PDA

View Full Version : Voor echte Telecaster kenners.



wanna1
8 mei 2005, 15:17
Wie kan mij meer vertellen over de fabricage van een Telecaster met 3 elementen, waarvan het neckelement kleiner is dan de andere.

En waarvan het plaatje met de knoppen en standenschakelaar omgedraait zit.

En heeft Fender een telecaster geproduceerd met een logo waarvan de letters "telecaster" groot zijn, zoals op een thinline of een strat
25th anniversary?

zijn er sites te vinden over de Telecaster door de jaren heen?

GuitarMaster
8 mei 2005, 15:28
Ik denk dat je met de tele met 3 elementen de Deluxe Nashville Telecaster bedoeld: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0135000303
Kost volgens mij zo'n 6-700 euro

Steven5446
8 mei 2005, 15:47
Je bedoelt waarschijnlijk deze(rechts):

http://www.bmwcoupe.nl/extra/guitar/DSC01226klein.jpg

Dit is een American Deluxe Nashville uit 1998. (dus niet uit Mexico zoals de huidige). er zitten 3 x Noiseless pickups in en een kleine switch tussen de volume en tone regelaar zodat je naast de gebruikelijke 5 Strat standen ook van de klassieke telecaster standen gebruik kunt maken.

wanna1
8 mei 2005, 15:50
Is dit type ook eind jaren zestig gebouwd?

Ik kan op de te kopen gitaar nl. geen serie nrs ontdekken
En onder die soapbar zit daar een gewoon element met 6 magneetjes?

imlikeajungle
8 mei 2005, 16:36
ik denk dat je met soapbar lipstick bedoelt..
soapbar is een p90, lipstick is het halselement van deze tele.
nee, er zitten geen 6 polepieces maar ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn. er zijn érg veel teles die een lipstickelement in de hals hebben zitten.

over het serienummer kan ik niks zeggen, vrees ik. maar er zijn vast en zeker anderen, even geduld hebben :razz:

Steven5446
8 mei 2005, 16:59
Geen idee of ie ook zo gebouwd is in de jaren 60. James Burton gebruikte al een Tele Nashville rond de jaren 70. Het hals element is een gewoon element alleen iets kleiner en met een chrome cover. Je kunt ze ook krijgen zonder cover zoals bijv bij Lindy Fralin pickups:

met:
http://www.acmeguitarworks.com/images/pickups/fralin_web/I-TE-STNweb400.jpg

zonder:
http://www.acmeguitarworks.com/images/pickups/fralin_web/I-TE-BSNweb400.jpg

Met of zonder cover kan in klank verschillen en kan een kwestie van smaak zijn.

bat
8 mei 2005, 21:27
ik denk dat je met soapbar lipstick bedoelt..
soapbar is een p90, lipstick is het halselement van deze tele.
nee, er zitten geen 6 polepieces maar ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn. er zijn érg veel teles die een lipstickelement in de hals hebben zitten.
Er zijn maar heel WEINIG Tele's met een lipstickelement. Lipstickelementen zijn vooral bekend van Danelectro gitaren.

Zoals Steven5446 al duidelijk aangeeft zit er bij de hals van een Tele gewoonlijk een gewoon 6-polig element, iets smaller dan een normaal single coil element. Daaroverheen zit een chrome cover.

Ja er zijn tele's met dat grote hoofdletterlogo, die werden volgens mij in de jaren 70 gebouwd.

Antoon
8 mei 2005, 22:45
De Nashville (extra strat pu in middenpositie) is gemaakt naar aanleiding van een modificatie die amerikaanse sessie muzikanten soms maakten. Net als die toestanden met humbuckers in de jaren 70. De grote letters "Telecaster" die maar net op de kop pasten zijn geintroduceerd in 1968. De laatste 20 jaar hebben ze weer de kleine letters, op een incidentele 70s reissue na. Voor het omgedraaide plaatje geldt hetzelfde: sommige gitaristen draaiden het om om de volume knop beter bereikbaar te maken. Op internet is veel te vinden over de telecaster vanaf 1950 to de 70er jaren.

RS-Rik
8 mei 2005, 23:01
Een lipstick element is toch echt een cilinder? echt rond? het lijkt me dat de spoel dan ook anders zit, om een verticale (y) as ipv een horizontale (z) (als je de gitaar rechtopzet en van voren bekijkt)

imlikeajungle
9 mei 2005, 09:51
ik denk dat je met soapbar lipstick bedoelt..
soapbar is een p90, lipstick is het halselement van deze tele.
nee, er zitten geen 6 polepieces maar ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn. er zijn érg veel teles die een lipstickelement in de hals hebben zitten.
Er zijn maar heel WEINIG Tele's met een lipstickelement. Lipstickelementen zijn vooral bekend van Danelectro gitaren.

Zoals Steven5446 al duidelijk aangeeft zit er bij de hals van een Tele gewoonlijk een gewoon 6-polig element, iets smaller dan een normaal single coil element. Daaroverheen zit een chrome cover.

Ja er zijn tele's met dat grote hoofdletterlogo, die werden volgens mij in de jaren 70 gebouwd.


:oops: sorry voor de misinformatie..