PDA

View Full Version : Trussrod



DRAFTER86
8 mei 2005, 12:40
test

DRAFTER86
8 mei 2005, 12:41
Even een paar vraagjes over dit leuke ding :) (Trussrod)
Allereerst, is dit ding nodig? Ten tweede, moet de kant waar je de schroef draait nu aan de bodie-kant of aan de top-kant? En kan ik er niet gewoon een of ander metalen profiel in zetten?

Fumi SG
8 mei 2005, 12:51
de kant met de schroef (voor imbussleutel) moet aan de kopkant, en het is nodig dat je er een inzet. Er staat namelijk een enorme spanning op de neck en zonder zou die kromtrekken. Of je er een 'ander metalen profiel' in kan zetten, weet ik niet. Ik denk het niet, want dan kun je hem niet verstellen....

DRAFTER86
8 mei 2005, 13:00
En tot hoever moet de trussrod lopen, vanaf de kop helemaal tot in het eind van de hals of mag hij ook ergens tussen kop en body ophouden?

Fumi SG
8 mei 2005, 13:10
je hebt trussrod's in verschillende lengtematen, hangt af van welke maat je hals heeft. Maar ze lopen van kop tot (bijna) body, dus zeg maar de hele hals....

Mattia
8 mei 2005, 16:12
Om de boel wat ingewikkelder te maken: maakt niet uit waar de sleutel/moer zit, als je er maar bij kan. Genoeg halzen (Fender, de meeste akoestische gitaren, staalsnarig dan) met de adjuster aan de body kant. Naadeel: je kan er soms moeilijker bij. Voordeel: je haalt niet meer hout weg bij een van de zwakste punten van de hals (de overgang van kop naar halsschacht).

Als je een electrische of akoestische staalsnarige gitaar bouwt, dan ben je een beetje idioot bezig als je er geen truss rod in zet. Ze zijn goedkoop, best makkelijk te installeren, en maken het afstellen van de relief veel en veel makkelijker. Een truss rod geeft maar in zeer beperkte mate extra 'kracht', en vrijwel geen extra stabiliteit aan een hals; als je dat wil, moet je er een profiel inlijmen, of een of twee koolstoffiber stukken (doe ik bij al m'n halzen). De snaren trekken de hals krom, en dat wil je ook, maar tot op zeer beperkte hoogte. Als het teveel is, komt je truss rod er aan te pas. Te weinig, als je een 'dual action' truss rod hebt (bijv. een StewMac HotRod), en je kunt het ook verhelpen.

Zo'n ding wil je minimaal de lengte van het 'vrije' gedeelte van je hals laten lopen. Die van mij gaan meestal de lengte van de toets, min een centimetertje aan iedere kant, ook afhankelijk van waar ik de 'nut' plaats, bij de body of de hals. Bij akoestische gitaren houd het net voorbij de body op, electrisch, met de langere, vaak dunnere hals, de hele lengte van de toets.