PDA

View Full Version : Welke 2x12 ik kom er niet uit..



ShaQ
3 mei 2005, 10:23
Yo dudes ik wil deze maand een 2x12 cab aanschaffen, maar er is zoveel keus dat ik echt niet weet welke cab ik moet nemen :-? Ik wil er het liefst 1 met celestion v30 speakers.

Ik heb deze cabs op het oog:

http://www.thomann.de/prodbilder/177520.jpg


http://www.thomann.de/prodbilder/mesa_boogie_rectifier_cabinet_pimx_156491.jpg


http://www.wildwestguitars.com/bogner/med/2x12Big2.jpg


Welke cab zouden jullie aanraden uit deze 3? Of hebben jullie nog andere suggesties?

AART
3 mei 2005, 10:34
ik vind de mesa kasten altijd wel lekker, maar soms wat overpriced.

Die bogners zijn vet maar ik vind ze som te open.

Als ik moest kiezen zou ik voor de engl gaan.
Betere prijs dan de mesa en in kwaliteit ongeveer vergelijkbaar.
Die bogner is nou net niet my cup of tea, maar je moet gewoon ff testen.

ShaQ
3 mei 2005, 10:38
ik vind de mesa kasten altijd wel lekker, maar soms wat overpriced.

Die bogners zijn vet maar ik vind ze som te open.

Als ik moest kiezen zou ik voor de engl gaan.
Betere prijs dan de mesa en in kwaliteit ongeveer vergelijkbaar.
Die bogner is nou net niet my cup of tea, maar je moet gewoon ff testen.

Thanks

ja die mesa kasten zijn wel duur.. en volgensmij is die engl qua prijs / kwaliteit verhouding idd de beste..

Ff nog een vraagje waarvoor is dat closed back en open back nou eigenlijk? Wat doet het met je sound?

Thijssie
3 mei 2005, 11:04
Ff nog een vraagje waarvoor is dat closed back en open back nou eigenlijk? Wat doet het met je sound?

Gebruik de zoekfunctie, daar is al veel over geschreven!

In het kort: Open klinkt letterlijk "meer open" en gesloten, geeft meer laag en klinkt wat strakker (meer oompfh :D )


Maar zo een cab uitzoeken als jij nou doet gaat niet werken. Het gaat er toch altijd om wat het beste "werkt" in jou setup. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel en dat geld in het kwadraat voor een gitaarsetup. Het kan goed dat in de setup van Pietje een bepaalt cabinet het waanzinnig doet en dat als jij datzelfde cab in jouw setup gaat gebruiken, het helemaal nergens naar klinkt.

Zelf testen dus!

En das wel zo leuk :D

Negative K3 fan
3 mei 2005, 11:07
ik heb zelf geen van drie getest, maar ik heb helemaal niets met engl kasten, ik heb de 4x12s vaak genoeg gehoord, maar die vind ik niets. Bogner kasten vind ik wel erg leuk, over het algemeen.

open en closed back maakt redelijk wat verschil, closed back is strakker en zorgt voor een strakke projectie, open back klinkt opener, verspreid het geluid veel meer en de ruimte heeft m.i. veel invloed op vooral het laag.

marc_o
3 mei 2005, 11:55
Mmmz, deze zijn wel erg vergelijkbaar en de Mesa en de Engl al bijna inwisselbaar....allemaal V-30's, en het enige wat ik kan bedenken is dat je de op of halfopen constructie eruit vindt springen. Let wel dat de druk afneemt, maar je clean meer gaat leven.

Maar shaQ, heb je ondertussen een power-amp op de kop getikt? Check wel even de uitgangen qua Ohmage...

ShaQ
3 mei 2005, 12:02
Yo thanks voor de reacties 8-)

Power-amp heb ik nog niet gekocht, ik ben daar ook druk naar aan het zoeken, wou eerst transistor nemen maar ik had die tonelab SE met een mesa eindtrap getest en het klonk echt te cool :o Ik zal inderdaad letten op het Ohmage thanks for noticing.

LordRiffenstein
3 mei 2005, 12:09
open en closed back maakt redelijk wat verschil, closed back is strakker en zorgt voor een strakke projectie, open back klinkt opener, verspreid het geluid veel meer en de ruimte heeft m.i. veel invloed op vooral het laag.

Closed back is niet per definitie strakker, zeker niet in het laag.

LordRiffenstein
3 mei 2005, 12:10
Power-amp heb ik nog niet gekocht, ik ben daar ook druk naar aan het zoeken, wou eerst transistor nemen maar ik had die tonelab SE met een mesa eindtrap getest en het klonk echt te cool :o Ik zal inderdaad letten op het Ohmage thanks for noticing.

De andere gitarist in mijn blues-rockband speelt met de Tonelab SE over een Mesa 20/20 en gebruikt 2 Marshall 1x12s en zijn sound is ERG goed!

LordRiffenstein
3 mei 2005, 12:12
Heb zelf de Engl 2X12 en ben er zeer tevreden over, klinkt lekker, genoeg laag, lekker in het midden en niet schel in het hoog. Nog net draagbaar (+30kg) en stevig gebouwd. De Mesa's vind ik meestal te donker klinken. De Bogner is gewoon een goede cab en ik vind hem het beste met de combi V30-CL80 en niet met 2 V30s.

ShaQ
3 mei 2005, 12:15
Cool thanks! 8-)


Ik ben ook wel benieuwd hoe die Vox klinkt icm met een mesa poweramp en engl cab. Binnenkort maar een testen die handel. :D Zijn er trouwens al winkels in NL die de horizontale engl 2x12 cabs op voorraad hebben?

Negative K3 fan
3 mei 2005, 12:17
open en closed back maakt redelijk wat verschil, closed back is strakker en zorgt voor een strakke projectie, open back klinkt opener, verspreid het geluid veel meer en de ruimte heeft m.i. veel invloed op vooral het laag.

Closed back is niet per definitie strakker, zeker niet in het laag.

naar mijn ervaringen wel, maar het hangt natuurlijk ook erg veel van de ruimte en dat soort dingen af, ik moet ook toegeven dat de vergelijkingen niet helemaal opgaan (wieltjes vs. plat op de grond etc.).

Fumi SG
3 mei 2005, 13:19
Cool thanks! 8-)


Ik ben ook wel benieuwd hoe die Vox klinkt icm met een mesa poweramp en engl cab. Binnenkort maar een testen die handel. :D Zijn er trouwens al winkels in NL die de horizontale engl 2x12 cabs op voorraad hebben?

jep... ik weet niet waar je woont maar de gitaarboer bij ons in de buurt heeft ze er al staan. Zit in het oosten van het lang, in D'chem. (zal wel uit de richting zijn :) )

er zullen vast meerdere winkels zijn die ze al hebben....

AART
3 mei 2005, 14:02
Cool thanks! 8-)


Ik ben ook wel benieuwd hoe die Vox klinkt icm met een mesa poweramp en engl cab. Binnenkort maar een testen die handel. :D Zijn er trouwens al winkels in NL die de horizontale engl 2x12 cabs op voorraad hebben?

jep... ik weet niet waar je woont maar de gitaarboer bij ons in de buurt heeft ze er al staan. Zit in het oosten van het lang, in D'chem. (zal wel uit de richting zijn :) )

er zullen vast meerdere winkels zijn die ze al hebben....

vriese

www.vriese.nl
of
www.elektrischegitaar.nl

marcelthijssen
3 mei 2005, 14:58
ik ben voor de bogner! iets grotere kast en (afneembare) wielen eronder... hele lekkere sound naar mijn mening...

engl is idd goed geprijsd.... de mesa ken ik niet...


marcel

vulvasonic
3 mei 2005, 16:36
Ik heb geen idee welke het beste klinkt, maar de mooiste is in ieder geval de 2x12 Orange.

Fumi SG
3 mei 2005, 16:45
Cool thanks! 8-)


Ik ben ook wel benieuwd hoe die Vox klinkt icm met een mesa poweramp en engl cab. Binnenkort maar een testen die handel. :D Zijn er trouwens al winkels in NL die de horizontale engl 2x12 cabs op voorraad hebben?

jep... ik weet niet waar je woont maar de gitaarboer bij ons in de buurt heeft ze er al staan. Zit in het oosten van het lang, in D'chem. (zal wel uit de richting zijn :) )

er zullen vast meerdere winkels zijn die ze al hebben....

vriese

www.vriese.nl
of
www.elektrischegitaar.nl

maar ik vond ze nit echt klantvriendelijk

niet klantvriendelijk?? Hoe bedoel je dat, leg ff uit.... Trouwens die site heb je niks aan, want die word helemaal niet bijgewerkt of iets dergelijks :-?

FNaRK
3 mei 2005, 17:01
@Shaq: waarom kies je voor 2x12 en geen 4x12 ?

en voor de kenners: ik gebruik nu Marshalls 1960A (4x12, twee maal) ..... als ik over zou stappen op 2x12 ... ben ik dan niet meteen mijn druk kwijt (we spelen hard :lol: )
want wellicht dat ik mijn 2 Marshall kasten wel ga verkopen en over ga op 2 maal 2x12 . Ik wordt het gesleep een beetje zat..

ShaQ
3 mei 2005, 17:27
@Shaq: waarom kies je voor 2x12 en geen 4x12 ?

en voor de kenners: ik gebruik nu Marshalls 1960A (4x12, twee maal) ..... als ik over zou stappen op 2x12 ... ben ik dan niet meteen mijn druk kwijt (we spelen hard :lol: )
want wellicht dat ik mijn 2 Marshall kasten wel ga verkopen en over ga op 2 maal 2x12 . Ik wordt het gesleep een beetje zat..

Het is gewoon veel handiger met gesjouw, zoals je zelf al aangeeft ;) en ik wil em waarschijnlijk ook gaan gebruiken op mn kamer.

marc_o
3 mei 2005, 20:19
@roadkill, maak je niet druk over druk (rare woordspeling). je hebt zulke goede kwaliteit 2 keer 12's dat ik mijn 4 keer 12 nog geen dag heb gemist, en mijn rug al helemaal niet.
Had voorheen een 4 keer 12 van Hiwatt, en natuurlijk is dat ruig, en eerlijk is eerlijk, het ziet er ook bruut uit. Mijn 2 keer 12 rivera heeft echt een net zo vette sound en hard.....gaat ie ook.
Op de Meeting zal ik de 212 van rivera meenemen en dan sluit je je spullen er maar eens op aan. De box is 16 Ohm, dus ik hoop dat jij ook een 16 Ohm uitgang op je versterker hebt.

FNaRK
3 mei 2005, 20:59
dit is onze huidige stage setup:

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/oefenruimte_klein.jpg

erg leuk .... maar ik wordt inderdaad een beetje gaar van het gesleep :-(
Maar aan de andere kant .... zet daar nu eens 2 maal 2x12 cabs neer, da's toch wel weer mieterig :D

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/stage_setup.jpg


Maar ik ben benieuwd op de meeting..... kan ik inderdaad eens vergelijken. Hoe verhouden die Rivera's zich t.o.v. van bijvoorbeeld de Engl 212VH ?

pol
3 mei 2005, 22:45
waarom speel je dan niet gewoon op 1 4 x 12 per gitarist, moet toch meer dan genoeg zijn om boven de drum uit te komen ?

vulvasonic
3 mei 2005, 23:50
waarom speel je dan niet gewoon op 1 4 x 12 per gitarist, moet toch meer dan genoeg zijn om boven de drum uit te komen ?

Precies. Dan maak je er een flightcase voor waar je de kast op kan zetten. Is je torentje net zo hoog, maar ziet het er toch nog stoer uit.
Aan de andere kant, als je twee flightcases maakt voor beide kasten, dan wordt het wel heel erg geil om te zien. :D

vinni
4 mei 2005, 00:51
Hoi!

Ben sinds kort de trotse eigenaar van 2 ENGL 2X12 V30 cabs!

Jawel ! :-D :-D

Maar denk maar niet dat die veel lichter zijn dan een 4X12 (die had ik...nu is de eigenaar Josdevos)

Fototje staat ergens bij een recent topic van mij ander RACKGEAR

Vinni

Josdevos
4 mei 2005, 09:23
Liever 2 Engl 2x12s met V30s dan 2 1960As... :-?

Is ook een lekker torentje en zal beter knallen waar de meeste van die Marshalls toch maar platte kasten zijn...

Chiel
4 mei 2005, 09:35
ik gebruik nu Marshalls 1960A (4x12, twee maal) ..... als ik over zou stappen op 2x12 ... ben ik dan niet meteen mijn druk kwijt (we spelen hard :lol: )
want wellicht dat ik mijn 2 Marshall kasten wel ga verkopen en over ga op 2 maal 2x12 . Ik wordt het gesleep een beetje zat..
Heb je zeker nog nooit 2 BagEnd S12D kastjes geprobeerd :wink: . . .

marc_o
4 mei 2005, 09:46
@ roadkill, tja, qua uiterlijk is het dan inderdaad niet zo ruig als nu, maar met bijvoorbeeld 2 van die 212 kastjes kun je wel mooi een stereobeeld eruit laten knallen (dat kun je nu natuurlijk ook). Kort door de bocht: de 2 speakers die je nu hebt zijn ABSOLUUT ruiger op het podium, als dat is wat je zoekt, maar met 2 GOEDE 212 speakers hoef je qua volume en kwaliteit niets achteruit te gaan. In mijn band pak ik de 212 combo of topje met 212 box, we zitten in een heel ander segment dan jullie natuurlijk en het zal mij een biet zijn of mensen mijn torentje mooi vinden of niet, ze horen als het goed is vanzelf dat het geweldig klinkt. Binnen een minuut of 5 ligt alles in mijn auto na een optreden en dat is ook wel erg prettig natuurlijk.

FNaRK
4 mei 2005, 11:53
BagEnds .... zijn die er in 2x12 ? En wat kost die gein, volgens mij zijn ze stervensduur :(

Ik zit momenteel erg te geilen op die nieuwe Engl's 212, die horizontale en vertikale uitvoering !!!

En inderdaad, de looks zijn bij ons wel belangrijk, maar mijn rug ook ! Dus waarschijnlijk binnenkort Roadkill met 2 maal 2x12 (is bij elkaar toch ook 4x12 :D )

LordRiffenstein
4 mei 2005, 12:02

LordRiffenstein
4 mei 2005, 12:03
Wat betreft die Engl horizontale 2x12s. Ik speel natuurlijk geen metal maar ik zet die 2x12 boven op mijn rack, dus in principe zou die een stuk minder laag moeten hebben dan een 4x12 en zeker eentje die op de grond staat. Wel, na verschillende repetities en 2 optredens met die combinatie 2x12 op rack merk ik in het laag geen verschil, meer dan druk genoeg uit die 'kleine' cab. Vergis je echter niet in het gewicht, die 2x12 weegt 32kg, ik denk dat een Marshall 1960a 36kg weegt :razz: Niet veel beter voor je rug maar wel makkelijker trappen op en af te dragen.

Zo dus:

http://www.lordriffenstein.com/images/New%20Rack/Small%20rig.jpg

ShaQ
4 mei 2005, 13:50
Tering das best wel zwaar voor een 2x12 :D

Ziet er trouwens vet uit Lordriff! 8-)

marc_o
4 mei 2005, 13:59
Tja die boxen zijn ook best zwaar, maar het is geen "lomp"gewicht, je houdt het beter vast en kunt het beter tegen je lichaam houden waardoor je rechter kunt staan en het lichter lijkt. In ieder geval past het beter in de auto....wat ook al niet erg is.
@ ShaQ: kom jij ook naar de meeting in Rotterdam, dan kun je ze horen.

FNaRK
4 mei 2005, 14:24
ja ... dat zou wat wezen, Shakeel in levende lijve :-D

kan 'ie meteen mooi een shred-clinic geven (en zijn excuses aanbieden voor zijn lompe gedrag in het verleden)

AART
4 mei 2005, 14:31
Maar roadkill aan de 2x12....

Ik dacht dat jij zei die 4x12's gewoon in je eentje de trap afsjouwde en dat 2x12's voor mietjes waren? :D :wink:

FNaRK
4 mei 2005, 14:55
doe ik ook, sjouw me letterlijk een breuk :-?
en jij hebt waarschijnlijk nooit de trap in onze oefenruimte gezien ...

anyway... ik lees steeds meer dat een goede 2x12 net zoveel druk / laag / volume produceert als een 4x12, duzzzzz

en dat full stack staat idd wel leuk maar je geluid wordt er niet speciaal beter van

AART
4 mei 2005, 15:05
ik begin binnekort met een zelfbouw 2x12 rectifier design(horizontal).

ShaQ
4 mei 2005, 17:22
hahaha :D

Waarschijnlijk ga ik het niet redden in die week, het valt precies in mn laatste kwartaal van het 4e semester en dan moet ik ZEER belangrijke tentamens halen.

ShaQ
4 mei 2005, 17:24
ik begin binnekort met een zelfbouw 2x12 rectifier design(horizontal).

Cool 8-)

hou ons dan ff op de hoogte van het bouwproces met pics uiteraard :wink:

vulvasonic
4 mei 2005, 19:28
doe ik ook, sjouw me letterlijk een breuk :-?
en jij hebt waarschijnlijk nooit de trap in onze oefenruimte gezien ...

anyway... ik lees steeds meer dat een goede 2x12 net zoveel druk / laag / volume produceert als een 4x12, duzzzzz

en dat full stack staat idd wel leuk maar je geluid wordt er niet speciaal beter van

Smoesjes. Een beetje kerel houdt het bij een echte full stack. En een beetje band heeft roadies.
En wees nou eerlijk, stoere vent, 1 been op een monitor, gevaarlijk kijkend in het publiek, onderbeenwarmer(?), Gibson Explorer in de klauwen en dan zo'n lullig 2x12 kastje er achter?????

:D

vinni
4 mei 2005, 19:50
Smoesjes. Een beetje kerel houdt het bij een echte full stack. En een beetje band heeft roadies.
En wees nou eerlijk, stoere vent, 1 been op een monitor, gevaarlijk kijkend in het publiek, onderbeenwarmer(?), Gibson Explorer in de klauwen en dan zo'n lullig 2x12 kastje er achter????? :D

Hmm ja....ben ook een Zakk Wylde fan! :-D

Maar aangezien ik zijn haar al niet heb...(het glimt wat meer bij mij)
Dacht ik...."nou...laat die 4X12 dan ook maar zitten"

Nee hoor....mijn 2X12's leveren net zoveel laag als de 4X12 die ik had.

Vinni

chennie
4 mei 2005, 20:03
ik begin binnekort met een zelfbouw 2x12 rectifier design(horizontal).

Heb jij misschien daarvan bouwplannen en dergelijke ? Of de mogelijkheid om er een verslag van te maken en online te zetten ? Mijn gitaarbouw project loopt bijna ten einde en ik ben al naarstig op zoek naar iets wat ik dan kan gaan doen.
ik wou zowieso al een 2x12 rectifier cab onder mn mesa combootje... :D

AART
4 mei 2005, 22:09
ik begin binnekort met een zelfbouw 2x12 rectifier design(horizontal).

Heb jij misschien daarvan bouwplannen en dergelijke ? Of de mogelijkheid om er een verslag van te maken en online te zetten ? Mijn gitaarbouw project loopt bijna ten einde en ik ben al naarstig op zoek naar iets wat ik dan kan gaan doen.
ik wou zowieso al een 2x12 rectifier cab onder mn mesa combootje... :D

ik heb een verslag van nocki gehad met een beschrijving van de bouw van zijn 4x12.

Ik zal even zoeken of ik het nog heb.

Als ik hem niet meer heb zal ik een verslag van mijn bouwproces hier neerkwakken.

Alleen heb ik nog geen digicam :( .

Maar ik gebruik gewoon de maten die op de mesa site staan(mesa rectifier 2x12horizontal closed back).

kokeleko
6 mei 2005, 09:14
Ook leuk.

http://b-52stealthseries.com/ST212S.html

Baker
6 mei 2005, 09:59
doe ik ook, sjouw me letterlijk een breuk :-?
en jij hebt waarschijnlijk nooit de trap in onze oefenruimte gezien ...

anyway... ik lees steeds meer dat een goede 2x12 net zoveel druk / laag / volume produceert als een 4x12, duzzzzz

en dat full stack staat idd wel leuk maar je geluid wordt er niet speciaal beter van

Dat is gewoon niet zo.
Een 4x12 klinkt gewoon anders dan een 2x12.
Meer ruimte in de kast=meer lucht=ander geluid

FNaRK
6 mei 2005, 20:36
:: confused ::

:-?

andy
6 mei 2005, 21:25
doe ik ook, sjouw me letterlijk een breuk :-?
en jij hebt waarschijnlijk nooit de trap in onze oefenruimte gezien ...


Misschien wordt het tijd voor een bejaardenliftje daar??? :razz:

Trouwens die twee kasten die je te koop hebt, zijn dat JCM 900 uitvoeringen, 300 watt??

AART
6 mei 2005, 22:48
:: confused ::

:-?

Ik heb onderhand best wel wat cabs versleten in de afgelopen 1,5 jaar :D en ik kan je verzekeren dat het drukverschil zeer weinig is, maar dat 2x12's veel strakker zijn in het laag.
En als je druk wil neem je gewoon 2 oversized 2x12 kasten en dan merk je het niet/nauwelijks.

FNaRK
7 mei 2005, 09:43
doe ik ook, sjouw me letterlijk een breuk :-?
en jij hebt waarschijnlijk nooit de trap in onze oefenruimte gezien ...


Misschien wordt het tijd voor een bejaardenliftje daar??? :razz:

Trouwens die twee kasten die je te koop hebt, zijn dat JCM 900 uitvoeringen, 300 watt??

yup, de gewone 1960A / B kasten met de Celestions 75 Watt 'G12T-75 speakers

FNaRK
9 mei 2005, 21:21
goed,
kleine aanpassing ..... we gaan ze zelf maken :D
of beter gezegd .... een maat van me gaat ze maken: 2 flightcases, elk gevuld met 2 Celestions G12T-75 (inderdaad...uit de 1960 cab :D .... )
Ik hou u op de hoogte op het betreffende zelfbouw sub-forum als we gestart zijn..

en dus binnenkort te koop: een lege Marshall 1960A of B kast