PDA

View Full Version : Mijn 2x12" Zelfbouw project - MET PICS!!!!! -



AART
6 mei 2005, 23:10
Hallo daar knutselvriendjes :lol:


Ik ben vandaag echt begonnen met mijn zelfbouw 2x12.
Ik heb de buitenplaten gehaald(18 mm russisch berkenmultiplex, beste kwaliteit) bij de groothandel.
Ze konden het op 0,1 mm precies zagen 8-) .
Allemaal digitaal :) .

Morgen ga ik latjes(2x2) halen voor in de hoeken en een plaat MDF voor de baffle.

En nu de vraag van de dag:

Moet de baffle 12 of 15 mm zijn. 12 vind ik persoonlijk wel een beetje dun, want de baffle moet 2 speakers dragen en toch een beetje stijf blijven(dacht ik :-? ).


En als het een kwestie van smaak is: Wat is het verschil in klank tussen 12 en 15 mm.

Dank u allen.

Pics komen als ik een keer een digicam oid kan lenen(of als mijn vader er eindelijk een koopt.... :evil: ).

Morgen weer een update

:)

AART
6 mei 2005, 23:20
PS: Als iemand weet waar ik donkergroen tolex kan krijgen en een winkel die de eminence "governor" snel kan leveren zou dat erg helpen.

denk bij donkergroen aan deze kleur tolex:

http://i19.ebayimg.com/03/i/03/fc/c6/fb_3.JPG

bert k
6 mei 2005, 23:24
Ik zou lekker 15 mm nemen, of 18, daar ben je toch al mee bezig. Lekker stevig allemaal. Ik denk niet dat je veel verschil hoort.

AART
6 mei 2005, 23:47
Ik zou lekker 15 mm nemen, of 18, daar ben je toch al mee bezig. Lekker stevig allemaal. Ik denk niet dat je veel verschil hoort.

de baffle word van mdf bij mij, perfectie he :wink:

maar 15 mm dan idd, ik vond 12 al een beetje dun.

Franc
7 mei 2005, 07:06
Ik vroeg pas hetzelfde en toen werd mij toch dunner geadviseerd:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=55731

AART
7 mei 2005, 11:06
ik heb nu 15 mm mdf gehaald, dat 12 leek me wel erg dun daar.

maarja, ik maak hem zo dat ik de baffle wel te vervangen is(na veel schroeven :D ).

Maar weet iemand winkels die donkergroen tolex kunnen leveren?

nicoverduin
7 mei 2005, 13:02
Ik kan alleen "black on green"leveren (Marshall).

Nico

deedee
7 mei 2005, 14:17
www.thomann.de
dan effe zoeken naar governor eminence. Ze hebben ze voor €49

nicoverduin
7 mei 2005, 15:25
hou je wel rekening met een onduidelijke levertijd (zie hun levertijd info).

Fumi SG
7 mei 2005, 15:30
waar staat dat dan?? :oops:

nicoverduin
7 mei 2005, 15:42
En zijn BTW berekening klopt volgens mij niet. Hij hanteerd de BTW van het land van ontvangst. Dat is onjuist. Dit is overigens wel gunstiger voor de meeste landen. Duitsland hanteert 16% i.t.t. NL (19%) en Belgie (21%).

Nico

nicoverduin
7 mei 2005, 15:43
waar staat dat dan?? :oops:

Op deze link staat iets over de leverdtijd
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-174130.html
Nico

mathe
7 mei 2005, 16:29
En zijn BTW berekening klopt volgens mij niet. Hij hanteerd de BTW van het land van ontvangst. Dat is onjuist.
Oh? Ik dacht dat hij je ex. BTW hoort te leveren en dat je hier de BTW afrekent?

Marc

nicoverduin
7 mei 2005, 16:47
Alleen tussen bedrijven onderling is er sprake van de zgn. intra-commutataire leveringen en wordt de BTW in het land van het bedrijf zelf afgerekend. Aan particulieren moet altijd BTW worden doorbelast.

Voor bedrijven en particulieren buiten de EU hoeft nimmer BTW berekend te worden. Wel moet aangetoond worden dat de zending daadwerkelijk de EU heeft verlaten.

nico

AART
7 mei 2005, 19:49
wat betekend al dat gelul nou :D

zijn ze hier goedkoper of duurder(en hoeveel procent dan?)?

enne, nico, ik heb dat black on green gezine, maar van zo'n klein plaatje krijg ik geen goede indruk, heb je een plaatje van een groter stuk black on green of een foto van een kast oid met ongeveer dezelfde kleur?

nicoverduin
7 mei 2005, 22:34
1) al dat gelul :-D :-D :-D betekent dat je in ieder geval voor 3% geflest wordt.
2) Nope geen grote stuk.

Nico

AART
7 mei 2005, 23:52
1) al dat gelul :-D :-D :-D betekent dat je in ieder geval voor 3% geflest wordt.
2) Nope geen grote stuk.

Nico

3% is niks man....

3 euro... zo'n schooier ben ik ook niet.

Maar dat groene spul van jou zal ik dan wel een keer bestellen als ik het nodig heb. Je bent zelfs 2 euro goedkoper dan duitsland :D
(Haal ik het verschil zelfs bijna terug :D ).

nicoverduin
8 mei 2005, 00:11
Verzendkosten zijn ook lager. Maar als jij graag 3 euro teveel wilt betalen, wil ik speciaal voor jou wel de prijs met 3 euro verhogen hoor :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
groetjes
Nico

ChrisMW
8 mei 2005, 01:53
Verzendkosten zijn ook lager. Maar als jij graag 3 euro teveel wilt betalen, wil ik speciaal voor jou wel de prijs met 3 euro verhogen hoor :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
groetjes
Nico

Wordt hier gehandeld?

:-D

AART
8 mei 2005, 14:25
Ok, de kast zit in elkaar en als ik weer geld heb word het tolex besteld.

Maar aangezien de greenback verkocht is zal dat niet lang duren.

(zaken Nico :D :D :D :D :D )

AART
11 mei 2005, 22:07
Ik heb mijn vader zover gekregen dat hij op dit moment beneden achter de computer zit t gassen bij digicams, oftewel binnekort eerste foto's van het geheel.

Fumi SG
11 mei 2005, 23:35
we blijven gewoon doorzeuren zolang ze er nog niet zijn hoor!! :razz:

AART
14 mei 2005, 00:45
we blijven gewoon doorzeuren zolang ze er nog niet zijn hoor!! :razz:

morgen een digicam en dus ook eerste pics, woensdag krijg ik waarschijnlijk mijn tolex binnen en de piping. Speakerdoek(zwart) moet ik ergens nog goedkoop vinden(niet in duitsland ivm internationaal overschrijven).

strattie
14 mei 2005, 21:57
fotoooos

iam
15 mei 2005, 11:21
we blijven gewoon doorzeuren zolang ze er nog niet zijn hoor!! :razz:

morgen een digicam en dus ook eerste pics, woensdag krijg ik waarschijnlijk mijn tolex binnen en de piping. Speakerdoek(zwart) moet ik ergens nog goedkoop vinden(niet in duitsland ivm internationaal overschrijven).

normaal moet dat toch geen probleem zijn?
ga gewoon naar het bankkantoor en informeer je zou ik zeggen!!!!

AART
15 mei 2005, 12:07
mwa, vind het maar onhandig en je moet ook nog extra verzend- en overbeokingskosten dokken.

ToTaL FaKe
15 mei 2005, 12:18
he aart heb je al foto's :-D ?

Fumi SG
15 mei 2005, 12:23
owjah! :-D


we blijven gewoon doorzeuren zolang ze er nog niet zijn hoor!! :razz:

iam
15 mei 2005, 12:29
mwa, vind het maar onhandig en je moet ook nog extra verzend- en overbeokingskosten dokken.

verzendkosten zijn zoveel extra niet... en overschrijven binnen europa is gratis!!!! (informeer je en argumenteer dan!!!!) :evil:

AART
15 mei 2005, 12:46
mwa, vind het maar onhandig en je moet ook nog extra verzend- en overbeokingskosten dokken.

verzendkosten zijn zoveel extra niet... en overschrijven binnen europa is gratis!!!! (informeer je en argumenteer dan!!!!) :evil:

:oops:

ok dan, dan haal ik het toch maar in dld.

JoostBaksteen
15 mei 2005, 13:30
Bij tubeampdoctor.com / tubetown.de zijn de verzendkosten niet erg hoog.
Voor mijn zelfbouwversterker heb ik bijna alle onderdelen bij tubeampdoctor gekocht en er kwamen slechts 14euro verzendkosten bij kijken. Dat is net zoveel als dat je het in nederland besteld.

Tubetown rekent tot 2 kg maar 8 euro verzendkosten. Je zit alleen met het overschrijven, maar tubetown werkt o.a. met paypal, dus dat zal ook niet echt een probleem zijn.

AART
15 mei 2005, 14:42
ik heb geen paypal, alleen bank overschrijven.

JoostBaksteen
15 mei 2005, 14:51
Met paypal kan je bankoverschrijven, als ik het goed heb.

bert k
15 mei 2005, 14:52
FF uitzoeken hoe paypal werkt, is echt heel makkelijk. Het kan gewoon met een bankrekening, je hoeft geen creditcard te hebben. En het is gratis :D www.paypal.nl

AART
15 mei 2005, 17:15
Eerste pics!

http://img197.echo.cx/img197/7894/cimg00142eo.th.jpg (http://img197.echo.cx/my.php?image=cimg00142eo.jpg)

http://img197.echo.cx/img197/8388/cimg00161il.th.jpg (http://img197.echo.cx/my.php?image=cimg00161il.jpg)

http://img197.echo.cx/img197/6567/cimg00178ur.th.jpg (http://img197.echo.cx/my.php?image=cimg00178ur.jpg)

http://img197.echo.cx/img197/2069/cimg00196jt.th.jpg (http://img197.echo.cx/my.php?image=cimg00196jt.jpg)

Nu nog wat van de gitaar :D

http://img197.echo.cx/img197/1226/cimg00214hk.th.jpg (http://img197.echo.cx/my.php?image=cimg00214hk.jpg)

http://img11.echo.cx/img11/2518/cimg00206fr.th.jpg (http://img11.echo.cx/my.php?image=cimg00206fr.jpg)

Dat waren ze, na het tolexen komen er meer.

Fumi SG
15 mei 2005, 17:21
ziet er stevig en strak uit hoor :wink: Word ie trouwens open of closed back?? (of half-open?)

AART
15 mei 2005, 17:21
closed, voor meer druk.

strattie
15 mei 2005, 17:28
roadkill, hell yeah :gitarist:

strattie
15 mei 2005, 17:30
oh ja,

ziet er goed uit! ik denk dat ik me ook maar eens een keer ga wagen aan een 2*12''. Ik heb al wel ervaring met het bouwen van high end hifi boxen maar dit is toch andere koek :) .

hoeveel ben je nu kwijt aan het hout?

AART
15 mei 2005, 17:33
roadkill, hell yeah :gitarist:

dat kreeg ik cadeau bij de gitaar(van richard) en een oude marshall box(van mario) die ik ooit had.

Alleen jammer dat ze onbruikbaar zijn vanwege de dikte van 2 mm :-D

staat wel koel op je amp zo 8-)

AART
15 mei 2005, 17:37
aan hout was ik met alles erop en eraan(latten, berkentriplex en baffle van mdf) 60 kwijt.

Van het berkenspul heb ik nog zoveel over dat ik er nog een flightcase voor mijn peavey voor kan bouwen.

mathe
15 mei 2005, 21:26
Mooi gedaan Aart en je hebt ook de juiste kwaliteit Berkentriplex gekocht. BB/B kwaliteit?
Pas trouwens wel heel goed op als je de hoeken met een frees gaat afronden. Die schroeven zitten akelig dicht bij de rand en dat zou je weleens een frees kunnen kosten :-?

Marc

AART
15 mei 2005, 21:36
Mooi gedaan Aart en je hebt ook de juiste kwaliteit Berkentriplex gekocht. BB/B kwaliteit?
Pas trouwens wel heel goed op als je de hoeken met een frees gaat afronden. Die schroeven zitten akelig dicht bij de rand en dat zou je weleens een frees kunnen kosten :-?

Marc

Idd, Russisch berkenmultiplex BB/B kwaliteit.

de hoeken worden niet heel erg afgerond, hooguit met wat schuurpapier heel iets, wil een beetje een diezel uiterlijk.

en de schroeven zitten op 9 mm. zodat ze in het midden van de plank zitten die er haaks op zit.

nicoverduin
15 mei 2005, 21:36
Daarom gebruik ik altijd doorgeslagen duvelhout of zwalustaart verbindingen.

Ik zou inderdaad geen bovenfrees durven gebruiken in deze situatie.

Nico

JoostBaksteen
15 mei 2005, 21:40
Ziet er goed uit :)

Waarom heb je die 'binnen lat' eigenlijk helemaal tegen 'de voorkant' vast gemaakt? Komt daar vanuit de binnenkant de plank met je speakers tegen aan zodat de speakers wat speling hebben aan de voorkant?



Ik heb al wel ervaring met het bouwen van high end hifi boxen maar dit is toch andere koek


Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)

nicoverduin
15 mei 2005, 21:49
Ziet er goed uit :)

Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)
Daar zullen het een paar wel niet mee eens zijn :-D :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
15 mei 2005, 21:49
Ziet er goed uit :)

Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)
Daar zullen het een paar wel niet mee eens zijn :-D :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
15 mei 2005, 22:02
Zelf ben ik ook bezig met een 2x12 kast te bouwen en ik had het volgende idee:

http://img78.echo.cx/img78/6462/kast4vk.jpg

Dit is het voor-aanzicht, waarbij de zwarte streepjes schroeven voorstellen.

Wat vinden jullie van deze constructie? Hierbij heb je genoeg ruimte om te vrezen.

/edit: in mij zoektocht op zwaluwstaartverbinding vond ik zojuist dit bestand: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/bijlagen/69.doc

Een handig word document met een groot aantal verschillende verbindingen, erg handig.

nicoverduin
15 mei 2005, 22:15
Als je dan toch schroeven wilt gebruiken, schroef dan van binnen uit door de latjes (eerst voorboren) naar buiten. Gebruik peurlijm als lijm. En gebruik even verstekklemmen om het geheel mooi haaks te maken en te houden tijdens het drogen.

De lengte van de schroeven houden op dikte latjes + 0.5 * dikte van de planken. Dan heb je nooit last van het Frezen. Als je al gaat frezen, neem ik aan dat je een frees gebruikt met een radiaal van 12-13 mm. Dan zul je zeker niet de schroeven raken. Daarnaast is de buitenkant mooi vlak en zal je frees niet een "wobbel" kunnen geven op de plek van de schroeven.

Nico

JoostBaksteen
15 mei 2005, 22:23
Bedankt voor het advies Nico!

Ik ga dit morgen in de praktijk uitvoeren. Hopelijk heb ik genoeg ruimte om van binnen uit te schroeven met de schroefmachine. Anders zal het met de hand moeten gebeuren.... is wat zwaarder, maar wel te doen.

nicoverduin
15 mei 2005, 22:40
Joost,

Eerst goed aftekenen. Daarna de latjes voorboren. Dan kun je zowieso een kant los alvast vast schroeven. Daarna kan je met een verlengstuk er beter bij met de schroefboormachine.

Ik zou wel effe een paar verstekklemmen gebruiken. Ik heb de ervaring dat planken niet altijd even recht worden afgezaagd. Dit komt o.a. omdat het zaagblad niet helemaal haaks staat.

Als je geen verstekklemmen hebt kun je het volgende doen:
- Zet de kast in elkaar.
- Sla een 3 duims spijker in een hoek en in de schuin tegenoverliggende hoek.
- De spijker moet er wel diep in.
- Span een koord tussen de 2 spijkers.
- Doe het zelfde met de aan de andere zijde maar gebruik nu de 2 andere hoeken
- Volgens de meetkunde geldt dat bij een rechthoek de diagonalen evenlang moeten zijn.
- Meet de afstanden tussen de hoeken op.
- Zet het koord die het langst is onder een grotere spanning zodat de afstand korter wordt.
- doe dit net zolang totdat beide afstanden even lang zijn. Je kast is (als je de zijden netjes op de randen hebt vastgeschroefd) nu haaks.
- Laat het geheel 24 uur drogen
- haal de koorden weg en vul de spijkergaten op met vulling. Hier kun je ook zaagsel met houtlijm voor gebruiken (houd je dezelfde kleur).

Snap je 'm nog? :-D :-D :-D :-D
Nico

strattie
15 mei 2005, 22:41
Ziet er goed uit :)

Waarom heb je die 'binnen lat' eigenlijk helemaal tegen 'de voorkant' vast gemaakt? Komt daar vanuit de binnenkant de plank met je speakers tegen aan zodat de speakers wat speling hebben aan de voorkant?



Ik heb al wel ervaring met het bouwen van high end hifi boxen maar dit is toch andere koek


Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)

jaa tuurlijk, maar bij hifi is het juist de zaak om de kast zo 'dood' mogelijkl te maken en hier moet de kast juist kleuren.

AART
15 mei 2005, 23:02
@ joost: tegen die latjes komt idd de baffle, deze word aan de achterkant na het inzetten weer ingeklemd met latjes.

enne, een vraagje, welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tolex?
Gewoon bepaalde shit van bison?

nicoverduin
15 mei 2005, 23:06
@ joost: tegen die latjes komt idd de baffle, deze word aan de achterkant na het inzetten weer ingeklemd met latjes.

enne, een vraagje, welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tolex?
Gewoon bepaalde shit van bison?
Ik gebruik altijd Bison Tix. Uitsmeren met een fijne lijmkam. En goed ventileren of "trippen" :-D :-D :-D :-D

AART
15 mei 2005, 23:15
@ joost: tegen die latjes komt idd de baffle, deze word aan de achterkant na het inzetten weer ingeklemd met latjes.

enne, een vraagje, welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tolex?
Gewoon bepaalde shit van bison?
Ik gebruik altijd Bison Tix. Uitsmeren met een fijne lijmkam. En goed ventileren of "trippen" :-D :-D :-D :-D

Ok, gezellig trippen met bison tix dus?

en hoeveel denk je dat ik nodg heb(beide kanten insmeren toch)?

bert k
16 mei 2005, 01:00
Nico, wat bedoelde je met 'doorgeslagen duvelhout'? Boor je dan van achteren in 1 keer een gat of zo? En dan deuvel erin?

nicoverduin
16 mei 2005, 05:48
Yep,

Ik heb een mal gemaakt met voorgboorde gaten (6mm) 9mm van de kant en om de 3 cm. Ik boor vervolgens na dat de kast gelijmd is (dus nog geen schroeven oid) de gaten tot een totale diepte van zo'n 6-7 cm.
Dan vullen met peurlijm (niet te veel). En dan een duvel (berken duvel hout kop je per meter) erin die net effe langer is dan het gat (mm of 5-6).

Hierdoor krijg je in feite extra lijm oppervlakte. De kast wordt gelijk stukken sterker en daardoor heb je eigenlijk geen schroeven meer nodig.

Op de eerste foto kun je zien wat het resultaat na nog eens 24 uur is.

http://www.verelec.com/images/10210109.JPG

Daarna met een losse bladzaag de eindstukjes eraf zagen en glad schuren. Daarna frees ik de randen met een holle rondfrees en wordt de kast verder glad geschuurt.

Het effect van de duvels geeft best wel een fraai effect.


http://www.verelec.com/images/10220041.JPG

Nico

nicoverduin
16 mei 2005, 05:50
@ joost: tegen die latjes komt idd de baffle, deze word aan de achterkant na het inzetten weer ingeklemd met latjes.

enne, een vraagje, welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tolex?
Gewoon bepaalde shit van bison?
Ik gebruik altijd Bison Tix. Uitsmeren met een fijne lijmkam. En goed ventileren of "trippen" :-D :-D :-D :-D

Ok, gezellig trippen met bison tix dus?

en hoeveel denk je dat ik nodg heb(beide kanten insmeren toch)?

Voor mijn laatste bandmaster kast gebruikte ik 1.5 bus lijm.

Beide kanten insmeren en 10 minuten wachten tot de ingesmeerde kanten niet echt meer plakkerig zijn. Net als bij een fietsband plakken :-D :-D

Nico

Thijssie
16 mei 2005, 11:09
Ik heb al wel ervaring met het bouwen van high end hifi boxen maar dit is toch andere koek


Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)

Muhahahaha :D

Goeie grap :roll:

strattie
16 mei 2005, 11:15
Ik heb al wel ervaring met het bouwen van high end hifi boxen maar dit is toch andere koek


Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)

Muhahahaha :D

Goeie grap :roll:

van wie...

Thijssie
16 mei 2005, 11:32
Goeie grap :roll:

van wie...

Van de gene die zegt dat een gitaarcab een eitje is vergeleken een hifi box.


Een hifi box is juist ontzettend simpel, je maakt het gewoon van zo dik en dood mogelijk materiaal.
Bij een goed cabinet voor gitaar moet je altijd een mix zoeken tussen niet te stijf (te dode klank) maar ook weer niet te "los" (te modderig).

Daarbij is het ook erg afhankelijk van de muziek die je speelt. Als je clean speelt klinkt een wat "losser" cabinet beter, terwijl als je high-gain speelt je liever een wat "stijver" cabinet wilt....

JoostBaksteen
16 mei 2005, 12:19
Ik snap hem Nico, maar ik denk dat even 4 of 8 hoekklemmen bij de gamma halen makkelijker is. Dan kan je het geheel klemmen waardoor het zeker goed zit en heb je gelijk wat druk kracht.

Gisteravond heb ik nog even nagedacht of het 'frees en hobbel' probleem. Als je vanuit de buitenkant schroeft schroeft je door de hele zijkant heen, wat extra stevigheid geeft. Dus ik heb het volgende bedacht: wel van de buitenkant schroeven, maar de schroeven iets verzinken. Vervolgens met woodfiller de gaten opvullen, schuren, en je hebt een keurig vlakke zijkant.

JoostBaksteen
16 mei 2005, 12:34
Goeie grap :roll:

van wie...

Van de gene die zegt dat een gitaarcab een eitje is vergeleken een hifi box.



Heb jij ervaring met het maken van een 3weg speaker en daarbij zelf een filter ontwikkelen die perfect bij de kast past en heb jij daarbij ook de nodige metingen en simulaties gedaan?

nicoverduin
16 mei 2005, 12:44
Ik snap hem Nico, maar ik denk dat even 4 of 8 hoekklemmen bij de gamma halen makkelijker is. Dan kan je het geheel klemmen waardoor het zeker goed zit en heb je gelijk wat druk kracht.

Gisteravond heb ik nog even nagedacht of het 'frees en hobbel' probleem. Als je vanuit de buitenkant schroeft schroeft je door de hele zijkant heen, wat extra stevigheid geeft. Dus ik heb het volgende bedacht: wel van de buitenkant schroeven, maar de schroeven iets verzinken. Vervolgens met woodfiller de gaten opvullen, schuren, en je hebt een keurig vlakke zijkant.

Joost,
Dat is ook eenvoudiger, maar ze zijn niet echt goedkoop. En als je niet van plan bent om meerdere boxen te bouwen was dit een goedkoop (zij het niet gemakkelijk) alternatief.

Je moet de stevigheid niet van de schroeven hebben maar juist van de lijm. Het enige wat die schroeven bijdragen is eigenlijk alleen maar voorkomen dat ie dwars gaat bewegen. Ik denk dat je die PUR (zal het nu goed spellen) lijm onderschat. Dat spul is echt beresterk. Alleen wat jij met die schroeven gaat doen, doe ik met duvelhout. En daar kan de Frees ook beter tegen.

Maar ik geef toe mijn eerste kast was ook van buitenaf geschroefd (en tevens de laatste keer). Ook keurig opgevuld met vulling. En toch had de frees er last van (kon later weer opvullen)....

En vergis je niet in het effect als die Baffle en achterplaat erin zitten.

Bij Combo's gebruik ik al helemaal geen hoeklatten meer. Alleen maar lijmen. Lattenwerk is alleen voor de baffle en de achterkanten. Bij die laatste 2 speaker kasten heb ik het nog wel gedaan, maar was eigenlijk overbodig.

Verder maak ik af en toe gebruik van een mal voor blinde zwaluwstaarten. Gekocht in de VS bij Sears voor het schrikbarende bedrag van US$ 59.95. Rip uit me lijf :-D :-D :-D :-D

Doet het prima. Je bent wel effe bezig met instellen, maar daarna is het kattenpis. Alleen moet je daarna wel zorgen dat het hout goed schoon is. Ooit heb ik een combo kast hiermee gedaan met Yellow Pine (Van AFH in Amsterdam). Echter zij schaven het hout terug van 30mm naar 18mm en gebruiken daar siliconen voor, voor de geleiding. De PUR lijm werd niet hard. met als gevolg combo viel uit elkaar (pas na het tolexen. Dat was dus een dure.

Ga wel binnenkort denk ik een mal kopen voor vingerverbindingen. In Belgie iets gezien voor rond de 150 euri.

Dus nogmaals ik zou niet van buitaf schroeven. Maar het is jouw keus. Succes.

Nico

strattie
16 mei 2005, 12:49
Goeie grap :roll:

van wie...

Van de gene die zegt dat een gitaarcab een eitje is vergeleken een hifi box.



Heb jij ervaring met het maken van een 3weg speaker en daarbij zelf een filter ontwikkelen die perfect bij de kast past en heb jij daarbij ook de nodige metingen en simulaties gedaan?

ik wel, hij denk ik niet :)

Thijssie
16 mei 2005, 16:02
Heb jij ervaring met het maken van een 3weg speaker en daarbij zelf een filter ontwikkelen die perfect bij de kast past en heb jij daarbij ook de nodige metingen en simulaties gedaan?

:-D :-D :-D

Mijn ervaringen als hifi speakerbouwer lijken me niet echt veel toegevoegde waarde hebben, in een discussie over gitaarcabs. Maar ik heb genoeg kasten (hifi, pa en gitaarcabs) gemaakt om te weten dat het ontwerp van een gitaarcab helemaal niets te maken heeft hifi-boxen. Het verschil zit hem nl in het feit dat een hifi box een zo "neutraal mogelijke weergever" moet zijn, terwijl een gitaarcab een onderdeel van de "keten" is welke verantwoordelijk is voor je geluid en kleuring van je geluid dus *wel* wenselijk is.



Zo, genoeg "op de man af gespeeld", nu verder met discussieren over de inhoud, misschien kan een van ons of iemand anders daar nog iets van leren :-D

AART
16 mei 2005, 16:38
misschien kunnen jullie dat beter in een ander draadje doen? :D

Thijssie
16 mei 2005, 16:47
ik wel, hij denk ik niet :)

Dat bewijst dat je dat maar niet te veel moet doen :razz:

JoostBaksteen
16 mei 2005, 17:08
Dat is ook eenvoudiger, maar ze zijn niet echt goedkoop. En als je niet van plan bent om meerdere boxen te bouwen was dit een goedkoop (zij het niet gemakkelijk) alternatief.


Inderdaad, je hebt gelijk. Maar ik zie de verstekklemmen kopen als een investering. Als ik later nog eens iets in verstek wil maken dan heb ik ze alvast. Bovendien waren ze niet echt duur, slechts iets van 2,50 per stuk.



met als gevolg combo viel uit elkaar (pas na het tolexen. Dat was dus een dure.


Auuwww :cry:

Hier zit hij nu voor een groot deel in elkaar. De zijkanten zitten aan de bovenkant vast en alle latjes zijn gezaagd en geboord. Omdat ik maar 4 verstekklemmen kon vinden ben ik nu eerst bezig met de bovenkant. Als die droog is komt de onderkant aan de beurd.

Ik heb er toch voor gekozen om de latjes vanuit de binnenkant te schroeven op advies van Nico. Zelfs zonder de achterkant, baffle en onderkant vind ik hem nu al aardig wat stevigheid hebben, de latjes werken goed.

nicoverduin
16 mei 2005, 17:15
foto's :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
16 mei 2005, 18:07
Ok! Hier zijn ze dan:

http://img58.echo.cx/img58/8554/dsc021069fl.th.jpg (http://img58.echo.cx/my.php?image=dsc021069fl.jpg)

http://img58.echo.cx/img58/5355/dsc021088do.th.jpg (http://img58.echo.cx/my.php?image=dsc021088do.jpg)

http://img58.echo.cx/img58/5707/dsc021097wl.th.jpg (http://img58.echo.cx/my.php?image=dsc021097wl.jpg)

Ze zijn een beetje donker geworden, maar het is toch nog wel te zien.

nicoverduin
16 mei 2005, 19:25
Dat gaat wel goed :-D :-D :-D :-D :-D

Heb je genoeg ruimte gehouden voor de baffle dat deze binnen de randen van de box valt:
- baffle zelf
- dunne latjes om het doek ahw voor de baffle te spannen zodat dez de baffle niet raakt (meetrillen op de baffle)
- dikte van het doek zelf.

Achterkant zelfde verhaal:
- dikte achterplaat
- dikte tolex

Groetjes
Nico

JoostBaksteen
16 mei 2005, 20:46
Ja, ik heb wel genoeg ruimte.... denk ik :D Maar als het blijkt dat ik niet genoeg ruimte heb dan zaag ik gewoon een hoekje, zo groot als de latjes, uit de achterkant/baffle en past het nog steeds.

Fumi SG
16 mei 2005, 22:52
heej... misschien ff een nieuwe topicje openen?? Deze gaat over AART's zelfbouwproject en niet over het 'bouw je eigen 2*12 kast in het algemeen' project. Tis maar een idee hoor :wink: (zal AART ook leuker vinden waarschijnlijk)

jorrit
17 mei 2005, 18:01
welke afmetingen gebruiken jullie voor je 2x12 kast?

strattie
17 mei 2005, 18:37
heej... misschien ff een nieuwe topicje openen?? Deze gaat over AART's zelfbouwproject en niet over het 'bouw je eigen 2*12 kast in het algemeen' project. Tis maar een idee hoor :wink: (zal AART ook leuker vinden waarschijnlijk)

BOEIEND!

AART
17 mei 2005, 21:55
Diezel 2x12:

745 (b) x 495 (h) x 365 (d) mm.

JoostBaksteen
17 mei 2005, 22:12
De maten (B 740, H 585, D 305) van het cabinet en de top heb ik van www.18watt.com. Het zijn de maten van een marshall 1936 cabinet

FNaRK
18 mei 2005, 09:31
75x50x36

AART
19 mei 2005, 16:48
Vandaag de speakers, tolex en piping binnengekregen dus van het weekend word er weer eens iets gedaan :)

iam
22 mei 2005, 15:22
hier al nieuws? :lol:

AART
22 mei 2005, 17:03
jep, maar nog geen pics want die moet ik straks ff maken als mijn pa weer thuis is met de digicam.

Ik heb vandaag het tolex aangebracht. Ging niet erg makkelijk, ik hqd namelijk mallen gemaakt voor de hokejes en alle hoekjes voorgesneden, maar tijdens het lijmen bleek dat het tolex iets rekte, dus klopten de hoekjes niet meer.
Beetje bijknippen en het paste maar ik moet wel met reststukjes de hoeken ff repareren.
Verder is het goed gegaan. Reparatie ziet er gelukkig ook goed uit.

morgen even hoekjes en handvat halen bij de fixet en ik ga nu even uittekenen waar de gaten in de baffle moeten voor de speakers, die ga ik dan ook deze week uitzagen.

Ik denk dat ik over 2 weken helemaal klaar ben.

AART
23 mei 2005, 16:10
Ok dan:

Hier pics:

http://img278.echo.cx/img278/2923/cimg00527oh.th.jpg (http://img278.echo.cx/my.php?image=cimg00527oh.jpg)

http://img282.echo.cx/img282/6605/cimg00532kc.th.jpg (http://img282.echo.cx/my.php?image=cimg00532kc.jpg)

http://img282.echo.cx/img282/7196/cimg00548xn.th.jpg (http://img282.echo.cx/my.php?image=cimg00548xn.jpg)

http://img282.echo.cx/img282/6655/cimg00551fq.th.jpg (http://img282.echo.cx/my.php?image=cimg00551fq.jpg)

http://img282.echo.cx/img282/1815/cimg00568yg.th.jpg (http://img282.echo.cx/my.php?image=cimg00568yg.jpg)


hopelijk een dezer dagen meer pics met vernieuwingen.

Baffle word deze week voorzien van de speakers en ik ga speakerdoek halen.

strattie
23 mei 2005, 17:21
nice! mooie kleur kerel!

mathe
23 mei 2005, 22:08
Aart, waarom heb je die hoeken zo recht gelaten?

AART
23 mei 2005, 22:19
Aart, waarom heb je die hoeken zo recht gelaten?

Ik wil een strakke kast, ze zijn wel heel iets afgerond, maar zo staat het lekker strak, zoals een engl kast oid. Komen nog wel rondere hoekjes op.

@strattie: thanks, ik wilde eens iets anders dan standaard zwart.

AART
24 mei 2005, 22:19
baffle uitgezaagd, kabels gekregen van mijn oom, en binnekort ff langs fixet voor bouten en borgringen en langs de electronicashop voor jack ingangen en stoothoeken.

AART
2 juni 2005, 21:53
Ok dan, hij doet het.

EN HOE!

hij klinkt meesterlijk. Duizend maal zoveel punch en diepte, ontzettend strak, en clean toch zeer warm.

Mijn peavey gaat echt nooit meer weg(niet zeggen :roll: ), dit is wat ik zoek, lekkere strakke rythm en heerlijke strakke en zeer chunky powerchords.

Zo'n ontzettend verschil maakt een cab dus!

Alle minpunten zijn weg. 8-)

Ik moet alleen nog speakerdoek en hoekejs, voor de rest is ie af.

AART
2 juni 2005, 21:54
Ok dan, hij doet het.

EN HOE!

hij klinkt meesterlijk. Duizend maal zoveel punch en diepte, ontzettend strak, en clean toch zeer warm.

Mijn peavey gaat echt nooit meer weg(niet zeggen :roll: ), dit is wat ik zoek, lekkere strakke rythm en heerlijke strakke en zeer chunky powerchords.

Zo'n ontzettend verschil maakt een cab dus!

Alle minpunten zijn weg. 8-)

Ik moet alleen nog speakerdoek en hoekejs, voor de rest is ie af.

Fumi SG
2 juni 2005, 22:02
jah heej... hallow!! Waar blijven de pics! :???: :razz:

strattie
2 juni 2005, 22:05
idd




oh ja congratz!

AART
2 juni 2005, 22:41
jah heej... hallow!! Waar blijven de pics! :???: :razz:

mijn vader heeft em mee en die komt vanavond laat pas weer terug, morgen pics! :)

Negative K3 fan
3 juni 2005, 01:39
Zo'n ontzettend verschil maakt een cab dus!

met alle respect, maar dat geval wat je eerst had kun je ook geen cab meer noemen :)

AART
3 juni 2005, 14:41
Zo'n ontzettend verschil maakt een cab dus!

met alle respect, maar dat geval wat je eerst had kun je ook geen cab meer noemen :)

daarvoor had ik een marshall 2x12 met g12m70's, en dat ding is vergeleken mt dit dus echt kinderspel.

iam
3 juni 2005, 23:46
fotooooos?

AART
4 juni 2005, 13:22
wait a sec.
komen er aan.
15 min.

Philippe
4 juni 2005, 13:56
wait a sec.
komen er aan.
15 min.

kwartiertje duurt lang :razz: :wink:

AART
4 juni 2005, 15:15
ja, als windows kut wel ja.

AART
4 juni 2005, 16:39
http://img207.echo.cx/img207/6223/cimg00740ce.th.jpg (http://img207.echo.cx/my.php?image=cimg00740ce.jpg)

http://img19.echo.cx/img19/3310/cimg00726zy.th.jpg (http://img19.echo.cx/my.php?image=cimg00726zy.jpg)

http://img19.echo.cx/img19/5895/cimg00754kl.th.jpg (http://img19.echo.cx/my.php?image=cimg00754kl.jpg)

Ondanks dat hij een reparatie heeft gehad klinkt de rechterspeaker(van voren af) het beste, meer punch en lekker chunky.(mesa black Shadow 50 W)

Als iemand ooit nog mijn le12 wil ruilen tegen zo'n mesa 50 watt blak shadow is ie welkom.

:)

EpiCenturiesAWAy
4 juni 2005, 16:57
OOWW aart man! Prachtig werkje!
Ja had misschien toch beter zwart tolex gebruikt, dan zou het beter bij je 5150 passen maar ja :) echt professioneel gedaan precies.

AART
4 juni 2005, 18:25
mwa, ik vind het wel vet zo, aangezien het geluid me helemaal bevalt heb ik plannen voor een matching slanted 4x12 :D

ik zoek alleen nog goedkoop speakerdoek.

EpiCenturiesAWAy
4 juni 2005, 18:56
Vet :) Hoeveel heeft het je nou in totaal gekost ?

AART
4 juni 2005, 19:39
mm, ff kijken:

schroeven: 10 (alles incl. bouten ringen etc.)
hout: 65 (alles incl. latten)
Lijm: 15 (houtlijm en bison tix)
Tolex etc.: 50 (Incl. Piping)
Speakers: 90
kabels: gratis.
F. jack: 2

Totaal: 232,-

Niet erg duur(tenzij ik iets vergeten ben natuurlijk :D ).

EpiCenturiesAWAy
4 juni 2005, 19:44
:o da's niks man

Fumi SG
4 juni 2005, 19:45
ziet er strak uit hoor!! Maar inderdaad niet veel geld, daar koop je geen 2*12 van kwaliteit voor in de winkel... :)

AART
4 juni 2005, 20:05
Idd, is eigenlijk niks nee.
Voor een 4x12 zit je dan denk ik aan 300-320.

pol
5 juni 2005, 11:46
geen handvaten ?

AART
5 juni 2005, 13:58
komen er nog, kan alleen geen goede vinden.

hoekjes, piping en speakerdoek komen ook nog.

JoostBaksteen
5 juni 2005, 22:04
Gaaf Aart :) feli

Handvaten heb ik gewoon bij een muziekwinkel gekocht. Hele mooie, zwarte, stevige, ijzeren handvaten. Het is een soort marshall handvat, maar wel iets andere maten.

AART
5 juni 2005, 22:08
Gaaf Aart :) feli

Handvaten heb ik gewoon bij een muziekwinkel gekocht. Hele mooie, zwarte, stevige, ijzeren handvaten. Het is een soort marshall handvat, maar wel iets andere maten.

dat zijn van die inbouw handvaten, die wil ik niet, te veel gedoe.

Fumi SG
5 juni 2005, 22:47
hoezo teveel gedoe?? Het enige wat je meer moet doen is een gat zagen, zoveel werk is dat toch niet. Het ziet er in ieder geval een stuk strakker uit, van die ingebouwde handvatten. :)

pol
6 juni 2005, 10:33
http://www.thomann.de/thoiw2_adam_hall_3412_prodinfo.html

dit is misschien wel iets ?

AART
6 juni 2005, 14:09
mwa, ik dacht aan een ding op de bovenkant, meer voor de sier, een 2x12 sjouw ik toch altijd door hem bij de hoeken vast te pakken.

pol
6 juni 2005, 14:17
ha, gewoon van die lederen handvaten dan, die staan er ook ergens tussens van dezelfde fabrikant.

AART
6 juni 2005, 14:19
http://i19.ebayimg.com/03/i/03/fc/c6/fb_3.JPG

net zoals deze, deze heeft ook maar een handvat.
het is trouwens wel dezelfde kleur geworden, alleen ik ga zwart speakerdoek en zwarte hoekjes gebruiken.

iam
6 juni 2005, 14:27
http://i19.ebayimg.com/03/i/03/fc/c6/fb_3.JPG

net zoals deze, deze heeft ook maar een handvat.
het is trouwens wel dezelfde kleur geworden, alleen ik ga zwart speakerdoek en zwarte hoekjes gebruiken.

ik zou geen zwart speakerdoek gebruiken hoor... gaat volgens mij niet zo goed lukken qua kleur :s

AART
7 juni 2005, 22:43
mwa, ik zie wel wat zich het eerste aanbied, de kast is toch zo ontworpen dat ht doek er makkelijk af kan voor opnames, omdat ik over een paar jaar wel een home-studiotje wil. :D

NeeraDJ
8 juni 2005, 02:09
Ziet er strak uit man, klasse AART!

almarvk
8 juni 2005, 14:17
Hoe bevallen die eminence speakers AART??

Ik heb nu nog een cabinet met een Goodmans 16 ohm & een Fane 4 ohm speakers er in zitten, maar daar ben ik niet helemaal blij mee. Dus vandaar dat ik wel wat anders wil. Zijn die eminence aanradertjes?

AART
8 juni 2005, 15:49
ik heb nu dus 2 verschillende, een eminence legend le 12 en een eminence legend gb 12.

De le 12 komt uit een mesa 1x12 kast en is een echte rauwe rockspeaker, open, helder, defenitie en vooral rauw.
De Gb 12 is smoother en komt uit een mesa studio .22 combo.
Deze vind ik heerlijk, veel punch, oomphf en past zeer goed bij de 5150 II.


De le 12 is te ruil tegen een gb 12 btw/.

Kim Wilson
14 juni 2005, 09:58
Hey AART, klasse werk man! Echt heel netjes. Deze topic is ook de reden dat ik zelf een cab wil bouwen (GAS enzo, je kent het wel :razz: ).
Ik zag in je sig dat je nog steeds op zoek bent naar speakerdoek. Ben je al bij de autoradiohandel geweest? Die hebben dat spul in allerlei kleuren (ook zwart), om je hoedenplank bijvoorbeeld mee te bekleden. Is vast niet zo duur als die originele shit :wink: .

Gr. Hans

AART
14 juni 2005, 17:21
dank je,

goede tip, ik vind dat andere spul zo duur....

Ibanez RuleZ
16 juni 2005, 14:52
ik ga denk ik ook van de zomer maar een eigen kast maken, mn 4*12 is bijna weg en als dat voor elkaar is, ga ik precies hetzelfde doen :) geweldig topic!!!


Harrald

Ibanez RuleZ
16 juni 2005, 19:06
1 klein vraagje trouwens, hoe heb je de baffle er in gezet? en voornamelijk, hoe heb je hem vast gezet?


Harrald

AART
19 juni 2005, 12:42
aan de voorkant zitten allemaal latjes aan de binnekant helemaal rondom, hier zit de baffle tegenaan gedrukt met nog zo'n raamwerk van latjes, er zitten ook een paar schroeven in, maar hij word vooral goed geklemd.

AART
19 juni 2005, 12:43
en ik heb hem er van achteren ingezet.
als je goed naar de foto kijkt is hij er na het tolexen ingezet.

daarna kan je pas de latjes er inzetten waar de achterkant tegenaan zit.

Kim Wilson
7 juli 2005, 08:21
He AART,

Nog nieuws? Ik zag in je sig dat je niet meer op zoek bent naar speakerdoek. Heb je inmiddels wat gevonden?
Wanneer kunnen we het eindresultaat bekijken? We wachten met smart op nieuwe foto's :) .

AART
7 juli 2005, 10:50
dat staat eigenlijk allemaal een beetje op de lange baan wegens onverwachte GAS, eerst even dat afronden(nieuwe gitaar :D ) en dan weer verder hiermee.
Ik ben al aan het plannen een 4x12 erbij te gaan bouwen rond eind 2005 begin 2006.

speakerdoek is niet direct een noodzaak en dat haal ik wel als ik het tegenkom.