PDA

View Full Version : graag kritiek op te bouwen schema



qwerty
5 mei 2005, 17:08
Hoi,
volgende week ga ik beginnen met de bouw van mijn eigen versterkertje:

www.is.tomaatnet.nl/jasper.htm

In principe een champ met 6L6 ipv 6v6, een ac30 tonestack met bypass, en een tweede input met een buizenuitvoering van de orange treble and bass booster.
Als speaker komt de extreem lichte en luide G12 century van celestion erin. Doel is namelijk een goed draagbare versterker doch luid genoeg voor een gig.

Graag kritiek op dit schema: gaathet werken?; staan er domme dingen in?

Groet, Jazz[/url]

Negative K3 fan
5 mei 2005, 18:49
ziet er op zich netjes uit.... maar die verschillende kanalen heb ik volgens mij nog niet zo toegepast gezien en het is ook overdreven om al je voorversterker stukken te voeden met parralel 10k en een condensator...

ChrisMW
5 mei 2005, 19:06
ziet er op zich netjes uit.... maar die verschillende kanalen heb ik volgens mij nog niet zo toegepast gezien en het is ook overdreven om al je voorversterker stukken te voeden met parralel 10k en een condensator...

Dat "in stukken voeden" is de manier die wordt gebruikt in VOX AC30s...

qwerty
5 mei 2005, 19:30
idd, afgekeken van matchless lightning 15, evenals de tonestack.
:-D

Waar ik me met name zorgen om maak, is de boosterstage, dwz dat de eerste buis signaal krijgt via condensator, gaat dat werken op de3ze manier?

dank voor de reacties, Jazz

qwerty
5 mei 2005, 20:08
ziet er op zich netjes uit.... maar die verschillende kanalen heb ik volgens mij nog niet zo toegepast gezien .

Is ook niet zozeer een tweede kanaal, zie het meer als een versterker (normal input) en een pedaaltje (orange treble and bass; =treblebooster) samen in een behuizing......

qwerty
9 mei 2005, 22:30
Geen reacties= dus ok?

ChrisMW
9 mei 2005, 22:48
Hij zal zeker werken en het 1e rooster gaat uiteindelijk toch naar massa dus ok. Misschien is het wel verstandig om de potmeter voor de 6L6 in waarde te verlagen naar bijvoorbeeld 500k of 250k.

Ik denk niet dat het 'n JAZZamp wordt qua klank maar 't lijkt erop dat ie gewoon moet werken.

Succes!

nicoverduin
9 mei 2005, 23:13
Die eerste trap ga je wel erg negatief instellen. Stel 12AX7 trek 1mA dan worden de kathodes 3V (1k5 * 0.002). En daarna weer kompenseren door beide anodes aan elkaar te plakken.

Waarom niet gewoon 1 kant instellen en de ander voor nog eens iets leuks bewaren. Andere boosttrap met andere kondensatoren voor de klank.

Verder zou ik nog wat rekenwerk aan de schakeling doen.

Als ik het zo effe bekijk (met PSU II) kom ik uit op zo'n 265V op A. Stel de OT heeft een dc wwerstand van 130 ohm (eerder hoger als lager) dan valt daar 6 Volt (bij 48mA) van. Komt nog bij dat er over de kathode nog eens zo'n 15 volt valt. Blijft er ongeveer 244V over. Bij 48mA dissipeer je dus zo'n 11.5 watt. Bij een klasse A mag je blij wezen als je 30-40% aan geluid overhoud. Dan kom je dus op zo'w wattje of 3-4. Betwijfel of dat voldoende is voor een Gig.
Nico

Negative K3 fan
9 mei 2005, 23:26
244 volt is wel erg laag voor een 6l6 ja... ook voor de pre amp mag het toch best wat hoger?

ik snap trouwens het nut van die potmeter na de input niet helemaal, je gitaar heeft toch al een volume knop?

ik denk trouwens ook dat al die cathode bypass caps nog wel wat mogen worden bijgeschaafd uiteindelijk, die waardes bepalen geloof ik nog behoorlijk veel van de sound. ik geloof namelijk dat de champ ook geen kathode bypass cap bij de laatste triode heeft.

is 50pF ook niet een beetje te laag voor de treble pot? in mijn amp zit er een 500 op dit moment.

nicoverduin
9 mei 2005, 23:41
Die potmeter bij het begin van de eerste trap is een eenvoudige toonregelaar. Niet echt een volume knop dus.
Nico

qwerty
9 mei 2005, 23:41
het lijkt mij dat 300-0-300 trafo toch wel een hogere b+ geeft dan 244 volt. Een blackface champ heeft 320-0-320 en geeft via 5y3gt 360V b+

Om het geheel nog iets champ-achtiger te maken zat ik te denken aan volgende voedingslijn:

trafo 300-0-300 => GZ34 => Naar speakertrafo 20uF =>1k =>screen 20uF => 3x 10K parallel voor preamp met elk 16uF.

Lijkt me dat dat ongeveer 310-320 aan B+ moet geven. Klopt dat?

@neg k3: pot bij ingang is toneknop zoals toegepast op orange treble-n-bass-booster (schema o geofex.com)

@nico: wilde boosterstage parrallel om meer touch-response te krijgen, of is dat een ongegronde gedachte. Bedoeling is dat output van de boosterstage niet exorbitant is, gewoon net even een turbo op mijn normale input. wat kan ik het beste doen?

nicoverduin
10 mei 2005, 05:55
ik las 200-0-200 volt. vandaar

qwerty
10 mei 2005, 12:33
dank voor alle reacties tot nu toe.
Kreeg op ax84 ook nog de tip om de kathodeweerstand voor de 6l6 te verlagen naar 200-250 ohm. is dat verstandig?

Hoop dat ik jullie niet teveel lastig val met mijn vragenbombardement; is mijn eerste projectje...

groet Jazz

@chrisMW wordt idd geen jazz-amp, bedoeling is blues-rock-achtig, jazz is slechts mijn nickname....

Negative K3 fan
10 mei 2005, 13:16
Die potmeter bij het begin van de eerste trap is een eenvoudige toonregelaar. Niet echt een volume knop dus.
Nico

condensator over het hoofd gezien.


Kreeg op ax84 ook nog de tip om de kathodeweerstand voor de 6l6 te verlagen naar 200-250 ohm. is dat verstandig?

misschien wel, maar die kun je later altijd nog vervangen, of ermee gaan tweaken als hij voor de rest al af is.


trafo 300-0-300 => GZ34 => Naar speakertrafo 20uF =>1k =>screen 20uF => 3x 10K parallel voor preamp met elk 16uF.

Dan heb je geloof ik wel heeel erg weinig filtering, 1 20uF voordat hij naar de anode van de 6l6 gaat... dat houdt niet over, misschien dat het lekker klinkt, maar misschien dat je last krijgt van hum. Als je zo weinig gaat filteren is het misschien wel interessant om dan een choke erbij in te bouwen, die dingen kosten toch haast niets.

ChrisMW
10 mei 2005, 13:19
Ok!!! De naam kwam even niet overeen met de uiteindelijke sound, grapje!
The "shared tube" met 100k en 1k5 zou met 'n enkele trap theoretisch 200k en 3k zijn... gewoon 'n vrij standaard waarde.

Als je met 2x300V 'n B+ from 400V zou willen hebben kan dat ook met 'n 6L6 en het scheelt je weer 'n socket en 'n gelijkrichtbuis. Gewoon wat 1N4007 diodes gebruiken en voor de zekerheid 'n standby-switch.

Soldeer ze!

qwerty
10 mei 2005, 13:29
was juist op het idee gekomen om gelijkrichterbuis te gebruiken ipv diode om zo het aantal onderdelen dat in het chassis moet terug te brengen (stby switch 4x 1N4007 extra filteringstage) moet uiteindelijk allemaal in een kastje van ongeveer 35x35x25 cm komen inclusief de G12 century; lekker draagbaar.

Is het misschien verstandiger om met gz 34 voor de 2 poweramp-taps van b+ 33uF te gebruiken? en met 300-0-300 wat houd ik dan aan B= over met een gz34? zou leuk zijn als de versterker een wattje of 8-10 zou leveren.

Dank voor alle hulp en reacties tot nu toe, ga vanavond parts bestellen...

nicoverduin
10 mei 2005, 13:43
Ik denk niet dat je er 8 watt uit krijgt. Daarnaast ik weet niet hoe graaot je OT is. Bij SE moet ie wel flink groot zijn. Een te kleine OT verzadigd te snel.

Als je wilt weten wat je voeding doet, kun je de PSU designer downloaden bij www.duncanamps.com. Daar kun je in feite simuleren hoe je voeding eruit ziet en wat voor rimpel er evt. op komt.

Kan het hier niet voor je uittesten. Mag hier geen software installeren..... :-D :-D :-D
Nico

qwerty
10 mei 2005, 14:13
Die sowftware gaat me een beetje boven mijn pet geloof ik... :-D
Heb het schema samengesteld door gewoon een paar stukken van andere versterkers te jatten... Snap hoe al die schema's in elkaar zitten en min of meer waarom, maar alles doorrekenen heb ik nog niet echt kaas van gegeten. Kan ik alleen de voedingslijn (steeds RCfilter invoeren, of heb ik bij ieder rc filter ook steeds een load op te geven?

Zo niet dan zou er volgens programma ongeveer 350V naar speakertrafo gaan...

over de OT; dat wordt een hammond 125E / ESE toepasbaar voor 80 ma DC en 15Watt

Op ax84.com zie je dat ze met lagere spanningen 275-0-275 (wel diodegelijkrichting) en een 125E 8 watt zeggen te halen uit p1 extreme met 6l6. Dan moet ik er toch ook wel zoiets uit kunnen halen? Of zit ik ernaast?


iig lijkt me dat 112 dB genoeg moet zijn in een kroeg...
Speaker is 103 dB/w/m; dus 106 dB bij 2 watt, dus 109 dB bij 4 watt, dus 112 bij 8 watt.

Komt onderin kast nog een paneeltje met 4 dpdt switches om lpads tussen ot en speaker te zetten, elk 4 ohm serieel, 8ohm parallel, dus steeds een velaging van 6db.

nicoverduin
10 mei 2005, 14:22
Nou ik heb die P1 wel eens gebouwd jaren geleden. Maar meer dan een watje of 4-5 pomp je d'r niet uit hoor. Die hoge rendement speaker zal wel helpen. Maar bij die lage vermgoens ga je gewoon druk missen. Neemt niet weg, nooit geschote, altijd mis.


mbt. PSU, geef ik meestal de load op van de buizen die daarop komen. dan kan je de juiste spanningen berekenen op elke buis. Of evt. het schema aanpassen.

je zou ook nog eens een LC filter kunnen overwegen om het laatste "brommetje" uit de voeding te halen.

Nico

ChrisMW
11 mei 2005, 01:06
Hoi

Ik heb 'n aantal amps ontworpen, gebouwd en verkocht met 'n 6L6 SE circuit... met 'n hoog rendements 12" speaker en 'n beetje ok-je uitgangstrafo doet zoiets zeker niet onder voor moderne/"budget" 20 Watt buizenversterker qua volume/druk.

Hoe beter de voicing hoe beter je doorkomt :wink:

qwerty
11 mei 2005, 02:13
Dat is ook de reden dat ik een treblebooster voor mijn versterkertje wilde.
Toen kwam het idee het ding in mijn combo te integreren, waarna het een kleine stap is er een buizen treblebooster van te maken.
Snijdt lekker door alles heen....