PDA

View Full Version : concentratie



Strat uber alles
3 mei 2005, 16:18
Hallo,

Als ik bijvoorbeeld deze set af speel:

-5 nummers met cd mee
-30 min lang 15 verschillende arpeggios oefenen
-5 nummers met een cd meespelen.

Als ik dit dan gespeeld heb heb ik echt geen zin meer
en energie om weer 30 min iets aan technieken te doen,
of snelheidsoefeningen of e.d.

Is het normaal dat je dan haast geen zin en energie heb
om weer 30 min te oefen,

of moet ik het anders doen met mun oefenschema's?

groeten Gertjan

Strat uber alles
7 mei 2005, 22:37
nobody? :???:

Negative K3 fan
7 mei 2005, 22:48
je moet spelen wat je wilt, met je hart en ziel en ervoor gaan en dan kom je misschien ergens

Das Schaap
7 mei 2005, 23:03
Of je neemt pauzes enzo ?
Als je serieus veel wilt oefenen en werken aan allerlei aspecten van je spel moet je wel gestructureerd te werk gaan.

WICKED
7 mei 2005, 23:33
Jah ik val ook zowat in slaap van al die oefeneningen :) :cry:

Azrael
8 mei 2005, 02:00
Oefeningen zijn leuk.....maarja......wie ben ik :-D

Lacrimosa
8 mei 2005, 02:18
Oefeningen zijn leuk.....maarja......wie ben ik :-D

idd :-D

maare, probeer het oefenen niet te forceren. Doe iets wat je leuk vindt, of pas het oefenen toe in een liedje ofzo.
Als je bijv de oefeningen totaal niet vet vindt dan zul je er ook weinig van leren...pas het op zo'n manier toe en dat je het leuk vindt en dat je er wat van leert. Zo krijg je alleen maar meer zin om te gaan oefenen!! :wink:

Laterss

sneez0r
8 mei 2005, 11:57
De concentratieboog van mensen ligt rond de 15 minuten, meer dan logisch dus dat je na een uur spelen geestelijk op bent. Je kan proberen je oefensessie in kwartieren op te breken, en elk kwartier iets anders doen. Tussendoor twee minuten je gitaar wegleggen en iets eten of lezen o.i.d (ook belangrijk voor je ontwikkeling!).

Alleen maar techniek en snelheid oefenen is ook niet leuk en nodig. Maar als je toch een uur lang dat wilt doen, kan je beter wat variatie erin gooien. Maak een schema met allemaal variabelen: maatsoort, notenwaarde, toonsoort, dynamiek, articulatie/frasering, soort oefening etcetera. Dan krijg je aardige dingen, zoals diatonische sequens met kwarten in Gb majeur in achtste noten op een wals waarbij je het accent steeds verschuift, en veel subtiele vibrato toepast. Een andere vorm van inspanning dan steeds maar die metronoom omhoogschroeven (dat kan je hier natuurlijk ook mee doen).
Denk je dat de grote namen alleen maar met een metronoom hebben gewerkt? De kerels die echt goed zijn hebben net zo goed frasering bestudeerd.

Sommige mensen houden ook van een echte work-out, één of twee keer per week. Je moet niet letterlijk die van Vai overnemen, dat schiet niet op. Maar je kan wel voor jezelf een schema van twee of drie uur samenstellen, met de nodige pauze's en variaties. Alleen doen als je er echt zin in hebt natuurlijk, niet omdat je denk dat je faalt als je niet zo snel kan spelen als <insert shredder>.

Een andere oefening die vrij simpel lijkt maar toch leerzaam is, is een klassiek stuk opzetten en meelezen met de bladmuziek. Op internet is genoeg klassieke muziek te vinden en bladmuziek. Of: bladmuziek op zicht spelen. Niet noodzakelijk gitaarmuziek, je kan net zo goed iets voor een ander instrument gebruiken. En: oefen ook je muzikaliteit.

deedee
8 mei 2005, 16:54
ik kan me altijd wel concentreren, ook wel leuk om te kijken want ik ben altijd zo geconcentreerd dat de spieren in mijn gezicht een eigen weg gaan leiden :razz:

Bluesbreaker
8 mei 2005, 17:40
ga je er druk over maken zeg :o

new J. Satriani
9 mei 2005, 08:54
je kunt ook als je een tijd heb zitten spelen. even wat muziek gaan luisteren. werkt bij mij erg goed. krijg ik altijd gelijk wat leuke ideetjes van.

Strat uber alles
9 mei 2005, 21:47
ah bedankt allemaal voor jullie reacties,

ik denk zo dat ik er wel wat aan heb!!!!!

thanks, Gertjan

Bloodline
10 mei 2005, 22:42
wat ik meestal doe is gewoon 8ter de cmputer zitten, gitaar erbij. en gewoon dingen oefenen waar ik zin in heb. zoek eens bijv instructie video's ofzow. altijd dezelfde line up dan wordt het gewoon saai. verbreed je kennis van verschillende gitaristen enzo het moet gewoon leuk worden