PDA

View Full Version : Oefenamp=Main amp?



Jax
8 mei 2005, 11:38
Test

Jax
8 mei 2005, 11:38
Hee,

Ik was gisteren nog naar Dirk Witte gegaan, eigenlijk om een gitaar te testen. Maar toen ik daar rond aan het kijken was, viel mijn oog op een marshal halfstack. Damn wat zijn die dingen groot, man!! Ik had altijd een veel kleiner beeld gehad van die versterkers, want als je ze van een verte op een podium ofzo ziet staan, lijken ze blijkbaar veel kleiner dan ze eigenlijk zijn. Omdat ik al een tijdje passief aan het zoeken ben naar een betere amp dan mijn valvetronix, heb ik me de laatste tijd dus ook wat verdiept in de wat betere versterkers, en dus ook wat grotere marshalls. Maar nu dat ik zo'n halfstack en ook nog een JCM800 van dichtbij heb gezien, lijkt het me niet waarschijnlijk dat je deze als oefenversterker zou kunnen gebruiken. Ik vroeg me dus af hoeveel van jullie je grote main amp voor optredens enzo ook als oefenversterker thuis gebruiken. Laat maar even weten.

harrie-beton
8 mei 2005, 11:47
Ondanks duizenden pogingen om zacht te oefenen, oefenen wij op volle sterkte en heb ik 150 watt gitaar en de bassist 300 wat.
En af en toe rood lampje "clip clip clip"

Zanger speelt in ear en heeft nergens last van
Soms doet hij ze uit en dan zegt hij:
"JEZUS WAT HARD"
"wat zeg je?"

Negative K3 fan
8 mei 2005, 11:58
ik gebruik al mn amps (including half stack met oversized 4*12") gewoon om te oefenen :)

Baker
8 mei 2005, 12:10
Ondanks duizenden pogingen om zacht te oefenen, oefenen wij op volle sterkte en heb ik 150 watt gitaar en de bassist 300 wat.
En af en toe rood lampje "clip clip clip"

Zanger speelt in ear en heeft nergens last van
Soms doet hij ze uit en dan zegt hij:
"JEZUS WAT HARD"
"wat zeg je?"

Ik moet er niet aan denken om zo te moeten oefenen!
Zo blijft er toch helemaal NIKS van de dynamiek over?

Maar goed, naar de topic starter:
Ik weet nu al wat hier voor antwoorden op komen:
iedereen denkt hier namelijk anders over

1)Half stack als oefen amp kan best
2)Half stack als oefen amp kan helemaal niet, veel te hard!
3)Half stack als oefen amp kan best, maar met power soak.
4)waarom koop je geen line6!
5).....

Mijn advies is:
koopp gewoon die half stack, maar laat hem in de oefenruimte staan, en blijf je valvetronix gebruiken als oefen amp! (zo doe ik het ook: 4x12 in de oefenruimte, line6 POD thuis)

Ik weet niet of je in een band zit (met oefenruimte waar je doe zooi kunt laten staan) Als dat (voorlopig) niet het geval is, en je wilt toch een betere amp dan zou je ook kunnen overwegen om een 40 watt buizencombo'tje te kopen ofzo. Dat werkt op zich wel thuis.
Maar bedenk wel dat het erg hard gaat thuis op zo'n klein kamertje!
En met een 40 watt buizencombo kom je ook nog een heel eind in een band.

FaceCrawl
8 mei 2005, 12:39
Ik laat mijn halfstack in de oefenruimte staan en gebruik thuis Line 6 Guitarport of POD XT Live.

FaceCrawl
8 mei 2005, 12:40
Ik laat mijn halfstack in de oefenruimte staan en gebruik thuis Line 6 Guitarport of POD XT Live.

Mitch
8 mei 2005, 13:16
Ik oefen thuis gewoon nooit meer versterkt :)
Als ik per se iets met flinke scheur of sustain wil horen (solo voorbereiden of zo) plug ik in een X V-amp met een koptelefoontje: klaar.

BartL
8 mei 2005, 13:18
Ik speel thuis en bij de repetities met dezelfde amp. (Rivera M100). Ik weet alleen niet hoe lang ik dat nog uit ga houden. Ik word er namelijk gek van om het ding iedere week 2 keer de kelder in en uit te slepen. En geld voor een kleinere oefenversterker voor thuis heb ik niet. Hopelijk komt er nog een betere oplossing, want ik wil hem nit weer wegdoen :cry:


...ik denk dat ik een lift laat bouwen :-D

BartL
8 mei 2005, 13:19
Ik speel thuis en bij de repetities met dezelfde amp. (Rivera M100). Ik weet alleen niet hoe lang ik dat nog uit ga houden. Ik word er namelijk gek van om het ding iedere week 2 keer de kelder in en uit te slepen. En geld voor een kleinere oefenversterker voor thuis heb ik niet. Hopelijk komt er nog een betere oplossing, want ik wil hem nit weer wegdoen :cry:


...ik denk dat ik een lift laat bouwen :-D

ToTaL FaKe
8 mei 2005, 13:25
als je geen geld heb om een oefenversterktje te kopen, heb je tog ook geen geld om een lift te laten bouwen :-D ?

AART
8 mei 2005, 13:28
ik heb geen geld voor twee amps, dus gewoon een 5150 II met 4x12(binnekort 2x12) thuis op de slaapkamer.

pol
8 mei 2005, 14:07
ik vind die oefenampjes zodanig slecht klinken dat ik nog liever onversterkt speel als het toch maar is om wat te oefenen achter de pc.
ik heb wel 2 4 x 12 cabs en 2 amps, maar die staan allebei in het repetiehok, hierbinnen kan ik die toch niet opengooien :-D

Jax
8 mei 2005, 14:34
ik vind die oefenampjes zodanig slecht klinken dat ik nog liever onversterkt speel als het toch maar is om wat te oefenen achter de pc.


Ik herken dit probleem... :)

AART
8 mei 2005, 14:58
ik vind die oefenampjes zodanig slecht klinken dat ik nog liever onversterkt speel als het toch maar is om wat te oefenen achter de pc.


Ik herken dit probleem... :)

+1

en een top is heel licht om mee te sjouwen...

kastje hier, kastje daar...

Bins
8 mei 2005, 15:52
Mijn amp staat gewoon in de oefenruimte. Thuis heb ik een shitty Cube 15 en een Vamp2.
Alleen als ik niet in een band zou spelen zou ik thuis wel een mooier bakkie willen, maar nu weet ik toch dat ik minstens 2x per week lekker kan blazen, dus zit ik er niet zo mee dat het thuis allemaal niet zo super klinkt.

Ik speel thuis trouwens 9 van de tien keer onversterkt, omdat ik te lui ben om de snoeren in te pluggen enzo ;)

Ritch
8 mei 2005, 16:21
Als je een Multitone koopt van 1200 euro, koop je hem niet om in de repetitieruimte te laten staan :amp: Maarja daar zit natuurlij kweer een powersoak in...


Oplossing is bij een halfstack: powersoak of loadbox!

Fumi SG
8 mei 2005, 16:23
waarom niet? :???: 8-)

imlikeajungle
8 mei 2005, 16:48
ik heb mijn amp in het repetitiekot staan, en heb wel een oefenamp (uit een split met mijn ondertussen ex-vriendin geruild tegen een discman :lol: ) maar die staat te verrotten op het hok. heb er geen fuck aan, is rommel. fender champion iets denk ik...

onversterkt is voor mij the way to go. moest ik niet meer in een band spelen zou ik al mijn zooi buitengooien en misschien een bogner 1x12 ampje kopen of zo denk ik. zie mezelf thuis niet pleuren op een 4x12 met een 100w lampentop.

Baker
8 mei 2005, 18:19
Als je een Multitone koopt van 1200 euro, koop je hem niet om in de repetitieruimte te laten staan

Ik zou niet weten waarom niet!
het hangt er wel vanaf hoe vaak je dan in de repetitieruimte komt..
maar dan nog: Ik heb ook een multitone combo + extra 2x12, en die ga ik echt niet op en neer sjouwen! veel te zwaar! En thuis komt ie toch niet tot z'n recht zonder dat de buren kwaad worden.

En die ingebouwde powersoak is wel leuk, maar het is niet een echte powersoak, maar een triode (ofzo) switch. Hierdoor issie idd half vermogen... maar klinkt ie ook heel anders! (minder vet, meer "vintage")

Ik blijf erbij: 4x12 in de oefenruimte, en klein dingetje voor thuis: (podje, v ampje of cube je)

Of: je moet een losse top hebben, en dan een 4x12 in de oefenruimte en een 2x12 thuis. Zo'n topje is nog wel een keer te sjouwen, maar dan blijf je het probleem houden dat je hem thuis niet echt open kunt trekken. (of je moet in de flevo polder wonen)

harrie-beton
9 mei 2005, 10:17
Ik moet er niet aan denken om zo te moeten oefenen!
Zo blijft er toch helemaal NIKS van de dynamiek over?


De dynamiek blijf gewoon intact natuurlijk, bij harde passages is het volume net zo hoog als bij een optreden.

Ritch
9 mei 2005, 13:58
Als je een Multitone koopt van 1200 euro, koop je hem niet om in de repetitieruimte te laten staan

Ik zou niet weten waarom niet!
het hangt er wel vanaf hoe vaak je dan in de repetitieruimte komt..
maar dan nog: Ik heb ook een multitone combo + extra 2x12, en die ga ik echt niet op en neer sjouwen! veel te zwaar! En thuis komt ie toch niet tot z'n recht zonder dat de buren kwaad worden.

En die ingebouwde powersoak is wel leuk, maar het is niet een echte powersoak, maar een triode (ofzo) switch. Hierdoor issie idd half vermogen... maar klinkt ie ook heel anders! (minder vet, meer "vintage")

Ik blijf erbij: 4x12 in de oefenruimte, en klein dingetje voor thuis: (podje, v ampje of cube je)

Of: je moet een losse top hebben, en dan een 4x12 in de oefenruimte en een 2x12 thuis. Zo'n topje is nog wel een keer te sjouwen, maar dan blijf je het probleem houden dat je hem thuis niet echt open kunt trekken. (of je moet in de flevo polder wonen)

Tsja, ik heb het voordeel dat ik in een alleenstaand huis woon ( 8-) )

Fumi SG
9 mei 2005, 14:04
ik ook.... ik heb alleen het voordeel van een Multitone niet :( :razz:

Wormaap
9 mei 2005, 14:22
Hier staat m'n Fireball gewoon op standje 0.5 uit 10 te 'blazen' op m'n 4x12 thuis. Natuurlijk klinkt het op vol volume allemaal veel vetter, maar in vergelijking met een oefenamp is dit nog steeds heilig :)

Ritch
9 mei 2005, 14:23
't Ligt er ook aan hoeveel optredens je hebt, (trap op en neer sjouwen) of je een gehuurde ruimte hebt waar spul staat voor repetities (dat heb ik namelijk dus wel) etcetcetc.

Thom TK
9 mei 2005, 18:16
Thuis speel ik over een Engl Savage SE met 4*12...live dus ook :-D

kan best vind ik hoor 8-)

AART
9 mei 2005, 18:27
Thuis speel ik over een Engl Savage SE met 4*12...live dus ook :-D

kan best vind ik hoor 8-)

+1 8-)

Mitch
9 mei 2005, 20:28
Zeg AART, je sik is weer langer dan je berichttekst. Kan het iets minder ?

Michael AE
9 mei 2005, 21:37
Ik speel gewoon over mijn stacks. Ik ben van mening dat sound zo'n essentieel gedeelte van het spelen is, dat als ik oefen, ik ook met mijn sound bezig ben en dus op de spullen wil spelen die ik live ook ga gebruiken. Ik ben er inmiddels na honderden optredens ook wel achter wat mijn versterkers doen als ik ze harder dan thuisvolume zet, dus een tikkeltje zachter vind ik niet erg. Voor 's nachts opnemen/spelen heb ik een PODXTlive en een POD 2.0, maar 's middags en 's avonds speel ik gewoon over de Bogners, Mesas en Marshalls. De buren moeten het maar gewoon slikken dat er een gitarist naast ze woont. Ze kunnen immers altijd nog verhuizen... :wink:

Negative K3 fan
9 mei 2005, 23:46
Ik speel gewoon over mijn stacks. Ik ben van mening dat sound zo'n essentieel gedeelte van het spelen is, dat als ik oefen, ik ook met mijn sound bezig ben en dus op de spullen wil spelen die ik live ook ga gebruiken. Ik ben er inmiddels na honderden optredens ook wel achter wat mijn versterkers doen als ik ze harder dan thuisvolume zet, dus een tikkeltje zachter vind ik niet erg. Voor 's nachts opnemen/spelen heb ik een PODXTlive en een POD 2.0, maar 's middags en 's avonds speel ik gewoon over de Bogners, Mesas en Marshalls. De buren moeten het maar gewoon slikken dat er een gitarist naast ze woont. Ze kunnen immers altijd nog verhuizen... :wink:

maarja, met zon gitarist als jij er naast zullen ze ook weinig te klagen hebben :D

Baker
10 mei 2005, 18:30
Ik speel gewoon over mijn stacks. Ik ben van mening dat sound zo'n essentieel gedeelte van het spelen is, dat als ik oefen, ik ook met mijn sound bezig ben en dus op de spullen wil spelen die ik live ook ga gebruiken. Ik ben er inmiddels na honderden optredens ook wel achter wat mijn versterkers doen als ik ze harder dan thuisvolume zet, dus een tikkeltje zachter vind ik niet erg. Voor 's nachts opnemen/spelen heb ik een PODXTlive en een POD 2.0, maar 's middags en 's avonds speel ik gewoon over de Bogners, Mesas en Marshalls. De buren moeten het maar gewoon slikken dat er een gitarist naast ze woont. Ze kunnen immers altijd nog verhuizen... :wink:

maarja, met zon gitarist als jij er naast zullen ze ook weinig te klagen hebben :D




:D
slijmjurk

Michael AE
12 mei 2005, 01:52
maarja, met zon gitarist als jij er naast zullen ze ook weinig te klagen hebben :D

:-D

Michael AE
12 mei 2005, 15:58
maarja, met zon gitarist als jij er naast zullen ze ook weinig te klagen hebben :D

:-D