PDA

View Full Version : Snaren dikte: waarom verschillen??



Reel Big Fish
5 mei 2005, 10:52
Hallo,

misschien is het een hele domme vraag maar er zijn verschillende soorten Ernie Ball snaren met verschillende afmetingen:


Ernie Ball Series

Regular Slinky 010,013,017,026w,036w,046w
Super Slinky 009,011,016,024w,032w,042w
Hybrid Slinky 009,011,016,026w,036w,046w
Extra Slinky 008,011,014,022w,030w,038w
Power Slinky 011,014,018,028w,038w,048w

Waarom is dit? Heeft dat te maken met de tonen of wat? Ik speel nu Regular Slinky op mijn Epiphone LP Standard Plus (maakt dat verder nog uit, welke gitaar je hebt??) en wil eigenlijk over gaan stappen op Super Slinky, omdat ik die voor €6 per setje kan kopen :). Kan ik dat (zonder schade of muziekplezier) gewoon doen?

Wie helpt mij met dit "probleem"?

Alvast bedankt,

Robbin!

amon
5 mei 2005, 11:02
Waarom de ene set dikkere snaren bevat: gevoel en de tooone.... Als je gewend bent om op dikke snaren te spelen is het laatste wat je wilt een gitaar in je handen te krijgen met de dunste friemelsnaartjes.

De overstap van regular naar super slinky is maar klein en moet zonder problemen kunnen. Zou je bijvoorbeeld van extra slinky naar power slinky gaan, dan zou het kunnen zijn dat je je hals/topkam ook aan moet passen.

Aca Ilic
5 mei 2005, 11:04
Dat is eigenlijk een beetje "weird" dat je i.v.m prijs andere dikte snaren zou kiezen.
Pak eens gewoon de dikte die je het lekkerste vindt, en beknibbel niet op de snaren, en trouwens dat heeft inderdaad met " tonen" te maken ,want hoe dikker snaar, hoe "dikker" geluid.

vulvasonic
5 mei 2005, 11:08
Meen je dit? :o

Okee:
Een setje dunnere snaren, zoals de extra slinky, geeft je een dunnere toon maar tevens een zeer grote rekbaarheid en speelt daarom erg licht.
Een setje power slinky (de dikkere snaren dus) geeft je een veel betere toon maar is een stuk lastiger om te spelen.

Aangezien iedereen z'n eigen voorkeuren heeft, heeft men besloten meerdere setjes op de markt te gooien. Voor (bijna) ieder wat wils.

pimmetje
5 mei 2005, 11:09
Er is een verschil in geluid tussen dikkere en dunnere snaren. Het ligt aan je gitaar of dit verschil groot is of klein.
Er is ook een verschil in spelen. Het duidelijkst merkbaar bij bends...
dunnere snaren -> minder spanning -> makkelijker buigen.

't Kan verder geen kwaad. Alleen zal je wel je gitaar ff opnieuw moeten intoneren. Misschien zal je ook nog wat aan je zadels en hals willen kloten, maar echt nodig zal 't waarschijnlijk niet zijn.

Die prijs vind ik overigens niet zo veel lager dan de normale prijs dat ik daardoor overgehaald zou worden.

jorrit
5 mei 2005, 14:06
uhm zijn dikkere snaren er ook niet gewoon om in andere stemmingen te spelen.... stem je gitaar maar eens in c met een standaard setje..

Mitch
5 mei 2005, 16:04
Heeft ook met stemmimg te maken ja.

Dus we hebben:

1. Bespeelbaarheid
2. Geluid
3. Stemming
4. Persoonlijke voorkeur

Hoe dunner, des te makkelijker ze op te buigen zijn (de spanning is lager). De lage spanning zorgt ook nogal eens tot makkelijker rammelen en makkelijker ontstemd raken, maar dat heeft ook weer met aktie (snaarhoogte t.o.v. de toets) te maken.

Ik gebruik nu zelf alleen nog maar .010 tot .052, klinkt absoluut voller dan .009, buigt nog makkelijk genoeg en de bas is wat strakker. Bij terugstemmen naar Drop D blijft -ie ook wat makkelijker op stemming.

grayfink
5 mei 2005, 19:41
Eigenlijk vind ik dit een rare vraag voor iemand met 635 postings.
Alhoewel... Ik speel 25 jaar en ik weet nog steeds niet wat ik wil, de ene keer 010, andere keer weer 009. 009 speelt absoluut soepeler, de ene keer maakt de dunnere sound me niets uit, andere keer weer wel....
Trouwens, mijn grote held, de SRV man, speelde meestal 013. (Wel in Es stemming).
Intoneren lijkt mij niet nodig, zo groot is het verschil ook weer niet tussen een 009 en 010 set. Ik kan probleemloos wisselen.
Het verschil zit trouwens niet in die ene hoge E snaar. Vooral de bassnarendikte maakt veel uit, het gaat om het geheel.

andre71
5 mei 2005, 20:05
Hoi daar, voor de mensen die moeilijk kunnen kiezen hebben ze bij DR setjes 9,5. Zo zie je maar dat er aan iedereen wordt gedacht.

Nicci
5 mei 2005, 21:57
Een setje power slinky (de dikkere snaren dus) geeft je een veel betere toon maar is een stuk lastiger om te spelen.


het eerste klopt niet. en het tweede eigenlijk ook niet. wat voor snaren je kiest is waarop jij toevallig het beste uit de voeten kan. dikke snaren klinken niet 'beter'.

bert k
5 mei 2005, 22:36
Nou, je kan wel stellen dat dikkere snaren een voller geluid opleveren, dus meer tone klopt wel min of meer.

vulvasonic
5 mei 2005, 23:48
Een setje power slinky (de dikkere snaren dus) geeft je een veel betere toon maar is een stuk lastiger om te spelen.


het eerste klopt niet. en het tweede eigenlijk ook niet. wat voor snaren je kiest is waarop jij toevallig het beste uit de voeten kan. dikke snaren klinken niet 'beter'.

'Beter' is in dit geval uiteraard een relatief begrip, maar over het algemeen is men het er over eens dat dikkere snaren beter klinken.

Zo goed Nicci? :)

Mauser
6 mei 2005, 16:29
Ik vind dikkere snaren ook wat strakker klinken.. Maar ja, ik sta nu standaard in D :D

Nicci
6 mei 2005, 18:36
'Beter' is in dit geval uiteraard een relatief begrip, maar over het algemeen is men het er over eens dat dikkere snaren beter klinken.
Zo goed Nicci? :)

nee. ze klinken niet beter, hoe je het ook bekijkt. het is slechts persoonlijke voorkeur. jimi hendrix koos voor extreem dun en klinkt geweldig, SRV kiest voor extreem dik en klinkt geweldig.
wat betreft de keuze van snaren telt er wat mij betreft maar 1 ding: speelt het lekker. voor veel slaggitaarpartijen is 011 of meer lekker, omdat het wat 'stabieler' speelt. voor solowerk speel ik het liefst 009. aangezien ik maar 1 gitaar heb kies ik voor 010
:D

Cubensis
6 mei 2005, 18:44
'Beter' is in dit geval uiteraard een relatief begrip, maar over het algemeen is men het er over eens dat dikkere snaren beter klinken.
Zo goed Nicci? :)

nee. ze klinken niet beter, hoe je het ook bekijkt. het is slechts persoonlijke voorkeur. jimi hendrix koos voor extreem dun en klinkt geweldig, SRV kiest voor extreem dik en klinkt geweldig.
wat betreft de keuze van snaren telt er wat mij betreft maar 1 ding: speelt het lekker. voor veel slaggitaarpartijen is 011 of meer lekker, omdat het wat 'stabieler' speelt. voor solowerk speel ik het liefst 009. aangezien ik maar 1 gitaar heb kies ik voor 010
:D
ook koos ;)

Nicci
6 mei 2005, 19:21
ik twijfelde. ze klinken nog steeds . . . maar zijn wel dood. :)

vulvasonic
6 mei 2005, 21:33
'Beter' is in dit geval uiteraard een relatief begrip, maar over het algemeen is men het er over eens dat dikkere snaren beter klinken.
Zo goed Nicci? :)

nee. ze klinken niet beter, hoe je het ook bekijkt. het is slechts persoonlijke voorkeur. jimi hendrix koos voor extreem dun en klinkt geweldig, SRV kiest voor extreem dik en klinkt geweldig.
wat betreft de keuze van snaren telt er wat mij betreft maar 1 ding: speelt het lekker. voor veel slaggitaarpartijen is 011 of meer lekker, omdat het wat 'stabieler' speelt. voor solowerk speel ik het liefst 009. aangezien ik maar 1 gitaar heb kies ik voor 010
:D

Dat zeg ik.

Nou heb ik trouwens altijd begrepen dat Hendrix ook minimaal 011 gebruikte. Hij zou zelfs degene zijn geweest die Jeff Beck er op attendeerde dat een gitaar pas goed gaat klinken bij 011.
In alle eerlijkheid moet ik er wel bij vermelden dat ik er destijds niet bij aanwezig was toen dat gesprek plaatsvond.

Nicci
7 mei 2005, 22:11
mmm. ik zou me kunnen vergissen, maar ik was in de veronderstelling dat hij heel dun speelde.

DaveItUp
8 mei 2005, 00:03
Ik stem in C dus speel 0.12. Minimaal. Zou weleens zo'n setje met de bovenste 3 dik en de onderste gewoon een normale dikte willen proberen.