PDA

View Full Version : weerstand extra cabinet op combo



deedee
6 mei 2005, 21:56
ik krijg een marshall dsl 401 en daar ga ik met een vriend (total fake) een cab bij bouwen (hij bij z'n fender hrt deluxe)
Nu snapte we iets niet met ohms enzo.

de versterker moet op 16 ohm staan (er zit een 8/16 ohm switch tussen) toch?

dan wordt dat 'verdeeld' over de speaker van de combo en het signaal naar de cabinet, wat zou betekenen dat we een cabinet moeten maken met een totale weerstand van 8 ohm?? Staat de speaker van de combo in serie met de cab???

DAn moeten we in serie toch 2 speakers van 4 ohm voor kopen (oja, het wordt een 2x12 cab), of parallel 2 speakers van 16 ohm???

please correct me if i'm wrong.
Ik denk dat het zo moet, als het niet zo moet hoe moet het dan wel, en kan je er dan een schema bij geven?

ChrisMW
6 mei 2005, 23:03
Hoi,

Omdat je 'n 8 en 'n 16 ohms uitgang op je versterker hebt en daar (correct me if I'm wrong :???: ) 'n 16 ohm speaker in hebt is het "makkelijkste/handigste/beste" om je cabinet voor 16 ohm te bedraden (2 x 8 ohm speakers in serie).
Dan kun je:
- alleen de interne speaker gebruiken (versterker op 16 ohm)
- alleen je nieuwe cabinet gebruiken (versterker op 16 ohm)
- beide gebruiken (versterker dan op 8 ohm zetten)

Succes!

deedee
7 mei 2005, 12:07
nee, er zit geen switch op, de speaker die erop zit is 8 ohm.

BlackSun
7 mei 2005, 12:30
de versterker moet op 16 ohm staan (er zit een 8/16 ohm switch tussen) toch?




nee, er zit geen switch op, de speaker die erop zit is 8 ohm.


Wtf? :???:

Neways, als je versterker 8 ohm output heeft: 2x 4 ohm serie, of 2x 16 ohm parallel.

deedee
7 mei 2005, 12:45
de versterker moet op 16 ohm staan (er zit een 8/16 ohm switch tussen) toch?




nee, er zit geen switch op, de speaker die erop zit is 8 ohm.


Wtf? :???:

Neways, als je versterker 8 ohm output heeft: 2x 4 ohm serie, of 2x 16 ohm parallel.

ik heb hem nog niet...
maar er zit wel een switch op, naja, op mijne wel, op die van die vriend niet

ChrisMW
7 mei 2005, 12:48
Ok
16 ohm speakers zijn makkelijker (sneller en meestal goedkoper) dan 4 ohm exemplaren...
2 x 16 ohm, parallel (+en aan elkaar en -en aan elkaar) zorgt dat je caninet 8 ohm is, het is dan wel aan te raden om of alléén het cabinet te gebruiken of alléén de interne speaker.

Succes!

deedee
7 mei 2005, 12:56
Ok
16 ohm speakers zijn makkelijker (sneller en meestal goedkoper) dan 4 ohm exemplaren...
2 x 16 ohm, parallel (+en aan elkaar en -en aan elkaar) zorgt dat je caninet 8 ohm is, het is dan wel aan te raden om of alléén het cabinet te gebruiken of alléén de interne speaker.

Succes!

hadden wij ook al gezien. wij gaan namelijk eminence governors kopen.

Ik heb effe gekeken in de handleiding,
er zit een 8/16 ohm switch op, en de speaker die er zelf al in zit is 16 ohm, klop dan gewoon het eerste antwoord wat jij gaf???

ChrisMW
7 mei 2005, 15:42
"er zit een 8/16 ohm switch op, en de speaker die er zelf al in zit is 16 ohm, klop dan gewoon het eerste antwoord wat jij gaf???"

Ja! ('t m'n dagelijks werk :D )
't Geeft zowiezo de meeste moeglijkheden en 'n ok-je 16 ohm kast is met de meeste Marshalls te gebruiken (handig voor als je later 'n andere Marshall top zou gebruiken bijvoorbeeld).

Ik hoop dat je wat plaatjes post als je creatie klaar is.

Fijn weekend!