PDA

View Full Version : multimeter en elementen



Heintje
7 mei 2005, 00:35
Heeft iemand een idee wat je bij een gitaarelement kunt meten met een multimeter? En, hoe gaat dat in z'n werk?

Negative K3 fan
7 mei 2005, 01:17
ja de gelijkstroom weerstand... D.C. resistance. Hierbij meet je de weerstand van de spoel. De weerstand is oa afhankelijk van het aantal windingen en de dikte van de draad etc. Dus hoe hoger die weerstand, hoe meer windingen, hoe meer output etc. etc.

maar je moet er ook zeker niet te veel vana fleiden en uiteindelijk op je oren vertrouwen.

Wormaap
7 mei 2005, 02:52
Hogere weerstand lijkt me juist meer windingen toch? Typfoutje neem ik aan :P

Sentenced
7 mei 2005, 08:42
Ik zou als ik k3 was inderdaad maar op mijn oren vertrouwen en zeker niet op mijn kennis van electrotechniek :-D

Negative K3 fan
7 mei 2005, 12:22
Hogere weerstand lijkt me juist meer windingen toch? Typfoutje neem ik aan :P

slip of the pen

Heintje
7 mei 2005, 13:38
Ik heb een folder van dimarzio, daar staat in dat bijv. een HS-3 23.72K heeft en een FS-1 13.35K heeft, en toch gaat volgens Dimarzio de FS-1 (160 miilivolts) veel en veel harder dan de HS-3 (93 milivolts).

Hoe kan dat?

Negative K3 fan
7 mei 2005, 13:41
dikte van de windingen, magneet, materialen etc. etc. etc. er zijn dus blijkbaar veel meer variabelen

Heintje
7 mei 2005, 14:00
Heeft iemand ervaring met Neck=FS1, Middle=FS1, Bridge=HS3?

Zijn de volumeverschillen te groot?

De FS1-middle is niet reverse, krijg ik nu een harde brom op de tussenstanden of val dit wel mee?

Voor dat ik ga solderen wil ik een beetje meer zekerheid daarom deze vragen.

Diedo
7 mei 2005, 14:54
is het niet handiger om een element met een iets hogere output inde brug te stoppen, omdat daar de uitwijking van de snaren iets minder groot is en zo dus het volume verschil dat anders ontstaat te compenseren?

Negative K3 fan
7 mei 2005, 18:56
is het niet handiger om een element met een iets hogere output inde brug te stoppen, omdat daar de uitwijking van de snaren iets minder groot is en zo dus het volume verschil dat anders ontstaat te compenseren?

zeker weten! en dat wordt ook gedaan, kijk maar eens naar de verschillen in specs van bijvoorbeeld seymour duncan elementen. De brugversies van de elementen hebben meestal een ioets hogere gelijkstroom weerstand dan de nek versie.

http://www.basslines.com/website/tonechart.shtml#hum

Heintje
12 mei 2005, 00:54
ja de gelijkstroom weerstand... D.C. resistance. Hierbij meet je de weerstand van de spoel. De weerstand is oa afhankelijk van het aantal windingen en de dikte van de draad etc. Dus hoe hoger die weerstand, hoe meer windingen, hoe meer output etc. etc.

maar je moet er ook zeker niet te veel vana fleiden en uiteindelijk op je oren vertrouwen.

Even nog iets melden: De gelijkstroom weerstand van mijn Fender PU's is 0!!! Hoe kan dat?

Diedo
12 mei 2005, 09:43
omdat je
1) sluiting maakt
2) het bereik van je meter niet goed hebt afgesteld
3) niet goed meet :)

frekie
12 mei 2005, 12:23
Ik heb nog een multimetertje liggen vd Aldi :-D Hoe moet je zo'n ding instellen en hoe meet je dan die DC resistance? Kan je ook testen op draadbreuk?

pimmetje
12 mei 2005, 12:36
Als er geen standaard kabeltest-functie op zit met piepje... dan moet je de weerstand meten. Die staat standaard op 1.

Pinnetjes op beide uiteinden van de kabel zetten... dan gaat als 't goed is, die waarde veranderen. Als 't een 1 blijft, heb je een breuk in je kabel.

Negative K3 fan
12 mei 2005, 13:03
om de weerstand te meten moet je je (normale) multimeter op de stand 20kOhm zetten bij het weerstand gedeelte als het goed is geeft ie dan de weerstand in kOhms

Heintje
12 mei 2005, 13:27
Ik heb een doos vol dimarzio elementen en het meten gaat daar goed met V-gelijkstroom stand. Met deze stand krijg ik 0 bij mijn Fender elementen, maar als ik de multimeter op het Ohm-teken zet dan geef hij wel een waarde aan (5,8).

Is het zo dat niet alle elementen op dezelfde manier gemeten kunnen worden?

Andere vraag:
Zou een gestapelde humbucker (lage output) bij een strat in de middenpositie kunnen, en een single coil (hoge output) in de bridge positie? Graag jullie mening?

Heintje
12 mei 2005, 13:28
Ik heb een doos vol dimarzio elementen en het meten gaat daar goed met V-gelijkstroom stand. Met deze stand krijg ik 0 bij mijn Fender elementen, maar als ik de multimeter op het Ohm-teken zet dan geef hij wel een waarde aan (5,8).

Is het zo dat niet alle elementen op dezelfde manier gemeten kunnen worden?

Andere vraag:
Zou een gestapelde humbucker (lage output) bij een strat in de middenpositie kunnen, en een single coil (hoge output) in de bridge positie? Graag jullie mening?

Diedo
12 mei 2005, 14:15
ik zou dat denk ik eerder andersom doen, maar in principe is het gewoon mogelijk ja.

vertel eens; wat voor dimarzio´s heb je daar allemaal liggen? misschien ben ik wel geinteresseerd (PM anders even).

Diedo

RS-Rik
12 mei 2005, 18:36
Ik heb een doos vol dimarzio elementen en het meten gaat daar goed met V-gelijkstroom stand. Met deze stand krijg ik 0 bij mijn Fender elementen, maar als ik de multimeter op het Ohm-teken zet dan geef hij wel een waarde aan (5,8).

Is het zo dat niet alle elementen op dezelfde manier gemeten kunnen worden?

Andere vraag:
Zou een gestapelde humbucker (lage output) bij een strat in de middenpositie kunnen, en een single coil (hoge output) in de bridge positie? Graag jullie mening?

kan, maar (fat) strats en andere gitaren hebben meestal niet voor niets een hummie in de brug.

ooit een S-H-S setup gezien?

Heintje
13 mei 2005, 00:25
Ik heb:
- een SDS-1 (net verkocht)
- drie FS-1 (waarvan 2 misschien worden verkocht)
- een HS-2 (wordt misschien verkocht)
- een HS-3

Bovendien heb ik nog een setje TS-Strat PU (gaat misschien ook weg)

Dimarzio adviseert de PU met hoogste output in de bridge-positie te plaatsen. FS-1 (single) heeft 60 procent meer output dan de HS-3 (hum).