PDA

View Full Version : gebrom uit versterker



bentium
5 mei 2005, 23:05
ik heb een kopie gebouwd van een marshall 18w (tis een lite versie)
nu zit ik met brom, en een zeer luide
hij wordt luider als ik het volume hoger zet

ook is de overdrive zeer snel op max, 1.5 op de volume pot :s

weet iemand raad ? :)

groetjes

Frits van Mourik
6 mei 2005, 02:00
Ik denk, dat we wel wat meer info nodig hebben, willen we hier kunnen helpen.
Welke lite-versie heb je gebouwd? I, II, IIa, IIb, III?
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Enneh... een paar duidelijke plaatjes van het inwendige zou ook nuttig kunnen zijn.

bentium
6 mei 2005, 09:00
ik heb de lite 2 gebouwd

heb geen allerlaatste fotos, maar dit zijn de meest recente

http://users.skynet.be/fa004760/PICT0754.zip

ik heb enkel voor de 16uf 450v cap een 25uf 450v cap moeten gebruiken (bij gebrek aan een 16uf)

volgens mij komt het gebrom van de preamp
hij wordt harder naarmate ik de volume opdrijf
en als ik de parallel ingang gebruik, klinkt hij ook harder
dus het moet iets rond de 1e preamptube zijn

svokke
6 mei 2005, 09:42
Een paar dingetjes om te controleren:
-Ik zie dat je daar nog een oude papieren geloso condensator gebruikt hebt. Die elco's vervang ik zoiezo in mijn oude geloso's, want ze gaan weleens stuk.
- De layout/bedrading: alles zit precies nogal dicht bijeen en de draden naar de buizen zijn nogal lang. Dit kan wel ens aanleiding geven tot oscillatie. Eventueel werken met turret/eyelet boards of rekjes.
-Zitten het voedingsgedeelte niet net naast de eerste preamp lamp? Misschien het best verplaatsen.
Voor de rest ziet jet er een leuk ampje uit. Heb je nog de kap van het versterkertje?

nicoverduin
6 mei 2005, 09:52
Lijkt erop dat de ingang van de buis niet goed aan massa zit, of de kathode weerstand. Waardoor je geen referentie hebt naar massa.

Idem voor de volume en tone potmeter. Ik zou het daar zoeken.

En inderdaad die elco van geloso vervangen. Dat is de goden verzoeken. Tenzij je hem hebt getest op lekstroom bij de juiste voedingspanning. En dat verwacht ik niet.
Nico

bentium
6 mei 2005, 12:59
ik heb wat met de massas zitten spelen
het gebrom is van toon verandert, maar wel stukje vermindert

ook krijg ik een "af en toe" gezoem, in de aard van ehhhnnnnnnnnn, pauze, ehhhnnnnnnnnn, wss komt dit van de aarding

de single input gaat nu al goed, enkel vanaf 5 op volume pot kraakt ie af en toe, en boven de 8 begint hij "te kloppen" (zonder snaar aan te slagen)

die papiere elco gaat vervangen worden
ik heb nog een 16uf 350v, die es gebruiken??

en idd, alles zit dicht bij elkaar, is ook een klein chassis, daarom dat ik de elco's er vanboven moest opzetten, kreeg ze er niet meer goed in