PDA

View Full Version : Nylon snaren op een western gitaar



lostsoul
5 mei 2005, 14:43
Kan dat een beetje klinken, of is dat bij voorbaat al kansloos?

bert k
5 mei 2005, 15:17
Ik vrees het ergste... Meestal is de aktie op een western lager dan op een klassieke, dus dat is je eerste kans op rammeltjes. Maar het grootste probleem is dat de snaarspanning van een staalsnarige western veel hoger is dan nylon. Dus als je er nylon op zet gaar door de lagere spanning je hals achterover hellen, rechter staan in feite. En dat betekent zware rammels en aanlopende snaren. Je kan dat corrigeren door je truss-rod in de hals losser te zetten, maar of dat genoeg is durf ik niet te zeggen.

Mattia
5 mei 2005, 16:00
Rammels, etc. daar is wat aan te doen, meestal. Grote verschillen in halsconstructie tussen nylon en western gitaren zijn er niet, behalven de trussrod die je bij staal snaren meestal wel nodig hebt. Een hals moet in principe, zonder snaren, gewoon vlak staan, zonder spanning. Actie omhoog krijgen, dat moet ook wel lukken zonder al teveel gedoe, misschien een nieuwe saddle.

Maargoed, de problemen: hoe bevestig je de snaren? Zijn er ball-end nylon snaren te koop? Nieuwe nut is noodzakelijk, omdat de snaren, vooral de hoge 3, veelst te dik zijn. Belangrijkst: de top van een steelstring is ruim anderhalf keer dikker, en flink zwaarder bebalkt dan een klassieke/nylon snarige gitaar. Dus de klank, dat wordt waarschijnlijk niks. Wil niet zeggen dat een X-braced gitaar geen nylon snaren kan dragen (zijn verschillende van bekend), maar het zal anders klinken, en het moet ervoor gemaakt zijn.

lostsoul
5 mei 2005, 17:00
Nou ik heb het net even geprobeerd.
Het opleggen van de snaren en rammelen was geen probleem.
Heb gewoon even een knoopje in de snaren gelegd.

maar het klonk niet écht lekker. deed me een beetje denken aan een stalen(kast) gitaar.

Ik heb een western gekocht gister... in de winkel klonk 'ie heerlijk (vooral die verkoper gaf een mooie demo) Maar nu thuis is het toch wel even wat anders als een spaanse. vooral de strakheid van de snaren vind ik moeilijk wennen.
Ook het 'zingen' van de hoogste drie ten opzichte van de wat doffere bas vind ik minder..

Kan dit wat aangepast worden met andere snaren? tips iemand?

Sowieso wat tips om de overschakeling wat makkelijker te laten verlopen zijn welkom trouwens.

bert k
5 mei 2005, 17:48
Aha, is dat het probleem... Nee, dat is gewoon een kwestie van wennen, ben ik bang. Stalen snaren zijn in het begin veel scherper, dus je zit een week met zere vingers. Daarna heb je eelt, we hebben het allemaal moeten doorstaan :-D Veel oefenen.

lostsoul
5 mei 2005, 18:24
Gelukkig heb ik al wel een laag eelt gekweekt, dus ook dat is het probleem niet. :satisfie:

Ik vind vooral de bas te zacht ten opzichte van de trebbel. Vergeleken met een spaanse bedoel ik dan.


maarrrrrr heb net 'stad amsterdam' geleerd van acda en de munnik: WAUW ! :seriousf:
Ik had geen idee dat een western zo lekker kon klinken man!

You Gotta Love It!