PDA

View Full Version : tremolo vraagjes



Pee
14 augustus 2002, 18:22
- bij een normaal tremolo (van een strat), kan ik daaarmee de snaarspanning verminderen EN verhogen? of enkel verminderen en het verhogen is voor een floyd rose?

- wat is het voordeel van op een rechtshandige strat een linkshandige tremolo te bevestigen. SRV deed dit ook zeker?

- een tremolo vastzetten, kan ik er dan nog iets me doen, of helemaal niets?

Soulman
14 augustus 2002, 19:07
Op 2002-08-14 18:22, schreef Pee:
- bij een normaal tremolo (van een strat), kan ik daaarmee de snaarspanning verminderen EN verhogen? of enkel verminderen en het verhogen is voor een floyd rose?

Bij een standaard strat kun je omhoog en omlaag

- wat is het voordeel van op een rechtshandige strat een linkshandige tremolo te bevestigen. SRV deed dit ook zeker?

Niets, begin jaren 80 was de originele stuk. De plaatselijke muziekzaak had geen andere. Stevie vond het wel cool, leek op z'n held Jimi Hendrix

- een tremolo vastzetten, kan ik er dan nog iets me doen, of helemaal niets?

Wanneet je hem vastzet, zoals bv Clapton met een stuk hout dan doet 'ie nix meer.
Er zijn ook dingetjes verkrijgbaar om hem stabieler te maken (tremshot of zoiets)
Ik heb 'm zelf vlak tegen de body geschroefd en gebruik 5 veren(net als SRV)zo blijft 'ie op stemming bij evt. snaar breken en kun je'm in benedenwaartse richting gebruiken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-08-14 19:09 ]</font>

Pee
14 augustus 2002, 19:12
als je bij een standaard strat omhoog en omlaag kunt (dus ook benden eigenlijk), wat kan je dan meer met een floyd rose?

ik dacht dat je bij eeen standaard trem enkel naar omlaag kon en met een floyd naar omlaag en omhoog.


maar van die linkshandige trem op een rechtshandige. Had Sash (van dit forum) dat ook niet?

Soulman
14 augustus 2002, 19:19
Ik ben geen floyd rose expert, maar dit zijn locking tremolo's. De snaren zitten vast bij de kam (=stabieler)en je kunt bijstemmen op de tremolo. Verder kun je diepere duikvluchten maken.

Pee
14 augustus 2002, 19:20
en dat stabieler maken, helpt dit ook bij een trem van een standaard squier strat? Ik heb trouwens nog een vraagje over die squier. Onstemt die vlug of niet? (wel de standaard, niet de affinity)

DAVID01
15 augustus 2002, 10:38
Ik heb zelf een standard strat, en ik moet zeggen
dat het me 100 % mee valt.
In ieder geval stukken beter dan er menigmaal in dit forum wordt beweert.

maarten
15 augustus 2002, 11:16
wat soulman zegt klopt. op de tremolo van een strat kun je een beetje de toon verhogen of verlagen, bovendien is de gitaar snel vals als je dat vaak doet. een floyd rose (t beste de lo pro edge van ibanez) is veel stabieler en het is een zwevend systeem zodat je zoalsgezegd ipv een halve toon wel twee tonen kunt uitwijken omhoog en omlaag. Doordat de snaar aan de brug vastgeschroefd zit in combinatie met een toplok systeem of lockingtuners kun je de gitaar bij wijze van spreke aan de tremoloarm laten hangen en hij gaat nog niet vals..