PDA

View Full Version : Biasen, wat is dat en hoe werkt het?



njo_57
7 mei 2005, 16:28
mijn vraag is heel simpel:

Wat is biasen en hoe werkt het?

bedankt!

Niels

mathe
7 mei 2005, 17:41
Dat is het instellen van de ruststroom van de eindbuizen van je versterker.
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt moet je een bericht kunnen vinden waarin dit uitvoerig staat uitgelegd.

Marc

Frits van Mourik
8 mei 2005, 13:48
http://www.tube-town.de/diy/bias-einstellung.pdf

...alles klar!

Fouter81
5 juni 2005, 05:13
Maar dat is duits... wat nou als je duits slecht is :???: :roll:

Fumi SG
5 juni 2005, 10:07
Maar dat is duits... wat nou als je duits slecht is :???: :roll:

dan check je hier de zoekfunctie :-?

Geronimo
6 juni 2005, 01:16
Maar dat is duits... wat nou als je duits slecht is :???: :roll:

Hiero...

http://www.aikenamps.com/WhatIsBiasing.htm

Moet je natuurlijk wel engels kunnen... Maar je bent ook wel een aap als je geen engels kan lezen...

Fouter81
6 juni 2005, 14:34
mijn engels is prima :)

Geronimo
6 juni 2005, 18:50
mijn engels is prima :)

Das mooi, dan weet je nu wat bias is. :)

Fouter81
7 juni 2005, 11:57
In dat stuk van aikenamps.com staat alleen maar wat het is, dat wist ik al. In dat stuk van tube-town.de staat ook hoe je te werk moet gaan om 't af te stellen, en dat is juist wat ik graag wil weten :)

Franc
7 juni 2005, 12:10
In dat stuk van aikenamps.com staat alleen maar wat het is, dat wist ik al. In dat stuk van tube-town.de staat ook hoe je te werk moet gaan om 't af te stellen, en dat is juist wat ik graag wil weten :)

Meten en instellen. Iesse siempel ;)

Fouter81
7 juni 2005, 12:33
Jaaaa zo ver was ik ondertussen ook al :D

Maar lijkt me handig te weten waar je moet meten, en welke waarden je moet meten :)

Maar dat Duitse stuk kom ik wel uit, ik heb t al uitgeprint, en gewoon zo af en toe ene klein stukje 10 keer lezen, en dan snap ik de strekking ervan wel, paar aantekeningen erbij maken, op die manier weet ik over een paar maand ongeveer wel hoe t moet :D

Franc
7 juni 2005, 12:37
Je hoeft die hele zooi niet te vertalen.

Het is echt simpel.

Zoals mathe al ergens in het begin zei: het is het instellen van de ruststroom van je (eind)buizen.

Wat wil je nou nog meer weten?

Franc
7 juni 2005, 12:47
Er is een aantal manier voor. Iedere 'tech' heeft zijn eigen voorkeur.

De huis-tuin-en-keuken manier is:

Bepaal welke stroom je wilt hebben. Dat hangt af van de buizen, de spanning op de platen en hoe 'heet' je het wilt. Je kunt een hoop kanten op van heel koud tot heel heet, maar als de buizen continue rode platen vertonen zit je te heet :-D maar wees niet bang, dat duurt niet lang :D

Meet de kathodestroom. Dit kan als je kathodeweerstanden in je ontwerp hebt (of toevoegt - dat kan) of een biasprobe (eigenlijk de voet van een buis in een buisvoet met een weerstand op de kathode).

Draai net zolang aan de potmeter(s) van je biasspanning circuit totdat je de juiste stroom meet (in feite meet je natuurlijk de spanning over de kathodeweerstand maar die is 1 ohm dus de spanning die je meet is gelijk de waarde van de stroom.

Klaar.

Fouter81
8 juni 2005, 09:29
Die stoom bepalen dat zal wel lukken, het afstellen ook wel...

Maar dat meten van de kathodestroom, hoe doe ik dat letterlijk? Met een multimeter, ja duh :) Maar waar precies? Ik had ergens gelezen tussen pin 8 en 3. Kan dat kloppen?

Ik weet niet of ik een biasprobe heb of een kathodeweerstanden.

(Ik heb een Laney GH100L top trouwens, mocht je daar iets aan hebben)

nicoverduin
8 juni 2005, 09:51
Als ik dit zo lees, dan zou ik er gewoon vanaf blijven :-? Er staan zeer hoge spanningen op onderdelen in de versterker. Je weet duidelijk niet waar je mee bezig bent. Je weet niet wat je meet. De betekenis ervan. Dus waarom zou je spelen met je leven??????? SM :???: :???: :???: :-D :-D

Franc
8 juni 2005, 10:03
Nou Nico, ik grijp af en toe ff lekker de hoogspanning in mijn amp vast hoor :-D :-D

Brrrrrr....mmmm.... hahaha

ff serieus, als je inderdaad van toeten noch blazen weet is het niet verstandig om in je amp te gaan poken en moet je je afvragen WAAROM wil je aan die bias rommelen.

Op zich is daarentegen een biasprobe een veilige methode.

Hier zou je een zelfbouwpakketje kunnen kopen: http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/products_id/471

Dit prik je in de buisvoet, buisvoet daar weer in en aansluiten aan je mulitmeter.

Op die manier kun je veilig de kathodestroom meten en zien wat er gebeurt als je aan die biaspotmeter draait (nietwaar Nico?).

Al blijft het natuurlijk gevaarlijk om in een amp die aanstaat (en ook van de standby af is!!!! 400, 500V!!) aan een potmetertje te draaien.

Zorg dan voor een geisoleerde schroevendraaier of iets anders om dat potje rond te draaien (ikzelf heb een houten chopstick van de chinees zo gesneden dat ie in de potmeter past om te draaien - 100% isolatie).

Wat je ook beslist: wees verstandig, een ongeluk zit in een klein hoekje.

jorrit
8 juni 2005, 10:23
ik had ook dat ding gezien bij tubetown en wilde hm gaan bestellen. is dit een goede manier? of is het zonde van het geld en kan ik het beter laten doen.

Franc
8 juni 2005, 10:30
Ik heb hem zelf ook en hij werkt goed.

Alleen het in elkaar zetten is wel ff een zweetklusje :-D

Je moet ergen die weerstand tussen de 2 helften proppen en dan alle verbindingen leggen, maar er zit een duidelijke handleiding bij (wel ff aangeven als je een Engelse wilt, standaard is de handleiding in het Duits).

Franc.

nicoverduin
8 juni 2005, 13:34
[quote="Franc"]
ff serieus, als je inderdaad van toeten noch blazen weet is het niet verstandig om in je amp te gaan poken en moet je je afvragen WAAROM wil je aan die bias rommelen.

quote]

Het lijkt erop dat het BIASSEN een doel op zich begint te worden. Waarom je het doet, wat het betekent etc. wordt niet meer van belang gezien. Dit klinkt meer als "goh laat ik er eens aan gaan draaien en kijken hoe die klinkt". In dat geval:

- Gewoon aan draaien tot ie rood begint te gloeien.
- dan terug draaien tot ie niet meer gloeit; wel goed dat punt instellen :-D
- over een maand nieuwe buizen bestellen.

Maarre hij klinkt fantastisch!! Buizen stoken op zo'n 100%

Errug onverstandig.

Nico

Fouter81
10 juni 2005, 09:48
Met hoge spanningen werken gaat wel goed, meten aan apparatuur heb ik ook al vaker gedaan, dus ik ga t gewoon proberen.

Dat van die chopstick doe ik ook! Ik heb nog wel van die stokjes. Ben laatst naar een Aziatisch wokrestaurant geweest :)

En zo'n biasprobe moet ik ook hebben, ik had die dingetjes al eerder gezien, wist alleen niet dat dat een biasprobe was. Na t weekend meteen ff bestellen dus.

Ik wil binnenkort mn buizen vervangene, dat is vrij duur hier bij de gitaarwinkel, plus dat het heel onhandig voor me is qua vervoer enzo.

nicoverduin
10 juni 2005, 10:20
Met hoge spanningen werken gaat wel goed, meten aan apparatuur heb ik ook al vaker gedaan, dus ik ga t gewoon proberen.

Dat van die chopstick doe ik ook! Ik heb nog wel van die stokjes. Ben laatst naar een Aziatisch wokrestaurant geweest :)

En zo'n biasprobe moet ik ook hebben, ik had die dingetjes al eerder gezien, wist alleen niet dat dat een biasprobe was. Na t weekend meteen ff bestellen dus.

Ik wil binnenkort mn buizen vervangene, dat is vrij duur hier bij de gitaarwinkel, plus dat het heel onhandig voor me is qua vervoer enzo.

Ben ik nog steeds ge-interesserd hoe je de buis gaat instellen. Met name over vragen zoals Gedissipeert vermogen bijv.
Nico

Franc
10 juni 2005, 10:36
Your intentions are good, my young apprentice :-D
But do not underestimate the power of The Force :D

wat Nico zegt: weet je al wat je gaat doen dan? Een biasprobe is alleen maar een meetinstrument...

nicoverduin
10 juni 2005, 11:34
Your intentions are good, my young apprentice :-D
But do not underestimate the power of The Force :D

wat Nico zegt: weet je al wat je gaat doen dan? Een biasprobe is alleen maar een meetinstrument...
Nou ja , anders krijgen we eerdaags een ander topic "Help, infra rood meters op tilt" of " Verhoogde temperatuur stijgingen in Enschede" of "Er komt rook uit mijn versterker wat nu".

Klakkeloos de Bias stroom meten met de bias probe is niet moeilijk, maar kan wel de versterker kapot maken. Als de spanning op de anodes hoog is en jij denkt "Ik stel die buizen in op 40 of 50 of whatevër aan mA". Omdat dat op de buizendoosjes stond. Realiseer dan wel het volgende:
- De buizen worden meestal gemeten op 250V (of 300V). Jouw versterker werkt meestal op 400-475V. Stel 40 ma. Op 250 Volt zou je dan 10 Watt gedissipeerd vermogen hebben. Bij 400V echter is dat 16 watt. Als je dus niet weet wat de spanning is, kun je ook niet het gedissipeerd vermogen weten.

Daarnaast, bij verhogen (meer negatief maken) van de bias spanning, daalt de stroom maar stijgt de anode spanning. En omgekeerd daalt de anode spanning. o.a. door de interne weerstand van de trafo en evt. de gelijkrichtbuis.

't is maar dat je het weet. :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
10 juni 2005, 11:41
Your intentions are good, my young apprentice :-D
But do not underestimate the power of The Force :D

wat Nico zegt: weet je al wat je gaat doen dan? Een biasprobe is alleen maar een meetinstrument...

Star wars III gezien :-D :-D :-D :-D :-D :-D

bert k
10 juni 2005, 12:53
Ik zou best Darth Vader's mooie rooie bias-probe willen hebben... :-D

Franc
10 juni 2005, 12:56
Nee dan dat 'armpje' van R2D2 :)

Dat past overal in, meet huidige toestand, past aan, programmeert :-D

mathe
10 juni 2005, 18:36
Jongens (en heren), doen jullie er nu niet al te moeilijk over?
Als ik een eindtrap bias meet ik eigenlijk nooit de anode spanning - of in ieder geval niet om de anode dissipatie te berekenen.
Als ik zelf afregel is dat een combinatie van kathodestroom meten, op mijn gehoor afgaan en kijken met een oscilloscoop.
Volgens mij moet een gitaarversterker goed klinken en niet per sé het schoolvoorbeeld zijn van een technisch perfect ingestelde eindtrap. Als daardoor je eindbuizen 2x zo hard slijten... so what?

Marc

nicoverduin
10 juni 2005, 19:19
Marc,
Het verschil tussen jouw en een aantal leden hier is dat jij weet waar jij mee bezig bent :-D :-D :-D :-D
Nico

PeeVee
10 juni 2005, 21:29
Errug onverstandig

+1

Negative K3 fan
11 juni 2005, 04:30
Jongens (en heren), doen jullie er nu niet al te moeilijk over?
Als ik een eindtrap bias meet ik eigenlijk nooit de anode spanning - of in ieder geval niet om de anode dissipatie te berekenen.
Als ik zelf afregel is dat een combinatie van kathodestroom meten, op mijn gehoor afgaan en kijken met een oscilloscoop.
Volgens mij moet een gitaarversterker goed klinken en niet per sé het schoolvoorbeeld zijn van een technisch perfect ingestelde eindtrap. Als daardoor je eindbuizen 2x zo hard slijten... so what?

Marc

waarom zou je dan de kathode stroom nog meten in dat geval?

P****Fred
11 juni 2005, 09:32
en is dit niet makkelijker??

http://www.thomann.de/tube_ampdoctor_biasmaster_prodinfo.html

nicoverduin
11 juni 2005, 09:37
Ja,

Als je om de haverklap buizen moet biassen. Als het alleen voor jezelf is, dan is het een dure oplossing.Maar die kan je zefl ook bouwen hoor. Voor niet teveel.
- Een 2 volt module (Conrad)
- 4 adapters
- 2 meter dubbeldraad
- 4 1 ohm 1% weerstanden
- boxje
- keuze schakelaar
- chickenhead knob
- batterijtje (9 V)
- Batterij clip.

En bouwen maar.

Nico

mathe
11 juni 2005, 13:41
waarom zou je dan de kathode stroom nog meten in dat geval?
Omdat je alleen op die manier het totaal van anodestroom en schermroosterstroom in de gaten kunt houden.