PDA

View Full Version : Meer respons van de presence



Franc
6 mei 2005, 18:09
Heren, dames ook,

Ik heb in mijn 100Watter met 1959 eindtrap de bekende Presence schakeling zitten:

http://www.vernetamps.com/pics/presence.jpg

Ik vind alleen dat ie erg weinig doet... Alleen op standje 10 hoor je wat gebeuren en eigenlijk is dat alleen maar herrie toevoegen :D

Nou vraag ik me af waar ik mee kan experimenteren om wat meer respons te krijgen als ik aan de presence draai.

Verschil met Marshall is wel dat mijn OT alleen 8ohm heeft en de terugkoppeling komt dus van 8ohm ipv 16 (wel met een 100k weerstand).

Als ik die weerstandswaarde verlaag breng ik de terugkoppeling wat meer op Marshall niveau maar gaat mijn Presence daar ook beter van reageren, of moet ik dan juist de pot aanpassen (of iets anders?).

Ik wil niet te veel aan het karakter van de amp veranderen.
Ook snap ik dat ik gewoon wat kan gaan veranderen, maar ik wil graag bij voorbaat kunnen beredeneren wat ik zal doen.

mathe
6 mei 2005, 19:39
Franc, als je de weerstands waarde van de terugkoppelweerstand verlaagt (b.v. van 100k naar 47k) wordt de werking van de presence regelaar groter.
Met die 100k vanaf de 8 Ohm tap zal hij overstuurd wel lekker rauw klinken trouwens :P

Groeten,
Marc

Negative K3 fan
6 mei 2005, 20:15
100 ohm van de 16 ohm tap, dat betekent volgens mij 50 ohm van de 8 ohm tap.

ik vind normaal gesproken de welbekende presence knoppen behoorlijk goed werken, misschien dat dit bij jou wel werkt.

Franc
6 mei 2005, 20:42
Met die 100k vanaf de 8 Ohm tap zal hij overstuurd wel lekker rauw klinken trouwens :P

Groeten,
Marc

Ja dat kun je wel zeggen :-D :-D
'1959SLP' Kan daar van meepraten :wink:

En eigenlijk wil ik dat er wel inhouden.....als ik die terugkoppelweerstand verlaag raak ik dat kwijt...maar misschien toch maar eens proberen dan.

Mijn dank.

Franc.

mathe
6 mei 2005, 21:14
En eigenlijk wil ik dat er wel inhouden.....als ik die terugkoppelweerstand verlaag raak ik dat kwijt...maar misschien toch maar eens proberen dan.
Tja, het is in dit geval het één of het ander ben ik bang.

Marc

Franc
6 mei 2005, 21:24
Zit zo te denken....

Is het dan niet leuker om juist van de terugkoppelweerstand een control te maken?

Bijvoorbeeld een 47k weerstand met een 50k pot in serie zodat ik kan regelen tussen 'Marshall' terugkoppeling en 'Vernet';) terugkoppeling?

Dan vervang ik de huidige presence pot door alleen de condensator...

Idee?

Dit is ze trouwens :-D

http://www.vernetamps.com/pics/Vernet_100.jpg

Negative K3 fan
7 mei 2005, 01:21
het is een idee, maar ik heb van een aantal zelfbouwers gehoord/gelezen dat als ze een regelbare tergenkoppelweerstand (scrabble?) gebruiken, dat ze die knop meestal op 1 positie laten staan die het beste klinkt in alle omstandigheden. Dan vervalt het nut om hem regelbaar te maken.

just a note of caution...

H.Manback
9 mei 2005, 15:59
Kan natuurlijk ook gewoon een trimpot gebruiken dan. Kan je het altijd nog veranderen, alleen zit ie niet de hele tijd voor jan lul tussen de andere knoppen :).