PDA

View Full Version : POD : echt of nep?



MAY
14 augustus 2002, 11:40
Ik lees tegenwoordig regelmatig dat de pod de van het is op het gebied van de gitaar. Ik heb zelf een maat die een pod bezit, dus ik ken het een klein beetje. Hij zegt me altijd "ik kan het precieze geluid van EVH namaken zonder dat je verschil met het origineel hoort! Ik vind dit vreemd. Ik bedoel er zitten verterk simulators in van de grootste versterkers. Alleen een echte beetje mesa boogie kost al ongeveer 3500 gulden en de POD kost de helft. En dan te bedenken dat er wel 10 keer zoveel simulators inzitten! Ik wil eigenlijk is weten of iemand anders hier ook zo over denkt. Ik hoef de POD in elk geval niet.

Lacrymosa
14 augustus 2002, 11:57
Zoals met alle digitale versterkers geldt: je hoort dat het digitaal is, heel steriel.

Als je bijv een Rectifier preamp met een 20/20 van mesa over een mesa cabinet, naar een POD (zelde Recto afstellingen) met een 20/20 en een mesa cabinet zet, hoor je echt het verschil wel
en nie zon klein beetje ook.

CheerS!!

Bouke
14 augustus 2002, 12:37
Zekers, je hoort verschil, daar ontkom je niet aan.

Ik denk dat je de pod dan ook niet moet gebruiken om sounds excact hetzelfde te krijgen, dat lukt toch niet helemaal.

Wat de POD wel doet is een zeer bruikbaar geluid afleveren zonder dat je daar een versterker voor nodig hebt! In die zin vindt ik het dus een goed apparaat en ik gebruik het dus ook als zodanig. Niet om mensen te laten horen dat de Twin die erin zit net zo klinkt als mijn echte Twin, want dat is niet zo...

Je kunt de POD zeer goed gebruiken voor (home)opnames, bijvoorbeeld op de computer, of rechtstreeks aan een PA oid.

Het blijft een leuk apparaat, benadert een hoop amps, maar hij wordt 't nooit!

Bouke

AllodoX
16 augustus 2002, 18:28
De bass-POD heeft het nog veel erger.. bass signalen zijn veel moeilijker om na te bootsen dan gitaarsignalen, omdat je met die lage frequenties zit die digitaal nog wel eens willen aftakelen..

(bass) POD is i.d.d. leuk voor recording.. je komt een aardig eind in de richting van het echte werk, maar een fijnproever hoort het verschil wel dergelijk.. de leek zal het verschil nauwlijks horen.

maar jah.. dan zit je ook nog met bijvoorbeeld de situatie van de tube-simulator...welke tube emuleerd hij dan precies ? want tubes van merk A hebben een heel ander geluid dan tubes van merk B..

en hoe kan dat ding een speaker simuleren ? emuleerd hij de speaker in een lege ruimte met gladde wanden, of emuleerd hij de speaker in een ruimte met allemaal andere apparatuur erin en tapijt op de wanden ? resonantie is de grootste invloed op je geluid eh..

en welke kabels emuleerd ie ? een dunne kabel met weinig shielding zorgt voor een heel ander geluid dan een hele dikke kabel met goede shielding..

Thomasvv
16 augustus 2002, 18:53
En daarom vind ik de aanpak van Yamaha ook een stuk beter. Ze maken met hun DG-serie hele mooie geluiden, zonder dat ze op een bepaalde amp ebaseerd zijn. Dus niet brt hi Gain, maar gewoon Lead 1, 2 en 3...

Sandman
16 augustus 2002, 18:59
Ik vind de POD een uitkomst. Ik gebruik hem voor het spelen met een koptelefoon op of voor opnames. Ik sluit hem via audio en midi aan op mijn pc en kan naast via de pc recorden ook via de pc (midi) de POD regelen. Met nog meer functies dan de POD fysiek bied.

En dat er een verschil te horen is of dat het sterieler klinkt dan het origineel.....I don't give a fuck. Ik krijg er geweldige sounds uit. Zolang je maar blijft tweaken. Niets komt vanzelf.