PDA

View Full Version : Hoe leren jullie een nummer spelen.



sebass
14 augustus 2002, 00:31
Wat is jullie tactiek? Ik deel een liedje meestal op in delen ook als we met de band gingen oefenen. Ik ben nu met caprice 5 bezig, dus dat oefen ik altijd een paar maten en als dat lukt ga ik de volgende doen.
Oh ja nog een vraag want dat sweepen lukt nog steeds niet hoe dempen jullie dat, het is namelijk nog nergens duidelijk beschreven.
En met welke techniek en welke liedjes zijn jullie nu bezig?

Brian May
14 augustus 2002, 21:11
Hoi Sebas,
Ik ben nu bezig met The Call of Ktulu van S&M en ik doe dat gewoon riff voor riff, en welke techniek, ik zou t nie weten, daar zou ik op moeten letten.

Groetjes ruud

BLOK182
14 augustus 2002, 21:24
Ik ga beginnen aan master of puppets.
Mijn strategie: eerst het liedje een hele tijd luister op de pc, terwijl ik aan het chatten ben ofzo. Dan download ik de tabs, ga ik droog oefenen, en dan stukkie voor stukkie meespelen met mun stereo.
Met mijn band doen we ongeveer hetzelfde.
Ieder bandlid luister en oefent een liedje bijv. een week lang (of 2 weken ofzo) en dan na een tijdje weet iedereen wattie moet doen en dan hoef je alleen maar te zorgen dat alles bij elkaar een beetje goed klinkt.

sebass
16 augustus 2002, 13:07
Zoeken jullie ook zelf nummers uit? Ik deed dat eerst wel want naar mijn idee is het wel een stuk beter. Maar nu ben ik eerlijk gezegt te lui daarvoor geworden. Dus ik haal gewoon de tabs van internet en verander het waar het nodig is.

moretel
16 augustus 2002, 13:24
Ik ben nu bezig met YYZ en La Villa Strangiato van Rush.
Eerst kort doorgenomen of het haalbaar is en daarna deel voor deel instuderen. Als ik echter de techniek beheers ga ik wel weer een andere kant uit anders wordt het saai.

Zelf uitzoeken duurt langer maar zit dan wel beter in je vingers en is een goede luisteroefening, maar ook ik ben af en toe lui en maak gebruik van internet waardoor de posities sneller zijn te vinden maar dan duurt het wel weer langer voordat het soepel in de vingers zit. Kwa tijd verschilt het niet zoveel maar volgens mij is dat luisteren beter voor de ontwikkeling. Beetje afwisselen is het beste denk ik.
Verder luister ik dergelijke nummers veel (lekker op het strand etc.)

mrg470
18 augustus 2002, 13:18
ik ben nu bezig met voices van dreamtheater, eerst zorg ik dat ik het hele nummer uit m'n kop ken, en dan ga ik riff voor riff het hele nummer af, ik doe dat in dit geval met het tab-boek, de solo's laat ik in sommige gevallen eerst even zitten, vooral met dreamtheater, want die zijn best pittig, dat is gewoon een kwestie van langzaam oefenen en op tempo brengen, en dan is het gewoon heel vaak meespelen en luisteren.

als ik tijd heb dan zoek ik wel nummers uit, maar bij dreamtheater gaat me dat nog iets te ver

gr....

basswasp
18 augustus 2002, 14:05
Iedereen oefent het nummer thuis met de cd mee en als we als band bij elkaar zijn, spelen we het gewoon :smile:

immin054
18 augustus 2002, 15:25
hoe je een nummer het beste kan leren spelen:
1. ga naar http://www.gitaartabs.nl.
2. download "Power Tab Editor"
3. download Power Tabs van bijv. Master of Puppets
4. speel die tab af in de Power tab editor en speel het na... is beter dan via stereo of mp3 ofzo want daar zijn ook drum en bass enzo aan toegevoegd en dat kan verwarrend zijn.
5. veel oefenen..

-----
de snelle stukjes die je veel bij Metallica tegenkomt zijn in het begin erg moeilijk. tip: leer eerst al die noten achter elkaar te spelen in een goed en snel tempo en dan later pas werken aan je melodie.... dat werkt het snelst... en natuurlijk veel luisteren naar dat stukje en dan na spelen

immin054
18 augustus 2002, 15:36
ben je een beginner ???
dit zijn goede nummers om te oefenen:
'Tallica - Master of puppets
'Tallica - Nothing else matters
'Tallica - One
Led Zeppelin - Stairway to heaven

en nummers van Nirvana, Offspring die zijn ook goed om mee te oefenen

sebass
18 augustus 2002, 16:31
Ik was gewoon benieuwd. Nee ik ben niet echt meer een beginner ik speel ongeveer 7 jaar gitaar maar de laatste twee jaar pas echt intensief. Ik houd van moeilijke nummers waar ik echt hard aan moet werken. Zo heb ik zo'n beetje alle nummers van dream theater geoefend en nu ben ik bezig met Chopin en Paganini. Als je zo'n nummer kan spelen geeft dat een heel goed gevoel. Dat je jezelf overtroffen hebt en er nog steeds vooruitgang in zit. In ieder geval gaat dat een stuk beter dan met componeren de ene keer heb ik mijn dag en komen er de mooiste stukken uit en een andere dag val ik steeds in hetzelfde terug.
Oh ja ik had nog een vraag of ik de enige ben die alle nummers vergeet. Altijd als ik een nummer speel en echt goed heb geoefend en hem echt perfect kan ben ik hem toch na een paar maanden weer kwijt dan vallen er grote gaten in. Het is niet zo dat ik dom ben hoor aangezien het ook is gelukt om mijn gymnasium diploma te halen, maar dit kan ik niet onthouden. Ook met gitaarspelen denk ik in figuren dat is wel een andere manier.

moretel
19 augustus 2002, 13:47
Ha goed dat je erover begint, heb ik ook last van maar dacht dat het door mijn leeftijd kwam :smile:

Van nummers die ik ingestudeerd heb en die ik een maand niet meer speel raak ik de noten wel wat kwijt. Maar na een dagje oefenen heb ik de meeste nummers er weer in zitten. Het leuke is dat je dan makkelijker wordt. Van SRV heb ik little wing ingestudeerd, momenteel ben ik dat weer even kwijt maar als ik een halfuurtje ervoor uittrek zit dat er zoweer in. Alleen laat ik me nu door het origineel leiden en richt me alleen op structuur en herkenningspunten, de rest is veel op improvistaie gestoeld.

Solo's van Dire Straits en Pink Floyd speelde ik eerst precies na maar dat doe ik nu ook niet meer, scheelt veel met instuderen (ik moet ook nog de teksten erin krijgen).