PDA

View Full Version : Superlead kopen....tips?



Michael AE
4 mei 2005, 16:10
Na de '74-er van een maat van mij aan de tand gevoeld te hebben, ben ik eruit. Ik wil een superlead.

Ik heb al wat onderzoek gedaan op het net. (Ja, ook de zoekfunctie heb ik gebruikt...) Ik zou het liefst een eind '60-er willen hebben, maar volgens mij zijn die nogal aan de prijs. Op gitaarnet staat een '72-er voor 1500,-. Is dit een goede prijs?

Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van zo'n ding? Tips?

Alvast bedankt, Michael.

Michael AE
4 mei 2005, 16:14
[spam-modus]Trouwens, als iemand er 1 te koop weet, laat het me weten via PM!

Modificaties maken me ook niet zo veel uit, als er maar de originele trafo's inzitten.[/spam-modus]

ChrisMW
4 mei 2005, 17:57
Hi Michael

Qua originele trafo's zitten de toppers in pre 1969 Marshalls, daarna gaat de klank meer de old school metal kant op.
SuperBasses zijn vaak wat goedkoper en kunnen redelijk makkelijk/snel omgebouwd worden naar SuperLead specs.

Keep on rockin' & succes!

ChrisMW
4 mei 2005, 17:58
Hi Michael

Qua originele trafo's zitten de toppers in pre 1969 Marshalls, daarna gaat de klank meer de old school metal kant op.
SuperBasses zijn vaak wat goedkoper en kunnen redelijk makkelijk/snel omgebouwd worden naar SuperLead specs.

Keep on rockin' & succes!

Michael AE
4 mei 2005, 18:07
Thanks voor je reactie, Chris! :wink:

Michael AE
4 mei 2005, 19:21
Weet iemand hoe die nieuwe handwired klinkt t.o.v. de originelen? Ik vind hem wel duur, maar misschien is het de moeite waard, vooral omdat je garantie hebt, enz.

Is het overigens mogelijk om een "normale" reissue om te toveren tot een goede replica? Met andere condensatoren/trafo's/enz misschien?

Merci! 8-)

mathe
4 mei 2005, 20:59
Na de '74-er van een maat van mij aan de tand gevoeld te hebben, ben ik eruit. Ik wil een superlead.
En gelijk heb je! Ik heb jaren een SL uit '74 gehad en die klonk helemaal super 8-)


Ik zou het liefst een eind '60-er willen hebben
Weet je dat zeker? Als je die 74-er te gek vond zou ik ook een 74-er gaan zoeken. Een eind 60-er klinkt wezenlijk anders namelijk.


Op gitaarnet staat een '72-er voor 1500,-. Is dit een goede prijs?
Ik vind dat persoonlijk een hoop geld. Maar helaas bepaal ik de handelsprijzen niet...


Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van zo'n ding? Tips?
Niet speciaal, eigenlijk de dingen die voor een andere gebruikte versterker ook gelden. Je kunt eens op het net bekijken hoe een origineel exemplaar eruit ziet aan de binnenkant. Als je voor zo'n versterker gaat kijken kun je dan redelijk beoordelen of er vreselijk in gespit is of niet. Originaliteit is (voor mij) altijd een pré.
Vergeet ook niet dat de speakers een groot onderdeel uitmaken van het Marshall geluid. Ik weet niet of je hierin al goed bent voorzien.


Is het overigens mogelijk om een "normale" reissue om te toveren tot een goede replica? Met andere condensatoren/trafo's/enz misschien?
Dat kan, maar als je het echt goed wilt doen vervang je bijna alle elektronica. Je komt dan al snel duurder uit dan wanneer je een echte koopt.

Marc

Michael AE
4 mei 2005, 21:14
Hey Marc, bedankt voor de tips.
:D

AART
5 mei 2005, 17:12
voor de speakers, ik heb nog wat vintage speakers te koop :D

SPAM!

Michael AE
5 mei 2005, 17:28
Speakers heb ik geen gebrek aan, maar toch bedankt voor het aanbod. :D

Michael AE
5 mei 2005, 17:37
Even tussendoor:

*Puff*

Ik wist niet dat het zo moeilijk zou zijn om een superlead te vinden die betaalbaar is. De meesten zijn rond de 1500 euro, wat ik wel erg veel geld vind voor zoiets. 1000 euro leek me acceptabeler, maar dat is niet te doen, vooral niet met originele trafo's. ik denk dat het een kwestie van wachten, sparen en zoeken wordt, of ik moet een goed alternatief vinden...

Dus nog maar een extra vraagje: Is er een amp-bouwer in Nederland of Europa die een goede plexi-kloon kan bouwen? Ik ken merken als Mojave, Aiken en Germino, maar die zijn volgens mij onmogelijk te krijgen in Nederland...voor een redelijk bedrag welteverstaan.

SteavisSmokin
5 mei 2005, 19:17
Weliswaar niet in NL maar in USA zit metroamp, waarschijnlijk heb je dan nog voordeel vanwege de lage dollar. www.metroamp.com is hun website geloof ik.

ChrisMW
5 mei 2005, 21:16
Hoi Michael

Welke plexi wil je hebben? Er zijn 'n redelijk aantal variaties tussen '65 en '69...
Jaren 70 modellen met originele trafo's zijn volgens mij geen probleem, de meeste die ik hier meemaak hebben ze nog.

Keep on rockin'!

Michael AE
5 mei 2005, 21:48
Bedankt, SteavisSmokin. Ik ga die website eens uitvoerig bekijken.

@ChrisMW:

Tsja, ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar ik wil het liefst OF een eind 60-er ('68, '69) of een begin 70-er ('71-'74).

De '60-ers staan hoger op mijn verlanglijstje qua klank, maar die zijn nogal prijzig is me opgevallen. Met een begin '70-er kan ik ook al aardig uit de voeten denk ik. :wink:

ChrisMW
5 mei 2005, 22:52
Laatst hier nieuwe buizen in 'n Aiken Invader 30 Watt gezet.
Goeie amp, vloeiende vervorming, behoorlijk EVH-achtig en 'n reverb die het direct signaal niet in de weg zit.

Germino geeft je de keuze uit diverse plexi-types.

Welke sound zoek je?

Michael AE
6 mei 2005, 23:49
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

Michael AE
6 mei 2005, 23:50
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

Michael AE
6 mei 2005, 23:51
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

Michael AE
6 mei 2005, 23:52
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

Michael AE
6 mei 2005, 23:53
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

Michael AE
6 mei 2005, 23:55
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

Michael AE
6 mei 2005, 23:56
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

Michael AE
6 mei 2005, 23:56
Tsja, wat voor sound....euhm....het liefst mijn eigen unieke sound natuurlijk! :D

Nee, ik heb geen idee.(Ik neem aan dat je een bepaalde artiest als referentie wilt? Tsja, euhm, Scott Henderson, Mike Landau, zoiets.) De sound die ik uit die '74-er van mijn maat haalde vind ik vet, maar die eind '60-er die ik ooit geprobeerd heb, vond ik in mijn herinnering nog vetter.

Toch denk ik dat ik voor een 50 watter uit begin '70 ga. Te betalen, en redelijk in de buurt van wat ik wil qua sound. Nu is het alleen nog een kwestie van er 1 vinden en geld sparen...

Bedankt iedereen voor het advies; als je nog meer hebt, voel je niet geremd ze te plaatsen. :wink:

ChrisMW
7 mei 2005, 13:01
Eigen sound is het belangrijkste!!!
Soms is het handig 'n bepaald album/bepaalde speler als referentie te gebruiken.
Vroege jaren 70 50 Watters zijn behoorlijk ok maar wat minder "vet" dan plexies en 100 Watters.

Succes met het zoeken/vinden! Er zijn trouwens verschillende "amp-guys" in west-Europa die plexi-replica-trafo's kunnen installeren (no spam!!!).

Altijd je toekomstige aanwinst proberen met je favoriete gitaar en box...

Nogmaals: veel succes, ik hoop dat jer 1 kan scoren die bij jou past!

skabouter
23 mei 2005, 01:24
michael, waarom probeer je niet eens een London city uit die tijd ? die groene/grijze heads. ik was eens bij een man met 2 van die tops, én 2 plexi`s, en klonk echt nagenoeg hetzelfde. die LC`s zijn echt lekker !

ik zeg nu trouwens wel plexi, maar ik weet zelf niet of dat wezenlijk anders is dan een superlead.................... :oops:

DREAMMACHINE
23 mei 2005, 09:26
vd Haar heeft op het moment op zn site bij de specials een germino lead 55 LV staan, misschien is dat wat voor je?

Michael AE
30 mei 2005, 19:24
Ska: Ja, is misschien een idee. Ik heb nog steeds niets goeds gevonden, dus ik moet maar eens de stoute schoenen aantrekken en wat minder voor de hand liggende opties proberen.

DREAMMACHINE: Ik zal vd Haar eens mailen, bedankt voor de tip. Hoor goede dingen over die germino's.

tillens
30 mei 2005, 20:10
michael, ik heb zoon london city top erg tof. verder staat er nu ook een aiken sabre bij van der haar... gr peter