PDA

View Full Version : Collins hals.... doen of niet??



Fumi SG
8 mei 2005, 00:45
eeh medebouwers...

ik wil binnenkort een gitaar gaan bouwen. M'n eerste!! :) Ik ben een beetje aan het zoeken naar onderdelen. Ik ben nou bij Musik-Produktiv deze hals tegen gekomen http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3157077/sid/!18121995/quelle/listen

hij kost €62,- en bestaat uit maple met rosewood toets..... heeft iemand hier ervaring mee of kan mij hier meer over vertellen??

Ruben

Mattia
12 mei 2005, 17:08
Da's een van de laagste prijzen die ik ooit ben tegengekomen. Als 't maple/rosewood is, tja, dan moet dat eigenlijk wel goed zitten. Hoe de hals aanvoelt, dat is altijd maar een gok, maar dat valt (gedeeltelijk) ook 'gewoon' zelf bij te werken.

Volgens mij heeft er nog niemand hier eentje in handen gehad, dus, euh, tja.

Fumi SG
12 mei 2005, 17:48
ik ga hem toch ff in de handen nemen hoor :wink: Maar ik vroeg het me alleen af, ook nog niemand van Collins gitaren gehoord dan?? :(

Javaca
12 mei 2005, 19:02
Collins is een cheapass eigen merk van MP.
Over de kwaliteit kan ik weinig zeggen.

chennie
12 mei 2005, 19:21
ik heb me laten vertellen van iemand die daar werkt dat hij menig collins gitaar eerst heeft plat moeten walsen voordat die ze kon verkopen. Zijn totaal gebouwd op looks en niet op kwaliteit. De doelgroep zijn dan ook die kindertjes die een goedkope en zeer koel uitziende gitaar willen.

Over de necks en andere losse onderdelen kan ik weinig zeggen.

BLOK182
12 mei 2005, 19:27
MP verkoopt onder de naam Collins wèl goeie switches, Lehle klonen. Die Collins switches zijn ook nog stevig aan de prijs!

Fumi SG
12 mei 2005, 19:28
maar wat ik me eigenlijk ook afvraag. Wat kan er nou echt slecht zijn aan zo'n hals?? Ik bedoel maar... het is geen slecht 'waaibomenhout' want hij is gemaakt van maple met rosewood toets.

Het enige wat ik kan bedenken zijn de frets, maar die zijn evt. zelf nog wel te vervangen. Zijn er nog meer dingen waar ik goed op moet letten??

nickbongers
12 mei 2005, 20:20
of ie recht is :P?

hugo
12 mei 2005, 22:48
de kwaliteit van het hout zal niet al te best zijn, en de volgens vele heeft de hals veel meer invloed op je gitaargeluid dan op het hout van de body. Ik zou eens contact opnemen met Kritz (www.kritz.com), deze leverde vroeger ook halzen en volgens mij doen ze dat nu weer, je kan misschien kiezen voor een hals die alleen nog geschuurd moet worden. Heb je kwalitatief een veel betere hals denk ik, fretten moet je dan ook zelf doen, maar je wilt gitaar zelf maken of niet. Anders misschien tweedehands of een carvin neck die zijn wel een tikkie duurder maar ik denk wel beter, je kan ook nog kijken bij texas&tweed die hadden vroeger japanse halzen voor 120 gulden dacht ik.
Succes

Hugo