PDA

View Full Version : Simpel vraagjes



combo
7 mei 2005, 11:03
Hey,

Diatonisch = opeenvolging van halve en hele intervallen ? Bijvoorbeeld, majeur is diatonisch ? ??

2e vraagje:

Als ik een lieken in mekaar steek dan denk ik na over een refrein en een vers (soms 2). Ik schrijf en schrijf. Dan kom ik met een progressie die me lijkt te passen in D mixolydisch, maar eigenlijk zijn dat dezelfde noten als G majeur. Is het niet zo dat elk liedje in mineur of majeur kan passen, modes zijn opeenvolgingen van noten die toch in een scale passen.

Alleen, de oplossing, heeft het daarmee te maken ?

Bl44t44p
7 mei 2005, 20:09
Diatonisch is idd zowel halve als heel toonafstanden. Majeur maar ook mineur :)

Das Schaap
7 mei 2005, 20:28
2e vraagje:

Als ik een lieken in mekaar steek dan denk ik na over een refrein en een vers (soms 2). Ik schrijf en schrijf. Dan kom ik met een progressie die me lijkt te passen in D mixolydisch, maar eigenlijk zijn dat dezelfde noten als G majeur. Is het niet zo dat elk liedje in mineur of majeur kan passen, modes zijn opeenvolgingen van noten die toch in een scale passen.

Alleen, de oplossing, heeft het daarmee te maken ?
De kerktoonladders/modi zijn ook wel dezelfde noten als de majeur variant, maar andere grondnoot. Dus elke ladder heeft een majeur en mineur modus, de 1e trap en de 6e, maar het heet dan alleen majeur/ionisch als ook echt de G de grondnoot is, de I in je progressie. Als vanuit D mixolydisch een II V I speelt is anders dan vanuit G majeur. Dus je oplossing is daar ook van afhankelijk, maar dat kan Daevren of sneez0r beter uitleggen. Zij zijn de theorie freaks. :P
En ik ben iets vergeten verder nog maar wat. :-?

Daevren
7 mei 2005, 20:32
Diatonisch is een rare term. Eigenlijk is het een toonladder met 7 noten, (acht plus het octaaf). Dit dan met vijf stappen van hele tonen en twee stappen van semitonen.

Dus eigenlijk is majeur en zijn modes diatonisch.

Een andere term is muziek die enkel de zeven tonen van de toonsoort waar het in staat gebruiken.

G majeur D Mixolydisch en E mineur hebben dezelfe noten. Maar het zijn wel erg verschillende toonsoorten. Of de muziek die jij geschreven hebt majeur, mineur of mixolydisch is kan ik niet beoordelen. Mogelijk een combinatie van twee of drie. Waarschijnlijk is het G majeur. Volgens mij snap je het concept van modes niet goed. Het verschil tussen de modes is de rol die de noten en dus ook de akkoorden spelen. In D mixolydisch staat de noot D en het D7 akkoord centraal. In G majeur staat de noot G en he akkoord G centraal. G staat van nature makkelijker centraal dan D. Daarom denk ik dat dit G majeur is. Hoe meer verschillende akkoorden je gebruikt, hoe moeilijker het is de kwaliteit van een mode te behouden.

taylor
8 mei 2005, 11:47
D mixolydisch(5e trap) kan onmogelijk gelijk zijn aan g majeur(als 1e trap)

ook al zouden ze de zelfde noten hebben,je begrijpt idd het basis principe niet zo goed je moet gewoon een paar stapen terug doen om het beter te bgrijpen en niet gelijk teveel willen,anders kom je er nooit uit.

misschien snap je het zo

C majeur is:
C D E F G A B C
1 1 1/2 1 1 1 1/2 dit zijn de afstanden(intervallen)

als je nou dus bv G mixolidisch wil spelen (de noten zijn helemaal niet belangrijk) het zijn de afstanden die het hem doen!

dus 5e trap(mixo) is G in dit geval dan speel je dus

G A B C D E F G
1 1 1/2 1 1 1/2 1 <--- intervallen kijk naar E,F

zie je nu het verschil????het is maar 1 noot...............of beter gezegt intervall,klein septiem dus heeft mixo.

taylor
8 mei 2005, 12:09
o ja wat volgens mij jou probleem is,is dat je teveel in A B C ect denkt dus te veel in noten en die ga je vergelijken met andere ladders ect terwijl het zo simpel is als je gewoon naar intervallen kijkt en niet naar noten.

alle drie de majeur(I VI V) ladders verschillen maar 1(interval) noot van de I trap dat kan iedereen onthouden en zelfs spelen.

sneez0r
8 mei 2005, 12:44
Eerst dacht ik ook vooral aan de noten; zeg maar het idee dat alle modes gelijk zijn op hun volgorde na. Dat is eigenlijk geen goede aanpak. Nu werk ik toevallig uit een boek dat niet eens het verschil tussen majeur en mineur aangeeft. De functie van een akkoord of noot staat steeds centraal.
Je zou kunnen zeggen dat de tonen 1^ en 3^ en 5^ het meest stabiel zijn in een toonladder en toonaard, en 4^ en 7^ het minst stabiel. Elke toon heeft een bepaalde gevoelswaarde binnen een toonaard. 7^ trekt bijvoorbeeld sterk naar 1^. 5^ is erg 'hol'. 3^ klinkt erg 'rijk'. 6^ is een beetje gespannen, actief. Dat zijn maar een paar associaties, die net zo goed voor majeur als mineur opgaan.
Een c in de toonaard C majeur klinkt en werkt dus heel anders dan een c in toonaard a mineur. Een b in C majeur wil in de meeste gevallen graag naar c oplossen. Een b is a mineur heeft die neiging veel minder.
Dat heeft onder andere te maken met de 'tritonus': het interval tussen 4^ en 7^. Dat is een overmatig kwart / verminderde kwint. Heel sterk dissonant.
f - b lost op naar e - c. En b - f lost op naar c - e. [Probeer maar op je gitaar of piano.] Onthoud: die c en e zijn heel stabiele tonen, die b en f heel actieve/onstabiele tonen.
In mineur blijft dat interval f - b bestaan, maar wordt minder belangrijk. Je verhoogt 7^ om een nieuwe tritonus te krijgen. Die 7^ werkt als 'leidtoon', die trekt / leidt naar 1^. In a mineur krijg je dan d en gis als tritonus. Nu is d plotseling een stuk actiever geworden. In C majeur speelt die d een heel andere rol. Kortom: die tritonus bevestigt de toonaard. Je zou ook kunnen zeggen: halve afstanden bevestigen de toonaard (e-f en b-c in C, of gis-a in a).

Dat is tegelijkertijd het probleem met modi. Ze missen oriëntatie. Als je geen tonen verandert, zoals die g/gis hierboven, kan je geen vastigheid bieden. Niets maakt de 1^ van jouw modus stabiel.
Als je wat tonen zou veranderen, gaat het hele karakter van je modus op de fles. Maar als je die tonen niet verandert, heb je ook een probleem. Stel dat je in E frygisch zit, en je gebruikt een G7 (hoort thuis in de modus). Waar kan je die naar toe leiden? Alleen C bevredigt, maar dan ben je de modaliteit kwijt. C wordt het nieuwe thuishonk. Maar gebruik een Gm7 of een Gmaj7 en je modus verdwijnt ook een beetje.
In de jazz wordt gebruik gemaakt van het vreemde karakter van die modus. Luister maar eens naar 'So What' van Miles Davis. Gebruikt eigenlijk steeds maar één akkoord. Davis kan daar goed op improviseren, de modus geeft een bepaalde sfeer. Af en toe wordt van modus gewisseld om een andere sfeer te scheppen.
Of check 'Watermelon Man' van Herbie Hancock. De 'akkoorden' zijn Fm7, Db7, Dm7(sus4?) en Fm7. Die werken alleen niet als akkoorden, maar als modi. Als akkoord gaan ze nergens heen. Die Db7 heeft totaal geen neiging ergens naar op te lossen. Aan het eind van het stuk komt een fade-out op die Fm7. Die Fm7 is immers geen bevredigend slotakkoord: er ís geen slotakkoord (en toonaard).
In liedjes (pop of rock) werkt die modaliteit meestal niet. Daar moet de harmonie ook bewegen om de boodschap over te brengen.

Zelfs in een stabiele 'modus' als mineur/Aeolisch merk je trouwens nog het karakter van die tritonus (van C). Als je daar het ii-akkoord gebruikt, kom je ook in de problemen. Die leidt namelijk naar bIII. In a mineur gaat die b d f naar c e g. (De tritonus, weet je nog?). Daarom wordt ii vaak in een inversie gebruikt, bijvoorbeeld d f b. Dat verzwakt het effect iets. Die b in de bas is echt onhoudbaar.
Dat zorgt er voor dat mineur soms iets minder stabiel is. Er zijn tunes in mineur die eindigen in de relatieve majeurtoonaard (My Funny Valentine). Je zou een stuk kunnen beginnen in a en met een G7 naar C kunnen gaan. Maar in C kan je niet echt met een Em naar a gaan. Dan zou je die g eerst moeten verhogen.

Aardig: deze thread (http://groups.google.nl/group/rec.music.theory/browse_frm/thread/590eb910802e1b91/) in rec.music.theory. Een Beethoven-stuk dat van majeur naar mineur gaat. Luister en zie wat er verandert.

taylor
9 mei 2005, 10:26
ja,dit zou allemaal wel klopen maar .... denk dat hier niet zoveel aan heeft hij snapt zoals daevren al zei het concept van de modes niet eens goed.maarja er zijn genoeg anderen die er misschien wel wat aan hebben :)

taylor
9 mei 2005, 11:22
[quote="sneez0r"]
Een c in de toonaard C majeur klinkt en werkt dus heel anders dan een c in toonaard a mineur. quote]

ja idd een als je nu je intervallen kent kun je simpel weg zeggen dat C in Amineur de kleine terts(vandaar dus mineur) is en in c majeur de grontoon dat zijn van die dingen die voor ons erg logisch lijken maar sommige totaal geen idee van hebben.

combo
9 mei 2005, 23:17
Soms stel ik mijn vragen dom genoeg om er toch antwoord op te krijgen (check vorige posts),

Taylor: iets minder arrogant siert !!

combo
9 mei 2005, 23:27
Het maakt u ook geen beter gitarist volgens mij; Taylor, swat.

De progressie waar ik het over had:

(fingerpicking)

D - Dsus4 - D - Dsus2
Amin - Asus4 - Amin - Asus2
D - Dsus4 - D - Dsus2 - F
Gsus4add13 - G

Ik vroeg om advies, geen dikke nekkecommentaar (taylor)

combo
9 mei 2005, 23:28
Het maakt u ook geen beter gitarist volgens mij; Taylor, swat.

De progressie waar ik het over had:

(fingerpicking)

D - Dsus4 - D - Dsus2
Amin - Asus4 - Amin - Asus2
D - Dsus4 - D - Dsus2 - F
Gsus4add13 - G


Ik vroeg om advies, geen dikke nekkecommentaar (taylor)

sneez0r
10 mei 2005, 07:47
ja idd een als je nu je intervallen kent kun je simpel weg zeggen dat C in Amineur de kleine terts(vandaar dus mineur) is en in c majeur de grontoon dat zijn van die dingen die voor ons erg logisch lijken maar sommige totaal geen idee van hebben.Ik denk niet dat je die tonen goed met intervallen kan beschrijven. Je moet naar de melodische en harmonische functies kijken. Welke akkoorden ondersteunen een 4^ in de melodie/sopraan? Hoe worden die akkoorden daarna gevoerd? Of: wat kan 4^ als basnoot ondersteunen? Waar begin of eindig je een melodie mee? Dat zijn misschien vooral 'klassieke' vragen, maar het verschaft je wel inzicht in de diatoniek.

taylor
10 mei 2005, 10:01
ik heb helemaal niks tegen je combo,ik ken je niet dus,ik vind alleen dat wel dat je eerst beter zelf je vraag(en) kan leren begrijpen.

niet omdat je het niet zou kunnen maar anders leer je er niks van en blijf je met de zelfde vragen zitten vandaar....

combo
10 mei 2005, 10:29
Het lijkt me normaal dat ik me vanalles afvraag,

Ik heb mij nen boek gekocht over modi.

Ik kan elke mode op de fretboard zien en spelen; maar ik snap niet goed wanneer en waar deze gebruikt worden. Ik wordt steeds aangetrokken naar de pentatonische rommel met simpele progressies in majeur of mineur.

combo
10 mei 2005, 10:29
Het lijkt me normaal dat ik me vanalles afvraag,

Ik heb mij nen boek gekocht over modi.

Ik kan elke mode op de fretboard zien en spelen; maar ik snap niet goed wanneer en waar deze gebruikt worden. Ik wordt steeds aangetrokken naar de pentatonische rommel met simpele progressies in majeur of mineur.

combo
10 mei 2005, 10:29
Het lijkt me normaal dat ik me vanalles afvraag,

Ik heb mij nen boek gekocht over modi.

Ik kan elke mode op de fretboard zien en spelen; maar ik snap niet goed wanneer en waar deze gebruikt worden. Ik wordt steeds aangetrokken naar de pentatonische rommel met simpele progressies in majeur of mineur.

sneez0r
10 mei 2005, 16:41
Modi op het fretboard zijn vaak wat beetje onzinnig. Je kan de naamgeving goed gebruiken om een bepaalde positie aan te duiden (G mixolydisch in de zin van: C majeur in positie III) maar in de praktijk gebruik je ze in pop en rock zelden als modi. Soms is het iets handiger om in die modi te denken, als je bijvoorbeeld de tonen ^2 en ^6 van een 'chord scale' wilt benadrukken. In een majeur- of mineurtoonladder kan het voorkomen dat je dan te lang na moet denken. Ook kan het zo zijn dat je bij het uitpluizen van een jazztune besluit alle akkoorden maar een bepaalde 'modus' toe te kennen. Een Dm7 beschouwen als de ii van C, een G7 daarna zien als V in C, maar een Cmaj7 daarna beschouwen als de IV van F, of een Am7 als de iii van F. Dan gebruik je respectievelijk de dorische, mixolydische en lydische of frygische modus.

Gitaristen hebben over al het algemeen veel moeite met modi, ik weet niet hoe dat komt. Gitaristen proberen er vaak teveel in te zien, terwijl dat helemaal niet nodig is. Meestal missen ze dan wat vertrouwen en inzicht in de majeur- en mineurtoonladders.

taylor
11 mei 2005, 10:29
da's waar ja,ik was laast zelfs bij en gast die had over zijn nieuwe schema ect,speelt die voor en zegt nu komt X mineur, ik zeg mineur? je kunt duidelijk horen dat het majeur is.hij zo van o...ja majeur

ik bedoel sommige weten niet eens het vershil het is voor hun echt naam voor het beestje,net als sneezor zegt gaan heel veel gasten moeilijk doen op en of andere manier, modi is gewoon basis stof wat iedereen in principe kan leren spelen en begrijpen.

het probleem is volgens mij dat je het op 100 manieren kan uitleggen en zien.tevens lijkt mij het erg moeilijk op te pikken uit 1 boek,je kunt dan echt beter les hebben die kan je voorbeelden geven ect ect

combo
11 mei 2005, 19:21
Ik volg les bij de gitarist van Novastar, en ik zie daar wel derg. zaken, maar nu en dan lanceer ik ook vraagjes naar hier.

Niks mis mee hoop ik, momenteel combineer ik de mixolydische met de pentatonische (Angus stuff).

Zie je, ik kan alle modi spelen en majeur en mineur, ik weet als men zegt, speel A mineur dat ik dan moet spelen van A tot A met de intervallen 2-1-2-2-1-2-2. Ik weet dat een Do Majeur scale, gespeeld wordt van C tot C met de intervallen 2212221 en dat deze dezelfde noten heeft als de A mineur scale. Ik weet dat G mixolydian, D dorian, E phrygian, B locrian, F lydian dezelfde noten hebben; maar !! met andere intervallen gespeeld worden.

Ik heb in Co majeur een patroon van G mixolyisch geleerd, daarna A mineur, daarna C majeur, daarna D dorisch, daarna E phrygian. Allemaal vanaf de 6e snaar; alles gekoppeld; zo heb ik de fretboard geleerd.

Als ik de E mineur wil kennen, dan kijk ik naar de majeur en verlaag ik de terts, 6e noot en de septime. Of ik neem de intervallen 2122122.

Das beetje hoe ik bezig ben, enig advies ? (niet te moeilijk voor nen domme jongen gelijk ik)

combo
11 mei 2005, 19:21
Ik volg les bij de gitarist van Novastar, en ik zie daar wel derg. zaken, maar nu en dan lanceer ik ook vraagjes naar hier.

Niks mis mee hoop ik, momenteel combineer ik de mixolydische met de pentatonische (Angus stuff).

Zie je, ik kan alle modi spelen en majeur en mineur, ik weet als men zegt, speel A mineur dat ik dan moet spelen van A tot A met de intervallen 2-1-2-2-1-2-2. Ik weet dat een Do Majeur scale, gespeeld wordt van C tot C met de intervallen 2212221 en dat deze dezelfde noten heeft als de A mineur scale. Ik weet dat G mixolydian, D dorian, E phrygian, B locrian, F lydian dezelfde noten hebben; maar !! met andere intervallen gespeeld worden.

Ik heb in Co majeur een patroon van G mixolyisch geleerd, daarna A mineur, daarna C majeur, daarna D dorisch, daarna E phrygian. Allemaal vanaf de 6e snaar; alles gekoppeld; zo heb ik de fretboard geleerd.

Als ik de E mineur wil kennen, dan kijk ik naar de majeur en verlaag ik de terts, 6e noot en de septime. Of ik neem de intervallen 2122122.

Das beetje hoe ik bezig ben, enig advies ? (niet te moeilijk voor nen domme jongen gelijk ik)

combo
11 mei 2005, 19:22
Ik volg les bij de gitarist van Novastar, en ik zie daar wel derg. zaken, maar nu en dan lanceer ik ook vraagjes naar hier.

Niks mis mee hoop ik, momenteel combineer ik de mixolydische met de pentatonische (Angus stuff).

Zie je, ik kan alle modi spelen en majeur en mineur, ik weet als men zegt, speel A mineur dat ik dan moet spelen van A tot A met de intervallen 2-1-2-2-1-2-2. Ik weet dat een Do Majeur scale, gespeeld wordt van C tot C met de intervallen 2212221 en dat deze dezelfde noten heeft als de A mineur scale. Ik weet dat G mixolydian, D dorian, E phrygian, B locrian, F lydian dezelfde noten hebben; maar !! met andere intervallen gespeeld worden.

Ik heb in Co majeur een patroon van G mixolyisch geleerd, daarna A mineur, daarna C majeur, daarna D dorisch, daarna E phrygian. Allemaal vanaf de 6e snaar; alles gekoppeld; zo heb ik de fretboard geleerd.

Als ik de E mineur wil kennen, dan kijk ik naar de majeur en verlaag ik de terts, 6e noot en de septime. Of ik neem de intervallen 2122122.

Das beetje hoe ik bezig ben, enig advies ? (niet te moeilijk voor nen domme jongen gelijk ik)

combo
11 mei 2005, 19:23
Ik volg les bij de gitarist van Novastar, en ik zie daar wel derg. zaken, maar nu en dan lanceer ik ook vraagjes naar hier.

Niks mis mee hoop ik, momenteel combineer ik de mixolydische met de pentatonische (Angus stuff).

Zie je, ik kan alle modi spelen en majeur en mineur, ik weet als men zegt, speel A mineur dat ik dan moet spelen van A tot A met de intervallen 2-1-2-2-1-2-2. Ik weet dat een Do Majeur scale, gespeeld wordt van C tot C met de intervallen 2212221 en dat deze dezelfde noten heeft als de A mineur scale. Ik weet dat G mixolydian, D dorian, E phrygian, B locrian, F lydian dezelfde noten hebben; maar !! met andere intervallen gespeeld worden.

Ik heb in Co majeur een patroon van G mixolyisch geleerd, daarna A mineur, daarna C majeur, daarna D dorisch, daarna E phrygian. Allemaal vanaf de 6e snaar; alles gekoppeld; zo heb ik de fretboard geleerd.

Als ik de E mineur wil kennen, dan kijk ik naar de majeur en verlaag ik de terts, 6e noot en de septime. Of ik neem de intervallen 2122122.

Das beetje hoe ik bezig ben, enig advies ? (niet te moeilijk voor nen domme jongen gelijk ik)

sneez0r
11 mei 2005, 22:17
Klopt het dat edits hier niet werken? Vreemd.

Je ziet zelf al dat er meerdere methoden zijn. Je kan met relatieve afstanden of patronen werken, of de namen van de noten gebruiken (eventueel met behulp van de kwintencirkel). Het verlagen van de majeurtoonladder is wel een erg lastige aanpak. Dan kan je beter naar de relatieve majeurtoonladder kijken: die ligt altijd een kleine terts hoger. Bij e mineur hoort G majeur: één kruis, namelijk fis. Je zal zien dat het makkelijker gaat als je er veel mee bezig bent, en de stof een beetje inzinkt.

combo
11 mei 2005, 23:06
thanks mate

taylor
12 mei 2005, 10:29
combo zelf vind ik de methode die jij les in krijgt van de hak op de tak zeg maar,ik kan me wel voorstellen dat je het niet 100% begrijpt(maar wel spelen misschien).

zelf heb ik het ongeveer als volgt gehad

1 gewoon de majeur ladder do re mi

2 alle ladders over de hals alleen vanaf de C noot dus snaar 5 en 6

3 dan alle ladders in C over de hele hals, maar niet perse vanaf C gespeelt

4 alle pentatonische over de hele hals ook toepassing ect

5 techniek dus 16e ,triolen ect

6 uitleg over hoe schema's werken modi ect

7 simpele toepassingen

8 steeds en stap veder in toepassing

9 combinatie van ladders,penta,arpegio's,techniek

10 vervanging van schema's ect meer richting jazz theorie stuff enz enz

bijna niemand speelt eigenlijk heel diatonisch het is combinatie van verschillende ding dat is ook belangrijk.

Daevren
12 mei 2005, 16:55
Bijna niets op dit forum werkt. Om te editen moet je eerst je post verwijderen en dan opnieuw posten. Of double posten.

Het idee van modes:

Bij C ionisch zijn de noten F en B essentieel om de mode te definieren. Natuurlijk is de noot C het allerbelanrijkste.

Bij D mineur zijn de noten F en en B essentieel.

Bij E frygisch zijn F en B essentieel.

Bij F lydisch is B essentieel. (en in mindere mate E).

Bij G mixolydisch zijn B en F essentieel.

Bij A aeolisch zijn F en B essentieel.

Locrian is eigenlijk bijna enkel theoretisch, omdat deze zo zwak is.

Valt je iets op?

Om iets modaal te maken heb je dus de tonica nodig en de noten die het verschil tussen de majeur en mineur versies maken. (in dit geval B en F).

Dus G mixolydisch. G B en F. Trouwens zijn alle noten van deze toonladder 1 2 3 4 5 6 b7. Dat is een G7 akkoord, G B D F dus. Het G7 akkoord vat precies samen wat G mixolydisch is.

Maar, dit akkoord mag absoluut niet oplossen naar een C akkoord. Dan krijg je namelijk C majeur. Dus daarom G als starke tonica houden. Elke keer naar G oplossen.

De B en vooral de F zorgen ervoor dat het geen G majeur is. De sterke rol van de G dat het geen C majeur is.

Op het moment dat je een F# gebruikt zit je gewoon in G majeur. Weg mode, weg mixolydisch. Als je een C akkoord gebruikt zit je in C majeur. Weg mode, weg mixolydisch.

Dus je krijgt statische harmonie. Muziek met twee akkoorden. Geen stroming van harmonie. geen spanning en ontspanning.

combo
13 mei 2005, 14:45
das duidelijk,

tnx

combo
13 mei 2005, 14:45
das duidelijk,

tnx

taylor
14 mei 2005, 10:40
in C ionisch zou je wel E en B bedoelen of niet?

opzich zou je het zo kunnen zien ja,maar toch ik betwijfel of je het dan 100% begrijpt als je weet wat die functie van die noten(binnen de modi of akkoord) zijn is het zoveel simpeler vind ik dan en helderder.

iemand die het niet compleet begijpt weet dan van ja die noten doen het hem maar waarom kan die je dan niet zeggen.
of neem 1 andere grondnoot(bv F#)waar je het van speelt en ze weten helemaal niks meer, echt waar...

ik heb zelf ook wel eens les gegeven en kwam regelmatig voor zoiets.

taylor
14 mei 2005, 10:50
o ja wat ik nog ff wou zeggen is die methode die daevren daar uitlegt heb ik gehad voor solfege dus om ladders per gehoor uit elkaar te houden.

niet als uileg voor theorie,maarja je kunt beter met je oren werken dan met je hoofd in muziek dan :)

sneez0r
14 mei 2005, 12:11
In C majeur is e wel een stabiele toon, maar an sich niet een definiërende toon. Alleen als doel van een oplossing van de tritonus.

Daevren
14 mei 2005, 13:52
Het ging erom hoe je 'modes toepast'. Je past ze dus niet toe.

Modale muziek is gewoon anders dan tonale muziek. Het ligt dus aan de akkoorden of muziek modaal of tonaal is.

De e is in C majeur een belangrijke toon, maar niet eentje die hem definieert.

Er zijn namelijk maar twee modes die erg op C ionisch lijken. Dat zijn C mixolydisch en C lydisch. De een heeft een Bb ipv B en de ander een F# ipv F. Dus B en F zijn wel het belangrijkst om het verschil te maken tussen de modes onderling.

Opzich kun je zelfs spreken van een verschil tussen C ionisch en C majeur. In C majeur zijn C G E en B belangrijk. In C Ionisch is het meer C F# B G.

Muziek van C ionisch heeft dus vaak een grondakkoord met een F erin, C11 of Cmaj7addF ofzo.

Taylor praatte over fucntie van notes. Dit is bij tonale muziek erg belangrijk. In modale muziek hebben noten eigenlijk geen functie meer. Je spreekt niet over constante en dissonante tonen, je lost geen tritonen op.

Je kunt ook intervalnamen gebruiken ipv nootnamen zelf. Dan maakt de grondtoon niet uit. Maar op deze manier zie je dat het elke keer B en F was (of F en B).

sneez0r
14 mei 2005, 23:45
Muziek van C ionisch heeft dus vaak een grondakkoord met een F erin, C11 of Cmaj7addF ofzo.Die laatste ben ik echt nog nooit tegengekomen. Laat staan dat ik hem zou gebruiken in een compositie of begeleiding.

Daevren
15 mei 2005, 08:50
Fmaj7(#4)/C dan?

sneez0r
15 mei 2005, 22:51
Fmaj7(#4)/C dan?Ik ben ook nog nooit een IVmaj7#4 in tweede inversie tegengekomen. Ik geef ook niet zo heel veel om avant-gardistische muziek, dat is misschien een verklaring. Vanmiddag was ik bij een uitvoering van Romeo & Juliet van Prokoviev, veel 'heftiger' hoeft het voor mij niet op harmonisch gebied. Sterker nog: ik vind sobere liederen vaak mooier dan conceptuele drukte.

Daevren
15 mei 2005, 23:15
Het ging er om dat dat akkoorden zijn die typisch de mode vertegenwoordigen of versterken. Kan zelf nu ook niet echt zeggen dat het mijn muziek is.

Maar het is niet echt conceptuele drukte. Maar ik wordt meestal ook gek van Prokofiev of Shostakatovitch.

sneez0r
16 mei 2005, 01:09
Het ging er om dat dat akkoorden zijn die typisch de mode vertegenwoordigen of versterken. Kan zelf nu ook niet echt zeggen dat het mijn muziek is.

Maar het is niet echt conceptuele drukte. Maar ik wordt meestal ook gek van Prokofiev of Shostakatovitch.Ik bedoelde met drukte ook niet Prokofiev. Prokofiev is juist qua structuur vrij helder. In dat opzicht goed luisterbaar en populair. Maar niet echt mooi.

taylor
16 mei 2005, 10:16
wat bedoel je precies met modale muziek?

sneez0r
16 mei 2005, 10:53
wat bedoel je precies met modale muziek?Tonale muziek gaat uit van majeur of mineur en combinaties van die twee. Op elk moment in het stuk kan je een (tijdelijke) toonaard aanwijzen. Met cadensen wordt de toonaard vastgesteld.

Modale muziek gaat uit van modi. In plaats van cadensen worden bijvoorbeeld één of twee akkoorden de hele tijd herhaald. Kenmerk is ook het gebruik voicings in kwarten (bijvoorbeeld d g c f a voor een Dm7). Ik had in mijn post op de eerste pagina van deze thread wat voorbeelden gegeven uit de jazz. Maar ook in de klassieke muziek zijn en worden modi gebruikt.

taylor
17 mei 2005, 00:44
wis niet dat je dat zo noemt maar ben er bekend mee ja.

combo
23 mei 2005, 02:36
Ik heb de indruk dat Taylor ook nog niet goed begrijpt wat hier allemaal gezegd wordt, want dat van modale & tonale muziek was me bekend. Misschien ook nog wa lessen volgen ?

Daevren & sneez0r, thanks voor de informatie. It's a great help

C ya

combo
23 mei 2005, 02:36
Ik heb de indruk dat Taylor ook nog niet goed begrijpt wat hier allemaal gezegd wordt, want dat van modale & tonale muziek was me bekend. Misschien ook nog wa lessen volgen ?

Daevren & sneez0r, thanks voor de informatie. It's a great help

C ya

combo
23 mei 2005, 02:37
Ik heb de indruk dat Taylor ook nog niet goed begrijpt wat hier allemaal gezegd wordt, want dat van modale & tonale muziek was me bekend. Misschien ook nog wa lessen volgen ?

Daevren & sneez0r, thanks voor de informatie. It's a great help

C ya