PDA

View Full Version : Is dit wat? Epiphone Embassy



Kasper
3 mei 2005, 01:49
Ik ben geen bass-kenner, maar dus wel al amateur-gitarist sinds enkele jaren. Nu heb ik de mogelijkheid om in een bandje (hardcore) te spelen en ben ik aan het rondkijken voor een beginnersbas die toch ook niet uit tri-plex gemaakt is of vastgelijmd met Pritt. Maw, zoveel mogelijk waar voor mijn geld. Maar dat wil iedereen natuurlijk.

Ik heb al verschillende merken opgezocht, en had eigenlijk nog nooit gedacht aan Epiphone. Nu weet ik niet hoe hun bassen zijn qua kwaliteit, maar ik kwam de Embassy Standard (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=232&CollectionID=12)en Embassy Standard V (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=233&CollectionID=12) op hun website tegen, en vond ze er wel stoer uitzien + prijs zou ook best wel moeten meevallen normaal. Voor de 4-snarige niet meer dan €300 en 5-snarige €350.

Heeft iemand hier al ervaring met deze Embassy bassen? De zoekfunctie gaf niets.

Specs:
- pickups: 2 bass pickups
- hardware: black
- scale: 34"
- nut width: 1.65"
- neck: bolt-on
- neck mat: maple
- inlays: dot
- body mat: swamp ash

Hier nog 2 leuke GROTE plaatjes:
http://www.lemanski.com.pl/images/epiphone/EmbStd4TL.jpg
http://www.lemanski.com.pl/images/epiphone/EmbStd5TB.jpg

AntY
3 mei 2005, 11:16
marktplaats...

Kasper
3 mei 2005, 11:41
marktplaats...

What about it?
Op marktplaats staat er toch geen embassy bass te koop?

En als je bedoelt dat ik een 2de hands bas moet kopen ... daar heb ik al voor rondgekeken en niets gezien dat in mijn smaak ligt, of in België te koop staat.

Ik heb op volgende website ook nog wat soundfiles gevonden van deze Epi, gewoon op 'hören' klikken binnen die flash-animatie.
http://www.planet-guitar.de/tests/epi_embassy/
Klinkt toch goed volgens mij? Of niet?

Equalizer
3 mei 2005, 14:08
Als die dingen echt zo klinken als op die site, heb je een goeie bas voor heel weinig geld! Zorg wel dat je hem eerst kunt uitproberen.

Kasper
3 mei 2005, 16:13
Als die dingen echt zo klinken als op die site, heb je een goeie bas voor heel weinig geld! Zorg wel dat je hem eerst kunt uitproberen.

Ah, da's al goed nieuws.
En wat zou er aan te raden zijn voor een beginner? 4 of 5 string? Kan je bij een 5-string gewoon de laagste snaar bv in E zetten, of het geheel in drop-c? Ik vermoed van wel?

Equalizer
3 mei 2005, 18:00
Het geheel in drop C kan wel, maar van de lage B kun je geen E maken (als je dat bedoelt?). Je kunt hem trouwens wel in E-A-D-G-C stemmen, met een hoge C dus, maar dan zul je hem opnieuw moeten afstellen.
Ik ben niet zo thuis in de hardcore, maar denk dat een vijfsnaar in dat genre wel handig kan zijn. Belangrijk bij een vijfsnaar, is dat je lage B strak is, dus dat hij niet te slap gespannen staat en strak klinkt. Je hoort wel eens van een 'flubber-B' of een B met een andere klankkleur dan de andere snaren. Vaak hebben ze daarom een 35" mensuur, om die B strak te krijgen.
De Embassy V heeft gewoon een 34" mensuur. Dat zegt echter niet alles, ook bassen met zo'n mensuur kunnen wel een strakke B hebben, kwestie van uitproberen.
Het kan zo zijn dat je de Embassy V lastiger te bespelen vindt omdat die een kleinere stringspacing heeft. Ikzelf vind dat een nadeel, maar ben dan ook de stringspacing van een viersnaar gewend. Voor jou zal het misschien niet veel uitmaken met hoeveel snaren je begint, omdat je denk ik nog niks gewend bent (die B kost je wel steeds wat extra als je snaren koopt, 't is de dikste dus de duurste snaar).
Ik zie trouwens dat de elementen niet zo ver uitsteken, check dus even of je je duim er wel op kwijt kunt (tenzij je die altijd op de snaren laat rusten).

Kasper
3 mei 2005, 18:32
Ik ben wat verward.

Dus normaal is de tuning voor een 4-string: E-A-D-G
En normaal is de tuning voor een 5-string: B-E-A-D-G
correct?

Maar zijn de volgende stemmingen ook mogelijk?
4-string: C-G-C-F (= drop-C)
5-string: C-G-C-F-A (= drop-C)
5-string: E-A-D-G-B

Alvast bedankt voor de hulp!

big_Les_Claypool_fan
3 mei 2005, 18:36
Ik ben wat verward.

Dus normaal is de tuning voor een 4-string: E-A-D-G
En normaal is de tuning voor een 5-string: B-E-A-D-G
correct?

Maar zijn de volgende stemmingen ook mogelijk?
4-string: C-G-C-F (= drop-C)
5-string: C-G-C-F-A (= drop-C)
5-string: E-A-D-G-B

Alvast bedankt voor de hulp!

ja de normale tuningen kloppen
een 5 snaar kan ook: E A D G C
maar standaard is: B E A D G

en dat van die dropped C weet ik niet

Kasper
3 mei 2005, 20:33
Raar dat een bass toch nog net iets anders gestemd is dan een gitaar, maar ik geraak er wel aan uit. Bedankt.

jorrit
4 mei 2005, 16:23
anders gestemd als een gitaar... een 4 snarige bas staat op dezelfde toon gestemd als een 6 snarige gitaar alleen alle snaren een oktaaf lager. (mits natuurlijk beide in standaard stemming staan) een bas mist alleen 2 snaren hoger...

ow en drop c kan best, heb je misschien wel een iets dikkere c snaar nodig om de boel op spanning te houden...

Iron Maiden
4 mei 2005, 20:27
Bij "the guitarbox" in Meppel hebben ze nu zo'n bas staan, 4 snarig.
Hoe duur hij was weet ik eigenlijk niet meer.

Kasper
5 mei 2005, 02:35
Bij "the guitarbox" in Meppel hebben ze nu zo'n bas staan, 4 snarig.
Hoe duur hij was weet ik eigenlijk niet meer.

Ik heb al een winkel in gent gevonden waar de 4-snaar te krijgen is voor €265 en de 5-snaar voor €325