PDA

View Full Version : ENGL 570



Pieuw
6 mei 2005, 03:37
Heeft iemand ervaring met de ENGL 570 Tube Preamp? De handleiding heb ik inmiddels doorgelezen. Al met al behoorlijk indrukwekkend.

Het is de bedoeling hier een TC G-Major in te loopen en vervolgens rechtstreeks het mengpanneel in te prikken.

Ik gebruik nu een Koch Powertone, deze prik ik in een Koch Loadbox II en dan het mengpaneel in (geen speakerkast). Omdat dat allemaal losse zooi is en niet 19" is het mij teveel gesleep, dus ik zoek een compactere oplossing. Een Line6 vind ik niet overtuigend, vandaar dat ik een soort 19" variatie op de Powertone zoek.

Marcellus
6 mei 2005, 18:31
leuk om te horen dat je interesse hebt in de E570.
Het is een te gekke pre-amp. Je kunt er zo min of meer alle geluiden uit halen die je maar nodig hebt als gitarist. Het enige nadeel is dat er helemaal geen reverb op zit. Voor de rest zijn alle kanalen zeer goed te gebruiken en goed in te stellen. Je zult dus even moeten kijken of je nog wat geld over hebt voor effecten en een midipedaal want anders wordt het wel redelijk lastig om hem live te gebruiken.

En het is een buizenbak natuurlijk. Het echte pure geluid gaat wat mij betreft altijd wel boven het digitale. Maarja er is wel een prijskaartje aan.

Ik heb overigens ook een g-major in de loop en het geluid is magistraal. Gewoonweg te gek voor woorden. Maare je moet wel even kijken hoe het over een PA systeem klingt. Want daar heb ik geen ervaring mee.

Groeten

Marcellus
6 mei 2005, 18:32
leuk om te horen dat je interesse hebt in de E570.
Het is een te gekke pre-amp. Je kunt er zo min of meer alle geluiden uit halen die je maar nodig hebt als gitarist. Het enige nadeel is dat er helemaal geen reverb op zit. Voor de rest zijn alle kanalen zeer goed te gebruiken en goed in te stellen. Je zult dus even moeten kijken of je nog wat geld over hebt voor effecten en een midipedaal want anders wordt het wel redelijk lastig om hem live te gebruiken.

En het is een buizenbak natuurlijk. Het echte pure geluid gaat wat mij betreft altijd wel boven het digitale. Maarja er is wel een prijskaartje aan.

Ik heb overigens ook een g-major in de loop en het geluid is magistraal. Gewoonweg te gek voor woorden. Maare je moet wel even kijken hoe het over een PA systeem klingt. Want daar heb ik geen ervaring mee.

Groeten

Marcellus
6 mei 2005, 18:32
leuk om te horen dat je interesse hebt in de E570.
Het is een te gekke pre-amp. Je kunt er zo min of meer alle geluiden uit halen die je maar nodig hebt als gitarist. Het enige nadeel is dat er helemaal geen reverb op zit. Voor de rest zijn alle kanalen zeer goed te gebruiken en goed in te stellen. Je zult dus even moeten kijken of je nog wat geld over hebt voor effecten en een midipedaal want anders wordt het wel redelijk lastig om hem live te gebruiken.

En het is een buizenbak natuurlijk. Het echte pure geluid gaat wat mij betreft altijd wel boven het digitale. Maarja er is wel een prijskaartje aan.

Ik heb overigens ook een g-major in de loop en het geluid is magistraal. Gewoonweg te gek voor woorden. Maare je moet wel even kijken hoe het over een PA systeem klingt. Want daar heb ik geen ervaring mee.

Groeten

Marcellus
6 mei 2005, 18:33
leuk om te horen dat je interesse hebt in de E570.
Het is een te gekke pre-amp. Je kunt er zo min of meer alle geluiden uit halen die je maar nodig hebt als gitarist. Het enige nadeel is dat er helemaal geen reverb op zit. Voor de rest zijn alle kanalen zeer goed te gebruiken en goed in te stellen. Je zult dus even moeten kijken of je nog wat geld over hebt voor effecten en een midipedaal want anders wordt het wel redelijk lastig om hem live te gebruiken.

En het is een buizenbak natuurlijk. Het echte pure geluid gaat wat mij betreft altijd wel boven het digitale. Maarja er is wel een prijskaartje aan.

Ik heb overigens ook een g-major in de loop en het geluid is magistraal. Gewoonweg te gek voor woorden. Maare je moet wel even kijken hoe het over een PA systeem klingt. Want daar heb ik geen ervaring mee.

Groeten

vinni
6 mei 2005, 19:08
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=43420&highlight=vinni+e530

:-D

Vinni

Pieuw
7 mei 2005, 19:58
Marcellus, heeft je <enter> gehapert? :lol:

Het was ook idd de bedoeling hem te gebruiken met een Behringer FCB1010 en een TC Electronic G-Major. Ik heb liever geen ingebouwde galm, dat geld kan een versterkerfabrikant m.i. beter uitgeven aan betere onderdelen of een extra feature of gewoon om de prijs te drukken. Doe mij maar een goede externe galm. Leuk om te horen dat jij veel plezier beleeft aan de 570.

Bedankt voor de link, Vinni. Wat is een GRX-4? Het klinkt op zich niet oninteressant om 2x een 530 te kopen. Ik heb al met die gedachte gespeeld. Een noise gate of expander heb ik al in de 01v96 waar ie rechtstreeks in gaat. Een expander vind ik doorgaans wat subtieler.

Ik ga ze zelf ook nog uitproberen, maar kon nergens een recensie vinden. Bij Musik Produktiv in Ibbenbüren zag ik ze ze allebei demo-klaar, maar ik had toen geen tijd meer :(

Marcellus
7 mei 2005, 21:29
Pak nu maar de E 570. Dan kun je tenminste alle kanalen goed gebruiken en niet een of twee kanalen al meteen afschrijven. Overigens heeft de e 570 ook stereo XLR outs waarmee je mega goed kunt opnemen. Het is zonder de noisegate ook een heel rustige voorversterker. En hij heeft 4 voorbuisjes. 8-) :lol:

Het enige nadeeltje dat de e570 inderdaad heeft is dat je een klikken hoort als je van de lead naar de clean overschakeld, maar dat is te overzien.
Het gaat immers om de algemene functie van het apparaat en niet om het uitzien. En die is in mijn ogen gewoon beter als de e530. Maarja het is maar een mening. Overtuigd? :razz: :lol:

En ja mijn enter toets is kapot............... :P

lennartengel
7 mei 2005, 22:30
Hoi, ik zit zelf ook al een tijdje te twijfelen of ik mijn huidige pre-amp niet kan gaan vervangen door een 570. Maar ik heb nog wel wat vragen... Nu er toch een topic over is:

Wat is nou de Engl sound? En in dit geval die van de 570. Ik ga hem dan aansluiten op een Boogie 50/50 (6l6). Ik heb nu een mesa formula pre, en ben tevreden over m'n clean sound, maar het crunch kanaal vind ik niet strak genoeg in het laag. Het solo kanaal is idem. Hoe is dit met Engl?

Die "klik" of "plop" bij het schakelen, is die mechanisch of wordt dat ook in het signaal uitverserkt?

Is het makkelijk om met de gedeelde equalizers toch verschillende sounds te maken? En is dat dan op een willekeurige preset plek op te slaan?

Nou, zo maar ff...

Pieuw
8 mei 2005, 04:28
Marcellus, jij bent echt enthousiast over die E570. Aandelen bij ENGL? :D

Wat gebruik jij als midipedaal? Een setje E530 of E570 + TC G-major lijkt me goed te controleren met een Behringer FCB1010.

De handleiding zegt dat je met een footcontroller die controller7 uitzendt, de preamp kunt muten. Dat is leuk, maar liever beheers ik het totaalvolume. Dat kan wel met de E580, maar dat gaat me echt te ver (ca. €2500,00). Je kan natuurlijk ook kiezen het returnvolume van de TC te controleren. Hoe doe jij dat?

Het wordt idd hoog tijd dat ik hem zelf uitprobeer. Klikt ie ook bij de overschakelingen clean<->crunch of crunch<->lead?

Die XLR-outs zijn perfect. Dat was mede een reden om die ENGLs te onderzoeken. Als alles is wat het lijkt, komt Sinterklaas dit jaar wat vroeger! :-D

Marcellus
8 mei 2005, 16:29
Ik gebruik ook het behringer midipedaal. Is zeer gemakkelijk in het instellen enzo. Ik heb het eigenlijk niet zo met volumecontrols op een pedaal. Doe ik met de knop op de gitaar. En als je humbuckers hebt krijg je ook bijna geen last van toonsuck als je het volume op die manier een beetje terugschroeft. :-?

Ik denk dat het in jouw geval gewoon het beste is om het returnsignaal te muten. Want als ik mjn major op bypass zet komt geen hij geen kick meer van zich. Dus kun je denk ik het volume het beste op de g-major controleren en zodoende controleer je het ook op de preamp. :P

Wat de E580 betreft vind ik het ook een beetje overdreven om te kopen omdat men met beiden de dicht in de buurt komt bij elkaar kwa geluid. Ze werken beiden met 4 buisjes hetgeen ze minder luidruchtig maakt. De gain wordt namelijk verdeeld over de buizen en heft elkaar op die manier een beetje op.

De E570 klikt bij het schakelen met een zwaardere gain instelling naar kanalen met imindere gain instellingen. Ik heb echter gemerkt dat bij hardere volumes het klikken niet mee wordt versterkt.
Dit klikken komt overigens ook voor bij TSL marshall en de Rectifier van mesa voor. Dus bij de heads en enkele voorversterkers die met potmeters werken. Een marshall JMP-1 heeft daar helemaal geen last van. Maarja die is weer luidruchtiger kwa noise die ie produceert.
(2buizen en transistor in de clean kanalen) En marshall is niet mijn dingetje. :wink:

Het is grappig dat vele gitaristen het helemaal niet opvalt dat veel versterkers llast hebben van die klik bij het schakelen van lead naar clean of zwaardere overdrive naar clean.

Hey lennertENGL. Bij engl E570 zijn gewoon alle kanalen goed. maarja dat is ook weer een kwestie van smaak. Ik vind de engl sound meer gedefineerd dan de mesa sound. Maar dat is persoonlijk he.
De 50/50 van mesa is een mogelijkheid maar ook daar moet je van houden.
Zelf maar een uitproberen maar ik moet gewoon zeggen dat alle kanalen goed in te stellen zijn met de EQ sectie. In feite moet je 4 kanalen goed instellen en dan vervolgens mee werken. Je kunt dus niet elke preset helemaal appart instellen. Dus geen 128 verschillende eq settings bijvoorbeeld. Maar de 4 kanalen zijn meer dan genoeg omdat je nog tal van modes hebt op de pre-amp waarmee je de sound kan beinvloeden. Overigens zijn de lead kanalen niet meteen hi-gain zodat je ze ook nog een kunt gebruiken als ritme kanalen. Ik verzeker je dat je meer echt niet nodig zult hebben. :lol: :lol:

vinni
9 mei 2005, 12:26
Het enige nadeeltje dat de e570 inderdaad heeft is dat je een klikken hoort als je van de lead naar de clean overschakeld, maar dat is te overzien.

Dat klikken is te verhelpen....Het betreft een te groot voltageverschil in de relays....Ik hoorde het 't best als ik met midi switchte.
ENGL geeft het niet toe, maar dr zit hier een kleine fout.

En de ENGL 570 krijgt inderdaad steeds meer mijn intresse. Heb dan wel voor de E530 gekozen....maar het clean en crunch van de E570 is erg aanlokkelijk.

Vinni

Marcellus
9 mei 2005, 17:29
Hey Vinni,
het is te gek om te horen dat het klikken te verhelpen is, want dan kan ik ook schakelen tijdens de opnames.
Maar hoe en waar kan ik dat laten maken Vinni?
Of is het zo gemakkelijk dat het zelf even gedaan kan worden?

De E530 is ook mooi, maar uiteindelijk wil toch iedereen apparaten waar men 100% tevreden mee is en met dus alle kanalen. Daarom had ik besloten een half jaar zonder versterker te zitten en zodoende intensief te sparen voor de pre-amp E570. Dus misschien nog eens testen met een eindversterker met 6L6GC buizen erin......... :P :wink:

Pieuw
27 mei 2005, 16:19
Guys,

Vorige week vrijdag ben ik bij Musik Produktiv geweest waar ik de 530 en de 570 heb uitgeprobeerd. Ik vind de 530 wel goed, maar lang niet zo lekker als de 570. Condities daar: zonder effecten, een ENGL eindtrap en boxen waarvan ik het merk niet kon ontdekken, Mexicaanse Fender Strat, ipv mijn eigen 1991 USA.

Als ik het geluid van de 570 moet typeren, denk ik in termen van vloeibaar, smeuig, weelderig, gedefiniëerd, transparant. Het lijkt alsof het in de mix, buiten het juiste volume, geen EQ, of wat dan ook behoeft. De knopjes Classic/Modern, MLP, Bright, Ultra Bright allemaal erg leuk om mee te spelen. Het doet ook echt wat met je geluid. Zeker bij rechtstreeks inprikken is MLP een winst. Het wekt echt de indruk dat je een 4x12" kast met low damping aan het werk hebt.

Je raadt het al: ik heb de 570 gekocht en de TC G-major en Behringer FCB-1010. De G-major zit simpel in de loop van de 570. Ik prik de balanced outs van de 570 rechtstreeks in een Yamaha 01v96 en over mijn Audix HRM-2 studio monitors klinkt ie te gek. Ook het signaal op mijn Sennheiser IE-3 oortjes mag er wezen. Wat me ook enorm meeviel is de geringe ruis op de leadkanalen.

Zeker met de TC G-major erbij is het helemaal feest. Zoals je zei Marcellus! Ik kan het iedereen aanraden qua combi. Het enige is, dat je je de tijd moet gunnen om de FCB-1010 onder de knie te krijgen. De besturing met de FCB-1010 heeft nogal wat voeten in aarde. Makkelijk vind ik het niet :-( Afgelopen woensdag heb ik hierbij mijn eerste succesjes geboekt. De eerste opzet is alles met de FCB-1010 te doen om het zo compact mogelijk te houden. Ik sluit niet uit dat ik ooit nog een ENGL voetschakelaar erbij neem voor het gemak, maar eerder nog zou ik wellicht kiezen voor een uitgebreider MIDI-pedaal.

De opzet is dat de relais-switches van de FCB-1010 de kanalen op de ENGL kiezen en de rest van de knoppen bedient de TC-Major in een soort stompbox setup. Het klikken waar jullie het over hebben is bij mij niet audio. Ik hoor wel de relais in de ENGL klikken, maar zie de meters op de 01v96 niet uitslaan. Als je rechtstreeks inprikt, kun je volgens mij bij opnames schaamteloos schakelen. Nu doe ik dat bij voorkeur niet in een opname, maar het kan.

De 530 is wel een leuke preamp als je verslingerd bent aan je vintage buizenbak zonder gain kanaal. Dan heb je een betaalbaar, handelbaar (1HE) en uitgebreid gain kanaal en een effectloop van goede kwaliteit. Beter dan elk distortionpedaal! Bovendien tast je de originaliteit van je versterker niet aan.

Vinnie, succes met het sparen. Je zult het de moeite waard vinden. 2x 530 < 570, helaas.

Marcellus
27 mei 2005, 18:13
Hey Pieuw,
het is te gek om te horen dat je schijnbaar ook opnames maakt met een Yamaha apparaat. Ik deed dat altijd met een AW16G. Kun je een een opname van de E570 sturen ofzo. Ben reuze benieuwd. Ik heb mijn opnameapparaat namelijk verkocht en ik zou wel eens willen weten hoe een E570 zonder eindversterker klingt en hoe je het beste opname resultaat krijgt met alleen de Pre-amp. :)

Veel Plezier nog met de E570..................Het ding is gewoon te gek.

Geronimo
27 mei 2005, 18:46
Hey Vinni,
het is te gek om te horen dat het klikken te verhelpen is, want dan kan ik ook schakelen tijdens de opnames.
Maar hoe en waar kan ik dat laten maken Vinni?
Of is het zo gemakkelijk dat het zelf even gedaan kan worden?

De E530 is ook mooi, maar uiteindelijk wil toch iedereen apparaten waar men 100% tevreden mee is en met dus alle kanalen. Daarom had ik besloten een half jaar zonder versterker te zitten en zodoende intensief te sparen voor de pre-amp E570. Dus misschien nog eens testen met een eindversterker met 6L6GC buizen erin......... :P :wink:

Mijn slo-kloon klikte ook, en die versterkte het wel mee, dus als ie hard stond werden die plopjes keiharde knallen. Wat natuurlijk niet goed is. In de 5150 (die uit zichzelf ook klikt door het gebruik van relaitjes) zit een klein schakelingetje die ervoor zorgt dat op het moment van omschakelen de versterker een milliseconde wordt gemute. Dat heb ik in mijn slo gebouwd en het werkt perfect. Misschien kan je het in je preamp bouwen. Ik weet alleen niet zeker of het bij jou werkt want je hebt er wel een plusmin voeding voor nodig. Maar misschien is het zo aan te passen dat het ook bij jou werkt.

Geronimo
27 mei 2005, 18:52
Hier kan je het zien, het schakelingetje staat op de laatste pagina helemaal onderaan, met de J174 fet.

https://schematicheavencom.secure.powweb.com/newamps/peavey_evh5150.pdf

vinni
27 mei 2005, 22:25
Hee Pieuw....
Gefeliciteerd met de E570.....tja....what can I say....
Waanzinnige bak. Clean en crunch vond ik meesterlijk.
Gain/higain....wat te hifi-achtig.....niet rauw genoeg.
Hmm.....De E530 vind ik wat meer in-your-face.....
Maar zoals gezegd....de E570 vind ik steeds aantrekkelijker worden.
Ik heb nu ook iemand gevonden die de EQ van de E570 kan aanpassen.
Zo kan ik wellicht de voor mij belangrijke frequenties toch aanpassen.
ach.....Ben blut.....dus effe wachten. Heb net 2 ENGL 2X12 cabs en een Automagic wah aangeschaft. Mag dus niet klagen.
en dr zijn natuurlijk nog wat interessante preamps op de markt die ik onvoldoende ken.

Groet en succes dr mee.

Vinni

Pieuw
28 mei 2005, 00:53
Marcellus, ehmm, de Yamaha 01v96 is een digitaal mengpaneel, geen multitracker. Ik wilde hier eigenlijk een PC bij kopen en daarmee gaan opnemen. Dat is nu even vooruitgeschoven door de aanschaf van de ENGL. Ik kan evt wel wat opnemen op MD en in mp3 omzetten. Als ik de tijd vindt, wil ik dat wel doen. Ben nu echter helemaal opgeslokt door het programmeren van de FCB-1010. :-?

Vinni, de lead-kanalen zijn misschien wat smooth maar ik vind dat juist wel mooi. Het mooie aan het clean kanaal is dat je zelfs daar een randje aan kunt geven met de clean gain, waarmee je tegelijk wat compressie introduceert. Met die 2x12" cabs van ENGL gaat ie wel te gek klinken. Zou er dan ook een ENGL eindtrap bij nemen, als je toch bezig bent :lol:

Succes,
Carl

vinni
28 mei 2005, 15:07
Nou,
Heb een VHT 2/50/2....dat zit wel goed dus!

Ja, wel eluk dat clean met een randje...
Maar ik weet niet hoe jij werkt....
Ik stel mn kanalen af en that's it!
Maak als het effe kan ook geen aanpassingen tijdens optredens.
Totaal volume, aanpassingen in het hoog of laag doe ik op de VHT.

Weet ja,
Dat clean met een randje vind ik moeilijkste geluid op een versterker.
Komt natuurlijk ook omdat ik eigenlijk niet wil klooien met de instellingen op de kanalen. Heb zelfs al de E580 overwogen. Maar ik wil niet zo graag de programmeur uithangen......ben ik al weer veel te veel.
Was ooit keyboardist met massa'a appartuur en veel midi.
Werd knettergek. Klonk wel!,..........

Vinni

Pieuw
28 mei 2005, 23:06
Ik zet de gain van het clean kanaal en het volume beiden op 7. Ik gebruik liever geen squeaky clean. Dat klinkt zo Roland Jazz Chorus :D

Ik draai ook liever niet aan de knoppen live. Voordat je het weet zit je op het verkeerde volume, of je moet eraan gewend zijn om voor bepaalde nummers een aanpassing te maken.

Zo'n 580 is mij ook net teveel. Had hiervoor ooit een Rocktron ProGAP, stukken minder geluid, maar hetzelfde principe. Wel leuk in een studio, maar live om gek van te worden.

Pieuw
20 juni 2005, 16:02
De ENGL E-570 heeft zijn vuurdoop gehad. Hij is meegeweest naar een optreden en heeft zich keurig gehouden. De gearlist is nu:

ENGL E-570 gecontroleerd met ENGL Z-9
TC G-major gecontroleerd met Behringer FCB-1010
Gitaar : Fender American Strat in uit 91 (stock pick-ups) gecontroleerd door moi. :D
Thuisversterking : via Yamaha 01v96 in Pioneer hi-fi versterker naar mijn Audix HRM2 studio monitors. In principe is elk fatsoenlijk mengpaneel voldoende. Ik kan bijvoorbeeld ook mijn kleine Behringer UB-802 hievoor gebruiken.
Live- en oefenversterking : net als toetsenist en bassist direct in het mengpaneel (geen aparte eindtrappen voor gitaar en bas).

Door de vier kanalen heb ik nu 4 sounds direct voor het oprapen
1. Clean
2. Crunch
3. Classic Rock 'n' Roll (ook Crazy Little Thing, Boys of Summer, Abracadabra)
4. Voor eigen risico :cool:
De Z-9 footswitch geeft tevens nog toegang tot Gain Boost (op alle kanalen) en Mid Edge + Ultra Bright voor dat extra randje.

Voor het geluid dat ik nu op 3 heb, moest ik voorheen mijn Ultra Gain kanaal op de Koch Powertone omzetten. Dat werkt wel, maar is lastig. Bovendien vergat ik het wel eens terug te zetten, waardoor je "Chuck Berry / James Burton plays Living Colour" kreeg. Dat kan me nu niet meer overkomen.

De pre-amp reageert goed op de stand van de volumepot op de gitaar. Eindeljik kan ik van die semivervormde appregio's doen, zonder dat het een brij wordt.

In mijn band doe ik eigen songs en covers. Een veelzijdige versterker was dus de missie. Die is m.i. geslaagd. Als je veel verschillende geluiden wilt hebben en je gelooft niet in modelling maar in buizen, dan zou ik hem zeker proberen.