PDA

View Full Version : Jazz bass



BramVersteeg
9 mei 2005, 19:49
zie hieronder

BramVersteeg
9 mei 2005, 19:49
Hey,
Ik speel al jaren lang als een zeer tevreden man op een Warwick Corvette Proline 5sn (zo, hele mond vol). Ik heb deze een keer 2ehands gekocht en heb me verder nooit meer bezig gehouden met bassen testen ofzo, ik was gewoon tevreden met mijn Warwick. Nu heb ik eens op de Squire Jazz Bass van een vriend gespeeld en deze had een heerlijke sound. Ik merkte dat de hals mij wel lag en de slap-sound was geweldig. Nu kwam ik op het idee om te proberen om zelf een Jazz Bass model te maken. Ik vind het nl niet nodig om er een te kopen omdat ik hem snel zou willen hebben. Dan vind ik het leuker om creatief bezig te zijn en zelf proberen een bas te maken met de zelfde soort afmetingen enz. Als het lukt is het mooi en anders is het jammer :cool: .

Vandaar wat vraagjes......
Wat is de scale length van een Jazz Bass? En is deze door de jaren heen altijd het zelfde gebleven? Van wat voor hout is zo'n bas gemaakt of met wat voor hout kun je deze sound krijgen?

Ik kan nog wel 100 vragen bedenken maar misschien is het haldig als iemand een internetsite weet met wat meer info over de specificaties van Jazz Bassen? Alvast heel erg bedankt....
Grz. Bram

BassAgent
9 mei 2005, 20:16
www.fender.com

BramVersteeg
10 mei 2005, 00:54
www.fender.com

:roll: was te verwachten natuurlijk. Het gaat me er meer om of er door de jaren heen verschillen zijn geweest, of er slechte jaren zijn geweest en waarom dan, enz. En of er bijvoorbeeld nog meer zelfbouwers zijn met ervaringen ofzo. Maar toch bedankt voor de link.

Equalizer
10 mei 2005, 01:20
Ja, er zijn goede en slechte jaren van Fender bassen geweest. Ik weet er het fijne niet van, alleen dat bijv. 64' en 78' goed zijn.. misschien zitten hier mensen die het wel weten, anders moet je even op www.basgitaarforum.nl de zoekfunctie gebruiken en indien nodig je vraag daar stellen.

The Mule
10 mei 2005, 15:56
Ik zou je vraag droppen op de FDP: http://www.fenderforum.com/forum.html en natuurlijk Talkbass: http://www.talkbass.com
Een hoop specifieke kennis bij elkaar, moet je een stuk wijzer kunnen maken... :)

All Dirt
10 mei 2005, 23:31
Met een Alder(elzen) Body en een Maple (esdoorn) hals van redelijke kwaliteit zit je altijd goed. Dat is het Fender hout.

Wil een wat heldere open sound dan kan je ook voor een Swamp Ash (moeras essen) body kiezen, maar das ook duurder.

Verder moet je der gewoon 2 single coil elementen inklappen en drie potmeters.

Qua Hardware moet je het ook simpel houden.

Dan weet ik zeker dat je en Jazzbass soundje krijgt.

PS: Fender Jazz bassen hebben altijd een scale van 34'' gehad

emielow
11 mei 2005, 12:33
als mensen alleen naar andere fora gaan verwijzen bij een vraag, is het hier natuurlijk snel afgelopen...

BramVersteeg
11 mei 2005, 12:51
Met een Alder(elzen) Body en een Maple (esdoorn) hals van redelijke kwaliteit zit je altijd goed. Dat is het Fender hout.

Wil een wat heldere open sound dan kan je ook voor een Swamp Ash (moeras essen) body kiezen, maar das ook duurder.

Verder moet je der gewoon 2 single coil elementen inklappen en drie potmeters.

Qua Hardware moet je het ook simpel houden.

Dan weet ik zeker dat je en Jazzbass soundje krijgt.

PS: Fender Jazz bassen hebben altijd een scale van 34'' gehad

Bedankt voor de reacties. Tsja, ik krijg ook liever hier mijn antwoorden omdat ik me anders weer op al die andere fora in moet gaan schrijven voor één vraag. Ik weet wel dat ik er iig geen actieve electronica in wil hebben. Passief zal ook wat goedkoper zijn lijkt me, maar klinkt in mijn oren veel mooier (kwestie van smaak natuurlijk).
Kan iemand me nog vertellen waar om die jaren '64 en '78 goed waren. Gebruikten ze toen ander hout, afmetingen, afwerking, elementen, andere fabriek, enz. ?

Equalizer
11 mei 2005, 16:14
@ emielow: ik zeg ook indien mensen hier het niet weten..

erik j.
11 mei 2005, 19:18
ja, waarom zijn de jazzbassen van '78 nou goed?
omdat Marcus Miller een '78 jazzbass had?

:???:

zoals met alle jaartallen zijn ook in '78 een goede en minder goede jazzbassen de fabriek uitgerold.

All Dirt
11 mei 2005, 19:30
Bedankt voor de reacties. Tsja, ik krijg ook liever hier mijn antwoorden omdat ik me anders weer op al die andere fora in moet gaan schrijven voor één vraag. Ik weet wel dat ik er iig geen actieve electronica in wil hebben. Passief zal ook wat goedkoper zijn lijkt me, maar klinkt in mijn oren veel mooier (kwestie van smaak natuurlijk).
Kan iemand me nog vertellen waar om die jaren '64 en '78 goed waren. Gebruikten ze toen ander hout, afmetingen, afwerking, elementen, andere fabriek, enz. ?

Graag gedaan en @ Ernielow, inderdaad.

Over die vraag waarom '64 '78 goede jaren waren.

In 1964 werden volgens voor het eerst de Jazzbassen zo als wij ze nu ook kennen gemaakt. (Belangrijkste verschil met voorgaande model is Drie in plaats van 2"stacked" knoppen. In verder denk ik dat rond die tijd er alleen het allerbeste toonhout werd gebruikt en dat het nog allemaal handwerk was. En ze zijn nu zo duur omdat die dingen na al die jaren alleen maar beter zijn gaan klinken, omdat dat hout 'geleeft' heeft.
Verder worden de magneten in de pickups minder sterk waardoor die basjes heel mooi in het midhoog en tophoog zijn. Ze klinken heel vintage want dat zijn ze ook.

'78 de '78 worden gewaardeerd, omdat de eerste kwalitief weer erg sterke bassen zijn sinds de overname van CBS (een groot Amerikaans bedrijf). Ook Speelde Marcus Miller op een 78 model dus dat heeft vast ook meegespeeld. (het kan trwns ook zo zijn dat het om de 72érs gaat en dat die dan van laatste serie voor de overname waren)

Ik weet niet of dit allemaal precies klopt maar dit zo i.e.i wat ik uit het blote hoofd nog weet.

Ik heb zelf overigens een Japanse Re issue van een 64'' Jazz

stingray
11 mei 2005, 21:14
Je zou er ook een in elkaar kunnen laten zetten bij een basbouwer. Dat hoeft niet eens zo heel duur te zijn. Alle onderdelen van een Jazz Bass zijn kant en klaar te kopen en je zou dan bijv. nog specifieke wensen, zoals bijv. een bepaald merk pickups erin kunnen laten zetten. Natuurlijk is het een leuk idee om er zelf een te bouwen, maar dat lijkt mij een hele onderneming.

BramVersteeg
12 mei 2005, 00:15
Alweer erg bedankt voor de reacties :)

Dus als ik het goed begrijp is de productie van de Jazz Bass zoals ie nu in de winkel hangt vanaf '64 tot nu altijd hetzelfde geweest, en zijn de vroegere jaren erg in trek ondat het hout van die tijd gewoon beter gaat klinken. Verder natuurlijk omdat er goede bassisten op spelen.

@stingray: Ik denk niet dat dat een optie is. Als ik perse een jazz Bass wilde hebben kocht ik wel een Squire omdat ik weet dat ik die super vind klinken. :wink: Ik ben momenteel bezig aan het fretloos maken van een oude bas van me en ik ben ook niet geheel nieuw met houtbewerking en gereedschappen dus ik wil het er wel op wagen.

Dees
15 mei 2005, 00:17
voor de hals zou ik direct een half-fabricaat van warmoth kopen
http://www.warmoth.com/
nek is een zeer gevoelig ding, en niet zo simpel om te maken, voor de body, wees creatief:)

Dees
15 mei 2005, 00:17
voor de hals zou ik direct een half-fabricaat van warmoth kopen
http://www.warmoth.com/
nek is een zeer gevoelig ding, en niet zo simpel om te maken, voor de body, wees creatief:)

Mattia
15 mei 2005, 00:56
voor de hals zou ik direct een half-fabricaat van warmoth kopen
http://www.warmoth.com/
nek is een zeer gevoelig ding, en niet zo simpel om te maken, voor de body, wees creatief:)

Och, dat valt ook wel heel erg mee, hoor. Ooit gedaan?

Toets zou ik gemakshalve wel slotted en al kopen als je besluit er zelf eentje te maken, maar voor de rest heb je een bovenfrees, wat hout, en wat raspen/vijlen/schuurpapier/schraapstaal nodig...

BramVersteeg
15 mei 2005, 13:04
voor de hals zou ik direct een half-fabricaat van warmoth kopen
http://www.warmoth.com/
nek is een zeer gevoelig ding, en niet zo simpel om te maken, voor de body, wees creatief:)

Och, dat valt ook wel heel erg mee, hoor. Ooit gedaan?

Toets zou ik gemakshalve wel slotted en al kopen als je besluit er zelf eentje te maken, maar voor de rest heb je een bovenfrees, wat hout, en wat raspen/vijlen/schuurpapier/schraapstaal nodig...

Dat Warmoth ziet er wel goed uit alleen is het nog best prijzig. Hey Mattia, heb jij ooit een neck (of hele bas) zelf gemaakt? En de toets los kopen zal wel zijn omdat die afmetingen enorm precies komen? Het lijkt me wel een mooie uitdaging om zo veel mogelijk zelf te maken aan de bas.

Iron Maiden
15 mei 2005, 18:38
Er staat een hele mooie jazz-bass body op marktplaats!
http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/basgitaren/14321.htm

http://fotos.marktplaats.nl/fotos/muziek/basgitaren/14325.jpg