PDA

View Full Version : Duim achter de hals



Jax
3 mei 2005, 09:50
Test

Jax
3 mei 2005, 09:50
Hee,

Tot nu toe speelde ik altijd met mijn duim redelijk ver over de hals, met name als ik op de hogere snaren speelde. Toch wil ik nu echt mijn techniek verbeteren, dus probeer ik nu altijd mijn duim achter de hals te houden. Maar klopt het dat je dan een beetje een gespannen gevoel hebt in je duim, en vooral als je aan het spelen bent op de b en hoge e snaar? Hoe lang duurt het voordat deze spanning weg gaat?

Negative K3 fan
3 mei 2005, 11:19
ik speel zowel met de duim achter als voor de hals, het is maar net wat het beste past bij wat je wilt spelen. Als je veel wilt benden en goed expressief wilt spelen met vibrato etc moet je gewoon met je duime over de hals spelen, voor klassiek of sweeps etc. duim achter de hals.

je moet het iig wel kunnen

over spanning in de duim weet ik niet wat je bedoelt.

Jax
4 mei 2005, 19:13
Bedankt voor de reactie. Met spanning in mijn duimt bedoel ik dat als ik de duim achter de hals houd, er een soort knik in mijn duim zit naar achteren. En ik vroeg me dus af of dit gewoon normaal was.

hoofd
4 mei 2005, 19:23
zolang je maar geen kramp of pijn voelt, het beste is toch wel om zo ontspannen mogelijk te spelen, en als je daarbij je duim over je hals hebt, so be it. Het heeft ook te maken met je pols, probeer die dan ook zo recht mogelijk te houden.

Thom TK
4 mei 2005, 20:07
Ik speel op de lage positie met de duim erachter...op de hoge met de duim erover.
Ik vind dat je nauwkeuriger speelt met duim over de hals eigenlijk.

taylor
5 mei 2005, 11:02
duim over de hals moet je afleren op die manier kun je later heel moeilijk grote intervallen(streches) spelen,zo niet onmogelijk.

je moet gewoon de klassieke houding hebben duim gewoon in het midden van de hals zonder echt veel kracht te gebruiken,je vingertoppen moeten elk 1 fret kunnen pakken dan(later grotere afstanden),je moet dus ook met je top van je vingertoppen spelen en niet met je vinger zelf als je begrijpt wat ik bedoel.

Roy K.
5 mei 2005, 13:10
+ 1

Ik heb altijd gespeeld met de duim halverwege de hals, dit komt ook vanwege kleine handen, dus ik moet wel. 'K moet wel zeggen dat ik het er altijd erg maf vind uit zien wanneer bij een gitarist zo belachelijk die duim boven de hals uit komt...daarnaast lijkt het me ook niet fijn, en zoals taylor al zegt, wijde stretches kun je helemaal wel vergeten...

rienvan
5 mei 2005, 14:54
BEIDE is goed afleren van iets wat je al kan moet je nooit doen. je hebt er alleen maar gemak van als je je duim extra in kunt zetten. Het is wel aan te raden om ook met de duim achter de hals te spelen.

sommige akkoorden fret ik bijv de e bas met mijn duim omdat het de beste vingerzetting is en je het akkkoord langer of korter vast kan houden .. bij een barree greep moet je altijd omwille van het volghende akkoord de bas loslaten met het hele akkoord.

Het ligt er maar aan wat je het beste ligt en wat mij betreft is elke techniek welkom als je maar het beoogde geluid krijgt !
Django Reinhart speelde maar met 2 vingers bijvoorbeeld.. Tom Bresh
speelt alleen maar alle baslijnen met zijn duim ..tuck andress tommy emmanuel allemaal geniale stylisten op het gebied van jazz en fingerstyle gitaar spelen allemaal met hun duim over de hals .. EN GEBRUIKEN HEM OOK ..
\hoi
rien

BassAgent
5 mei 2005, 15:39
Als je duimgewricht niet gebogen is naar binnen toe is het volgens mij het handigst. Zo speel ik, en krijg je geen druk op je duim zoals jij al beschrijft. Ook denk ik dat je moet proberen je duim zo veel mogelijk op het midden van je hals te krijgen. Op fenders en ook wel op andere bassen zit een lijn in het midden die de halspin aangeeft. Daar probeer ik zoveel mogelijk op te spelen. Na een tijdje oefenen gaat dat vanzelf.

BassAgent
5 mei 2005, 15:48
Ik zal mijn vorige post illustreren met voorbeelden.
Jij speelt naar ik opmaak uit je verhaal zo:
http://img.photobucket.com/albums/v311/BassAgent/Pict0004.jpg
En ik speel het liefst zo:
http://img.photobucket.com/albums/v311/BassAgent/Pict0003.jpg
Ik denk dat de laatste het handigst is.

ToTaL FaKe
5 mei 2005, 16:37
met soleren heb ik wel me duim over de hals... met sommige blues dingen ook. Maar met akkoorden heb ik hem gewoon achter de hals...

ik denk dat het ook gewoon is, wat je lekker vind.... :soul:

Das Schaap
5 mei 2005, 16:48
Hou em nooit op 1 plek, dat werkt echt niet relaxed. Ik betwijfel dat je em constant bovenaan je hals hebt, hij moet gewoon meedraaien met de rest van je hand. Gaan je vingers naar boven, gaat je duim omlaag en omgekeerd. Het is wel handig als je em ook boven de hals kan gebruiken, i gebruik em ook weleens voor akkoorden, alleen wisselen gaat dan moeilijker als volgende akkoord weer wat hoger ligt en de duim dus weer naar het midden moet.
Ga er eens mee klooien, speel iets op de lage E en kijk hoe je duim staat en dan steeds een snaar hoger, kijk of je duim zich ook aanpast steeds.

ToTaL FaKe
5 mei 2005, 16:59
same here, bij hoge snaren gaat mijn duim de hals over, en hij lage snaren gaat hij weer naar beneden. Alleen met Sommige blues stukjes is het juist geil om MET je duim de lage snaren te bespelen :)

Jax
5 mei 2005, 18:01
Bedankt voor de reacties, het is al een stuk duidelijker. En bassagent, ik speel in ieder geval niet zoals op je eerste pic :D . Meer zoals de tweede, maar dan lijkt mijn duim nog meer gebogen te zijn dan die van jou, maar het wendt al.

taylor
6 mei 2005, 11:20
tuurlijk kan het zijn dat in sommige gevallen je de duim over de hals hebt(bv benden),maar over het algemeen is het gewoon de klassieke houding.
vandaar dat dit wordt aangeraden