PDA

View Full Version : Laney VH100R



DarknessAwaits
3 mei 2005, 16:31
test

DarknessAwaits
3 mei 2005, 16:32
pfff, slechts 34 pogingen nodig om een topic te openen...

The story so far:

Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe versterker, en ben bij de lokale muziekzaak een 2e-hands Laney VH100R tegengekomen. De buizen moesten worden vervangen, en daar zou de winkeleigenaar voor zorgen. Na enkele maanden, bleek dat degene die de buizen zou vervangen een loopje nam met de winkeleigenaar.

Daarna is de top al snel terug gehaald naar de winkel, en heb ik persoonlijk de amp afgeleverd bij dr. Tube. Een week later opgehaald met de nieuwe buizen erin. Uitgetest, en jawel hoor: TOTAAL BAGGER, met uitzondering van het cleane kanaal. Ik bedoel met bagger dan ook echt bagger, de distortion van mijn TF700 (laney transistor) klinkt vele, vele malen beter.

Toen heb ik hem teruggebracht naar de winkel. Enkele weken geleden ging het toch weer kriebelen en bovendien kon ik me niet voorstellen dat zo'n top zo slecht kon klinken, en ik vroeg 'm weer mee.

Eenmaal aangesloten in de oefenruimte vloog meteen de fuse eruit. Terwijl in de winkel er totaal nog niets aan de hand was, hij deed het prima. Nieuwe fuse gehaald, maar die vloog er ook onmiddelijk uit.

Nu is de versterker net terug van reparatie, bleek een diode sluiting te maken. Dat zegt mij niet erg veel, maar ik weet wel dat het €45,- kostte om op te lossen. Overigens heb ik geen van alle kosten die gemaakt zijn hoeven te betalen... de benzinekosten uitgezonderd.

Vanmiddag heb ik 'm uitgetest, en ik moet zeggen dat 'ie echt superlekker klinkt. Zowel clean als distortion hebben echte punch en tsja... gewoon echt een goed geluid. Echter: de hoeveelheid ruis is ongekend. Zelfs op het cleane kanaal is er op laag volume een dosis ruis waar je toch wel U tegen zegt. Schroef je eenmaal de reverb open kom je tot de conclusie dat je dat ook beter niet kunt doen (m.a.w. NOG meer ruis).

En dan op het distortion kanaal is het ook een feest... we spreken hier echt nog over normale volumes (tussen 2 en 3, ofwel 07.00-08.00h). Hoe meer gain hoe meer ruis, maar dat lijkt me nog wel logisch.

Ik heb daarna zowel een Boss NS-2 (noise supressor) als de Boss GT-3 in werking gezet, en met beide noise-gates voluit was het al wel een stuk beter cq. net in de hand te houden.

Nu is het echter twijfelen voor mij of ik deze top ga kopen, enerzijds kan ik het die beste man niet aandoen, na alle moeite die hij heeft gedaan, het niet te doen. Anderzijds is het volgens mij niet natuurlijk dat deze versterker zo'n herrie maakt.
Andere nadelen:
* niet betrouwbaar, als ik dit zo na allemaal naloop
* al wat ouder
Andere voordelen:
* de echte sound die ik zocht...
* niet duur, voor een volledige buizentop

Mocht er nog iemand anders zijn met deze versterker wil ik graag hun meningen horen, en uiteraard ook die van anderen. Hij moet overigens +/- €425,- gaan kosten als het goed is.

kokeleko
3 mei 2005, 18:00
Maar eh kun je die andere 33 niet verwijderen??? :-D

Oeps je bent bezig zie ik.

kokeleko
3 mei 2005, 18:28
Forumlid Ateng heeft een VH100R, en is er zeer tevreden over, misschien dat hij nog ff post.

Wat voor buizen heeft ie er in gepropt??

DarknessAwaits
3 mei 2005, 18:29
:oops:

Het viel in vergelijking met het topic maken mee, maar snel ging het niet.

Ik weet dat er al *veel* geklaagd is over dit forum, en er zullen best mensen zijn die hun best doen... maar toch wil ik nog even kwijt dat dit forum toch wel het slechtste is wat ik ooit ben tegengekomen, web-wise.

Ik heb er al veel informatie kunnen verkrijgen, dus zal ik verder niet ouwehoeren. Verder dus met het originele punt: de VH100.

DarknessAwaits
3 mei 2005, 18:36
Wat voor buizen heeft ie er in gepropt??

Als ik het goed heb waren het groovetubes... daar kan je waarschijnlijk niet veel mee. Wat ik wel heb gezien is dat de bias-switch op EL34 stond en niet op 5881 (6L6). Ik ga er dus vanuit dat het de juiste buizen zijn voor op welke positie de schakelaar staat...

Aangezien ik vanavond met de band ga oefenen zal ik eens proberen te kijken of ik kan zien welke buizen er precies in zitten.

kokeleko
3 mei 2005, 18:40
Ik heb Andy Timmons er een keer op gehoord en gezien, whoaa wat een geluid.
Moet gewoon goed kunnen, toch?

Groove Tubes zijn ok, niet toevallig de 12AX7M(mullard), die hebben een veel vintageachtigere gain(minder dus) .

DarknessAwaits
3 mei 2005, 18:52
Ik heb Andy Timmons er een keer op gehoord en gezien, whoaa wat een geluid.
Moet gewoon goed kunnen, toch?

Groove Tubes zijn ok, niet toevallig de 12AX7M(mullard), die hebben een veel vintageachtigere gain(minder dus) .

Tsja, ik ken ze van Opeth en dat is echt wel een geluid waar je U tegen zegt :-D

Het is niet zozeer een kwestie van te weinig gain, ik had op 13.00h al een lekkere drive op het laatste kanaal. Maar die ruis die lijkt me gewoon niet gezond.

kokeleko
3 mei 2005, 19:13
Nou moet ik zeggen dat ik ooit eens een test heb gelezen in G&B, en daarin werd als minuspunkt genoemd dat kanaal 4 nogal wat ruis had.

Maar verder weet ik het niet dus, wachten op Ateng :-D

andoni
3 mei 2005, 19:24
Mss domme suggestie... maar een geaard stopcontact gebruikt?

ToTaL FaKe
3 mei 2005, 19:39
groove tubes zijn tog 6L6 buizen ??

In mijn hotrod deluxe zitten ook Groove Tubes, en dat zijn 6L6...

kokeleko
3 mei 2005, 21:41
groove tubes zijn tog 6L6 buizen ??


Ja die hebben ze ook idd.

Michael AE
3 mei 2005, 23:12
groove tubes zijn tog 6L6 buizen ??

"Toch" met een "g"? Je moest je schamen!

ToTaL FaKe
3 mei 2005, 23:22
groove tubes zijn tog 6L6 buizen ??

"Toch" met een "g"? Je moest je schamen!
mijn fout, krijg je van msn he :-(

maar in ieder geval. Wat voor Groove Tubes heb je ? Er zijn namelijk verschillende. Er zijn 6L6 GT en EL34 GT.. Staat wel op de buis denk ik :)

DarknessAwaits
4 mei 2005, 00:31
Het zijn EL34's. En tevens is er een geaard stopcontact gebruikt.


Nou moet ik zeggen dat ik ooit eens een test heb gelezen in G&B, en daarin werd als minuspunkt genoemd dat kanaal 4 nogal wat ruis had.

Tsja, hoe kun je "nogal wat ruis" kwantitatief uitdrukken? Dit is gewoon meer ruis dan ooit de bedoeling moet zijn geweest. Helaas heb ik geen dB-meter, anders had ik die zeker gebruikt. Er zijn echter wel opnames van gemaakt maar die heb ik nog niet op m'n pc.[/quote]

kokeleko
4 mei 2005, 08:12
Tsja, hoe kun je "nogal wat ruis" kwantitatief uitdrukken?

Hoe ging het in de oefenruimte met de ruis??

Raffel
4 mei 2005, 08:37
groove tubes zijn tog 6L6 buizen ??

"Toch" met een "g"? Je moest je schamen!
mijn fout, krijg je van msn he :-(

maar in ieder geval. Wat voor Groove Tubes heb je ? Er zijn namelijk verschillende. Er zijn 6L6 GT en EL34 GT.. Staat wel op de buis denk ik :)

MSN is toch 'uit'?

ontopic: Vraag me af of een Rocktron Hush iets kan met deze ruis. Mocht je de amp echt geweldig vinden en de ruis is het enige probleem, dan zou ik zeker naar een dergelijke oplossing kijken.

marc_o
4 mei 2005, 10:04
Nou, ik weet niet hoe graag je nu juist deze versterker hebben wilt, maar zou je niet eens verder kijken en wellicht hetzelfde type ergens anders eens proberen. Je zult gewoon betere en slechtere exemplaren hebben, net als bij gitaren. Laat deze amp voor wat het is en zoek naar nog zo'n ding. Nu ga je die ruis proberen te onderdrukken, maar na een tijdje ga je je te pletter ergeren, want ruisonderdrukkers zijn ook weer niet je van het voor je geluid.

DarknessAwaits
4 mei 2005, 13:04
ontopic: Vraag me af of een Rocktron Hush iets kan met deze ruis. Mocht je de amp echt geweldig vinden en de ruis is het enige probleem, dan zou ik zeker naar een dergelijke oplossing kijken.


Nou, ik weet niet hoe graag je nu juist deze versterker hebben wilt, maar zou je niet eens verder kijken en wellicht hetzelfde type ergens anders eens proberen. Je zult gewoon betere en slechtere exemplaren hebben, net als bij gitaren. Laat deze amp voor wat het is en zoek naar nog zo'n ding. Nu ga je die ruis proberen te onderdrukken, maar na een tijdje ga je je te pletter ergeren, want ruisonderdrukkers zijn ook weer niet je van het voor je geluid.

Dat zijn nou net de twee punten die mijn dilemma vormen: óf de ze versterker met geweldig geluid & ruis óf een andere versterker zoeken voor meer geld en dan hopelijk minder ruis.

Straks ga ik langs de winkel en ga 'm daar even laten horen, zul je net zien dat 'ie daar niet ruist... dat heb ik nou al zo vaak gehad, dan heb je een mankement, ga je naar de winkel en dan doet het desbetreffende apparaat het gewoon vlekkeloos.

DarknessAwaits
4 mei 2005, 17:31
Wederom een staartje aan het verhaal:

Vanmiddag bracht ik de versterker naar de winkel, om hem eens goed te laten horen aan de verkoper... eenmaal aangesloten: zekering van de versterker doorgebrand. Daarvoor was hij dus een week geleden naar de reperateur geweest.

De logica in dit alles ontgaat me geheel, gisteren deedt hij het het echter met veel ruis (mss een teken dat er toch al iets niet goed zat?) en vanmiddag doet hij dus helemaal niets meer.

In de tijd tussen gisteravond en vanmiddag is er eigenlijk niets met de versterker gebeurd. Ik heb hem belachelijk voorzichtig van de speakerkast afgehaald (nadat hij een uur had afgekoeld), met twee man in de auto gezet, nog geen 1 km gereden (dat was ook al geen rally) en de auto geparkeerd. De versterker heeft de nacht in de auto doorgebracht, maar dat moet een versterker toch nog wel aankunnen lijkt me. Een willekeurige oefenruimte lijkt me schadelijker ivm vochtigheid. En vanmiddag dus tenslotte naar de winkel gereden, ook iets van 2km...

Vanavond wordt hij alweer opgehaald door de reparateur, en ik ben benieuwd wat de uitkomst word.

ateng
5 mei 2005, 00:26
Hai,

mijn Laney ruist ook maar niet echt storend. Ik gebruik een Boss GX700 en de noise supressor die er in zit neemt al mijn ruis weg zonder dat het mijn sound en sustain aantast. Maar als je Laney VH100R vergelijkt met Peavey 5150 stelt de ruis van Laney niks voor.
Wat ik ook gemerkt heb is dat mijn versterker lekkerder klinkt met EL34 dan met 6L6. In het begin zat ik ook te klooien met mijn sound. Ik was niet echt tevreden maar het klonk ook niet slecht ofzo. Maar nu klinkt ie super dankzij Andy Timmons. Ik heb m gemaild en gevraagd wat voor buizen hij in zijn Laney heeft en wat zijn instellingen zijn. Dag later een mailtje terug met zijn instellingen en wat uitleg. Toffe gozer joh.

De resonance heeft ie aan, bright uit. Channel A: treble op 6, mid op 7, bass op 7 en drive op 4.

Channel B: treble op 1, mid helemaal op 10, bass op 8, gain op 10 en drive op 4.

Als ik ga soleren dan gebruik ik een DOD250 om meer sustain te krijgen. Wat je natuurlijk ook kan doen is je drive van channel B op 8 of 9 zetten om meer gain te krijgen maar op stand 4 heb je namelijk een vette rhythm. Wat ook belangerijk is om de high input te gebruiken, tenminste met mijn gitaar dan.

Bij de VH100R is het zo (en bij de meeste buizenversterker) dat ie het beste klinkt als de volume goed open staat dus zeg maar vanaf 2.

ateng
5 mei 2005, 00:36
O ja, vergeten te melden dat de presence op 6 staat en als je meer hoog wil dan draai je gewoon aan je presence en niet aan je treble. Tenminste bij mij werkt dat het beste.

En zo te horen is die VH100R niet echt 100% want ik heb nooit wat met mijn versterker. Een keer nieuwe buizen en that's it.

AART
5 mei 2005, 10:38
Hai,

mijn Laney ruist ook maar niet echt storend. Ik gebruik een Boss GX700 en de noise supressor die er in zit neemt al mijn ruis weg zonder dat het mijn sound en sustain aantast. Maar als je Laney VH100R vergelijkt met Peavey 5150 stelt de ruis van Laney niks voor.
Wat ik ook gemerkt heb is dat mijn versterker lekkerder klinkt met EL34 dan met 6L6. In het begin zat ik ook te klooien met mijn sound. Ik was niet echt tevreden maar het klonk ook niet slecht ofzo. Maar nu klinkt ie super dankzij Andy Timmons. Ik heb m gemaild en gevraagd wat voor buizen hij in zijn Laney heeft en wat zijn instellingen zijn. Dag later een mailtje terug met zijn instellingen en wat uitleg. Toffe gozer joh.

De resonance heeft ie aan, bright uit. Channel A: treble op 6, mid op 7, bass op 7 en drive op 4.

Channel B: treble op 1, mid helemaal op 10, bass op 8, gain op 10 en drive op 4.

Als ik ga soleren dan gebruik ik een DOD250 om meer sustain te krijgen. Wat je natuurlijk ook kan doen is je drive van channel B op 8 of 9 zetten om meer gain te krijgen maar op stand 4 heb je namelijk een vette rhythm. Wat ook belangerijk is om de high input te gebruiken, tenminste met mijn gitaar dan.

Bij de VH100R is het zo (en bij de meeste buizenversterker) dat ie het beste klinkt als de volume goed open staat dus zeg maar vanaf 2.

Waarom heb ik nou nooit last van ruis op mijn 5150?
Iedereen zegt dat ze zoveel ruisen maar ik heb het nooit gemerkt, hij is zo stil als een muis.

DarknessAwaits
5 mei 2005, 14:13
Hier even een sampletje om een beetje een idee te krijgen van de ruis:
home.wanadoo.nl/rolandkamp/sfeergeluiden.mp3

't Komt nog niet helemaal over zoals het in de werkelijkheid klonk, maar ja het zijn dan ook geen studio-opnames. Let wel: het volume stond niet ver open, zeker niet verder dan 3...

@ateng:
Waar heb je jouw laney vandaan, en hoeveel heb je er voor betaald als ik zo vrij mag zijn? Ik heb zoals al eerder in mijn verhaal staat ook gebruik gemaakt van noise supressors (zoals Boss die noemt), nml. de NS-2 (los pedaaltje) en de GT-3. Dit lostte het echter niet op, en voordat het geluid werd afgekapt was er nog een zeer duidelijk merkbare hiss/ruis te horen.

Ik had ergens op zo'n Duitse mega-gitaar-site de Laney gezien voor €1075,- maar ik kan die helaas niet meer vinden. Ik geloof dat de adviesprijs hier rond de €1500,- ligt.

AART
5 mei 2005, 14:16
bij www.guitarbargains.com zijn die laney's ook zeer goedkoop.

DarknessAwaits
5 mei 2005, 14:18
Dit bedoel ik dus, maar ik (het forum weerhoudt mij ervan) kan niet editen:

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/sfeergeluiden.mp3

Die guitarbargains heeft 'm zeker goedkoop staan! Bedankt voor de tip!

Orpheo
5 mei 2005, 17:12
Hier even een sampletje om een beetje een idee te krijgen van de ruis:
home.wanadoo.nl/rolandkamp/sfeergeluiden.mp3

't Komt nog niet helemaal over zoals het in de werkelijkheid klonk, maar ja het zijn dan ook geen studio-opnames. Let wel: het volume stond niet ver open, zeker niet verder dan 3...

@ateng:
Waar heb je jouw laney vandaan, en hoeveel heb je er voor betaald als ik zo vrij mag zijn? Ik heb zoals al eerder in mijn verhaal staat ook gebruik gemaakt van noise supressors (zoals Boss die noemt), nml. de NS-2 (los pedaaltje) en de GT-3. Dit lostte het echter niet op, en voordat het geluid werd afgekapt was er nog een zeer duidelijk merkbare hiss/ruis te horen.

Ik had ergens op zo'n Duitse mega-gitaar-site de Laney gezien voor €1075,- maar ik kan die helaas niet meer vinden. Ik geloof dat de adviesprijs hier rond de €1500,- ligt.

he? 1500 euro voor die amp? ik d8 dat laneys veel goedkoper waren......

ateng
5 mei 2005, 22:17
Ik had m toen voor 800 euro gekocht bij Juke Box in Boekel. Mijn Laney vergeleken met een Koch Powertone maar vond mijn Laney beter klinken.

Ik heb mijn GX700 in mijn effectloop zitten en misschien dat dat beter helpt dan voor de versterker. In ieder geval heb ik niet zoveel last van ruis dankzij mijn GX700. Maar wat ik hoor van je sample is geen ruis maar brom. Waarschijnlijk ligt het aan de aarding.

En Aart, dan heb jij denk ik geluk want ze staan algemeen bekend dat ze erg ruizen. Of ik ze nou test in verschillende muziekwinkels of een optreden zie waarvan de gitarist over een 5150 speelt, altijd die ruis.

AART
5 mei 2005, 23:00
Ik had m toen voor 800 euro gekocht bij Juke Box in Boekel. Mijn Laney vergeleken met een Koch Powertone maar vond mijn Laney beter klinken.

Ik heb mijn GX700 in mijn effectloop zitten en misschien dat dat beter helpt dan voor de versterker. In ieder geval heb ik niet zoveel last van ruis dankzij mijn GX700. Maar wat ik hoor van je sample is geen ruis maar brom. Waarschijnlijk ligt het aan de aarding.

En Aart, dan heb jij denk ik geluk want ze staan algemeen bekend dat ze erg ruizen. Of ik ze nou test in verschillende muziekwinkels of een optreden zie waarvan de gitarist over een 5150 speelt, altijd die ruis.

de mijne heeft wel iets ruis, maar niet meer dan mijn SL-X, op bandvolume hoor je het wel, maar niet storend...

ateng
6 mei 2005, 10:01
Ik had m toen voor 800 euro gekocht bij Juke Box in Boekel. Mijn Laney vergeleken met een Koch Powertone maar vond mijn Laney beter klinken.

Ik heb mijn GX700 in mijn effectloop zitten en misschien dat dat beter helpt dan voor de versterker. In ieder geval heb ik niet zoveel last van ruis dankzij mijn GX700. Maar wat ik hoor van je sample is geen ruis maar brom. Waarschijnlijk ligt het aan de aarding.

En Aart, dan heb jij denk ik geluk want ze staan algemeen bekend dat ze erg ruizen. Of ik ze nou test in verschillende muziekwinkels of een optreden zie waarvan de gitarist over een 5150 speelt, altijd die ruis.

de mijne heeft wel iets ruis, maar niet meer dan mijn SL-X, op bandvolume hoor je het wel, maar niet storend...
Zolang het niet storend is is dat toch okay :wink:
Heb je 5150 II of de eerste versie?

AART
6 mei 2005, 10:50
de tweede versie.

DarknessAwaits
6 mei 2005, 12:05
Ik had m toen voor 800 euro gekocht bij Juke Box in Boekel. Mijn Laney vergeleken met een Koch Powertone maar vond mijn Laney beter klinken.

€800 nieuw, of 2e-hands?


Ik heb mijn GX700 in mijn effectloop zitten en misschien dat dat beter helpt dan voor de versterker. In ieder geval heb ik niet zoveel last van ruis dankzij mijn GX700.

Ik heb alles geprobeerd: ervoor, ertussen, ertussen & ervoor; niets wat resulteerde in iets natuurlijks of geruisloos...


Maar wat ik hoor van je sample is geen ruis maar brom. Waarschijnlijk ligt het aan de aarding.

De continue brom die je over de hele sample hoort is waarschijnlijk de aarding ja, maar dan wel van de computer waarmee dit van md is opgenomen :-D.
Het gaat om de ruis die je voor het eigenlijke geluid hoort, niet de gitaarstoring (want dat is nogal begrijpelijk, ik zit vlakbij de amp) maar nog net wat ervoor.

ateng
7 mei 2005, 02:54
Een tweede hands maar zo goed als nieuw. Het was een demo model geloof ik dus daarom die prijs. Volgens mij een leuk prijsje toch :lol: