PDA

View Full Version : Goed geïntoneerd en nog vals



gerjo1980
6 mei 2005, 11:24
Ik heb mijn gitaar opnieuw afgesteld toen ik met een dikker setje ging spelen. Van 0.09 naar 0.11.

Elke snaar is zowel open zuiver als met een flagolet op de 12e toets.

Helaas is mijn gitaar tussen deze twee posities niet over zuiver.

Mijn vragen aan jullie zijn:
1. Ik heb toch goed geïntoneerd?
2. Zo ja, hoe kan mijn gitaar alsnog vals zijn?
3. Zo ja, hoe kan ik dit verhelpen.

Ik speel trouwens op een ESP Ltd. Viper 301 (dus niet echt een budgetgitaartje)

gerjo1980
6 mei 2005, 11:26
:-D

Diedo
6 mei 2005, 12:02
je gitaar is goed geintoneerd als de flageolet boven de 12e fret en de 12e fret gewoon aangeslagen hetzelfde klinkt.
ik denk dat dat je probleem is :)

BramVersteeg
6 mei 2005, 12:24
je gitaar is goed geintoneerd als de flageolet boven de 12e fret en de 12e fret gewoon aangeslagen hetzelfde klinkt.
ik denk dat dat je probleem is :)

:D +1,

pol
6 mei 2005, 18:48
ja, je hebt het niet helemaal begrepen denk ik :)
die flageolet klinkt altijd zuiver als de snaar gestemd is, dat is gewoon de referentie en je moet je gitaar fretten op de 12de fret en de intonatie zo afstallen dat die noot ook zuiver is;

SBloke
6 mei 2005, 18:51
Oftuwel, zoek iemand die een stroboscooptuner heeft of iemand die een osciliscoop thuis heeft staan en ga intoneren :lol: :lol:

Goed afstellen is verdomde lastig tenzij je een absoluut gehoor hebt... of de juiste gevoelige apperatuur.

Veel succes ermee

GuitarMaster
6 mei 2005, 19:00
ik doe het voor extra zekerheid altijd op de 12+19e fret.

SBloke
6 mei 2005, 19:14
Leg uit??? :???:

Die methode ken ik niet...... :oops:

bert k
6 mei 2005, 19:57
Werkt precies als 12e fret. Flageolet aanslaan en controleren met de gefrette noot. Zit veel hoger, dus luistert nog nauwer.

En als je het verkeerd begrepen hebt en je vergelijkt de 12 flageolet met de losse snaar... dan helpt een dure stroboscooptuner natuurlijk niks :-D Die geeft gewoon twee keer OK...

RS-Rik
6 mei 2005, 19:58
1 ja loopt naar een winkel

2 je legt de gitaar op de toonbank

3 je zegt "kunt u deze gitaar voor me afstellen"

4 ja beantwoord eventuele vragen van de verkoper naar wens

5 je vraagt hoeveel het ongeveer kan kosten

6 je loopt de winkel uit

7 weekje later issie klaar.

pimmetje
6 mei 2005, 20:19
Wegbrengen zou ik niet doen.... da's geld wegsmijten en er niets van leren :D.

Vooral omdat 't nu echt alleen om intoneren gaat, is wegbrengen echt zonde van 't geld. Dan betaal je zo'n zaak waarschijnlijk 40 euro voor een (onnodig) nieuw setje snaren en iets wat je zelf voortaan in pakweg 5 minuten kan als je 't eenmaal 2x goed hebt gedaan.

Overigens vind ik 't ook nooit onhandig om zelf te leren hoe je je gitaar kan/moet afstellen... dus ook als 't verder gaat dan alleen intoneren. Dan kan je je gitaar tenminste afstellen zoals JIJ het fijn vind spelen en klinken. Je kan ook wat makkelijker experimenteren met bijvoorbeeld verschillende snaardiktes en actions. Zo'n winkel levert vrijwel altijd gewoon standaard-werk... zelf kan je maatwerk leveren.

Op dit forum staat al genoeg info over afstellen en ook nog een berg links met nog meer info. Daarbij kan je altijd nog vragen. Velen hier stellen zelf al tijden naar tevredenheid hun planken af.