PDA

View Full Version : Extra Speaker cabinet (1x12 of 2x12)



poeyerke
16 augustus 2002, 09:04
Ik heb een Engl 1x12" Combo, en zit er aan te denken een extra speakercabinet te kopen.

Echter twijfel ik tussen een 1x12" en een 2x12".
Hoe klinkt een 2x12" cabinet (2 speakers in een kast) in vergelijking met 2x12" in verschillende cabinets (dus 1x combo en 1x extra cabinet).

Is er misschien ook iemand hier die het verschil in geluid tussen de Engl Standard en Engl Vintage cabinets kan vertellen?

Chiel
16 augustus 2002, 09:23
Heel kort; een 2x12" klinkt harder als een 1x12". Dat komt enkel door de spreiding omdat je een extra speaker hebt. Het vermogen van je combo blijft immers hetzelfde. Dus die extra speaker laat het geluid ogenschijnlijk harder klinken.

In de regel klinkt een 2x12" wat 'bassiger' omdat het volume van de kast twee maal zo groot is. Ik heb zelf nog een 2x12" Kochkastje waar een tussenschot is ingezet (eigenlijk is het dus een 2 x 1x12" kast in één). Daardoor klinkt het allemaal wat strakker als voorheen.
Met Engl speakerkasten heb ik verder geen ervaring. Gewoon luisteren wat jij het mooist vindt!

Greetz, Chiel

AllodoX
16 augustus 2002, 18:33
Je krijgt zuiverder geluid met een 2x12, omdat je je versterker minder open hoeft te zetten om hetzelfde volume te krijgen.

let wel goed op de weerstand van die speakers.. kijk eerst of je versterker die weerstand aankan.. meeste versterkers moeten minimaal 4 ohms hebben ( interne speaker van 8 ohm + een externe cabinet van 8 ohm ). ga je er dan minder ( bijvoorbeeld een externe speaker cabinet van 4 ohms i.p.v. 8 ohms )aan hangen, dan blaas je op den duur je versterker op.

poeyerke
17 augustus 2002, 08:28
Mijn versterker heeft uitgangen voor 2x16 Ohm en 2x8 Ohm.

Waar het mij in eerste instantie om gaat is, kan ik beter een 2x12" kopen en mijn speaker van m'n Combo niet gebruiken of gewoon een 1x12" erbij kopen.
Mijn bedoeling is inderdaad wat meer laag te krijgen en m'n speaker van de Combo moet nu nog wel een te hard werken. Vooral als ik de GT-6 ervoor gebruik (Combo Return in), die wil nog wel eens zoveel bas genereren dat de 1x12" speaker van de Combo het moeilijk heeft.