PDA

View Full Version : Is dit een leuke prijs...



vulvasonic
8 mei 2005, 23:25
... of doet dit alsof?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=semigit&md=details&id=41294

http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p41294n1.jpg

Ik ben de laatste tijd nogal geinteresseerd in Gibson acoustics, met name de J-45. En in mijn zoektocht naar de waarde van die krengen (ik heb er toch het geld niet voor) kwam ik een Gibson tegen uit '49 die me door zijn prijs nogal opviel. Komt dit vaker voor, of is dit een koopje, of zit er een addertje onder het gras?

angorawol
8 mei 2005, 23:53
dit is geen J-45, maar een kleiner model dacht ik. Ik vind het ook wel goedkoop eigenlijk.

bert k
9 mei 2005, 00:42
Nee, het is een LG-1, staat in de advertentie. Ik heb ff geGoogled, en ik kom ze vaker tegen voor die prijs. Bedenk ook dat de verkoper een paar reparaties metdt, en niet originele mechanieken.
Ik weet niet wat de LG 1 destijds kostte, maar wie weet was het een wat goedkoper model. Alles tezamen lijkt het me gewoon wel betrouwbaar.

GretschCC
9 mei 2005, 02:26
Tsja, als je niet zo erg veel te besteden hebt en je toch graag een oude gibson flattop wilt dan is dit toch het overwegen wel waard denk ik..

chris c
9 mei 2005, 14:54
LG = Little Guitar, kleiner dan een J-45 dus. Ik denk dat de LG-1 een instapmodel van Gibson was, met "ladder bracing", evenwijdige bebalking parallel met de brug i.p.v. een x-patroon. Wat dat voor de klank betekent weet ik niet. Aan de verkoper vragen, en zelf proberen zou ik zeggen. Een pluspunt is dat ze geen verstelbare brugkam heeft, zoals op latere modellen (slecht voor de klank). De prijs lijkt mij eerlijk.

Droffie
9 mei 2005, 16:04
Gek ik kom ze alleen tegen voor minstens het dubbele.
http://www.vintageandrareguitars.com/index.cfm?method=site.product_list&category_id=20

bert k
9 mei 2005, 16:25
Ja, die had ik ook gezien. Nou lijkt me dat een vrij dure zaak, waar ze mooie ouwe klassiekers verkopen in mint condition. Als een particulier een licht beschadigde niet helemaal originele heeft kan dat echt de helft schelen.

Droffie
9 mei 2005, 22:55
Ik heb ook het blue book en en daar klopt de prijs wel aardig mee. Ze schijnen wel waanzinnig te klinken die dingen.

vulvasonic
10 mei 2005, 00:10
Ik heb ook het blue book en en daar klopt de prijs wel aardig mee. Ze schijnen wel waanzinnig te klinken die dingen.

Heb ik inmiddels ook vernomen, maar vooral voor fingerpicking werk.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een gitaar in de prijsklasse (nieuw) van tussen de 1000 en de 1300 euri. Voorlopig zal het er niet van komen, ik heb het geld niet iedere dag in mijn broekzak zitten helaas, maar over een jaartje wil ik absoluut een goede gitaar, geschikt voor Neil Young achtig werk. Ik ben me echter kapot geschrokken van de prijzen. Je moet weten dat ik een merkenlul ben en de merken die mij aan het hart liggen zijn Martin en Gibson.
Van Gibson Working Man 45 ligt in die prijsklasse, maar daar heb ik inmiddels een paar hele slechte recensies over gelezen. Dat valt dus af.

Martin heeft twee modellen die me zeer kunnen bekoren en die net binnen de grenzen van mijn financiele toelaatbaarheid komen; De D-16 GT en de OM-16 GT.

Nu moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik nooit eerder een acoustische gitaar uit de hogere klasse heb geprobeerd. Ik moet er dan wel meteen bijzeggen dat ik hier in de buurt van Nijmegen ook niet echt een zaak weet waar je dit soort modellen kunt testen en vergelijken.

Twee vraagjes derhalve:
- Gezien mijn Neil Young-achtige benadering van de acoustische gitaar, wat zou voor mij dan het meest geschikt zijn; de OM of de D (Martin)?
- Wie weet er in de buurt van Nijmegen een goede muziekzaak waar ze meerder van dit type modellen hebben, zodat ik een keer serieus kan gaan testen en vergelijken?

Mijn dank is alvast groot.

chris c
10 mei 2005, 10:52
Voor Neil Young-achtig werk zit je met een D model goed denk ik, hij speelde zelf toch op een Martin D-45 of D-28. En als je toch een merkenlul bent, en voormelde gitaren te duur zijn, waarom geen Guild ? Een D-25 bijvoorbeeld, klinkt heel goed voor die stijl en kost (in Duitsland) iets minder dan 1000 euro. En die nieuwe Amerikaanse (niet de Chinese) Guilds moeten echt niet onderdoen voor de oudere. Heb zelf jarenlang op een oude D-25 Neil Young-dingen zitten spelen, vandaar mijn suggestie.

vulvasonic
10 mei 2005, 12:53
Mooie tip. Dank je!