PDA

View Full Version : Gibson LP Studio of..?



Chroxy
8 mei 2005, 18:15
Test

Chroxy
8 mei 2005, 18:16
Mijn hoofdgitaar is nu mijn Epiphone Les Paul standard plus uit 2004, het is dus het nieuwer model: met grover tuners en gibson designed elementen..

Ik vind de Les paul heerlijk spelen, lekker zwaar, alleen mag het soms van mij wat strakker klinken..

Toen ik hem kocht dacht ik ook altijd dat ik hem later zou doorverkopen voor een echte Gibson, maar nu kijk ik rond en zag ik een Gibson les paul Studio (int zwart met gouden hardware, zeer mooi!) staan. Nu dacht ik: ik ga voor deze sparen zodat ik deze rond mijn verjaardag kan kopen (in oktober)..

Maar na onderzoek op de Gibson site, bleek dat deze gitaar eigenlijk voor 75% hetzelfde is als mijn epiphone, het enige verschil is dat het een echte Gibson is en er beter elementen in zitten..

Is deze gitaar nu het geld waard, of kan ik beter echte Gibson elementen in mn Epiphone laten zetten (mij lijkt het 2e eignelijk, ook omdat mn Epiphone toch al erg vertrouwd aanvoelt nu)..

wat denken jullie? IS het het waard om mn Epiphone over een tijd te verkopen voor een Les Paul Studio.. of kan ik beter een 490R en 498T in mn Epiphone zetten..?

Natuurlijk snap ik dat de duurdere Gibsons beter zijn dan mn Epiphone, maar bij deze goedkopere Gibson twijfel ik nog.. en een duurdere Gibson komt er de komende jaren toch nog niet in..

Jeanken
8 mei 2005, 18:43
Als je toch niet voor een duurdere Gibson wilt gaan zou ik die Epiphone houden. Een Studio is niet veel beter en als je zegt dat deze je vertrouwd is stop er dan die nieuwe elementen in. Je kan er ook meteen betere instoppen dan op een Studio..
Jeanken

Jax
8 mei 2005, 18:56
Idd, gewoon betere elementen in je epi gooien, en sparen voor de echte gibson, mocht je dat later nog willen.

Diedo
8 mei 2005, 19:23
tip: er staat nu op marktplaats een advertentie; voor 75,- euro heb je een setje Gibson 498t en 490R...

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/elektrgitaren/45791.htm

Chroxy
8 mei 2005, 19:32
precies, die zag ik ook net staan :).. heb hem ook al gemaild..

ben benieuwd.. zal deze elementen mn gitaar net wat strakker maken? niet dat het uberstrak moet (EMG).. maar wat strakker mag wel ..

Diedo
8 mei 2005, 20:07
het zal zeker een vooruitgang zijn tegenover die standaard epiphoon elementen lijkt me!

Ash ketchum
8 mei 2005, 20:26
Als ik me niet vergis is de bouw van een epiphone toch anders dan die van een Gibson, een epi heeft bijvoorbeeld een hals uit meerdere delen, zie kop/nek verbinding, tevens is het gebruikte houtsoort bij epihpone's ook anders, de site zegt bijvoorbeeld mahogany/alder met een maple top. Een Gibson Les Paul studio heeft naar mijn weten een volledig mahogany body en een maple top.
De bruggen van epi's zijn ook anders, ik vond ze een beetje doods klinken onversterkt in vergelijking tot echte Gibbie's.

Cubensis
8 mei 2005, 20:32
Als ik me niet vergis is de bouw van een epiphone toch anders dan die van een Gibson, een epi heeft bijvoorbeeld een hals uit meerdere delen, zie kop/nek verbinding, tevens is het gebruikte houtsoort bij epihpone's ook anders, de site zegt bijvoorbeeld mahogany/alder met een maple top. Een Gibson Les Paul studio heeft naar mijn weten een volledig mahogany body en een maple top.
De bruggen van epi's zijn ook anders, ik vond ze een beetje doods klinken onversterkt in vergelijking tot echte Gibbie's.
met mahogany/alder bedoelen ze niet mahogany en alder door elkaar, maar een mahonie body met een alder top met een dun maple topje daar nog op (weet het niet zeker, maar dacht dat dat het was)

mijnechtenaamisalvergeven
8 mei 2005, 20:46
Ik heb zelf het model les paul dat jij wilt kopen maar dan de donker rode versie. (bouwjaar 91 geloof ik)
Voor mij is het een perfect instument, ik ben er zeker van dat er betere les pauls te koop zijn maar voor mij is ie perfect.

Ik heb wel de brug humbucker vervangen door een seymour duncan, daar werd ie een stuk strakker van. Ook een setje dikke snaren scheelt een heleboel. Ik gebruik zelf een setje 10-52 voor standaard e stemmingen.

Als ik jou was zou ik eerst eens proberen of je er niet komt met een goed stel elementen en een afstelbeurt. Als dat niet werkt kun je altijd nog eens naar een andere gitaren gaan kijken.

Randy
8 mei 2005, 21:27
Probeer die gibson eens. Ga er op spelen. Wordt 'een' met het instrument. Als dat de gitaar is die jij wilt. De gitaar met de juiste feel en looks, koop em dan. Denk niet dat je door andere pups in je huidige gitaar te zetten dat je exact hetzelfde geluid krijgt als die gibson. Iedere gitaar klinkt anders zelfs als ze uit hetzelfde hout van de dezelfde boom zijn gemaakt.

Chroxy
8 mei 2005, 22:02
de bedoeling is niet dat ik precies hetzelfde geluid krijg als een Gibson lse paul studio, maar ik vraag me zelf af of het die 800 euro waard is..

want als ik voor 150 euro goeie elementen in mn epiphone gooi en hij klinkt ongeveer hetzelfde.. ben ik ook dik tevreden..

ik ken helaas ook geen winkel in de buurt die hem heeft, waardoor ik hem eens kan uittesten en echt zelf kan bepalen of hij dat extra geld meer waard is dan mijn epiphone..

ik zag trouwens vandaag ook voor de eerste keer mahagony/alder (dit stond er toen ik hem kocht en info zocht in november nog niet..!).. ik vraag me wel af wat ik me hierbij moet voorstellen :S

verder ga ik dus eens kijken naar elementen, kijken hoe dat bevalt.. bevalt dat niet.. eens kijken naar een les paul studio.. en dan kijken we wel wat er gebeurt :)

Cubensis
8 mei 2005, 22:11
ik zag trouwens vandaag ook voor de eerste keer mahagony/alder (dit stond er toen ik hem kocht en info zocht in november nog niet..!).. ik vraag me wel af wat ik me hierbij moet voorstellen :S

stukje teruglezen naar mijn post ;)

BLOK182
8 mei 2005, 22:12
Ik zou echt die LP studio ff proberen! Tis dan wel de goedkoopste LP, maar goed, der is bezuinigd op fancy (flame)tops en binding en ander franje. Maar het is wel een goed stuk hout! Gewoon ff proberen!

vulvasonic
8 mei 2005, 23:06
Kijk nou nog es goed. En let dan vooral ook op de headstock. Mmmm?

http://www.gibson.com/Files/images/lpst_eb.jpg

http://www.epiphone.com/images/RV_45.jpg




Gibson all the way....

Bij de weg; de Gibson The Paul staat de laatste tijd her en der voor weinig te koop. Er was er zelfs 1 die voor 475 weg mocht omdat ie ooit zou zijn overgespoten (zal al wel weg zijn).

BLOK182
8 mei 2005, 23:09
Het idee dat je op een Gibson speelt werkt psychologisch ook mee hoor! Want dan heb je immers the real thing vast, tis echt zo, ook al is een gitaar nog zo goed, is er casio opstaan en het ding ziet der niet echt mooi uit, dan speel je toch liever op een vette rockplank :)

vulvasonic
8 mei 2005, 23:12
Het idee dat je op een Gibson speelt werkt psychologisch ook mee hoor! Want dan heb je immers the real thing vast, tis echt zo, ook al is een gitaar nog zo goed, is er casio opstaan en het ding ziet der niet echt mooi uit, dan speel je toch liever op een vette rockplank :)

Zo is dat Blok.
Noem ons gek, maar zo werkt het bij mij (en blijkbaar bij Blok182 ook) wel. Een Les Paul zonder 'Gibson' op de kop is toch een beetje als een lul zonder knop.

:D

Cubensis
8 mei 2005, 23:24
dat psychologische verschijnsel waar blok het over heeft heet Merkhoer-zijn ;) heb er zelf gelukkig geen last van

Chroxy
8 mei 2005, 23:36
daar heb ik zelf ook niet zown last van ja :)

Mocht ik binnenkort in de buurt komen van een Studio of andere LP ga ik hem toch eens even testen :).. mocht ik een echte Gibson willen zal het toch pas iets zijn voor het einde van dit jaar..

en beetje flauw om me wat lekker te maken met plaatjes :-D..

Chroxy
8 mei 2005, 23:40
trouwens.. wat is het verschil tussen een Les paul en The paul?

de laatste zie ik steeds vaker, maar nu ik net even in het topic aant lezen was, realiseerde ik me eigenlijk dat ik het verschil niet weet..

Orpheo
8 mei 2005, 23:43
qua vorm: geen verschil. maar inhoudelijk wel. The paul is gewoon de goedkope(re) variant van de Les Paul. hij ziet er simpeler/simplistischer uit, minder fancy dingen (geen flamed maple top, geen binding) en is NOG soberder dan een studio (die heeft nog wel een carved maple top, en sommige the pauls niet)

Orpheo
8 mei 2005, 23:43
qua vorm: geen verschil. maar inhoudelijk wel. The paul is gewoon de goedkope(re) variant van de Les Paul. hij ziet er simpeler/simplistischer uit, minder fancy dingen (geen flamed maple top, geen binding) en is NOG soberder dan een studio (die heeft nog wel een carved maple top, en sommige the pauls niet)

Chroxy
8 mei 2005, 23:46
wil dit ook automatisch zeggen dat hij (nog) slechter is dan een Les paul studio.. en ik dus beter naar een les paul studio kan kijken.. of niet?

vulvasonic
8 mei 2005, 23:56
wil dit ook automatisch zeggen dat hij (nog) slechter is dan een Les paul studio.. en ik dus beter naar een les paul studio kan kijken.. of niet?

Nee zeker niet. Hij heeft een iets andere sound, vanwege de volledig mahonie constuctie. En ik kan het helemaal mis hebben, maar ik dacht dat de oude Les Paul Customs ook volledig van mahonie waren (dat zullen anderen vast wel weer kunnen ontkennen, haha...).
Een vriend van me heeft al heel lang zo'n The Paul (ook een standard), maar die The Paul heb ik altijd erg gaaf gevonden.
Maar nog veel mooier is de veel zeldzamere The SG. Die kom je dan ook vrijwel nooit tegen, maar dat is wel de beste SG waar ik ooit op heb gespeeld en ik heb er heel veel bespeeld (ooit was ik daar verliefd op).
Een tweedehands Les Paul DC is nog zo'n favoriet van me; recht toe recht aan no nonsense gitaar en zelfs nieuw goed te betalen. Maar deze gitaren hebben zijn wel nog iets verder weg van het typische Les Paul geluid (en ik heb het dan wel over de humbucker uitvoering, die alleen nog wordt gemaakt in duurdere series). Maar tweedehans moet er goed aan te komen zijn.

Al deze gitaren zouden wat mij betreft de voorkeur krijgen boven een Epi. Maar ik ben dan ook een echte merkenhoer. :D

bram123
9 mei 2005, 00:54
is er eigenlijk iemand die die epiphone headstock wel te pruimen vindt?

Droffie
9 mei 2005, 09:40
Ja iemand die graag shopped in het duurdere segment van de gitaren wordt al snel uit gemaakt voor merkhoer. Heeft niets met het merkje te maken, wel met de afgunst van individuen die zelf niet zo'n gitaar kunnen of willen betalen.

On topic: de 490/496 combi staat niet bepaald bekend om z'n strakke laag. Zou eerder een paar Burstbuckers of seymour duncans proberen. Ga naar de winkel een probeer een pre 2002 LP Standard en luister of de pups wat vind. Voordat je dadelijk 75 Euro doorspoelt.

Succes in ieder geval.

imlikeajungle
9 mei 2005, 10:05
Merkenhoer zijn kan toch geen kwaad? Maar of het over afgunst gaat, weet ik niet hoor...


On topic: zoals al eerder gezegd: waarom zou je de pups uit een studio nemen? kijk bijvoorbeeld een keer op de site van seymour duncan, luister wat je mooi vindt en zoek een beetje tweedehands. sd elementen zijn vaak goedkoper dan gibson elementen en wie weet zit jouw ding er wel tussen. het plaatsen van sd's in gibsons wordt erg vaak gedaan, ook bij duurdere gibbies.
pups vervangen is zelfs bijna 'standaard' (is lekker overdreven, ik weet het, ga er nu niet over roepen) bij prs gitaren, het gebeurt érg vaak!

succes!

Nocki
9 mei 2005, 10:25
Hoi.

ik heb zelf het vershil gehoord tussen opgevoerde epi's en een gibson lp studio. ik heb de laatste een tijdje gehad en dat was een super solide goede gitaar met een gewelig geluid. de hele bouw van de gibson is gewoon masiever en daardoor klinkt ie anders. als je het kan zou ik echt voor een gibson gaan. en ja ik ben een merken hoertje... :-) ik wil ook graag een echte gitaar in mn handen. maar dat komt ook omdat ie echt wel anders in elkaar zit dan een epi. het is niet alleen de hardware maar het gaat veel dieper. alleen al het mannetje wat het hout gaat uit zoeken.

de klank van de stradivarius zit m niet in de bouwer maar juist in het hout. alle oede vioelen die in die tijd van boom tot viool zijn gemaakt klinken goed. (kan da uit leggen waaromm maar doe dat even niet. heeft te maken met een bepaald jaar waarin de omstandigheden erg goed waren om vanb een boom een instrrument te maken.) zo kan je dus goed hout uit zoeken om een goede gitaar te maken. van het b klasse hout maak je de epi...

NOcki

Diedo
9 mei 2005, 10:31
On topic: zoals al eerder gezegd: waarom zou je de pups uit een studio nemen?

nou omdat je voor niet vaak 2 gibsonhumbuckers voor 75,- kunt kopen... mocht het onverhoopt toch niks zijn ben je er zo weer vanaf... misschien zelfs met wat winst. niet geschoten is altijd mis.

taylor
9 mei 2005, 10:55
[quote="Nocki"]Hoi.

de klank van de stradivarius zit m niet in de bouwer maar juist in het hout. alle oede vioelen die in die tijd van boom tot viool zijn gemaakt klinken goed. (kan da uit leggen waaromm maar doe dat even niet. heeft te maken met een bepaald jaar waarin de omstandigheden erg goed waren om vanb een boom een instrrument te maken.) zo kan je dus goed hout uit zoeken om een goede gitaar te maken. van het b klasse hout maak je de epi...

ja maar een viool is een akoestisch instrument een elektrische gitaar niet, dus dat verhaal gaat absoluut niet op!

elektrische gitaar is van veel meer dingen afhankelijk dus.... pick-ups en amp om maar 2 belangerijke dingen te noemen.

Cubensis
9 mei 2005, 12:38
wil dit ook automatisch zeggen dat hij (nog) slechter is dan een Les paul studio.. en ik dus beter naar een les paul studio kan kijken.. of niet?

Nee zeker niet. Hij heeft een iets andere sound, vanwege de volledig mahonie constuctie. En ik kan het helemaal mis hebben, maar ik dacht dat de oude Les Paul Customs ook volledig van mahonie waren (dat zullen anderen vast wel weer kunnen ontkennen, haha...).
Een vriend van me heeft al heel lang zo'n The Paul (ook een standard), maar die The Paul heb ik altijd erg gaaf gevonden.
Maar nog veel mooier is de veel zeldzamere The SG. Die kom je dan ook vrijwel nooit tegen, maar dat is wel de beste SG waar ik ooit op heb gespeeld en ik heb er heel veel bespeeld (ooit was ik daar verliefd op).
Een tweedehands Les Paul DC is nog zo'n favoriet van me; recht toe recht aan no nonsense gitaar en zelfs nieuw goed te betalen. Maar deze gitaren hebben zijn wel nog iets verder weg van het typische Les Paul geluid (en ik heb het dan wel over de humbucker uitvoering, die alleen nog wordt gemaakt in duurdere series). Maar tweedehans moet er goed aan te komen zijn.

Al deze gitaren zouden wat mij betreft de voorkeur krijgen boven een Epi. Maar ik ben dan ook een echte merkenhoer. :D

The paul is toch niet van mahonie maar walnut?

hadv
9 mei 2005, 19:10
De The Paul is niet van mahonie maar van walnotenhout.
Verder klinkt imho beter dan een studio omdat er andere pickup's op zitten, Dirty Fingers, en die doen hun naam echt eer aan (had er 2 jaar geleden een te pakken zonder dat ik het wist, klonk echt ongelooflijk goed/hard/gierend in de brugpositie op een Cort, nadat ik um had verkocht kwam ik er achter dat het een DF was).
Het was mijn eerste gibson (1100 guldens) & ik was er gek op, ooit ingeruild dat dan weer wel, maar toen had ik al een Custom.
Het nadeel van The Paul is het politoeren, hierdoor wordt de hals nogal kaal, en ook het gedeelte waar 'normaal' de slagplaat zit heeft nogal te lijden.
Maar voor de prijs (max 800 pleuri) is het een topper en zeker te overwegen ipv een Studio (wat ik altijd nix heb gevonden).

hadv
9 mei 2005, 19:11
De The Paul is niet van mahonie maar van walnotenhout.
Verder klinkt imho beter dan een studio omdat er andere pickup's op zitten, Dirty Fingers, en die doen hun naam echt eer aan (had er 2 jaar geleden een te pakken zonder dat ik het wist, klonk echt ongelooflijk goed/hard/gierend in de brugpositie op een Cort, nadat ik um had verkocht kwam ik er achter dat het een DF was).
Het was mijn eerste gibson (1100 guldens) & ik was er gek op, ooit ingeruild dat dan weer wel, maar toen had ik al een Custom.
Het nadeel van The Paul is het politoeren, hierdoor wordt de hals nogal kaal, en ook het gedeelte waar 'normaal' de slagplaat zit heeft nogal te lijden.
Maar voor de prijs (max 800 pleuri) is het een topper en zeker te overwegen ipv een Studio (wat ik altijd nix heb gevonden).

hadv
9 mei 2005, 19:13
De The Paul is niet van mahonie maar van walnotenhout.
Verder klinkt imho beter dan een studio omdat er andere pickup's op zitten, Dirty Fingers, en die doen hun naam echt eer aan (had er 2 jaar geleden een te pakken zonder dat ik het wist, klonk echt ongelooflijk goed/hard/gierend in de brugpositie op een Cort, nadat ik um had verkocht kwam ik er achter dat het een DF was).
Het was mijn eerste gibson (1100 guldens) & ik was er gek op, ooit ingeruild dat dan weer wel, maar toen had ik al een Custom.
Het nadeel van The Paul is het politoeren, hierdoor wordt de hals nogal kaal, en ook het gedeelte waar 'normaal' de slagplaat zit heeft nogal te lijden.
Maar voor de prijs (max 800 pleuri) is het een topper en zeker te overwegen ipv een Studio (wat ik altijd nix heb gevonden).

mijnechtenaamisalvergeven
9 mei 2005, 21:18
ja maar een viool is een akoestisch instrument een elektrische gitaar niet, dus dat verhaal gaat absoluut niet op!


Nee joh, 't maakt helemaal niet uit van wat voor hout een elektrische gitaar van gemaakt is... :lol:

hadv
10 mei 2005, 00:31
The Paul is niet van mahonie maar van walnotenhout gemaakt.
Heeft 2 Dirty Fingers en klinkt daardoor vreselijk goed.
Alleen de nek en de plek waar 'normaal' de slagplaat zit hebben wel last van slijtage.
Het was m'n eerste Gibbie, fantastische gitaar, zeker als je um in goeie staat voor onder de 800 pleuri kan krijgen.

vulvasonic
10 mei 2005, 12:58
De The Paul is trouwens helemaal niet van mahonie gemaakt, maar van walnoot!








:D

Anders Destium
10 mei 2005, 13:36
De Walnoot, zo heette de gitaarwinkel in Zoetermeer. Erg leuke winkel, al weer wat jaren failliet helaas :-( Erg enthousiaste en aardige knakkers, alleen geen zakelijk gevoel...

DaveItUp
10 mei 2005, 21:40
Het antwoord is: Ze zijn zowel van Mahogany als Walnut gemaakt. Ik zou zelf voor de The Paul gaan. Mooie finish. Goede sound. Wel een "slab" body, maar dat vind ik 10x mooier dan een carved top zonder binding(zeker bij die zwarte).

Een The SG zal ik ooit nog bezitten. Mooiste SG ooit.