PDA

View Full Version : Parketlak??



Jeanken
5 mei 2005, 17:28
Ik zou mijn zelfbouw willen kleuren met inkt, de body is swamp ash en de hals maple.
Toen ik in de kelder mijn bus lijnolie zocht om de toest in te olieën vond ik daar enkele blikken parketlak.
Het blijkt stevig spul te zijn, onze vloer is toch nog steeds mooi, maar kan ik daar mijn gitaar mee bezetten?
En wat zou het effect zijn moest ik daar lijnolie voor gebruiken?
Olie laat je hout nogal kwetsbaar, daarmee dacht ik misschien de lak te gebruiken maar als jullie het me afraden..
Jeanken

ToTaL FaKe
5 mei 2005, 17:48
is het niet zo dat met parket lak, er allemaal witte flekken/kringen op komen als er water op komt?

Jeanken
5 mei 2005, 17:53
Geen idee, het zou niet de eerste keer zijn dat het regent als de ramen nog openstaan maar op de vloer heb ik er nog geen problemen mee gehad. Bedenk ik terwijl dat ik de vloer dweil met...water. Het is ook niet de bedoeling dat ik mijn gitaar even laat weken voor ik ze wegleg, ik denk dat het voor geen enkele gitaar goed is om nat te worden..
Jeanken

Mattia
5 mei 2005, 17:58
De parketlak die ik gebruikt heb om wat mallen de 'sealen' werd niet echt hard genoeg, bleef erg lang 'plakkerig', etc. Je moet kijken of de lak geschikt is voor meerdere lagen (sommigen kunnen niet te dik aangebracht worden: niet elastisch genoeg, gaat de boel een zooi bastjes vertonen). Ook moet je kijken hoe oud dat spul is; lak ouder dan een jaar, hooguit anderhalf als het niet open is geweest, dat wantrouw ik zelf flink.

Lijnolie heb ik een keer geprobeerd, maar dat wilde niet goed drogen. Liberon Finishing Oil (ik denk Tung/Lijn oile combo met nog wat additives; Tung Oil zou ook moeten werken) werkt echter zeer goed als olie finish. De look, daar moet je van houden. Het is geen high gloss, maar het voelt geweldig aan, erg natuurlijk, 'organish', zou ik zeggen. Past misschien niet bij alle body stijlen. Wel atlijd gewoon je volledige finish schema uittesten, kijken of het wat wordt.