fumi SG
9 mei 2005, 23:03
hmz... klinkt wel interessant. Wat was er juist zo lekker aan die pick-ups. Je hoort er eigenlijk nooit veel van, waren die lekker helder clean met een strakke distortion??

Cubensis
9 mei 2005, 23:09
@Cubensis.... waarom vind jij een humbucker met veel hoog in de neck niet ideaal voor clean??

ik zei dat dat afhangt van de gebruikte materialen (moet je niet in een dun basswood ibanezplankje hangen) maar als t een explorer van mahonie wordt zal t wel goedkomen

Anders Destium
9 mei 2005, 23:16
hmz... klinkt wel interessant. Wat was er juist zo lekker aan die pick-ups. Je hoort er eigenlijk nooit veel van, waren die lekker helder clean met een strakke distortion??

Psies! Het viel me persoonlijk op hoe mid en treble heavy die gitaar was, ik had hem veel modderiger verwacht. Dus als je toch andere materialen gaat gebruiken moet je opletten. Als je de kans krijgt om een LP of Explorer uit te proberen met die pups zou ik het zeker doen!

Fumi SG
9 mei 2005, 23:37
nog een vraagje over die Gibsons. Zijn die ook splitsbaar (de coils), dat lijkt mij ook een leuke feature en dat kan met die DiMarzio's wel. Kheb net ff Harmony-central bekeken, en er zijn behoorlijk veel positieve verhalen over geschreven :)

Anders Destium
10 mei 2005, 09:31
Weet ik niet, bij splitsbare hums gebruik ik eigenlijk alleen de neckhum om zo een wat mooier clean te krijgen (vol hum is vaak net wat teveel van het goede :wink: )

gerrekat
10 mei 2005, 10:50
Lijkt me wel!

prima combi, je zou de Humbucker from hell nog uit kunnen wisselen voor een PafPro maar da's een kwestie van smaak, ik ken de HfH eigenlijk niet goed zelf....

Lord Abortion
10 mei 2005, 11:36
Een X2N aan de brug en Super2 aan de hals, serie/single/parallel switch per pickup en een fase switch. Dat is ook leuk hoor.

Mattia
10 mei 2005, 12:03
Series(normaal humbucker)/Parallel/Coil tap mini switch per pickup werkt ook erg goed (alhoewel ik parallel veel nuttiger vind dan een coil tap: heeft een beetje d1ie 'single coil' tone, blijft humbucking, je signaalsterjte gaat niet als een gek omlaag), en daarbij nog een push/pull series switch om beide 'buckers in serie te switchen, je creert zo als het ware een 'mega humbucker'. Een phase switch heb ik een keer gedaan, op m'n eerste gitaar (ding had ook de series switch en de mini switches), maar ik vind die geluiden maar zeer, zeer beperkt bruikbaar. Tegen het volstrekt nutteloze aan.

Lord Abortion
10 mei 2005, 12:46
Maar het staat wel leuk, zo een gitaar vol schakelaars! :D

Thijssie
10 mei 2005, 13:22
nek: Humbucker from Hell DP156 (veel hoog)
brug: Superdistortion DP100 (veel mids en laag)

kun je met deze combi veel verschillende kanten op?? Voornamelijk een goede clean, een vette low-gain scheur en een hele goede rock/metal sound.... Ik wilde ze dan wel splitsbaar maken.

Verschil in output tussen die 2 is wel heel groot.

De humbucker from hell is een vreemd ding, daar moet je wel van houden. Hij klinkt bijna als een single coil, zo open. Ik vind hem te gek. Je moet je wel realiseren dat je dat "wollige"geluid wat veel gibson achtige gitaren op het neck elemement hebben, niet meer hebt.

Een paf pro in de neck zou wel eens (te) modderig in het laag kunnen klinken.

Ik heb een tijdje met een HfH (neck) en een PAF Pro (brug) gespeeld, een erg mooie combi. Heb nu Duncan Customs in mijn Les Paul maar ga weer terug naar de bovenstaande combi

Splitten van humbuckers heeft voor mij nooit het gewenste resultaat gehad, op een of andere manier miste ik altijd body, wat een echte single coil wel heeft.....

Thijssie
10 mei 2005, 13:24
nek: Humbucker from Hell DP156 (veel hoog)
brug: Superdistortion DP100 (veel mids en laag)

kun je met deze combi veel verschillende kanten op?? Voornamelijk een goede clean, een vette low-gain scheur en een hele goede rock/metal sound.... Ik wilde ze dan wel splitsbaar maken.

Verschil in output tussen die 2 is wel heel groot.

De humbucker from hell is een vreemd ding, daar moet je wel van houden. Hij klinkt bijna als een single coil, zo open. Ik vind hem te gek. Je moet je wel realiseren dat je dat "wollige"geluid wat veel gibson achtige gitaren op het neck elemement hebben, niet meer hebt.

Een paf pro in de neck zou wel eens (te) modderig in het laag kunnen klinken.

Ik heb een tijdje met een HfH (neck) en een PAF Pro (brug) gespeeld, een erg mooie combi. Heb nu Duncan Customs in mijn Les Paul maar ga weer terug naar de bovenstaande combi

Splitten van humbuckers heeft voor mij nooit het gewenste resultaat gehad, op een of andere manier miste ik altijd body, wat een echte single coil wel heeft.....

Random_hero
10 mei 2005, 14:37
Ik heb gisteren een SD in een gitaar gezet. Voor distortion vind ik m best wel goed, lekker schel en helder. Maar voor clean raad ik m sterk af. Dan is ie té schel.

Fumi SG
10 mei 2005, 16:11
ho ho... nou gaan jullie een beetje snel. Er vliegen me allemaal termen om het hoofd en ik heb geen idee waar jullie het over hebben. :razz:

coil tap, faseswitch, serie/single/paralelswitch... wat is het allemaal??

Fumi SG
10 mei 2005, 16:23
als ik dit zo lees, is volgens de meeste een Superdistortion en Hum from Hell niet zo'n goede combi. Vooral het verschil in output.

Als ik nou verder kijk kom ik op de Superdistortion (brug) en een PAF Pro (neck). Ik heb namelijk al goede verhalen over die PAF gehoord. :) Ook is het verschil in output met die twee ongeveer de helft van het verschil tussen de SD en Hum from Hell.

Hoe lijkt jullie deze combi (denk ook aan de metal hèh! :wink: )?? Is het trouwens veel werk om die dingen splitsbaar te maken, en zie je dat aan de buitenkant (het gaat uiteindelijk om een kopie van een Explorer)??

Fumi SG
10 mei 2005, 21:21
ff omhooghalen want de site doet raar :wink:

jorrit
11 mei 2005, 00:30
zie je het aan de buitenkant, hmz ligt er aan. je kan een mini switch gebruiken en dan zul je aan de buiten kant een switch zien zitten... je kunt ook een push/pull potmeter nemen en dan je elementen splitsen door je knop uit te trekken...

veel werk is het niet, questie van iets meer solderen..

gerrekat
11 mei 2005, 07:41
nek: Humbucker from Hell DP156 (veel hoog)
brug: Superdistortion DP100 (veel mids en laag)

kun je met deze combi veel verschillende kanten op?? Voornamelijk een goede clean, een vette low-gain scheur en een hele goede rock/metal sound.... Ik wilde ze dan wel splitsbaar maken.

Verschil in output tussen die 2 is wel heel groot.

De humbucker from hell is een vreemd ding, daar moet je wel van houden. Hij klinkt bijna als een single coil, zo open. Ik vind hem te gek. Je moet je wel realiseren dat je dat "wollige"geluid wat veel gibson achtige gitaren op het neck elemement hebben, niet meer hebt.

Een paf pro in de neck zou wel eens (te) modderig in het laag kunnen klinken.

Ik heb een tijdje met een HfH (neck) en een PAF Pro (brug) gespeeld, een erg mooie combi. Heb nu Duncan Customs in mijn Les Paul maar ga weer terug naar de bovenstaande combi

Splitten van humbuckers heeft voor mij nooit het gewenste resultaat gehad, op een of andere manier miste ik altijd body, wat een echte single coil wel heeft.....


Dat valt wel mee, ik heb zelfs gitaren met een EMG 81 in de brug en een Gibson Dirty fingers in de nek gehad.....geen probleem bijna al mijn mijn gitaren hebben ofwel een X2N/Paf Pro combi of een Super Distortion/ Paf Pro combi

IMO super!

gerrekat
11 mei 2005, 18:28
Ik heb gisteren een SD in een gitaar gezet. Voor distortion vind ik m best wel goed, lekker schel en helder. Maar voor clean raad ik m sterk af. Dan is ie té schel.

Schel??? dan heb je iets verkeerd gedaan als er een PU rond en warm klinkt is het de SD wel, waar denk je dat de "brown sound" vandaan komt?

Fumi SG
11 mei 2005, 19:13
@Gerrekat. Die Superdistortion/PAF Pro combi is dat een beetje allround?? Bedoel ik clean, (beetje) bluesy, lichte rock en metal?? En in wat voor hout gebruik jij die, ik wil ze in mahonie stoppen??

Thijssie
11 mei 2005, 19:55
Schel??? dan heb je iets verkeerd gedaan als er een PU rond en warm klinkt is het de SD wel, waar denk je dat de "brown sound" vandaan komt?

Ehhh?

Van een SD '59 toch?

Maar hij zal het wel single coil aan hebben gesloten....

Thom TK
11 mei 2005, 20:15
Schel??? dan heb je iets verkeerd gedaan als er een PU rond en warm klinkt is het de SD wel, waar denk je dat de "brown sound" vandaan komt?

Ehhh?

Van een SD '59 toch?

Maar hij zal het wel single coil aan hebben gesloten....

Nee, van de DP-100 alias Superdistortion.
Iron Maiden o.a. gebruikt ze ook.

Thom TK
11 mei 2005, 20:16
[edit] Dimarzio heeft dus ook de Super 3 he, das een Superdistortion maar dan met een moderner geluid.
output is ook iets hoger.

Fumi SG
11 mei 2005, 20:22
de Super 2 bedoel je?? Dat is volgens mij iets heel anders dan de Superdistortion. Als je die twee vergelijkt zie je dat de SD veel meer laag heeft en minder hoog, terwijl de Super 2 juist veel hoog heeft en veel minder laag. De Super 2 is ook wat scheller....

Thom TK
11 mei 2005, 20:28
de Super 2 bedoel je?? Dat is volgens mij iets heel anders dan de Superdistortion. Als je die twee vergelijkt zie je dat de SD veel meer laag heeft en minder hoog, terwijl de Super 2 juist veel hoog heeft en veel minder laag. De Super 2 is ook wat scheller....

Hmm Dimarzio heeft de Super 2 en de Super 3.
Een was uitsluitend een neck element, maar die andere is wel degelijk gebaseerd op de Dp-100.
Maar zoals ik al zei hij klinkt een stuk moderner ;)

Thom TK
11 mei 2005, 20:28
dubbel :evil:

kev1n
14 mei 2005, 15:52
zijn de pickups die op de Niet prestige s maar op de gewone s series van ibanez zitten een beetje wat?

Anders Destium
14 mei 2005, 19:30
niet echt, de gitaar zit verder wel erg goed in elkaar. Pickups kunnen makkelijk vervangen worden, de rest van een gitaar niet :wink:

gerrekat
15 mei 2005, 08:45
DP-100's kunnen zo modern klinken als je zelf wil.......

Super 2's zijn ook lekker dat wel!