PDA

View Full Version : Welk pedaal doet wat (pedalennewbie)?



Reel Big Fish
7 mei 2005, 13:38
Hallo,

ik heb absoluut geen kennis van pedalen en hun werking, maar welke doet wat van de onderstaande twee:

Digitech Digital Delay en een Line 6 Space Chorus

Wat gebeurt er dus als je hem inschakelt? Worden deze vaak gebruikt, enz.. enz...

Gokje: de Digital Delay ''vertraagd' het geluid, soort van wah-pedaal?? Maar de Space Chorus heb ik geen idee!! :oops:

Alvast bedankt,

Robbin!

GuitarMaster
7 mei 2005, 13:50
Hoe kom je erbij dat een wah het geluid zou vertragen?
Als je wilt weten wat die effecten doen kun je denk ik het beste kijken op www.bossus.com bij de samples van een delay en een chorus.

Negative K3 fan
7 mei 2005, 14:01
een delay is een echo, maar geen galm

chorus geeft een onderwater geluid, denk aan come as you are van nirvana

en wah vertraagt trouwens helemaal niets.

Lucky
7 mei 2005, 14:39
robbin,

persoonlijk vind ik dit soort vragen niet zo'n probleem op een effectenforum. maar ik denk dat je je antwoorden sneller en gedetaileerder hebt als je even via google zoekt.
je vraag is vrij algemeen.
wat is een delay en wat is een chorus...

een delay kun je het beste beschrijven als een echo. Ik dacht daT een chorus is ook een soort echo was, maar dan zo snel achter elkaar dat je de signalen niet meer uit elkaar kunt halen. de repeat kun je dan aanpassen waardoor het geluid erg zangering (of soms zelfs vals) kan gaan klinken.

Mitch
7 mei 2005, 15:10
Hier staat wat technische uitleg:
http://www.harmony-central.com/Effects/effects-explained.html

Strikt genomen is een chorus inderdaad ook een delay/echo, dus een herhaling van het oorspronkelijke signaal, maar met een vertraging van een paar milliseconde plus nog eens een variërende delaytijd, zodat je geen herhaling hoort maar een soort 'golfje' in je geluid.
Luister naar een willekeurig gitaargeluid uit de jaren '80 en de kans is groot dat je een chorus hoort :D

The Edge van U2 gebruikt erg veel delay. Afgezaagd voorbeeld, maar wel duidelijk lijkt me.

Een delay vertraagt dus niet, maar herhaalt.

Reel Big Fish
7 mei 2005, 17:16
Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik wat aan.

Ik zal wel op google verder zoeken, thanks! :)

Dirk_Hendrik
7 mei 2005, 18:22
Persoonlijk vind ik het heel knap om zo'n postcount op te bouwen en blijkbaar niets van de effectenrubriek te hebben meegekregen. Vat dat niet verkeerd op. Het geeft me zo'n jaloers gevoel dat dat hele stuk van de wereld nog een blank voor je is. Net zoiets als nog nooit een Starwars hebben gezien (zoals m'n vriendin.....) :D

mayniac
7 mei 2005, 19:14
Net zoiets als nog nooit een Starwars hebben gezien (zoals m'n vriendin.....) :D

:-D Tot die categorie mensen behoor ik ook...

Reel Big Fish
7 mei 2005, 19:18
Net zoiets als nog nooit een Starwars hebben gezien (zoals m'n vriendin.....) :D

:-D Tot die categorie mensen behoor ik ook...

Idem hier. Alleen snap ik niet waarom meerdere mensen op dit forum klagen over mijn postcount. Logisch toch dat ik veel posts heb? Ik weet weinig dus moet ik veel vragen :-?

Dirk_Hendrik
7 mei 2005, 20:41
Logisch toch dat ik veel posts heb? Ik weet weinig dus moet ik veel vragen :-?

Nee, verkeerde redenering.
Men gaat er normaliter van uit dat men ook de search gebruikt en veel leest. Met zo'n postcount zou je dus al aardig wat gelezen hebben en dus weten hoe een forum werkt. Gevolg is dat je minder vraagt.

Reel Big Fish
7 mei 2005, 20:54
Wel jammer dat de search het op dit forum niet doet hey... :wink:

Dirk_Hendrik
8 mei 2005, 11:32
Knap stug,
Ik heb em gisteren nog uitgebreid gebruikt.

Reel Big Fish
8 mei 2005, 12:15
Bij mij zegt het steeds dat er geen actie is aangegeven,.. maare, sorry dat ik iets vraag, ik zal het niet meer doen ok?

amon
8 mei 2005, 12:27
Bij mij doet ie het ook niet....

jpb
8 mei 2005, 12:54
[........]Het geeft me zo'n jaloers gevoel dat dat hele stuk van de wereld nog een blank voor je is. Net zoiets als nog nooit een Starwars hebben gezien (zoals m'n vriendin.....) :D
Voor mij is dat hele stuk van de wereld ook nog blank; nog nooit wat meegemaakt..... Ik heb StarWars ook nooit gezien....






O ja; wil je aan je vriendin vragen of ze me weer eens belt :D :wink:

Swan
8 mei 2005, 13:00
vind t toch raar hoe iemand met 650 posts nog zo'n vraag kan stellen

gvink
8 mei 2005, 13:52
Gisteren voor het eerst deel 1 van Starwars gezien..! Ook m'n eerste Starwars film.. :o

:lol:

gvink
8 mei 2005, 14:11
Gisteren voor het eerst deel 1 van Starwars gezien..! Ook m'n eerste Starwars film.. :o

:lol: