PDA

View Full Version : Hoe zit het met de Dean 79 serie?



andoni
3 mei 2005, 20:01
test

andoni
3 mei 2005, 20:01
Ik heb een tijdje geleden mijn fat strat verkocht en zit dus nu al een tijdje met slechts 1 gitaar (ESP/LTD Viper). Ik heb toch liever 2 gitaren als back up (ben soms te lui om een snaar te vervangen, kan ik snel ff verderspelen. Nu is mijn Viper een erg sobere gitaar (mat zwart, geen binding, dot inlays, pikzwarte hardware) en het oog wil ook wat niet waar 8-) (niet dat de Viper lelijk is trouwens). Ik zoek nu dus een wat 'speelsere' back up gitaar die goed kan rocken en ook wel eens wat metal wil doen. Ik hou niet van puntige toestanden, tenzij het zo met stijl is dat het weer mooi is, Dean dus! En laat net die 79 serie erg betaalbaar zijn en volgens de reviews die ik gelezen heb helemaal niet slecht.
Ik heb al een serieus aantal gitaren overwogen, van een ESP EC-400 (keuze van de rede), een Richwood LP (keuze van de portemonnee) en nu dus een Dean (keuze van het hart).
Een Vendetta 4.0 vind ik een erg mooie gitaar, maar ik ben absoluut geen superstrat speler (lijkt me zo'n echte shred gitaar, niet mijn ding). Verder ben ik nogal een fretmarkeringverslaafde :oops: en die tribal op de hals lijkt me dan maar onhandig en verwarrend. Een HardTail select zou erg goed moeten zijn volgens de reviews maar ik vind de looks zo nét niet, ziet er niet echt rock & roll uit. Een Z daarentegen, ik ben niet zo een explorer fan maar deze is zo kitscherig dat hij weer cool is en buiten de electronica zien de specs er niet slecht uit voor een el cheapo Koreaan 8-)

Nu de vragen over een Dean 79 Z:
- Hoe zit het met de kwaliteit (constructie, hout, tuners, brug, nut (niet goed glijdende nutten doe me de haren uit het hoofd trekken...))?
- Hoe zit het met de sound, waar is deze mee vergelijkbaar (eventueel na een pick up upgrade naar SD's of zo)?
- Is de kwaliteit wat constant zodat je zonder al te veel gedoe je er een blind kan bestellen bij musik produktiv bvb?
- Waar is de hals mee vergelijkbaar? Ik ben niet moeilijk op dat gebied, maar Ibanez-tandenstokertjes liggen me niet zo...

Het is niet een aankoop die voor meteen is gepland, maar gezien er hier een paar serieuze Dean-kenners op het forum zitten kan ik me even goed informeren :)

Cubensis
3 mei 2005, 20:23
fretmarkers?
op de zijkant van de hals staan nog steeds de stipjes zoals vertrouwd, da's msischien heel ff wennen, heb ook een tijd een goth explorer gehad (ook zonder inlays, maar wel met markers op de neck) dat ging prima.
maar die 79 series zijn nette gitaartjes.
en qua kwaliteit, ik weet niet welke LTD je hebt, want LTD heeft een nogal brede kwaliteitsrange (van squierkwaliteit in de goedkoopste klasse, tot erg goede kwaliteit in de wat hogere prijsklassen)
maar qua kwaliteit zijn die 79 series wel goed, grover tuners volgens mij, de pickups was ik niet zo weg van, maarja, die zijn te vervangen, niet?
de sound is vergelijkbaar met een gibson als je de elementen vervangt denk ik (alleen hebben alle dean Z's een iets dunnere body dan een gibson explorer volgens mij)

de hals is niet zo'n ibanez tandenstokertje, maar ook weer geen ouderwetse gibson boomstam, volgens mij hebben ze dat V profiel, opzich spelen ze lekker, je moet maar ff proberen.

hopende je hiermee van genoeg info voorzien te hebben verblijf ik,
uw Cubensis ;)

Ritch
3 mei 2005, 20:32
Waar blijft Gerrekat nou..? 8-)

Fatal Fairytale
3 mei 2005, 20:47
ik ben een fan van deans, vind het prachtige gitaren, maar....
ik heb een tijdje terug een '79 V geprobeerd, en om de een of andere reden vond ik het niks, ik vond hem veel te licht, totaal niet wat ik zoek in een gitaar van mahonie met esdoorn top.
had echt het idee dat ik op een MDF-plank zat te spelen....

gerrekat
3 mei 2005, 20:54
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Dean_Guitars/V79-01.html


Ik heb veel positieve verhalen gehoord over de 79's....verwacht geen USA, want dat is het niet...maar wel een hele goede gitaar die de concurrentie aankan met alles uit die prijsklasse!

Enige minpunt vind ik de elementen, maar dat geldt voor bijna alle gitaren van Koreaanse makelij, vervang ze met een stel dikke DiMarzios en je het een gitaar die 65-70% zo goed is als een USA voor 25% van de prijs!

gerrekat
3 mei 2005, 20:56
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Dean_Guitars/V79-01.html


Ik heb veel positieve verhalen gehoord over de 79's....verwacht geen USA, want dat is het niet...maar wel een hele goede gitaar die de concurrentie aankan met alles uit die prijsklasse!

Enige minpunt vind ik de elementen, maar dat geldt voor bijna alle gitaren van Koreaanse makelij, vervang ze met een stel dikke DiMarzios en je het een gitaar die 65-70% zo goed is als een USA voor 25% van de prijs!

andoni
3 mei 2005, 21:20
fretmarkers?
op de zijkant van de hals staan nog steeds de stipjes zoals vertrouwd, da's msischien heel ff wennen, heb ook een tijd een goth explorer gehad (ook zonder inlays, maar wel met markers op de neck) dat ging prima.
maar die 79 series zijn nette gitaartjes.
en qua kwaliteit, ik weet niet welke LTD je hebt, want LTD heeft een nogal brede kwaliteitsrange (van squierkwaliteit in de goedkoopste klasse, tot erg goede kwaliteit in de wat hogere prijsklassen)
maar qua kwaliteit zijn die 79 series wel goed, grover tuners volgens mij, de pickups was ik niet zo weg van, maarja, die zijn te vervangen, niet?
de sound is vergelijkbaar met een gibson als je de elementen vervangt denk ik (alleen hebben alle dean Z's een iets dunnere body dan een gibson explorer volgens mij)

de hals is niet zo'n ibanez tandenstokertje, maar ook weer geen ouderwetse gibson boomstam, volgens mij hebben ze dat V profiel, opzich spelen ze lekker, je moet maar ff proberen.

hopende je hiermee van genoeg info voorzien te hebben verblijf ik,
uw Cubensis ;)

Hmmm mss dat ik niet goed gekeken heb maar de foto's die ik op het net heb gevonden laten toch geen markeringen zien op de zijkant van de hals van de Vendetta (maar het blijven een paar pics van het net, niet zeker dus).

Mijn LTD is nog een Viper uit de eerste serie, toen bestond er slechts één model, die was te krijgen met Duncan Designed PU's (mat zwart) en EMG 81's (legergroen, geen camo, duurdere versie, had ook een binding op hals en headstock). Ik heb de versie met Duncan Designed's, heb al lange tijd overwogen om ze te vervangen door echte A-merk PU's maar vind ze eigenlijk erg gelijkaardig klinken aan de JB/59 combinatie van een vriend van me, veronderstel dat ze daarop zullen gebaseerd zijn... ook geen last van microfonie e.d., verder speelt mijn Viper echt goed en ontstemt na een recente afstelbeurt bijna niet (Grover tuners) (wel wat lichte string buzz maar de actie staat nu wel erg laag ook). Verder is het een basswood gitaar (bij mijn weten zijn nu alle Vipers ofwel agathis (de goedkope) of mahogany (duurdere). Ook nog een Tone pros brug. Heb ik indertijd iets van een 700 € betaald. Heb mijn Viper tijdens de aankoop uitgebreid vergeleken met een Epi SG 400 (veel goedkoper, was normaal de gitaar die ik op het oog had), maar deze kon er absoluut niet aan tippen. Heb ook vergeleken met een Gibson SG Special, deze was ondanks de lichtjes beter gebalanceerde sound veel minder leuk bespeelbaar (slecht fretwerk en ontstemde na intensieve bends, was mss exemplarisch, maar heeft toch mijn visie tov Gibson een serieuze deuk gegeven).
Waarom ik dit vertel? Wel ik zou willen weten in hoeverre een degelijke Dean slechter/beter is gezien de toch wel lage prijs, een gitaar met dergelijke looks die goedkoper is dan een gemiddelde Epi LP, het klinkt me erg aanlokkelijk :)

Ik heb geen torenhoge toonvereisten in deze prijsklasse, maar er zijn wel dingen die me enorm kunnen storen aan gitaren, ratelende snaren, ontstemmen, slecht afgewerkte, scherpe frets, intonatie die maar niet wil lukken, maar als dit goed zit, gooi ik er wat beter elementen in en doe ik net hetzelfde voor mijn Viper (wss ToneZone/Air Norton combi) en ben ik klaar voor even.

RS-Rik
3 mei 2005, 23:21
Bij de fietbek in Rdam heb ik op de 79ML gespeeld.. niet versterkt want ze gingen bekant sluiten..

Ik vont em een beetje tegenvallen, voelde heel erg recht aan (heel platte hals, nog platter dan me dinky), en heel hoekig allemaal, de body was van boven niet lekker afgerond etc.. het voelde een beetje cheap aan.

Sicky61
8 mei 2005, 02:41
ik heb een '79 V,en die is gewoon goed.
Stemmechanieken,geluid,bespeelbaarheid....dik in orde.
Uiteraard heb je voor 1500,- meer een 'echte' maar eerlijk gezegd schijt ik erop.
Te weinig verschil voor het geld.