PDA

View Full Version : Opnemen..



Motorpsycho
16 augustus 2002, 11:18
Ok mensen...
Ik wil dus opnemen.. wat is volgens jullie de beste manier om dat met je gitaar te doen..
Ik ben aardig blut dus als er goedkope manieren zijn (zal wel tegenvallen) hoor ik dat graag

Thomasvv
19 augustus 2002, 01:48
Ik hen nu mn Tech21 Tri-AC, en die plug ik rechtstreeks in mn pc. Met Cool Edit Pro kan je het opnemen, bewerken etc.. heel simpel en bij elkaar kostte het €300. Maar de Tri-AC kan je ook gebruiken voor je gewone amp enzo..

savecracker85
19 augustus 2002, 11:38
300 euro lijkt me erg veel voor iemand die zo goed als blut is :grin:

sleep_to_saturate
19 augustus 2002, 11:40
Als je eerst vertelt wat je allemaal in huis hebt is er misschien nog wel wat van te maken.
Versterker?
Microfoons?
Mengtafel/paneeltje?
pc met redelijke geluidskaart?
en dat soort spul.

Motorpsycho
19 augustus 2002, 12:13
Nja ik kan je zeggen dat het ook lukt met je gitaar, snoer, en dan zo'n soort euhh verlengstukje naar je geluidskaart ( kostte me wel 5,50 :wink: )
geluidsrecorder op je pc, en je kan opnemen, maar over kwaliteit valt niet te praten

BLOK182
19 augustus 2002, 20:02
Op zich gaat het ook nog wel met een microfoon voor je versterker leggen, zo doe ik dat normaal :wink:

BLOK182
20 augustus 2002, 13:24
Maar dan moet je wel niet zo op de kwaliteit letten :wink:

Kitaarhiero
20 augustus 2002, 13:55
Je kunt ook gewoon een bandrecorder in je kamer zetten.

sleep_to_saturate
20 augustus 2002, 15:21
Je kan ook een tapedeck of videorecorder als preamp gebruiken. Krijg je een veel warmer geluid en is de geluidskwaliteit beter dan direct in je geluidskaart.

sickgoose
29 augustus 2002, 05:19
Koop een klein model mengpaneel.
(ik gebruik zelf een Berhinger MX602A, ± 110-Euro,geweldig ding!).

Gebruik de line-out van je effectenpedaal of versterker die je aansluit op het mengpaneel.

Via het mengpaneel een snoertje naar de geluidskaart van je PC.

In het mengpaneel kan je behalve gitaar ook nog een drumcomputer, een basgitaar en eventueel een zangmicofoon aansluiten.

Hierop maak je voor elk instrument een "volume/bas/treble/balance mix" naar smaak.

Vervolgens sluit je het mengpaneel op je geluidskaart aan en opnemen maar op een meersporig software-programma-tje.

Brand het eindresultaat op CD and U. R. cooking!

nirvana
30 augustus 2002, 10:31
tegenwoordig doe ik het door een redelijk dure microfoon voor men versterker te zetten. Maar vroeger bij gebrek aan geld had ik gewoon een kabeltje aangesloten tussen de input van de geluidskaart en de headphone uitgang van men versterker. Ik weet niet of je dat hebt maar het geeft wel een redelijk resultaat.. Line-out vind ik minder geschikt

Bishop
26 november 2002, 21:28
Ik heb nog wel een mooie Tascam 424MKII voor je, zeer goede analoge 4 track recorder.
Veel mogelijkheden...

Bishop
26 november 2002, 21:29
Ik heb nog wel een mooie Tascam 424MKII voor je, zeer goede analoge 4 track recorder.
Veel mogelijkheden...

Bishop
26 november 2002, 21:29
Ik heb nog wel een mooie Tascam 424MKII voor je, zeer goede analoge 4 track recorder.
Veel mogelijkheden...

Bishop
26 november 2002, 21:30
oops, sorry, dat ging ff niet helemaal goed.......

joris
28 januari 2003, 11:27
http://www.jorisvanschilt.tk
Dit moet met behulp van kritiek en feedback de online manual worden.

joris
28 januari 2003, 11:27
http://www.jorisvanschilt.tk
Dit moet met behulp van kritiek en feedback de online manual worden.

Plectrum
17 februari 2003, 22:18
Leuke site! goed om te weten.:smile:

x.studio
18 februari 2003, 01:37
Goed idee om zo'n site te maken, alhoewel de eerlijkheid bied dat er soortgelijke site's al zijn. In plaats van een kopietje van die engelse tekst over die HD recorder, kun je denk ik beter een soort van 'walktrough'schrijven aan de hand van een opname project. Voor je aan opnemen toe komt, is er eerst een hele hoop theorie dat jij en/of de lezer zich eigen moet maken en dat zou je bv in lekentaal mooi op je site kunnen neerzetten. Ik mis, en ik noem nu even zo willekeurig wat puntjes, een uitleg over de hoofdsoorten en types mic's, wat wil bv cardioiet zeggen of wat houd phantom-power in, verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd, fase, aardlussen, juiste plaatsing van de mic's, proximity-effect, gebruik van DI's, gate's, compressors, het low-cut filters en pad knopje op een mic, wat is clippen, juiste afstelling gain, ff doorgaan?? Dit bedoel ik allemaal niet verkeerd, maar als stof om over te schrijven om je site informatiever te maken.
Verder mis ik eigenlijk wat links naar goede informatieve site's over geluidstechniek/recording en wat zeker niet mag ontbreken is een link naar de vs-planet, waar een apart forum is voor jouw type recorder.

Ik geef je vast wat om mee te starten, tegen de tijd dat je dat alles gelezen hebt...maar wel allemaal relevante info en leerzaam

http://www.phys.tue.nl/people/etimmerman/recordingfaq/RFAQ.html

http://www.studiocovers.com/articles11.htm

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

succes en eh ... lees ze

Ic3gl0vE
18 februari 2003, 22:22
die behringer mx602A kost tegenwoordig nog maar 60 euro trouwens

exit
6 maart 2003, 17:27
tjowkes

ik heb het geprobeert ( eigenlijk de gitarist van de band) met zo'n mp3 ding. NU het geluid valt wel best mee.(geen cd geluid maar een matige demo) maar op sommige tracks staat er ruis. Weet er iemand hoe dat komt?