PDA

View Full Version : verschil tussen fender japan en fender usa



doncker
15 augustus 2002, 09:54
ik wil me een fender aan schaffen maar ik weet niet welke , zijn de japanse ook goed of schilt er iets mee
ik wil natuurlijk wel geen squier (vorige gitaar en niet tevreden over)
maar wat moet ik doen :fender japan kopen of sparen voor een uit de usa ?
kan iemand mij helpen aub

Lacrymosa
15 augustus 2002, 10:04
Je kan denk ik beter doorsparen voor een USA, die zullen veel langer mee gaan (daar bedoel ik mee dat je over een jaar weer zegt, ik wil toch een usa want deze bavalt niet)

CheerS!!

doncker
15 augustus 2002, 10:22
wat is het verschil dan tussen fender japan en fender usa? want aan het uiterlijk kan ik niks vinden maar ja wie ben ik?

starter
15 augustus 2002, 10:29
Het uiterlijk is feitelijk het minst belangrijke... Dan kun je ook een kloon van 100 Euro kopen :grin:

De materialen van een USA zijn veel beter en duurzamer. De pics zijn beter. Ze spelen meestal beter (is niet altijd het geval er zijn ook hele goede Jappen...).

Kijk eens op Fender.com en ga dan e.e.a. vergelijken. En op http://www.harmony-central.com...

Suk6

Lacrymosa
15 augustus 2002, 10:30
Het hout, de afwerking, de aandacht die er aan besteed is, de elementen, de naam, de kwaliteit, de hardware.
kortom, zon beetje de hele gitaar.

CheerS!!

Dude
15 augustus 2002, 12:15
Dit is dus voor de mexico en usa series, mischien dat je er toch wat aan hebt.



Fender Guitar Comparisons & Woods

Fender Guitar & Bass index

MEXICO STANDARD
AMERICAN SERIES

Body
5 to 7-piece poplar with poplar and birch veneer. Sunburst models have a maple veneer. Alder cores are sometimes used when poplar/birch are not available. Body
3-piece alder for solid colors and sunburst
White blond and natural are 2 or 3 piece ash (non-veneered)
Body Finish
Polyester Body Finish
Polyurethane
Neck
1-piece maple milled in the Corona plant Neck
1-piece maple milled in the Corona plant
Truss Rod
Standard headstock adjust (single rod). Relies on string tension for concave adjustment. Truss Rod
Bi-flex headstock adjust. Allows for true concave and convex adjustment
Frets
21 standard frets (small) Frets
22 highly detailed medium jumbo frets
Machine Heads
Imported cast/sealed Machine Heads
Fender/Schaller cast/sealed
String Trees
1-standard butterfly String Trees
1 hardened steel ‘Easy Glider’. Reduces friction thus improving tuning stability.
Neck Attachment
Standard 4-bolt Neck Attachment
4-bolt ‘Micro-Tilt’. Allows instant string ‘action’ adjustments.
Pickups
MIM standard single coils with slug pole-pieces and Ceramic magnet on the bottom of coil. wound/reverse polarity. Pickups
MIA single coils with Alnico magnets. Middle PU. Mid PU is reverse is reverse wound/reverse Polarity
Bridge
Imported standard synchronized tremelo. 6 mounting screws; Stamped saddles. Bridge
MIA 2-point synchronized tremelo. Mounting screws;hardened stainless steel saddles.
Case
None included Case
SKB standard molded case

Custom
15 augustus 2002, 14:03
Uhm, dude. dur is bijna geen verschil enige verschil is dat de fender USA alleen maar in waarde zal stijgen naarmate ie ouder wordt. En die Jap niet.

Nesker
15 augustus 2002, 15:41
haha er is dus echt wel verschil,
ik heb gisteren een amerikaanse fender gekocht en die speelde en klonk toch wel wat beter dan de mexiacaanse, voor de amerikaan word beter hout gebruikt, pickups, tuners etc.
oja de body van een mexicaan wordt gesneden uit meerder stukken hout dan die van een amerikaan.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: nesker op 2002-08-15 17:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nesker op 2002-08-15 17:03 ]</font>

Kitaarhiero
15 augustus 2002, 15:48
Voor Japanse Fenders wordt toch (bijna) hetzelfde materiaal gebruikt als voor een USA? alleen de arbeidskosten zijn lager.

Grooveyard21
15 augustus 2002, 16:55
Dit zijn in het algemeen de verschillen in houtsoorten tussen de fenders uit de verschillende landen.

mexico: poplar
Japan: basswood
usa: alder or ash

nirvana
15 augustus 2002, 17:27
koop gewoon mijn usa over voor 700 euro

Anders Destium
15 augustus 2002, 19:41
Als het alleen om het uiterlijk gaat zou ik een mexicaanse Fender kopen en van het geld dat overblijft een mooie gitaar of effecten enzo...:smile:
Fender USA is natuurlijk behalve mooier hout en pickups ook de naam waar je mee voor de dag kunt komen zogezegd
Je kunt het (as ever) het beste natuurlijk zelf ervaren, het is dus Niet zo dat de Mex en Jap goedkoper zijn vanwege de arbeid, ze zijn kwalitatief ook minder (da's heel wat anders dan slecht hoor :smile: )

TheLizard
16 augustus 2002, 09:50
Gewoon alledrie (jap, mex en usa) uitproberen, dan voel en hoor je het vanzelf!
Ik weet al wie er gaat winnen. Succes!

B_FORCE
16 augustus 2002, 10:10
net zo'n verschil als tussen gibson en epiphone.

in_vitro
16 augustus 2002, 15:35
Voor zover als ik het weet (en heb gehoord) is het verschil tussen Mex. en USA ong. 200 meter en het feit dat het beste hout voor de USA word gebruikt maar dat het prijsverschil is dat mensen die in Mex. wonen dus wat goedkoper zijn. Dus zou je een bijna gelijk gitaar kopen als je tussen de Mex. en de USA moet kiezen. Wat betreft de JAP. weet ik dat Fender Japan een opzich staand bedrijf was los van de USA maar dat ze op een gegeven moment zulke goede kopieen maakten dat USA het bedrijf heeft opgekocht en de productie later heeft stil gelegd. Je kunt nu ook voor zover als ik het weet geen nieuwe JAP. meer kopen alleen maar 2e hands, tenzij als het gaat om de Fender Tele Paisley en Blue Flower

Bouke
16 augustus 2002, 20:49
Hey,

Ik heb eeb Japanse Fender. Zelf uitgezocht na het spelen op een groot aantal nieuwe en gebruikte Fenders, mex'en, usa's en jap's. Het werd dus een Japanse, tweedehans '70 reissue strat, flets geel, maple nek, jumbo frets. Dit vond ik een van de beste gitaren waar ik op heb gespeeld. Jammer dat ze niet meer nieuwe meer maken, anders kocht ik er nog 1! :smile:

Succes

Bouke

Gewoon zoveel mogelijk gitaren proberen

Qtron
21 augustus 2002, 14:31
ik heb een american standard stratocaster en een japanse 50's telecaster. ik ben over allebei tevreden.

de verschillen:
de body van de tele is van basswood. de strat is van maple. heeft dus een andere klank. de lak van de strat is veeeel sterker dan van mijn tele. de elementen van de strat zijn beter en de rest van de hardware eigenlijk ook. logische verschillen want de strat was 2x zo duur als mijn tele.

maaarrrr... ik speel veel liever op mijn japanse tele, ik weet niet waarom, is gewoon een lekkere gitaar. ik wil nog wel de elementen vervangen op termijn.

kortom: probeer ze allebei uit ik en kies degene die het best bij je past.

ginne
21 augustus 2002, 14:44
Ik heb een Japanse Strat 1985 en ik doe hem voor geen goud weg. Heb hem (m/v) vergeleken met Amerikanen (ook uit de Custom Shop)en hij is net zo goed. Omdat ik sinds enige tijd in een rockgroep zit zet ik er wel nog Seymour Duncans in.

dml
21 augustus 2002, 15:49
Types uit beide landen proberen. Van japanners kun je stellen dat de kwaliteit konstant is want hij komt gewoon uit de fabriek rollen. Van amerikanen is dat nog maar de vraag. Als een bouwer slecht heeft geslapen dan zul je dat ws merken aan de gitaar in kwestie. Zelf heb ik een Mexicaan gehad en deze voor aanschaf vergeleken met alle Fender strat's in de winkel, dus ook USA, Japan, Korea, Indonesie. Maar de Mex kwam er voor mij als beste uit. Wel heb ik direct alle electronica vervangen door made in USA, Seymour Duncan's in gezet, maar al deze uitgaven wogen nog niet op tegen een USA Strat. En ik had de Mexicaan precies zoals ik 'm wilde hebben, qua elementen.

Arbz
26 augustus 2002, 21:33
Winkel instappen en gitaren proberen!

Op papier en in theorie is het mijns inziens allemaal gelul van een dronken aarbei - belangrijkste is hoe hij voelt, speelt, klinkt etc. Enige manier om daar achter te komen is door het te doen.

Heel waarschijnlijk zal je de winkel uitstappen met een USA, maar er zitten ook hele fijne Japjes (en soms ook Mexjes) tussen.

Succes

TheLizard
27 augustus 2002, 12:53
Wat heel belangrijk is is om de gitaar goed tegen je aan te drukken en een open accoord te spelen. Je voelt dan hoe de gitaar resoneert. Dit is eigenlijk het belangrijkste, de electronica maakt dan niet zo veel uit, die kun je dan altijd nog aanpassen aan je eigen wensen. Als de basis (de constructie) maar goed is. Je komt goede en slechte Stratocasters tegen uit zowel Amerika, Mexico en Japan.
Laat even weten welke het nou geworden is!

doncker
27 augustus 2002, 18:47
ik heb een nieuwe mex strat gekocht voor 375 euro en ik vind hem zalig spelen . Dus een mega gitaar voor een mega prijs

Anders Destium
27 augustus 2002, 18:52
Gefeliciteerd :smile:

VHsologitarist
20 februari 2003, 12:29
kort en krachtig:
Je kan beter de originele hebben (USA) dan ben je verzekerd van een goede fender en geen replika!!
Greetz
VH

Rutger
20 februari 2003, 13:02
vraagje:

Ik heb gehoord dat Japan een tijdje Fender USA heeft evenaard en zelfs overtroffen. In welke periode was dat? Dat wil ik graag weten omdat ik op jacht ben naar een goede 2dehands Fender Tele.

Bobsterke
20 februari 2003, 13:12
Op 2003-02-20 12:29, schreef VHsologitarist:
kort en krachtig:
Je kan beter de originele hebben (USA) dan ben je verzekerd van een goede fender en geen replika!!
Greetz
VH



Ben ik het niet zo mee eens. Ik heb een Fender Strat USA )standard) en een Fender Strat Jap 52 Reissue.
Moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen beide gitaren. De afwerking is van beide erg goed. Ik heb alleen alle electronica in de jap laten vervangen. Elementen door texas specials en alle potmeters en bekabeling door een iets betere variant.

Het fabeltje dat de USA beter is dan zijn japanse of mexicaanse variant is echt grote onzin. Iedere gitaar is weer verschillend. Bij Dijkmans muziek in Breda (mijn vaste adres) werd mij vertelt dat Fender USA er de afgelopen jaren een beetje met de pet naar gegooid heeft. De kwaliteit van de afgelopen jaren was stukken minder. Moet zeggen dat de nieuwe strats weer stukken beter zijn, maar das ook wel weer te merken aan de prijs. Kolere vroeger kocht je voor 1250 gulden nog een standaard USA strat. Maak er nu mara bijna euro van!!!

Bobsterke
20 februari 2003, 13:14
Die periode was ongeveer van 1998 tot 2001. Zo ongeveer dan; kan er ook naast zitten; maar dit is wat mij is verteld.

Neals
20 februari 2003, 13:40
Ik vond die mexicanen nou ook niet weer zo slecht.... standard USA is natuurlijk beter, maar zelf zou ik gaan voor de mex.

VHsologitarist
20 februari 2003, 14:22
smaken verschillen gelukkig

Plectrum
20 februari 2003, 18:00
Ik heb mijn strat made in japan al bijna twintig jaar. Het enige wat ik heb veranderd zijn: tremolo verwisseld(was waardeloos) andere stemmechanieken met snellocks en wat gerommeld met elementen. De basis van deze gitaar is geweldig. Een maatje van mij heeft een USA strat, maar die speelt lang niet zo lekker als die van mij, eheheh. Maar ja, smaken verschillen natuurlijk. En er zijn altijd gasten die zeggen dat alleen de USA strats goed zijn...bull shit dus. En de strat samen met mijn Mesa-set is super!!!

treblemaster
20 februari 2003, 21:19
Ik heb zelf een MIJ (japanse dus)50's reissue Telecaster. Ik heb 'm eerlijk gezegd gekocht omdat ie goedkoop (relatief dan) was, er mooi uitzag (gelakt houd en vintage roze, heheh) en erg goed klonk (zowel versterkt als onversterkt). DE paar andere telecasters die ik heb geprobeerd klonken onversterkt een stuk minder (blikkeriger en minder sustain). M'n telecaster ontstemd nauwelijks en speelt super (in vergelijking met m'n epiphone LP)

Qtron, weet jij toevallig wat er van brug element in de telecaster zit??? Zit er zo'n metalen plaat aan de onderkant? (aangezien ik denk dat we een vergelijkbare gitaar hebben)

sash
21 februari 2003, 00:46
Ik vind Japanse Fenders minstens net zo goed als de USA's, zo niet beter. Fender heeft de fabriek in Japan tenslotte gesloten, omdat de modellen beter werden dan de USA's en ook nog eens goedkoper waren.

sneakypete
7 april 2003, 15:04
Er wordt wel veel onzin verkocht over Japanse Fenders, dat Fender de fabriek heeft gesloten, dat Squier goed was totdat Fender het overnam en meer van die bullshit. Japanse Fenders worden gemaakt in de Fuji Gen Gakki-fabriek. In ieder geval wat Telecasters betreft, gebeurt dit vanaf ongeveer maart/april 1982. Uit die periode dateren prima gitaren die niet onderdoen en soms beter zijn dan Amerikanen, zeker uit die tijd (JV en SQ series). Zelf heb ik een Fender (Squier) Tele 52 RI uit juni 1982 en die doe ik nooit meer weg. Klinkt beter dan een dure 52 RI uit de VS van nu. Die dingen beginnen ook behoorlijk wat waard te worden. Squier was als merknaam sinds 1965 eigendom van Fender. In 1982 hebben ze die van stal gehaald voor hun Japanse producten. Inmiddels komen Squiers alleen nog uit China, Korea etc., maar dit terzijde.
Ook nu maakt Fender Japan nog prima gitaren, vrijwel uitsluitend voor de Aziatische markt. Af en toe worden er een paar naar Europa verscheept. Vorig jaar heb ik een Jap. Fender Jazzmaster ('crafted in Japan') nieuw aangeschaft, echt een prima ding, ca. 900 euro. Nu vind je ze niet meer in de winkel en ik begreep dat er veel naar gevraagd wordt. Het belangrijkste is uiteindelijk hoe je een gitaar klinkt (versterkt en onversterkt) en voelt. Laat je niet foppen door allerlei onzin. En als hij onversterkt niet lekker klinkt, dan kun je er dure elementen ingooien wat je wilt, het wordt toch niks. Tot zover de preek van de week.

e!
7 juni 2006, 12:37
Ik bezit sinds enige tijd een Blue Flower strat uit Japan: klasse! Ook ik probeerde vele gitaren (bij Music Store (http://www.musicstore.de/) in Köln overigens) waaronder USA Strats variërend van € 600,- tot € 1700,- en de Jap klonk veruit het beste.

In de regel zijn de potmetertjes en switches uit USA van betere kwaliteit, maar dus niet bij een Highway Strat voor € 600,-. Een USA Strat voor € 600,- klinkt bagger en speelt bagger, omdat 'ie bagger is gebouwd! Wat wil je voor dat geld?

Kijk naar de bouw, voel hoe 'ie speelt en luister hoe 'ie klinkt! Probeer veel gitaren en vergelijk. Dan kom je d'r wel achter

MichaelSS
7 juni 2006, 12:44
voor 600 euro heb je vaak fenders van 2005.
En een highway 1... Ik vind ze niks.

Ben heel erg tevreden met mijn USA strat uit 94.

Opzich vind ik alle fender wel goed. Jap/Usa/Mex, ach het maakt mekaar naar mijn ervaring niet zoveel.

Maja je betaalt natuurlijk voor "Made in USA", en natuurlijk merk je het verschil wel tussen deze 3 gitaren, maar op een mex en jap valt ook prima te spelen.