PDA

View Full Version : Lol met de fasedraaier



Franc
7 mei 2005, 19:40
Vandaag wat aan het experimenteren geweest met de preamp buizen van mijn 100 Watter. Dit zijn normaal alle 4 12ax7/ecc83 buizen van TubeTown eigen merk (Chinezen).

Eerst de fasedraaier vervangen door een Electro Harmonix 12AU7/ecc82.

:o Opeens was mijn gillende higain amp een clean watje geworden :)

Toch wel leuk en bruikbaar eerlijk gezegd. Het cleane kanaal is nu echt clean tot op 3/4 van het volume en de scheur is iets beschaafder en meer crunchy. Ook nog een JJ 12AU7 geprobeerd maar hoewel ik niet heel duidelijk verschil kan benoemen, voelde dat niet echt goed.
Dus de EH zit er even om verder te proberen.

De boostfunctie (die een extra kathodecondensator op de laatste buis voor de PI zet) is nu ook veel bruikbaarder geworden.

Toen nog wat ge-experimenteerd met andere merken in de preamp buizen. Electro Harmonix in de eerste posities (te bassig) een JJ in de allereerste positie (niet echt hoorbaar).

Conclusie is eigenlijk dat de TubeTown buizen lekker zijn in deze amp en dat een 12AU7 als fasedraaier helemaal zo gek niet is.

Eindbuizen zijn trouwens 4 JJE34Ls.

Doe ermee wat je wilt :-D

Franc.

Negative K3 fan
7 mei 2005, 20:41
ik vond jouw versterker echt te gek, alleen met boost vond ik de toon lelijk, een soort lelijke mid bump zat er toen in... en zonder had hij (zelfs voor mij) wel genoeg gain :)

en een 12au7 is wel heel rigoreus, een 12at7 is misschien wat meer in de richting

ik vind die tube town dingetjes ook wel lekker, best schel, ik had eerst een phillips miniwatt in de v1 gezet, deze klonk duidelijk beter (kwaliteit definitie) en was een stuk donkerder/warmer. maar met de nieuwe trafo werd de versterker me te dof en als ik de ptreble omhoog draaide, te krassig. Dus toen de tube town weer terug. Wel een mindere kwaliteit geluid, maar een stukje sscheller wat veel beter werkt voor mij.

bedankt voor het delen van de info.

Franc
7 mei 2005, 21:36
MMmm....en 12aT7? Ga ik morgen proberen :-D

Franc.

Negative K3 fan
7 mei 2005, 22:46
12at7 heeft een stuk meer gain dan een 12au7 maar minder dan een 12ax7 en werkt leuk in een fase draaier, maar dat is hear say. Door de lagere stuurrooster weerstand schijnt hij leuk te werken in een fase draaier.

1959SLP
7 mei 2005, 22:55
Hmm, dit riekt naar een nieuwe meeting :wink:

Herinner je je nog toen ik zei van en nu maken we er ff een SL van? dus met de uiterst rechtse knop van 10 naar ergens rond de 6.
Is dit wat ik me er bij de huidige buizenswitch moet voorstellen?

Ik had bij die SC toch ook v3 met v4 verwisseld, dus v4 werd ecc81 ipv ecc83. Dit heb ik puur zo gelaten om de SC korter bij de SLP te krijgen (jaja, stereofreak, wat ik je helaas door tijdgebrek niet heb kunnen laten horen).

1959SLP
7 mei 2005, 23:14
Een flinke sprong overigens, van 100 naar 19%

mathe
7 mei 2005, 23:18
Door de lagere stuurrooster weerstand schijnt hij leuk te werken in een fase draaier.
Een ECC81 heeft een lage interne weerstand (de weerstand tussen anode en kathode - bij een ECC81 zo'n 6x lager dan bij een ECC83) waardoor hij beter geschikt is als driver/vermogensversterker.

Marc

Franc
8 mei 2005, 10:04
Ik ga een Ecc81 opzoeken...ik moet nog ergens een JJ hebben liggen.

Maar ja, moederdag vandaag he :D dus ik loop te sloven en te koken en te doen vandaag....Hopelijk strax nog ff tijd ;)

Negative K3 fan
8 mei 2005, 12:00
Door de lagere stuurrooster weerstand schijnt hij leuk te werken in een fase draaier.
Een ECC81 heeft een lage interne weerstand (de weerstand tussen anode en kathode - bij een ECC81 zo'n 6x lager dan bij een ECC83) waardoor hij beter geschikt is als driver/vermogensversterker.

Marc

thank you

Franc
8 mei 2005, 20:22
Mmmm...een ECC81 kan me (nog) niet echt bekoren.

Lijkt te veel op een ECC83 maar mijn lead kanaal wordt een beetje krasserig....
Kan aan de JJ liggen. Later deze week verder proberen :D

Franc.

birt
8 mei 2005, 20:28
Ik ga een Ecc81 opzoeken...ik moet nog ergens een JJ hebben liggen.

Maar ja, moederdag vandaag he :D dus ik loop te sloven en te koken en te doen vandaag....Hopelijk strax nog ff tijd ;)

koken?


ik heb de volledige living, salon en keuken geschilderd :P



ff on-topic: kheb in m'n ampex de 12au7 ook eens vervangen door een 12ax7. veeel meer gain maar het geruis en gepruttel is dan van een onaanvaardbaar niveau. ligt mss aan de oude carboncomp weerstanden?

nicoverduin
8 mei 2005, 22:04
Wat dacht je van een volledig ontregelde versterker? :-D :-D :-D :-D
Nico

birt
8 mei 2005, 23:45
Wat dacht je van een volledig ontregelde versterker? :-D :-D :-D :-D
Nico

wel die 12au7 heeft gewoon beide triodes parallel geschakeld. ik dacht dat de 12ax7 dan gewoon hetzelfde zou zijn maar met meer gain??

ChrisMW
9 mei 2005, 14:00
Hoi Birt

De 12AU7 in jouw Ampex is de fasedraaier dus staan de anodes "circuitsgewijs" niet parallel, in ieder geval niet voor wisselspanningen.
Door de gebruikte schakeling veranderen alle instellingen in dat circuit als je 'n andere pre-amp-buis gebruikt; de stroom-instellingen zijn dan volledig "ontregeld".

Succes!

nicoverduin
9 mei 2005, 16:40
I rest my case.
Nico

ChrisMW
9 mei 2005, 17:43
't is wel handig om te weten waarom

:-D

mathe
9 mei 2005, 20:13
De 12AU7 in jouw Ampex is de fasedraaier dus staan de anodes "circuitsgewijs" niet parallel, in ieder geval niet voor wisselspanningen.
Door de gebruikte schakeling veranderen alle instellingen in dat circuit als je 'n andere pre-amp-buis gebruikt; de stroom-instellingen zijn dan volledig "ontregeld".
Maar Chris, datzelfde verhaal geldt toch ook wanneer je een ECC83 door een ECC81 vervangt? De versterkertrap wordt daardoor zogezegd 'ontregeld'.
Ik zie in Birt z'n geval niet zo in waarom de DC instellingen in dit geval zo'n grote invloed zouden hebben op de werking (lees: fase/tegenfase functionaliteit) van de fasedraaier.
Zou je eens kunnen uitleggen wat je precies bedoelde, of mij vertellen waar ik fout zit?

Marc

birt
9 mei 2005, 20:27
De 12AU7 in jouw Ampex is de fasedraaier dus staan de anodes "circuitsgewijs" niet parallel, in ieder geval niet voor wisselspanningen.
Door de gebruikte schakeling veranderen alle instellingen in dat circuit als je 'n andere pre-amp-buis gebruikt; de stroom-instellingen zijn dan volledig "ontregeld".
Maar Chris, datzelfde verhaal geldt toch ook wanneer je een ECC83 door een ECC81 vervangt? De versterkertrap wordt daardoor zogezegd 'ontregeld'.
Ik zie in Birt z'n geval niet zo in waarom de DC instellingen in dit geval zo'n grote invloed zouden hebben op de werking (lees: fase/tegenfase functionaliteit) van de fasedraaier.
Zou je eens kunnen uitleggen wat je precies bedoelde, of mij vertellen waar ik fout zit?

Marc

zelfde vraag.

en naast de ruis klonk het wel goed hoor :D

ChrisMW
9 mei 2005, 20:52
De 12AU7 in jouw Ampex is de fasedraaier dus staan de anodes "circuitsgewijs" niet parallel, in ieder geval niet voor wisselspanningen.
Door de gebruikte schakeling veranderen alle instellingen in dat circuit als je 'n andere pre-amp-buis gebruikt; de stroom-instellingen zijn dan volledig "ontregeld".
Maar Chris, datzelfde verhaal geldt toch ook wanneer je een ECC83 door een ECC81 vervangt? De versterkertrap wordt daardoor zogezegd 'ontregeld'.
Ik zie in Birt z'n geval niet zo in waarom de DC instellingen in dit geval zo'n grote invloed zouden hebben op de werking (lees: fase/tegenfase functionaliteit) van de fasedraaier.
Zou je eens kunnen uitleggen wat je precies bedoelde, of mij vertellen waar ik fout zit?

Marc

Ja en nee;
Check even de posting van Birt 'n tijdje terug met het schema van z'n Ampex versterker... behoorlijk anders dan de standaard Fender/Marshall/VOX PI.
In die Ampex ( even uit m'n hoofd ) zat de pre direct (dc-gekoppeld) aan de pi... dus 'n veranderde dc-instelling op de PI ontregeld het hele gebeuren.

Niemand is fout!!!

Ps Had je m'n PMtje gekregen?

groetjes,

mathe
9 mei 2005, 21:15
ok, geen probleem :wink:
ik heb je bericht inmiddels gelezen en beantwoord.

Marc